hyperparatyreoosi,epäily

Pixipaksi

Koko sana on mulle kummallinen,nyt etsitään,josko se ois syy mun veriarvoille.Kun luen näitä kirjoitelmia,tuntuu vaan siltä,ettei tästäkään seuraa välttis mitään apua.Lekurit vaan sanoo,et joo,ei tässä mitään kummempaa.Jos nyt sitten onki vika oikeesti tässä lisäkilpparissa,niin mitä sitten??
Oireita on väsymyksestä paleluun,laihtumiseen ,ruokahaluttomuuteen,hiukset lähtee,kaamee ummetus.(ollu koko elämän,nyt vaan pahenee)
Mitä apuu voi saada,jos kaikki liittyy tähän lisäkilppariin? Vai kärsitään ja katotaan peli loppuun.

8

7240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykskaksvaan

niin eiköhän tie käy leikkauspöydälle. Taitaa olla liikatoimintaan ainoa hoitokeino tänä päivänä. Siis poistetaan yksi tai useampi lisäkilpirauhanen, jotta liikatuotanto saadaan kuriin.

• Huppsistaniin

Niin, miten sitten tunnustetaan, että on lisäkilpirauhasliikatoiminta. Oireita on vaikka mitä. Ionisoitunut kalsium on vain ylärajalla. Ei sitä tunnusteta. Parathormoni on yli viitteen. D-vitamiinia syön. Osteopenia on.

Mitä sulla aloittajalla ovat arvot, Caion, PTH?

• Kokemusta asiasta

Itse olen juuri toipumassa lisäkilpirauhasleikkauksesta, jossa minulta poistettiin vasemman puolen lisäkilpirauhaset. Näissä etenkin alemmassa oli selvä adenooma.

Minulta etsittiin vuosia erilaisia syitä lihas- ja nivelkipuihin sekä lievästi kohonneisiin pth- ja kalsiumarvoihin. Lopullinen diagnoosi tapahtui kerros- ja gammakamerakuvauksella, jotka paljastivat adenooman. Diagnoosi vaati erittäin kokeneen alan lääkärin, jolle asia näytti olevan aivan selvä.

• parapike

Hei, missäpäin Suomea ja minkä niminen lääkäri ymmärtää tämän vaivan, siis lisäkilpirauhasen liikatoiminnan ? Onko hänellä yksityisvastaanottoa ?Minulla myös epäillään sitä, PTH arvo koholla, viimeksi oli ionisoitu kalkki normaali mutta D vitamiini alle 50, aliotettiin kalkin lisäksi D vitamini 20mg/ vrk. Korvat ovat ruvenneet soimaan, liittyyköhän D vitamiiniin.

• Huppssistaniin

Mikä on selkeää hyperparatyreoosia?

Mulla menee välillä niskasta voima pois, täytyy ruveta pitämään jotain rättiä kaulan tukena. Olkapää särkee. Toisinaan montakin niveltä kipeänä. Huonoja oloja on ja vapinaa, joskus ihan hirveä olo. Joskus yö jää nukkumatta, kun ei kerta kaikkiaan nukuta. Korvat soivat ja nyt meinaa äkkiä näkö huonontua. Ohimoon koskee. En tiedä, onko tämä hyperparatyreoosia vai lääkkeiden sivuvaikutusta vai kroonisista infektioistani peräisin.

• Huppssistaniin

Niin ja mulla on ionisoitunut kalsium ja parathormoni yli viitteen ja kromograniini ja ACE ylärajalla. Eli keuhkossa on jokin kasvain. Sekö erittää parathormonia? Lisäkilpirauhaset eivät ole suurentuneet. Minä en tiedä saanko syödä D-vitamiinia. Nouseeko veren D3? Syön sitä kuitenkin n. 70 mikrog. Osteopenia on ollut jo aiemmin.

