TIE JA VESIRAKENNUSLAITOS TAKAISIN MAANTEIDEN VALTIAAKSI!

Viime ja tämä talvi sen on nyt lopullisesti todistanut että tienpidossa pitää toteuttaa täydellinen sosialisointi takaisin Keskusvirastojohtoiselle TIE JA VESIRAKENNUSLAITOKSELLE eli TVL. Nykyinen nälkämaan näennäisurakointi jossa ei enää raha liiku aliurakoitsijoile on ihan täyttä valkoista orjakauppaa jota johtaa Destia, NCC, ja YIT. Monet urakoitsijat ovat lähteneet ja lähtemässä pois koko hommasta koska kannattavan liiketoiminnan edellytykset ovat menneet siitä lähtien kun Tielaitoksen monopoli loppui 2000-luvun alussa. Lipposen petturihallitus petti Tielaitoksen työläiset jotka olivat äänestäneet kauna-PAAVON vallankahvaan ja tällätavalla se palkitsi omat ay-aktiivit. Tästä on tehtävä eduskuntavaalikeskustelun aihe. TVL:n rahoituskin olisi jo valmiiksi järjestetty kun säädetään korvamerkityksi rahaksi kaikki tieliikenteeltä kerätyt vero-eurot niin kyllä riittää hyvin 30-vuoden takaisen TVL:n jälleenrakentamiseen ja tiemestaripiirien uusiin koneisiin, autoihin ja tukikohtiin.

80

2133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siivet katkenneet

      Tarkoitat varmaan, että rahalle tulisi saada vastinetta, toisin kuin nykyisessä järjestelmässä, jossa sitä siirretään taskusta toiseen ilman näkyviä tuloksia? Samaa mieltä kanssasi, turha käyttää veronamaksajien rahoja pörssiyhtiöiden osakkeenomistajien kukkaron kasvattamiseen. Veroeurot sinne, minne ne kuuluvat!

      • Kansallissosialisti

        Juuri tätä tarkoitan että korvamerkittyä rahaa kaikki ne 11 miljardia euroa ja osan siitä voisi laittaa uusien teiden rakentamiseen. Auto ja polttoaineverolla itse itseään ruokkiva ikiliikkuja olisi tämä uusi TVL ainut mitä vois jättää pois olisi virkamiesarmeija eli kevyt hallinto ja laaja suorittava porras maanteillä koneiden ja autojen puikoissa. TVL=autoilijoiden ja tienkäyttäjien etuoikeus. Pois kaikki kermaa kuorivat pörssiyhtiöt ei muuta kuin kurjistavat jatkuvasti tieverkkoa.


      • Siivet katkenneet
        Kansallissosialisti kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitan että korvamerkittyä rahaa kaikki ne 11 miljardia euroa ja osan siitä voisi laittaa uusien teiden rakentamiseen. Auto ja polttoaineverolla itse itseään ruokkiva ikiliikkuja olisi tämä uusi TVL ainut mitä vois jättää pois olisi virkamiesarmeija eli kevyt hallinto ja laaja suorittava porras maanteillä koneiden ja autojen puikoissa. TVL=autoilijoiden ja tienkäyttäjien etuoikeus. Pois kaikki kermaa kuorivat pörssiyhtiöt ei muuta kuin kurjistavat jatkuvasti tieverkkoa.

        me saamme täällä näistä puhista ja pöhistä, mutta mennyt on mennyttä ja kakkuun kiini päässeet ei siitä luovu. Kuka teki väärin ja missä mentiin pieleen siinä, kun kaikki piti ulkoistaa?


    • MÄÄÄ MÄÄÄ

      olis 60 jos TVH(TIELAITOS) NYK,DESTIA tulis takaisin.

      • Sohvatiikeri2

        Valtion teiden kunnossapito maksaa nykyisellään noin 200M€ vuodessa. Rahaa saattaisi mennä enempi virkamiesvetoisena 50 - 100 M€ enemmän. Ehkä.

        Verokertymä Suomessa on 75 000 - 80 000 M€. Niin että tuskin tuloverot niin mahdottomasti nousisivat.

        Toki, ei pidä vähätellä. Säästetty miljoona on iso raha, valtionkin tasolla.


      • MITÄ?
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        Valtion teiden kunnossapito maksaa nykyisellään noin 200M€ vuodessa. Rahaa saattaisi mennä enempi virkamiesvetoisena 50 - 100 M€ enemmän. Ehkä.

        Verokertymä Suomessa on 75 000 - 80 000 M€. Niin että tuskin tuloverot niin mahdottomasti nousisivat.

        Toki, ei pidä vähätellä. Säästetty miljoona on iso raha, valtionkin tasolla.

        mutta jos peruslähtökohta olisi voittoa tuottamaton yksikkö, toisin kuin näissä liikelaitos/pörssiyhtiö malleissa, joissa osa veroeuroista valuu sijoittajille ja valtaviin johtoportaan palkkoihin ja palkkioihin. Eli em. mallissa ei saakaan koko rahalla odotettua palvelua. Joku viisas osaisi varmaan kertoa tuon rahanjakautumisenkin suhteen näissä voittoa tavoittelevissa ratkaisuissa. Ja kuten aina, pörssiyhtiöt oikaisevat tuoton laskua henkilöstöleikkauksilla alkaen luonnollisesti suorittavasta portaasta.
        Miksi yhteiskunnan peruspalveluilla rahoitetaan liike-elämää?


      • Nykyinen liikenteeltä kerättävä ajoneuvovero ja polttoaineveropotti riittäisi hyvin korvamerkittynä rahana TVL:n rahoittamiseen eikä kenenkään verprosenttia tarvis nostaa. Nykysysteemi on tehnyt jo harakirin eli ei toimi tällaisina oikeina lumitalvina jolloin pitäisi oikeesti jotakin tehdäkin eikä vain rahastaa.


      • MITÄ? kirjoitti:

        mutta jos peruslähtökohta olisi voittoa tuottamaton yksikkö, toisin kuin näissä liikelaitos/pörssiyhtiö malleissa, joissa osa veroeuroista valuu sijoittajille ja valtaviin johtoportaan palkkoihin ja palkkioihin. Eli em. mallissa ei saakaan koko rahalla odotettua palvelua. Joku viisas osaisi varmaan kertoa tuon rahanjakautumisenkin suhteen näissä voittoa tavoittelevissa ratkaisuissa. Ja kuten aina, pörssiyhtiöt oikaisevat tuoton laskua henkilöstöleikkauksilla alkaen luonnollisesti suorittavasta portaasta.
        Miksi yhteiskunnan peruspalveluilla rahoitetaan liike-elämää?

        Tää nykysysteemi on ihan keinottelua jossa raha liikkuu vain YIT:lle NCC:lle ja Destialle ei oikean työntekijöille eli urakoitsijoille. Aika paljon tulee ammattitaitoa katoamaan jos tää nykytilanne jatkuu kauan niin ei kukaan tee kannattamatonta työtä ja polttoaineen hinta on ihana mittari joka kurjistaa vain lisää tätä juttua.


      • sää sää sää

        jos tvh tulis takaisin niin jokainen tienhoitoon osoitettu euro käyttettäis siihen perustienpitoon tänäpäivänä itse suorittava työ on jäänyt toissijaiseksi kun mietitään että paljonlko uskaltaa jättää tekemättä että sanktiosakot pysyvät kohtuullisina siinä on nykyisen ns projektipäällikön suurin haaste


      • Sohvatiikeri2
        sää sää sää kirjoitti:

        jos tvh tulis takaisin niin jokainen tienhoitoon osoitettu euro käyttettäis siihen perustienpitoon tänäpäivänä itse suorittava työ on jäänyt toissijaiseksi kun mietitään että paljonlko uskaltaa jättää tekemättä että sanktiosakot pysyvät kohtuullisina siinä on nykyisen ns projektipäällikön suurin haaste

        että kyllähän yleisen käsityksen mukaan virkamiesvetoinen systeemi on tuottamattomampi kuin yksityinen systeemi. Rahaa kuluu enemmän.

        Nykysysteemissä varmaan aliurakoitsijat ovat tiukemmalla kuin ennen, rahaa tulee vähemmän. Mistä se sitten johtuu? olisiko nykyään tiukempi kuri päällä, joka estää turhat työt? (Ja ehkä osan tarpeellisistakin, niin kuin Gefreiter sanoo.)


