On rodut älykkäästi suunniteltu ?

Mr.K.A.T.

Vai sattuman tulos?

En tarkoita nyt välttämättä niinkään ihmistä (joilla koko käsite on kyseenalainen).

14

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloz

      Evoluutio ei ole sattumaa vaan luonnon valikoimaa. Eli vastaus on ei.

      • dsf

        Tässä asia jota en oikein ole (halunnut) sisäistänyt, koirarodut nimittäin.Onhan niitä jalostettu jos minkäläiseen tarkoitukseen mikäkin mutta eikö ne koirarodut ole loppujen lopuksi aika pitkälle ihmisen keksintöä ?


      • a.

        Tyhmempää koiraa ei ole. Ei se ainakaan maalaistalon koiraksi soveltunut ollenkaan. Ehkä se on jalostettu city-koiraksi. Sillä ei ollut lainkaan luonnetta. Ainut asia joka sitä kiinnosti oli ruoka, ja sen vuoksi se sopeutui varmaan oikein hyvin kerrastaloyksiöönkin asukiksi.


      • a. kirjoitti:

        Tyhmempää koiraa ei ole. Ei se ainakaan maalaistalon koiraksi soveltunut ollenkaan. Ehkä se on jalostettu city-koiraksi. Sillä ei ollut lainkaan luonnetta. Ainut asia joka sitä kiinnosti oli ruoka, ja sen vuoksi se sopeutui varmaan oikein hyvin kerrastaloyksiöönkin asukiksi.

        > Meillä oli yksi lyhytkarvainen collie,

        Ihan oikea vai ad hoc fantasiacollie? Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä pelkäksi sattumaksi, mutta voit verifioida sen vastaamalla kysymykseen: milloin tämä smoothie syntyi ja missä kennelissä?


      • a. kirjoitti:

        Tyhmempää koiraa ei ole. Ei se ainakaan maalaistalon koiraksi soveltunut ollenkaan. Ehkä se on jalostettu city-koiraksi. Sillä ei ollut lainkaan luonnetta. Ainut asia joka sitä kiinnosti oli ruoka, ja sen vuoksi se sopeutui varmaan oikein hyvin kerrastaloyksiöönkin asukiksi.

        Oikeasti lempirotu onkin afgaani - mitäs nyt sanot?


      • a. kirjoitti:

        Tyhmempää koiraa ei ole. Ei se ainakaan maalaistalon koiraksi soveltunut ollenkaan. Ehkä se on jalostettu city-koiraksi. Sillä ei ollut lainkaan luonnetta. Ainut asia joka sitä kiinnosti oli ruoka, ja sen vuoksi se sopeutui varmaan oikein hyvin kerrastaloyksiöönkin asukiksi.

        Tässä todistetta siitä etteivät collie-eläimet mitään tyhmiä ole:

        http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110106144252.htm

        Smooth collien eli Hiskin suomennoksena sileän collien luonne puolestaan on tietenkin niin smooth eli sileä, ettei sitä a:n kaltainen maalainen varmasti tajuakaan.


      • EL
        dsf kirjoitti:

        Tässä asia jota en oikein ole (halunnut) sisäistänyt, koirarodut nimittäin.Onhan niitä jalostettu jos minkäläiseen tarkoitukseen mikäkin mutta eikö ne koirarodut ole loppujen lopuksi aika pitkälle ihmisen keksintöä ?

        Esim. erilaiset koirarodut ovat evoluution aikojen saatossa muokkaantuneita erilaisten olosuhteiden mukaisesti juuri sellaisiksi kuin elämänolosuhteet aina kulloinkin vaati, milloin lyhytkarvaisiksi, milloin matalajalkaisiksi jne. Evoluutio ei koirarotujenkaan kohdalla tapahtunut sattuman oikusta vaan aina ympäristön antamien haasteiden ansioista, etsien aina parasta mahdollista olomuotoa eloonjäämisessä ja lisääntymistä silmälläpitäen. Näin ollen niidenkin evoluution, niin kuin kaiken elämän olomuotojen evoluution, takana täytyy olla jokin sisäsyntyinen tietoisuus tai suunnitelma, jota ne automaattisesti noudattavat, jotta eläminen pystyisi jatkumaan ja löytämään aina jotain "parempaa".
        Nykyajan koirarodut eivät tarvitse taistella eloonjäämisestä, joten niiden evoluutio on tavallaan pysähtynyt. Evoluution tilalle on tullut rodunjalostus. Ja kuten kaikki olemme huomanneet; rodunjalostus tuottaa liian usein epäkelpoja yksilöitä!


