Millainen jätevesijärjestelmä pitää Ilomantsin rannoilla olla? Käyttöpäivinä tulee tiskivettä päivässä n. 5 l, joka johdetaan mökin tiskialtaasta maahan kaivettua putkea pitkin maaperään. Matkaa rantaan yli 40 m. Saunasssa sama järjestelmä pesuvesiä varten. Ulkokäymälä on ja makki jälkikompostoidaan hyvin. Henkilöitä 2, jotka käyttävät mökkiä ja saunaa n. 4 kk:n ajan viikonloppuisin ja pari viikkoa yhtäjaksoisesti kesälomalla. Selvitys oli hylätty ja lain mukaista? järjestelmää vaaditaan toimenpidelupineen. Siis millaista? Olisiko selvitys ja systeemi hyväksytty, jos tiskaan astiat pesuvadissa ja heitän vedet kankaalla ja laitan saunan pois peseytymiskäytöstä, otan vain löylyt ja käyn pesulla järvessä. Ukkoko pitää laittaa arestiin, koska kusee metsään muutaman kerran vuodessa.
Jos tiskivesi kootaan johonkin pallopönttöön, se täyttyy ja alkaa mennä yli, niin eikö se tiskivesi silloinkin päädy sinne kankaalle koivujen ravinnoksi, kuten nytkin?
Millainen jätevesijärjestelmä rannalla?
7
440
Vastaukset
- virkamiesnainen
tarvitse tehdä mitään mökin jätevesijärjestelmälle, terveystarkastajalle on tullu virhe kun on hylännyt selvityksen.
- Jätesäkki
Minäkin sain 5 vuotta sitten tekemääni jätevesijärjestelmän selvitykseen hylätyn päätöksen. Minulla on kolme saostuskaivoa ja kivipesä mutta uusiksi menee tai menisi. Siksipä ilmoitin lopettavani kaikenlaisen jäteveden tuottamisen 31.12.2013 ja pitänee minunkin lopettaa kuseksiminen puskiin Itämeren säilyttämiseksi puhtaana, koska vapaa-ajan asunnon käyttö jää hyvin vähäiseksi häirinnän takia. Valitettavasti jätevesijärjestemään on rasite jos ei olisi niin täyttättäisin kaivot hiekalla sillä korjauksia en tule tekemään. Mökin jätteet noin 1-2 roskapussia per vuosi olen tuonut kotini jäteastiaan. Nyt odotan innolla Joukon taistelua jätteen omistamisesta ja tuottamisesta vai miten se nyt olikaan sillä on sulaa hulluutta tehdä kaksi erillistä sopimusta. Minulla on siis sopimus vakituisen asunnon jätehuollosta ja kiinteistöjen välimatka on vain 16 km joten katotaan kuin äijän käy! Luulisihan järjen käytön olevan suotavaa jopa sallittua. Pirjolle neuvoksi "antaa akan olla järvessä" niin kyllä se siitä....asetukset täyttää!
- Ei pinnari vaan maks
En tuota yhtään jätettä erämökillä kun en siellä käy. Silti maksan ekomaksun ja jätemaksun 4 henkilöltä, kuten vakituisesta asunnosta.
Oppikaa lukemaan mitäö laissa sanotaan.
Pirjon tulee laittaa hiukan tehokkaampi imeytys n iin mökille kuin saun allekin, eli kivipesä hiekkasuodatin noin 2-3 neliön kokoisina niin kaikki OK. - lomaa vaan
Ei pinnari vaan maks kirjoitti:
En tuota yhtään jätettä erämökillä kun en siellä käy. Silti maksan ekomaksun ja jätemaksun 4 henkilöltä, kuten vakituisesta asunnosta.
Pirjon tulee laittaa hiukan tehokkaampi imeytys n iin mökille kuin saun allekin, eli kivipesä hiekkasuodatin noin 2-3 neliön kokoisina niin kaikki OK.kannattaa käydä kysymässä perusteet. Minulla menee mökin tiski- ja saunavedet yhden sakokaivon kautta kivetettyyn maahan imeytettynä. Eikä siihen tarvinnut mitään toimenpiteitä tehdä. Koivuja istutin imeytysmaan tuntumaan.
- Jätesäkki
Ei pinnari vaan maks kirjoitti:
Pirjon tulee laittaa hiukan tehokkaampi imeytys n iin mökille kuin saun allekin, eli kivipesä hiekkasuodatin noin 2-3 neliön kokoisina niin kaikki OK.Ilomantsin kunnan uusi jätemaksutaksa on vuodelle 2011, perusmaksu 13,90 veroineen ja haja-asutusalueen jätemaksu loma-asunnosta on veroineen 44,42 veroineen niin minkä ihmeen takia sinä maksat maksun neljästä eli 109,43 ? Hakemuksesta taksaa voidaan kohtuullistaa jos käyttö on vähäistä. " Se on hullu joka maksaa ei se joka pyytää...."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997853- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763607
- 512859
- 632605
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294