      • MITÄ?
        sää sää sää kirjoitti:

        jos tvh tulis takaisin niin jokainen tienhoitoon osoitettu euro käyttettäis siihen perustienpitoon tänäpäivänä itse suorittava työ on jäänyt toissijaiseksi kun mietitään että paljonlko uskaltaa jättää tekemättä että sanktiosakot pysyvät kohtuullisina siinä on nykyisen ns projektipäällikön suurin haaste

        "mietitään että paljonlko uskaltaa jättää tekemättä että sanktiosakot pysyvät kohtuullisina".
        Ja tätä se juurikin on! Tehdään vähän sieltä täältä, "että aloitettu on!".


      • TVL
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        että kyllähän yleisen käsityksen mukaan virkamiesvetoinen systeemi on tuottamattomampi kuin yksityinen systeemi. Rahaa kuluu enemmän.

        Nykysysteemissä varmaan aliurakoitsijat ovat tiukemmalla kuin ennen, rahaa tulee vähemmän. Mistä se sitten johtuu? olisiko nykyään tiukempi kuri päällä, joka estää turhat työt? (Ja ehkä osan tarpeellisistakin, niin kuin Gefreiter sanoo.)

        Nykysysteemi on tappanut jo tiehöyläurakoitsijat tienpäältä ja seuraavksi kaatuu kuorma-autoilla auraajat. Tilalle tulee traktorit maanteille ja myös moottoriteille. Syykin on selvä traktorit tekee 25e alv/h ja saavat ajaa löpöllä lisäksi suurin osa traktoriauraajista on maajusseja jotka saa Eu-tukea.


      • MITÄ? kirjoitti:

        "mietitään että paljonlko uskaltaa jättää tekemättä että sanktiosakot pysyvät kohtuullisina".
        Ja tätä se juurikin on! Tehdään vähän sieltä täältä, "että aloitettu on!".

        Destia on rynnännyt kaupunkien kunnossapitourakoihin kun Tiehallinnon nollaurakat on poljettu niin mahapalkalle. YIT ei pysty edes Tampereen urakaa hoitamaan aina on rekat mäessä jumissa kun tulee lumisade ei ollut Tielaitoksen aikana koskaan. Onneksi se AS-teho saatiin pumpattua helvettiin täältä.


      • roti¨'
        TVL kirjoitti:

        Nykysysteemi on tappanut jo tiehöyläurakoitsijat tienpäältä ja seuraavksi kaatuu kuorma-autoilla auraajat. Tilalle tulee traktorit maanteille ja myös moottoriteille. Syykin on selvä traktorit tekee 25e alv/h ja saavat ajaa löpöllä lisäksi suurin osa traktoriauraajista on maajusseja jotka saa Eu-tukea.

        tilanne näyttäis olevan sellainen että mitä enemmän on töitä sitä nopeammin nimi löytyy protestilistalta


    • Ex aurakuski

      Itse olen ollut töissä parilla Destian aliurakoitsijalla ja olen huomannut että nykyinen malli ei toimi. pikkuyrittäjien taksat ovat niin huonot että ei niilla palkata ammattitaitoista työvoimaa toiseksi Destia ei piittaa laadusta hevon vittua kuhan saadaan halvalla ja nopeasti valmiiksi ,turun moottoritie on tästä hyvä esimerkki.
      TVH pitäisi herättää uudelleen henkiin ja tämä nykyinen Destia,YIT ja aliurakoitsija järjestelmä ajaa kylmästi alas koska itsestään se ei lopu

      • Kansallissosialisti

        Joo olet ihan oikeassa että tää nykyinen systeemi on ihan orjakauppaa urakoitsijalle. Mistään päivystyksestä talvikaudella ei makseta mitään ja valvot siinä sitten puoli vuotta ilamn palkkaa jos ei tuu lunta ja sama aikaan posti tuo laskuja laatikkoon. YIT NCC ja DESTIA helvettiin ja TVL takaisin maanteiden valtiaaksi.


      • Velmu-Veijo
        Kansallissosialisti kirjoitti:

        Joo olet ihan oikeassa että tää nykyinen systeemi on ihan orjakauppaa urakoitsijalle. Mistään päivystyksestä talvikaudella ei makseta mitään ja valvot siinä sitten puoli vuotta ilamn palkkaa jos ei tuu lunta ja sama aikaan posti tuo laskuja laatikkoon. YIT NCC ja DESTIA helvettiin ja TVL takaisin maanteiden valtiaaksi.

        Se on kilpailua. Vaihda alaa, jos hinta ei tyydytä.


      • A. Uraaja

        Jep eikä varmaan vuosittain uusita kalustoakaan, kuten tilaaja vaatisi? Ei ole Destia ainut kusettaja lajissaan...


      • ss
        Velmu-Veijo kirjoitti:

        Se on kilpailua. Vaihda alaa, jos hinta ei tyydytä.

        Ei ole mitään kannatavan liiketoiminnan edellytyksiä koko nykytienpidolla.


      • sen lauluja laulat
        Velmu-Veijo kirjoitti:

        Se on kilpailua. Vaihda alaa, jos hinta ei tyydytä.

        Velmu-Veijolle tiedoksi että muista hommata ittelles talkoovakuutus kun meet kerjäämään alihinnoiteltua työtä hattu kourassa


    • Ex aurakuski

      Se on sairasta kilpailua ja sitä paitsi tämä nykyinen malli ei tuota mitään muuta kun pelkkää paskaa ja rahat päätyvät muutaman isopalkkaisen johtajan taskuun ja tielläliikkujat saavat tuskailla huonosti hoidettujen teiden kanssa.

      • sa

        Ihan urakoitsijoiden kyykyttämistä koko homma ja jotkut idiootit on vielä iloisia kun saa tehdä talkoita.


      • 78674689
        sa kirjoitti:

        Ihan urakoitsijoiden kyykyttämistä koko homma ja jotkut idiootit on vielä iloisia kun saa tehdä talkoita.

        Siinäpä se ongelma jostain kumman syystä aina löytyy laskutaidottomia yrittäjiä joita nänä isot firmat pystyvät käyttämään hyväksi sen takia sen takia pitäisi saada TVL takaisin muuten meillä on kohta yhtä huonot tiet kuin venäjällä


      • 4 X 4
        78674689 kirjoitti:

        Siinäpä se ongelma jostain kumman syystä aina löytyy laskutaidottomia yrittäjiä joita nänä isot firmat pystyvät käyttämään hyväksi sen takia sen takia pitäisi saada TVL takaisin muuten meillä on kohta yhtä huonot tiet kuin venäjällä

        Laskutaidottomuus on eri asia kuin se, miten sopimuksia tulkitaan. Ja minkäköhän takia maailman parhaat maastokulkurit tehdään Venäjänmaalla??


    • Autoilija 35

      Destia ,YIT, NCC sais painua vittuun Suomesta ja ne vois mennä vaikka Venäjälle urakoimaan siellähän ei tunnetusti teiden kunnossa pitoon pahemmin panosteta saisivat samalla viedä Kataisen ja kumppanit mukanaan niin ehkä
      tääkin hulluus joskus loppuisi

    • NSKK

      Lipposen petturihallitus tuhosi Tielaitoksen 1998 ja 2000 luvun alusta saakka tienpidon taso on romahtanut. Hinnat on jo sitä tasoa että tiehöyläurakoitsijat saa lähteä uudelleen koulutukseen ja seuraavaksi saa lopettaa kuorma-autoilijat. Traktorit ovat tulleet tilalle joka paikkaan ja syykin on selvä. Traktorit ajaa 30e/tunti. Mikään kuorma-auto, tiehöylä tai pyöräkuormaaja ei voi tuollaisella hinnalla toimia. Enää puuttuu traktorit moottoriteiltä jahka ne siellä jo on ensitalvena? Mitä enemmän traktoreita sitä enemmän Destialle YIT:lle ja NCC:lle jää fyffee viivan alle. Traktorimiehille ei jää kuin velat, tratat ja tekemisen ilo. Kiva niitä on lueskella Kauppiksen sivuilta. Toivottavasti rahoitusyhtiöt lopettaa ilmaistyön rahoittamisen saa mennä traktorikauppiaat vaikka kortistoon.

    • loppkåpkpå

      Tiehöylätkin ovat kadonneet vaikka VEEKMAS Oy kiteellä niitä valmistaakin tosin kaikki menevät vientiin jos ois toikin firma riippuvainen kotimaan markkinoista niin olis konkka tullu jo ajat sitten

    • sd

      Niin on ei kotimaan kysyntä enää pidä pystyssä yhtäkään höylätehdasta. Vammas lopetti 2007 Lännen tehtaat lopetti 1992 Lokomo loppui 1987. Höylällä vaan ei voi ajaa jos ei saakunnon hintaa löpöä palaa 30 litraa tunnissa.

    • +00+09

      Tässä nähdään kilpailuksen järjettömyys. Suomi oli ennen vanhaan köyhempi kuin nyt ja silti sillä oli varaa hoitaa tiet kunnolla. Yks tuttu oli töissä viimekesänä Destian aliurakoitsijalla tietyömaalla 11 tuntista päivää ois pitänny tehdä mitään ylityökorvauksia sun muita ei ois haluttu maksaa syynä oli se et oon niin huono hinta kaveri lopetti 2 päivän jälkeen lopulta urakoitsija joutui itse tartumaan rattiin kun ei löytynyt ilmasia hölmöjä ja kun ei tommonen 1987 vuoden sisun raato jossa ilmastointia ei ole houkuttele ketään.

    • Ex aurakuski

      Kerran kun kävin kaupassa niin samaan aikaan läheisen tie työmaan kuorma-autot tulivat kahville vieressä olevaan kahvilaan no kun kyseiset autot sitten lähtivät koko parkkipaikka oli ihan öljyssä ,kotimatkalla tuli sitten ajettua kyseisen työmaan ohi kalusto paria poikkeusta lukuunottamatta suoraan 80 luvun lopulta eikö nykyään kalustolta vaadita mitään laatua onko hinta ainoa kriteeri kun urakoita annetaan ja kyseinen pätkä oli Destian urakka

      • Sohvatiikeri2

        Kuljetuksilta ei vaadita muuta laatua kuin että tavara pitää siirtyä oikeaan paikkaan halvalla. Mitäs muuta pitäisi vaatia... jos ei nyt ihan ympäristörikollisista ole kyse.

        Verovelat pitää olla hoidettu (jos tulee KTK:n kautta ei silläkään niin ole väliä).

        Peruutushälyytin pitää toimia (vaikkei se aina toimikaan), kuskilla pitää olla liivit päällä ja kypärä päässä jos tulee autosta ulos. Turvakenkiä ei kukaan huomaa vaatia, puukengät käy hyvin.

        Mutta tuota kahvilassa käyntiä ihmettelen. Taisivat ajaa tonnitaksalla. Nimittäin tuntitöissä on kuri mennyt niin tiukaksi että harvoin saa kahvia muuten kuin termospullosta. Varsinkaan konekuskit ei enää pääse Esson paariin.


      • cccp

        Traktorit on monessa paikassa vallanneet tietyömaiden maanajot koska ne tekee sen ilmaiseksi. Vielä-90 luvun alussa Tielaitoksen työmaille ei otettu mitään traktoreita ei maanajoon eikä auraushommiin. Vain kuorma-autot ja pyöräkuormaajat kelpasi. Kyllä sen näkee miten sivuteiden laatu on talvikunnossapidossa pudonnut raakasti kun traktorit ovat korvanneet kuorma-autot ja tiehöylät joka hommassa. Traktorit on ihan virattomia leluja niin kauan kun ne painaa alle 14 tonnia ei kevyellä koneella saa mitään irti. Kuorma-autoilijat on aika vaikeessa kilpailutilanteessa kun ne ei voi ajaa kökällä.


      • 4 X 4

        Hinta ratkaisee sekä kunnissa, että valtiolla. Mutta laadussa sen sitten kyllä huomaa; kaikki rääpitään rimaa hipoen, jolloin ei tietenkään rimanalituksiltakaan vältytä. Myös toimenpideaikoja venytetään, sen huomaa esim. näin keväisin routakorjauksien viiveinä. Samat reiät mollottaa viikokausia kaduilla ja teillä. Pitäisi alkaa uhalla pätkimään alatukivarsia niihin kuoppiin, kun ei näy edes missään routavaurioista varoittavia merkkejä!


    • pcb

      Alihankkijat käyttävät nykyään yhä enemmän ja enemmän vuokratyövoimaa sekä myös venäläisten ja virolaisten (halpa)työntekijöiden osuus on kasvanut. Harmaa talous rehottaa urakoissa, mm. verovelkatodistuksia ei käytännössä vaadita. Laatupapereilla voi pyyhkiä persettä.

      Itsekin näitä töitä tehneenä tiedän, että mikään työ ei saisi maksaa mitään ja halvan ja hyvän yhdistelmää ei ole. Kaikki pitää tehdä hutaisemalla eli antaa ns. ensiapua. Hyvin ja kunnolla tehty työ on tulee kuulemma liian kalliiksi. Sairasta touhua kaikenkaikkiiaan.

      • .

        "Itsekin näitä töitä tehneenä tiedän, että mikään työ ei saisi maksaa mitään ja halvan ja hyvän yhdistelmää ei ole. Kaikki pitää tehdä hutaisemalla eli antaa ns. ensiapua. Hyvin ja kunnolla tehty työ on tulee kuulemma liian kalliiksi. Sairasta touhua kaikenkaikkiiaan. "
        Aivan samaa mieltä;Itsekin näitä töitä tehneenä = meillä käytetään termiä "silmänlume".


    • hnjztm

      Olisi parempi että kukaan ei ryhtyisi noille isoille huijareille aliurakoitsijaksi sais Destia Yit Ncc hommata omat autot ja koneet niin ehkä tähän pelleilyyn tulis muutos mutta itse olen TVL kannattaja

      • v903

        Näin se on että nyt nämä kolme pääurakoitsijaa ovat hävittäneet ja varsinkin Destia niin kaiken oman kaluston. NCC:llä ja YIT:llä sitä ei koskaan ole ollutkaan. Näin ne saa jäämään viivan alle enemmän kun ei ole omaa kalustoa rasitteena. Destialla nyt jo maksut myöhässä ja YIT:llä on oikein oma urakoitsijoiden nöyryyttämisjärjestelmä ja sen nimi on EFFLOW joka estää laskun maksamisen jos ei ole kaikkia lippuja toimitettu. Näin se saa lisää aikaa käyttää urakoitsijoita pankkina oman toiminnan rahoittamiseen. Sitä mukaan kun urakoitsijoiden nimiä alkaa olla Kauppiksen trattasivuilla niin sitä enemmän laskutaidottomia ja lukutaidottomia tulee ilmi. Joskus nekin vaan loppuvat kun pankit lakkaa niitä rahoittamasta. Suomen nykyinen tienpito on kuilun partaalla josta on enää lyhyt matka lopulliseen pudotukseen.


      • ¤¤¤¤¤
        v903 kirjoitti:

        Näin se on että nyt nämä kolme pääurakoitsijaa ovat hävittäneet ja varsinkin Destia niin kaiken oman kaluston. NCC:llä ja YIT:llä sitä ei koskaan ole ollutkaan. Näin ne saa jäämään viivan alle enemmän kun ei ole omaa kalustoa rasitteena. Destialla nyt jo maksut myöhässä ja YIT:llä on oikein oma urakoitsijoiden nöyryyttämisjärjestelmä ja sen nimi on EFFLOW joka estää laskun maksamisen jos ei ole kaikkia lippuja toimitettu. Näin se saa lisää aikaa käyttää urakoitsijoita pankkina oman toiminnan rahoittamiseen. Sitä mukaan kun urakoitsijoiden nimiä alkaa olla Kauppiksen trattasivuilla niin sitä enemmän laskutaidottomia ja lukutaidottomia tulee ilmi. Joskus nekin vaan loppuvat kun pankit lakkaa niitä rahoittamasta. Suomen nykyinen tienpito on kuilun partaalla josta on enää lyhyt matka lopulliseen pudotukseen.

        Mielenkiintoista...hyvä, että tämmöiset asiat tulevat esille, no edes täällä.


    • fdj

      Kyllä ne alkaa tulla pian muissakin medioissa ja sen näkee kohta koko kansa.

    • ee

      Virolainen As- Teho oli rahoittanut Keskustapuoluetta ja siksi sen pumppaaminen vittuun Suomesta oli kova pala liikenneministerille. Taloudellista tappiota tuli monille yrityksille. Eräs Satakuntalainen Destian leivissä ollut henkilö juonitteli sen Suomeen Hotelli Kämpissä keväällä 2006. Teho tuli ja meni mutta rahat jäi monilta saamatta ja entistäkin alhaisempi hintataso jäi perinnöksi.

    • pcb

      Joo, tämä maksupolitiikka on täysi vitsi näillä isoilla toimijoilla. Käyttävät tosiaan härskisti hyväkseen aliurakoitsijoiden ahdinkoa. Pienemmät pääurakoitsijat ovat siinä mielessä parempia, sieltä maksut tulee niinkuin pitää ja ajallaan.

      Monen laskutaitoinen, ammattitaitoinen ja kokenut aliurakoitsija onkin lopettanut viime aikoina teiden kunnossapitourakoinnin, koska hinnat ovat painuneet niin alas. Näiden tilalle on tullut laskutaidottomia ja narrattavia toimijoita, joilla ei ole alasta eikä hinnoista käsitystä. Sittenpä tuleekin se tosiseikka eteen, ettei töitä yksinkertaisesti voi tehdä sillä hinnalla ja nimi ilmestyy kauppalehteen.

      Tässä olisi MOT-ohjelmalle aihetta vaikka kuinka.

    • Aura-automies

      Itse auraan Destialle 3,10E/km. Mimmosia taksoja muuallapäin?? Taksa ollut pari vuotta sama ja ei kuulemma saa yhtään nostaa. Destiaa en kyllä kehu millään lailla, tottapuhuen täysin paska pulju. Sekaa ja sotkee tienrakennuspuolella ja polkee hintoja. Helppohan se on yhteiskunnan varoilla pelata ja kun tulosvastuuta ei käytännössä ole.

      • Sohvatiikeri2

        Mikä kilometri? Tie vai juoksu?

        Yleensä autoilija voi odottaa talvelta noin 25 000 - 45 000 liikevaihtoa. Sellaistahan se on pitkin maata. Riippuu lenkin pituudesta.

        Etelässä saa työstä vähän enemmän mutta pohjoisessa sitä työtä on enemmän.


      • Aura-automies
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        Mikä kilometri? Tie vai juoksu?

        Yleensä autoilija voi odottaa talvelta noin 25 000 - 45 000 liikevaihtoa. Sellaistahan se on pitkin maata. Riippuu lenkin pituudesta.

        Etelässä saa työstä vähän enemmän mutta pohjoisessa sitä työtä on enemmän.

        Siis juoksu km auralla tuo 3,10e. Eli tämmöst täällä, kuinka muualla?


    • lokomonaattori

      Et ole ainut. Mikäli Destia olis voittanut erään kunnossapitourakan, olis kuulema saanu ehtiä auraajat ym. vaikka kuusta. Edellisessä urakassa mukana olleista kukaan ei ois jatkanut.
      Surkeaa on myös se ettei kokemusta enää arvosteta. 20 vuoden kokemuksella ei tee mitään kun hinta määrää tekijän. Jos ei ota halvinta, niin siitä joutuu käräjille kiitos kilpailulainsäädännön.

      • 13f16

        Ei kokemusta arvosteta paskan vertaa enää. Mullekin YIT jätti höylähommissa maksamatta osan tunneista kun alkoivat rääkyyn sitä ettei siellä niin tarkoin olisi saanut hieroa niitä kyläteitä. YIT on ihan sikapulju täyttä jutkuilua koko niiden homma. En ole yhtään katunut alan vaihtoa ja kannattaa muidenkin harkita jos ikä ja talousasiat antaa siihen mahdollisuuden.


      • Sohvatiikeri2

        Pikku korjaus: YIT:n, NCC:n tai Destian ei ole pakko ottaa halvinta. Laki julkisista hankinnoista ei koske niitä.

        Muutenkin, julkisessa hankinnassakaan ei ole pakko ottaa halvinta, kunhan hankintaa voi perustella kokonaisedullisuudella. Voi painottaa vaikkapa referenssejä tai kaluston ikää.

        Yleensä kyllä halpa kannattaa ottaa ennen kuin kallis...

        Tähän asti auraajat on löytyneet melko helposti, eipä noita ole tarvinnut kuusta asti hakea.

        Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja Kuopion urakoista, joita Savon Kuljetus hoitaa. Kilpailulla nekin urakat on otettu, näinköhän yrittäjillä on siellä paremmat oltavat?