      • Itte piru
        a. kirjoitti:

        Tyhmempää koiraa ei ole. Ei se ainakaan maalaistalon koiraksi soveltunut ollenkaan. Ehkä se on jalostettu city-koiraksi. Sillä ei ollut lainkaan luonnetta. Ainut asia joka sitä kiinnosti oli ruoka, ja sen vuoksi se sopeutui varmaan oikein hyvin kerrastaloyksiöönkin asukiksi.

        Sinä tietenkin tulkitset lyhytkarvacollien rauhallisen ja tasaisen luonteen luonteettomuudeksi, kun et minkään asian hienommista vivahteista mitään ymmärrä.


      • poikjuhg
        EL kirjoitti:

        Esim. erilaiset koirarodut ovat evoluution aikojen saatossa muokkaantuneita erilaisten olosuhteiden mukaisesti juuri sellaisiksi kuin elämänolosuhteet aina kulloinkin vaati, milloin lyhytkarvaisiksi, milloin matalajalkaisiksi jne. Evoluutio ei koirarotujenkaan kohdalla tapahtunut sattuman oikusta vaan aina ympäristön antamien haasteiden ansioista, etsien aina parasta mahdollista olomuotoa eloonjäämisessä ja lisääntymistä silmälläpitäen. Näin ollen niidenkin evoluution, niin kuin kaiken elämän olomuotojen evoluution, takana täytyy olla jokin sisäsyntyinen tietoisuus tai suunnitelma, jota ne automaattisesti noudattavat, jotta eläminen pystyisi jatkumaan ja löytämään aina jotain "parempaa".
        Nykyajan koirarodut eivät tarvitse taistella eloonjäämisestä, joten niiden evoluutio on tavallaan pysähtynyt. Evoluution tilalle on tullut rodunjalostus. Ja kuten kaikki olemme huomanneet; rodunjalostus tuottaa liian usein epäkelpoja yksilöitä!

        "Näin ollen niidenkin [koirarotujen] evoluution, niin kuin kaiken elämän olomuotojen evoluution, takana täytyy olla jokin sisäsyntyinen tietoisuus tai suunnitelma, jota ne automaattisesti noudattavat, jotta eläminen pystyisi jatkumaan ja löytämään aina jotain "parempaa"."

        Koirarotujen taustalla on älykäs suunnittelija, ihminen. Useimmat rodut on kehitetty parinsadan viime vuoden aikana.

        Tämä ei kuitenkaan millään lailla osoita, että koko eliömaailman kehittymisen taustalla olisi jokin älykäs suunnittelu.


      • EL
        poikjuhg kirjoitti:

        "Näin ollen niidenkin [koirarotujen] evoluution, niin kuin kaiken elämän olomuotojen evoluution, takana täytyy olla jokin sisäsyntyinen tietoisuus tai suunnitelma, jota ne automaattisesti noudattavat, jotta eläminen pystyisi jatkumaan ja löytämään aina jotain "parempaa"."

        Koirarotujen taustalla on älykäs suunnittelija, ihminen. Useimmat rodut on kehitetty parinsadan viime vuoden aikana.

        Tämä ei kuitenkaan millään lailla osoita, että koko eliömaailman kehittymisen taustalla olisi jokin älykäs suunnittelu.

        Tässä pitäisi nyt erottaa kaksi käsitettä toisistaan eli suunnittelu ja suunnitelma. Suunnittelu viittaa tekemiseen jossakin ajassa; jonain hetkenä on joku, joka suunnittelee tekevänsä jotain (enemmän tai vähemmän älykästä).
        Suunnitelma viittaa puolestaan jonkinlaiseen kaavaan/matriksiin, jonka joku "tietoisuus" joskus asettanut kaikkiin elämää ilmentäviin muotoihin. Se on kaikkea evoluutiota ja tietoisuuden kehitystä luotaava muuttumaton, ajaton "navigaattori".

        "Koirarotujen taustalla on älykäs suunnittelija, ihminen. Useimmat rodut on kehitetty parinsadan viime vuoden aikana."

        Ilmeisesti et lukenut kokonaan kommenttiani, sillä kirjoitinhan: "Nykyajan koirarodut eivät tarvitse taistella eloonjäämisestä, joten niiden evoluutio on tavallaan pysähtynyt. Evoluution tilalle on tullut rodunjalostus. "


      • Itte piru
        EL kirjoitti:

        Tässä pitäisi nyt erottaa kaksi käsitettä toisistaan eli suunnittelu ja suunnitelma. Suunnittelu viittaa tekemiseen jossakin ajassa; jonain hetkenä on joku, joka suunnittelee tekevänsä jotain (enemmän tai vähemmän älykästä).
        Suunnitelma viittaa puolestaan jonkinlaiseen kaavaan/matriksiin, jonka joku "tietoisuus" joskus asettanut kaikkiin elämää ilmentäviin muotoihin. Se on kaikkea evoluutiota ja tietoisuuden kehitystä luotaava muuttumaton, ajaton "navigaattori".

        "Koirarotujen taustalla on älykäs suunnittelija, ihminen. Useimmat rodut on kehitetty parinsadan viime vuoden aikana."

        Ilmeisesti et lukenut kokonaan kommenttiani, sillä kirjoitinhan: "Nykyajan koirarodut eivät tarvitse taistella eloonjäämisestä, joten niiden evoluutio on tavallaan pysähtynyt. Evoluution tilalle on tullut rodunjalostus. "

        poikjuhg: Koirarotujen taustalla on älykäs suunnittelija, ihminen. Useimmat rodut on kehitetty parinsadan viime vuoden aikana.

        EL: Ilmeisesti et lukenut kokonaan kommenttiani, sillä kirjoitinhan: "Nykyajan koirarodut eivät tarvitse taistella eloonjäämisestä, joten niiden evoluutio on tavallaan pysähtynyt. Evoluution tilalle on tullut rodunjalostus. "

        - Ei kai tuossa ristiriitaa ole? Eikä koirarotujen ole koskaan tarvinnut varsinaisesti taistella eloonjäämisestä.


    • 2.08

      Tähän spekulaatioon suunnittelusta voi vain todeta että hiukan lajit ja rodut voisivat olla kaikilta ominaisuuksiltaan parempia. Olisi kiva elää paratiisissä eikä minkäänlaista kehitystä olisi näköpiirissä, ei rakennettais Baabelintorneja eikä arkkeja. Kehitys olisi täysin pysähtynyt tai mahdollisesti alkaisimme degeneroitua tai rappeutua kuten a./jb sanoo, Taantuisimme pikkuhiljaa Aatamin kaltaisesta takaisin savimöykyksi.

      • a.

        samoin kuin eläinten jalostuakin koska ne on luotu jalostettavaksi. Kyllä siinä riittää mielenkinntoa loputtomasti niiden kanssa puuhaillessa.

        Betoniviidakossa asuminen on minusta aika huono vaihtoehto paratiisille. Mitä muita virikkeitä Kontulassa on kuin joku pubi?


    • ++++++

      Miksi vain noi kaksi vaihtoehtoa? Rajoittuneisuuden takia on pakko vastata ettei kumpikaan.

      Jos olisit laittanut kolmantena vaihtoehtona luonnonvalinta jossa sattuma ottaa osaa niin olisin valinnut sen, mutta en olettanut viestisi perusteella sinun tietävän mitään evoluutiosta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      659
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      631
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      88
      438
    Aihe