• Huppssistaniin

Nyt minulla on diagnosoitu hyperparatyreoosi. Hoitoa ei ole saatavana eikä lisäkilpirauhasten kuvausta. Olen huolestunut sydämeni kunnosta, koska minulla oli viime vuonna jatkuvaa eteisvärinää. Ylävatsaa puristi rasituksessa ja hengitys oli vaikeaa. Nyt syksyllä on alkanut olla enemmän lisälyöntejä ja ylavatsaan koskee ja painostaa. Kävin äsken lenkillä 10 min, seurauksena voimakas puristus ylävatsalla. Vaikka mitä muita oireita on ollut.

Miksi meidän pietää tieten tahtoen tulla kipeämmäksi, kun se on tässä sairaudessa suurella todennäköisyydellä odotettavissa (munuaiset, sydän, verisuonet, muut lihakset, osteoporoosi ym)? Eikö kannattaisi tehda lisäkilpirauhasleikkaus ennen kuin sairaus pääsee pahaksi. Leikkauksen hyödyt jäävät vähäisiksi, jos leikkaus tehdään kovin myöhään (esim. sydänvauriot eivät palaudu).

Edes lisäkilpirauhasten sestamibikuvausta ei tehdä, jos ei leikkausta aiota tehdä. Entä, jos sestamibikuvauksessa selviäisi selvä adenooma, eikö silloinkaan leikattaisi. Lisäkilpirauhaset ovat niin pienet, etteivät ne tavanomaisissa kuvauksissa näy.

Tiettävästi tämä sairaus on aika yleinen. Kansantaloudellisesti on huono asia jättää nämä henkilöt hoitamatta. Leikkauksille on hyvin vaativat kriteerit. Esim. pitäisi olla jo munuaiskivet. Eikö silloin jo munauistoimita ole häiriintynyt. Pitäisihän kivien muodostuminen estää, jos tiedetään, että on hyperparatyreoosi.

Millä estän eteisvärinän uusiutumisen? Viitteitä siitä on jo nyt syksyllä ollut. Liika kalkki ja lisäkilpirauhashormoni eivät ainakaan estämistä suosi. Osteoporoosiakaan en haluaisi. Siihen on jo geneettinen tilaus.

Minäkin kysyisin, että onko Suomessa lisäkilpirauhassairauksia ymmärtävää lääkäriä? Nimittäin sellaista, joka rupeaisi myös hoitamaan niitä. Voisiko nimimerkki "Kokemusta asiasta" kertoa.

• Jupustiina

todennäköisesti olet saanut jo vastauksia, mutta kerron kuitenkin, kun tulin tälle sivulle.Olen 2 viikkoa sitten ollut lisäkilpirauhasen leikkauksessa, vasemmalta puolelta poistettiin suurentunut lisäkilpirauhanen.Kilpirauhasen alapuolelta löytyi kova kyhmy joka poistettiin....lähetetty myös patologille.Minulla on CA-Ionit olleet viiterajan yläpuolella 1998 alkaen, tällöin tutkittiin perusteellisesti.Määrättiin ottamaan kokeet vuosittain, mutta tätä terveyskeskus ei ole tehnyt.
        Satunnaisia kokeita on otettu, kun olen Sairaalan paperi(1998) kädessä mennyt pyytämään.Minut on leimattu Fiksoituneeksi ym.PTH-int oli 116 vuonna 2011 jne.
        Sanoisin sinulle, ettei kannata juosta terveyskeskuksessa. Mene yksityislääkärille
        Helsingissä ainakin Mannerheimintie 12 on alan huippulääkäri.Yliopistollisen sairaalan ylilääkäri.Yksityislääkärillä käynti tietenkin maksaa.Kannattaa otattaa myös verikokeet muualla kuin omassa tervarissa.
        Tämä lääkäri ei kirjoittanut: "potilaan kertoman mukaan"vaan tiesi heti mistä oli kysymys(hän sanoi kyllä, että on hyvä lukemaan papereita. Ja niin myös oli.Lisä verikokeita tietenkin otettiin kolme kertaa ja gammakuvaus.Sairaalasta ei päästetty pois ennenkuin CA-ION oli 1,25. Aikaisemmin jo tarkistettiin Tyroxin annostus.
        Toivotaan, että saat tästä jonkinlaista slvyyttä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe