Oletko perinyt henkivakuutuksen ?

epäileväinen123

Onko ketään kuka olisi perinyt esim. vanhemmiltaan henkivakuutuksen ?

Olen maksanut 8 vuotta Fennian kallista henkivakuutusta ja heräsi epäilys näinköhän kuolemantapauksen yllättäessä vakuutusyhtiö maksaa vakuutusrahat sopimuksen mukaisesti. Vai alkaako jokin erityinen säätö ja lakipykäliin vetoaminen, ettei tarvitse maksaa tai vain murto-osa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on ?

Kiitos kaikille vastanneille etukäteen !!!

3

822

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos maksat Fennian "kallista" riskihenkivakuutusta niin ehdot on aika selkeät. Riskihenkivakuutus on henkivakuutustuote, jossa on joko kiinteä maksu tai kiinteä korvaussumma. Mikäli vakuutettu kuolee korvausumma maksetaan edunsaajalle ja sitä verotetaan edunsaajasta riippuen.
      Kuolintavalla ei ole kovin paljoa merkitystä. Sodassa ja ydinonnettomuudessa menehtynyt -> ei korvata. Muuten ei ole väliä miten kuolema on kohdannut. Oman hengenriistossa on vuoden karenssi vakuutuksen alkamisesta.
      Henkivakuutuksen verotuksesta voit katsoa esimerkin vaikka laki24.fi http://www.laki24.fi/vero-henkivakuutus.html
      Riskihenkivakuutuksen idea on siinä että suurin osa ihmisistä lopettaa riskihenkivakuutuksen ennen kuolemaansa. Silloin maksetut riskimaksut jäävät yhtiöön ja korvausta ei tarvitse koskaan maksaa. Henkivakuutukselle on monta käyttöä elämän eri vaiheissa. Lainanotto, lasten turvaaminen, puolison turvaaminen, yhtiökumppanin turvaaminen, perintöverot, jne...
      Kun näistä velvoitteista on päästy omavaraiseksi lopettavat vakuutuksenottajat vakuutuksensa "tarpeettomina". Riskihenkivakuutus on yksinkertaisuudessaan hyvä sijoitus. Mikäli 60 mies ottaa 100 000€ henkarin ja maksaa sitä 1000-1500€ vuodessa oletettuna elinaikana 80 vuotiaaseen asti hän maksaa vakuutusta 30 000€. Korvaustilanteessa edunsaaja saa 100 000€ korvauksen. Ei kuulosta kovin huonolta korolta ja sijoitus on 100% varmempi kuin esim. sijoitussidonnainen säästövakuutus tai vastaava. Tämä tietenkin oletuksena että vakuutettu elää mahdollisimman vähän aikaa vakuutuksen ottamisen jälkeen.

• epäileväinen123

Kiitos oikein paljon selventävästä vastauksesta !!!

Välillä mietitytti, että minkälainen porsaanreikä vakuutusyhtiöllä on kun maksunaika joskus koittaa pojalleni.

• Anonyymi00002

Kyllä, mä oon kanssa miettinyt näitä henkivakuutuksia aika paljon kun on tullut niitä itekin otettua. Hyvä, että kysyit, koska onhan se sellainen asia, jota harvemmin tulee pohdittua ennen kuin on pakko.

Mä en itse ole perinyt henkivakuutusta, mutta isovanhempien kuoleman yhteydessä tuli kyllä vähän seurattua, miten asiat hoitui. Se onneksi meni ihan saumattomasti, kun vakuutukset oli kunnossa ja edunsaajat merkattu oikein. Tuntuu, että just se selkeys näissä on kaiken A ja O, ettei jää mitään epäselvää. Se, että sulla on jo vuosia Fennialla maksanut, niin kyllä sen pitäisi hoitua, jos ei siellä mitään poikkeavia ehtoja ole. Mä kattoin noita hintoja täältä https://paljonkomaksaa.fi/hinta/henkivakuutus ja siellä oli aika hyvä erittely siitä, mitä kaikkiin erilaisiin henkivakuutuksiin kuuluu ja millaisia ne on keskimääräisesti. Helsingissä hinnat voivat toki vaihdella hieman, mutta perusperiaatehan on yleensä sama.

Yleensä just näissä riskihenkivakuutuksissa ehdot on kyllä aika suoraviivaiset. Siinä tosiaan tosi hyvin misterifvi jo summasikin sen, että jos kuolema yllättää, niin korvaus maksetaan. Ne harvat poikkeukset, kuten sota tai itsemurha vuoden sisällä, on yleensä selkeästi mainittu ehdoissa. Ei mulla ainakaan ole tullut vastaan, että vakuutusyhtiö alkaisi jostain porsaanreiästä vänkäämään, jos kaikki on ollut tehty oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      192
      5142
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      36
      4533
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      11
      3171
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      263
      3092
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      159
      3012
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      54
      2568
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27