Ryyppy päällä

Apuva!

Mulla on mallina -91 940 2.3 16-venttiilinen. Ongelmana on oireet, jotka ovat kuin olisi koko ajan ryyppy päällä. Kulutus yli 15l sataselle, tyhjäkäynti n 500 kierrosta minuutissa, karmea haju pakokaasussa, jos vähän aikaa seisoo tyhjäkäynnillä paikallaan, on pakoputken alla musta läikkä, paukkuu välillä imusarjassa matalilla kierroksilla. Olen vaihtanut ilmamassamittarin ja lämpötila-anturin. Ei ollut apua kummastakaan. Käy aika kalliiksi vaihtaa kaikkia kokeilemalla. Onko kenelläkään vinkkiä asiaan. Lambdan merkkivalo palaa ja syttyy kuittauksen jälkeen pian uudestaan. Voisiko olla se? En haluaisi vaihtaa sokkona 130€ osaa.

23

3088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen
      • volvo_puranen

        Onko Volvo jo kunnossa ja vie ainoastaan 9 litraa bensaa/100km kohti.


      • ryyppy päällä
        volvo_puranen kirjoitti:

        Onko Volvo jo kunnossa ja vie ainoastaan 9 litraa bensaa/100km kohti.

        Vaihdoin viikolla virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpan johdot. Katsoin vikakoodit, 121. Kuittasin. Lambda pysy pois puoli minuuttia, oireet pysy samana, ehkä vähän nousi tyhjäkäynti, tuonne 600-650r/min. Kulutus pysy lukemissa 15 ja enemmän, pakokaasu haisee raadolle ja musta läikkä lumessa putken takana. Kun lambda pysy vähän aikaa pois niin jajattelin et se ei olis hajalla. En tiedä mistä jatkaa...


      • ryyppy päällä
        ryyppy päällä kirjoitti:

        Vaihdoin viikolla virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpan johdot. Katsoin vikakoodit, 121. Kuittasin. Lambda pysy pois puoli minuuttia, oireet pysy samana, ehkä vähän nousi tyhjäkäynti, tuonne 600-650r/min. Kulutus pysy lukemissa 15 ja enemmän, pakokaasu haisee raadolle ja musta läikkä lumessa putken takana. Kun lambda pysy vähän aikaa pois niin jajattelin et se ei olis hajalla. En tiedä mistä jatkaa...

        Se unohtui kertoa että vika alkoi kun poika vaihtoi termostaatin. Yritin katsoa sillä silmällä et olisiko joku pikku letku irronnu imupuolelta, mutta en löytäny sellaista. Jotain siinä vaihdossa on tapahtunut.


      • volvo_puranen
        ryyppy päällä kirjoitti:

        Se unohtui kertoa että vika alkoi kun poika vaihtoi termostaatin. Yritin katsoa sillä silmällä et olisiko joku pikku letku irronnu imupuolelta, mutta en löytäny sellaista. Jotain siinä vaihdossa on tapahtunut.

        1-2-1 on ilmamäärämittari joten onko se vaihdettu sopiva autoosi vai miksi tulee vikakoodia.Irrota se ilmamäärämittarin liitos kun kone käy muuttuuko käyntiääni ja koneen käytös silloin siinä on vikaa tosin tulee se häiriövalo palamaan,Toiseksi jos poikasi vaihtoi termarin onko kone lämmin ohjamiossa on lämmintä ja koneessa pysyy nestee sisässä eli paisuntasäiliö puolessa välissä nestettä.Ja jos jokin alipaineletku on irti tai halki niin kyllä se suhinan kuulee hyvin.Kirjoittele kuulumisia


      • ryyppy päällä
        volvo_puranen kirjoitti:

        1-2-1 on ilmamäärämittari joten onko se vaihdettu sopiva autoosi vai miksi tulee vikakoodia.Irrota se ilmamäärämittarin liitos kun kone käy muuttuuko käyntiääni ja koneen käytös silloin siinä on vikaa tosin tulee se häiriövalo palamaan,Toiseksi jos poikasi vaihtoi termarin onko kone lämmin ohjamiossa on lämmintä ja koneessa pysyy nestee sisässä eli paisuntasäiliö puolessa välissä nestettä.Ja jos jokin alipaineletku on irti tai halki niin kyllä se suhinan kuulee hyvin.Kirjoittele kuulumisia

        Ilmamäärämittarin olen pari viikkoa sitten vaihtanut, varaosaliikkeestä ostin ja ulkoisesti ainakin oli sopivan näköinen, en tiedä että onko oikea. Lämmöt pysyy hytissä aika ok:na, ehkä hieman viileä verrattuna edelliseen autoon (760 turbo 2.3) mut kuitenkin ihan plussan puolella pysyy pakkasellakin. Neste ei pahemmin vajene ja suhinaa en ole havainnut. Olisko syytä yrittää kysellä jostakin toimivaa IMM:ia jotta pääsisi kokeilemaan et onko vika siinä, ihan heti en ala ostamaan uutta kun ei tiedä varmaksi vian kohdetta.


      • volvo_puranen
        ryyppy päällä kirjoitti:

        Ilmamäärämittarin olen pari viikkoa sitten vaihtanut, varaosaliikkeestä ostin ja ulkoisesti ainakin oli sopivan näköinen, en tiedä että onko oikea. Lämmöt pysyy hytissä aika ok:na, ehkä hieman viileä verrattuna edelliseen autoon (760 turbo 2.3) mut kuitenkin ihan plussan puolella pysyy pakkasellakin. Neste ei pahemmin vajene ja suhinaa en ole havainnut. Olisko syytä yrittää kysellä jostakin toimivaa IMM:ia jotta pääsisi kokeilemaan et onko vika siinä, ihan heti en ala ostamaan uutta kun ei tiedä varmaksi vian kohdetta.

        Jos ostit sieltä varposaliikkeestä sen ilmamäärärämittarin oliko siinä samaa numerosarjaa kuin alkuperäisessä ne numerot ratkaisee millainen osa kyseessä ei se ulkomuoto.Joten tarkista ja vaihdaa sopiva osa joko käytetty toimiva tai sitten uusi.Jokos testasit sen onko kunnossa varmaakin luit viestini .Onko siinä se imuilman esilämmitys kunnossa eli se alumiininen "haitariputki" lähtee pakosarjalta sinne ilmaputsariin vai onko autossa tuota hommaa ollenkaan.Lopuksi jos katsot viellä ne ilmamassamittarin liitosjohdon siellä ei hapettumaa ja muutenkin kaikki kunnossa siltä osin ja laitaa salkuperäsien IMM numerosarjaa tänne ylös ja Bosh varmaakin oli.


      • volvo_puranen
        volvo_puranen kirjoitti:

        Jos ostit sieltä varposaliikkeestä sen ilmamäärärämittarin oliko siinä samaa numerosarjaa kuin alkuperäisessä ne numerot ratkaisee millainen osa kyseessä ei se ulkomuoto.Joten tarkista ja vaihdaa sopiva osa joko käytetty toimiva tai sitten uusi.Jokos testasit sen onko kunnossa varmaakin luit viestini .Onko siinä se imuilman esilämmitys kunnossa eli se alumiininen "haitariputki" lähtee pakosarjalta sinne ilmaputsariin vai onko autossa tuota hommaa ollenkaan.Lopuksi jos katsot viellä ne ilmamassamittarin liitosjohdon siellä ei hapettumaa ja muutenkin kaikki kunnossa siltä osin ja laitaa salkuperäsien IMM numerosarjaa tänne ylös ja Bosh varmaakin oli.

        Onko siinä alkuperäisessä IMM nämä luvut:Bosch 0280212016


      • ryyppy päällä
        volvo_puranen kirjoitti:

        Onko siinä alkuperäisessä IMM nämä luvut:Bosch 0280212016

        Edellinen IMM on tuolla koodilla. Imuilman esilämmitystä ei ole, haitariputki on joskus häipynyt jonnekin. Ostin auton syksyllä sulan maan aikana. Uudessa IMM:sa ei ole mitään koodia, yläpinta, jossa alkuperäisessä on merkki bosch ja koodinumero, uudessa on vain sileä pinta.Varaosan laatikossa on luvut 7701-9929 ja lukee ilmamäärämittari volvo. Ei mitään muuta.


      • volvo_puranen
        ryyppy päällä kirjoitti:

        Edellinen IMM on tuolla koodilla. Imuilman esilämmitystä ei ole, haitariputki on joskus häipynyt jonnekin. Ostin auton syksyllä sulan maan aikana. Uudessa IMM:sa ei ole mitään koodia, yläpinta, jossa alkuperäisessä on merkki bosch ja koodinumero, uudessa on vain sileä pinta.Varaosan laatikossa on luvut 7701-9929 ja lukee ilmamäärämittari volvo. Ei mitään muuta.

        Laitaa se haitariputki kuntoon jookos.Tarkista se IMM sopivuus autoosi se malli ja teho ratkaisee katso rekisteriote linkki tässä http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=567
        Jotain häikkää siinä on jos herjaa että vikaa kyseisessä osassa
        Loppujen lopuksi jos termostaattiasennuksessa jotain on kämmitty niin hyvin vaikea sitä netin kautta on todeta.Onko jossain sähköliitos irti tai huonokosketus ja missä kunnossa on lämpötilanaturi joka mittaa nesteen lämpötilaa


      • ryyppyä
        volvo_puranen kirjoitti:

        Laitaa se haitariputki kuntoon jookos.Tarkista se IMM sopivuus autoosi se malli ja teho ratkaisee katso rekisteriote linkki tässä http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=567
        Jotain häikkää siinä on jos herjaa että vikaa kyseisessä osassa
        Loppujen lopuksi jos termostaattiasennuksessa jotain on kämmitty niin hyvin vaikea sitä netin kautta on todeta.Onko jossain sähköliitos irti tai huonokosketus ja missä kunnossa on lämpötilanaturi joka mittaa nesteen lämpötilaa

        Onko sillä haitariputkella minkälainen merkitys ja vaikutus kun aikaisemmissa (vanhemmissa) autoissa se on aina joskus puuttunut ja oon ajellu. Taristin antamastasi listasta sopivuuden ja lista antoi just tuon 7701-9929 mun autoon sopivaks malliks. Ihmetyttää vain kun varaosassa ei itsessään ole mitään merkkinumeroita, pelkkä sileä muovi päällä, numero löytyi varaosan pahvilaatikosta. Pitää jatkaa rassausta.


      • volvo_puranen
        ryyppyä kirjoitti:

        Onko sillä haitariputkella minkälainen merkitys ja vaikutus kun aikaisemmissa (vanhemmissa) autoissa se on aina joskus puuttunut ja oon ajellu. Taristin antamastasi listasta sopivuuden ja lista antoi just tuon 7701-9929 mun autoon sopivaks malliks. Ihmetyttää vain kun varaosassa ei itsessään ole mitään merkkinumeroita, pelkkä sileä muovi päällä, numero löytyi varaosan pahvilaatikosta. Pitää jatkaa rassausta.

        Kyllä on kun tehtaalla on laitettu sellainen hienous.Kun ajattelee onko eroa jos-25 asteista ilmaa konee ottaa sisuksiin vai 20 asteitaa vissi ero ja ei paikat jäähdy kuten IMM.Mistä sitten tietää että oikea osa, kun sinne laatikkoon on sujautettu epähuomiossa väärä osa.Normiosassa pitää aina olla ne numerot.


    • juppe12

      Moro
      Mulla on volvo 850 2.5 20 valve 94- joka saa soppaa liikaa ja haisee pirusti bensa ja käy huonosti ,vikakoodit on käyty läpi montakertaa eikä se ilmoita että ois vikaa bensansyötössä,mitä tedä?

    • volvo_puranen

      Tuota missä kunniossa on termostatti lämpiäkö kone kunnollaa ja samalla tarkista vaihda se termarikotelossa lämpötilaanturi(Volvo 40€) joka antaa tietoa koneen lämpötilasta vai mitä se lämpömiitari näyttää mittaristossa.Missä kunnossa auto on onko se imuilmanesilämmitysputki kunnossa joka antta lämmintä ilmaa konelle jolloin se kaasuläppä ei jäähdy ja ne ilmaputsari kunnossa että kone saa ilmaa. .Kuten tiedät täällä näppiksen takaa kun ei tiedä missä kunnosssa se auto on ,joten kaikki tietoa siitä autossa aina tuohon aloitusviestiin .

      • volvo_puranen

        Paljon autollaa on ajettu kun ne polttoainesuuttimet kanssa vaati joskus vaihtamista ja palaako siellä mittaristossa mikään varoitusvalo .


      • juppe12

        Autolla on ajettu noin 350 000 automaatti muuten ihan kunnossa .Termostaatista en tiedä mutta auto on ihan lämmin .Lämpömittari näyttää ihan normaalia .Lämmitysputki on ihan kunnkkaossa.Olen tässä kerran joutunut vaihtamaan nokkaakselitunnistimen koska ei lähtenyt käyntiin .Virrajakjankansi on vaihdettu ja pyörin .


    • volvo_puranen

      Jostainhan tätä ongelmaa pitää lähteä purkamaan .
      Eli se kipinä puoli kuntoon laittakaa että polttaa kunnollaa sen bensan sylinterissä ja ajoitukset tarkistakaa..Onko se lambda anturi kunnossa kun se nostaa tuotaa bensankulutusta.Ottakaa vaikkaa se päästölappu kuuma kone jotain se jo skertoo missä mennään jos mittaristossa ei mikään häiriövalo kerran ei pala.
      Paljon se kuluttaa eli ne kulutuslukemat pitäisi saadaa.
      Kone saa ilmaa ja seokset ok..
      Koska ner tulpajohdot on vaihdettu kun meillä vaihtuu samallaa kertaa kuin ne virranjakajan kansi ja pyörijä .
      Tulpat missä kunnoss ja koska ne vaihdettu.
      Kiertääkö se kone kunnolla pakoputki on auki katti ei ole tukossa.Kun olet tehnyt nämä huollot ot kokaisen etä kuinka lähtee Volvo.Kunnossa ollessa ei se nikottelle yhtään.

      • juppe12

        lambda on uusi kone otaa kierroksia mutta mustaa savua tulee putkesta ja haisee bensalle.Kulutus on ainakin 15l


    • volvo_puranen

      Oletko vaihtanut sen ilmamassamittarin onko tämä teidän linkki.Kone saa liikaa bensaa mistä johtuu onko suuttimet mennee vai jossain muussa häikkää ,Noita kysymyksia kun esitin saisiko niihin vähän tietoa.
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/7039528

      • juppe12

        pitää varmaan kokeilla vaihtaa ilmamassamittarin katotaan mitä tapahtuu . Voisko tuo lämpötila antura vaikutaa toho bensansyöttöön,jos mootorinlämpötila antura on mennyt niin eikö se silloin syötä bensaa koneeseen enemännä koska se ilmoitaa että kone käy kylmänä?


    • Tarra (tm)

      Et kai vain ole ostanut Teboilin Tarra-bensaa? Itsellä teki vastaava sen että kun sammutti auton ja otti avaimen virtalukosta niiin auto jäi vielä käymään säksättelemään minuutiksi-pariksi. Muiden firmojen bensalla ei mitään ongelmaa.

    • volvo_puranen

      Kuten sanoi ne kertoo onko kone kylmä tarvitaanko sitä ryyppyä pitää päällä Vaihda se termari ja lämpötila-anturi samalla kertaa ainakin se on sitten tarkistettu.Käytä sitä 98 bensaa sitä Nesteen ja katso vaida tulpat kuinka kärtaset ne oiken on,Tee noihommat jotka olen tuonnee ylemmäs kirjoittanut kun auto ei tulee oiken muuten kuntoon kuin tekemällä noita huoltohommia,

      • juppe12

        Selvä pyy katotaan mitä tapahtuu.Iso KIITOS


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      2993
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2868
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      94
      2136
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1838
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1751
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1662
    Aihe