    • Ex aurakuski

      Ite lopetin nää hommat 2006 ja sen jälkeen pari tuttua autoilijaa ja kuskia on kans löyny hanskat tiskiin mutta kaikki sanoi että jos TVL olis vielä henkissä niin kukaan heistä ei ois lopettanut samaa koskee itseäni

    • enpä usko78

      En usko että tulevalla hallituksella on mitään aikomusta herättää TVL henkiin taitaa olla tiekunnossa pito leikkauslistalla niinkuin moni muu asia. Tulee mieleen ihan vuoden 1995 leikkaukset jossa mikään ei ollut pyhää.

    • fWR<

      Nyt ois kyllä tarvetta TVL kunnon talven jälkeen tiet ovat ihan paskassa kunnossa ja kuten kaikki tietävät Destia kumppaneineen ei välitä paskakaan

    • z

      Ensi talvena tiet ovat vieläkin huonommin hoidetut kun kataisen leikkaus listat leikkaavat määrärahoja

    • Ei enää sosialismia

      Ongelmat ovat samat kuin muissakin entisissä "neuvostoliiton" maissa. Entiset valtion virkamiehet huseerasivat uudelleen järjestelyt omille yrityksilleen täysin häikäilemättömästi. Yksityistäminen oikein tehtynä ja urakoiden todellinen kilpailuttaminen on kaikkien meidän veronmaksajien etu, mutta neuvostotyyliin suoritettua härskiä valtion varojen väärinkäyttöä ei olisi pitänyt hyväksyä.
      Destian johtoahan on jo puhdistettukin, mutta sehän oli vain pientä ja pakon sanelemaa.
      Yritystoiminta ja urakointi ei kuuluu valtion tehtäviin. Töiden rehellinen kilpailuttaminen täytyy olla valvottavissa ja kilpailuttamisen kriteerit täytyy olla selkeät urakoinnin kannalta ilman mitään "politikointia" suosikkiurakoitsijoiden eduksi.
      Pienessä maassa pieni porukka pyörittää isoja rahoja keskenään ja sopii älyttömiä palkkoja toisilleen aivan niin kauan kuin se salittaan. Valtion tehtäviä ei hoideta vaadittavalla tehokkuudella.

    • Persu

      Nykyinen Desti, NCC ja YIT pohjainen alueurakointi pitäisi ajaa nopeasti alas ja perustaa uusi TVL joka olisi koko maan kattava järjestelmä omine koneineen ja tukikohtineen. TVL:n aikana raha liikkui pienillekin aliurakoitsijoille hyvin ja ei ollut mitään välistävetäjiä kuten nyt on kaikki kolme suurta pääurakoitsijaa jotka ei ota edes mitään taloudellista vastuuta vaan siirtävät sen pienille aliurtakoitsijoilleen. Mitä järkeä on enää pienten urakoitsijoiden ottaa mitään urakoita riesaksi kun ne on yksikköhinnoilla koko talvikausi eli jos ei ennen joulua tule lunta niin ei tule myöskään rahaa ja kumminkin urakoitsijoillakin laskut juoksee kokoajan??? Tämä nykyjärjestelmä perustuu täydelliseen riistoon eikä mihinkään muuhun. Tällämenolla tekijätkin alkaa loppumaan ja moni onkin jo lopettanut tyhmät nollaurakat. Ennustan että viiden vuoden sisällä tää nykysysteemi on tullut tiensä päähän. Ne miljardit jotka nyt kerätään liikenteeltä riitäisivät mainiosti uuden TVL:n jälleenrakentamiseen nythän vain 2% palaa tienpäälle takaisin eli kenenkään veroprosentit eivät nousisi.

      • Destia pois

        Juu näin on. Ei tämä touhu näin voi kauaa jatkua. Varsinaiseen tienhoitoon ja rakentamiseen ei mene edes tuota kahta prosenttiakaan kun niitä välistävetäjiä on useampia.


    • Fritz Todt

      Entistä enemmän alkaa näkyä Kauppalehden trattalistoilla koneurakoitsijoiden tuttuja nimiä. Pankit kohta lopettaa koko typeryyden rahoittamisen. Traktorimiehet loistavat läsnäolollaan kyseisillä listoillla mitä nopeampi traktori sen nopeammin nimi listalla. Näin se vaan menee. Ei työtä työn vuoksi jos siitä ei jää muuta kuin velkaa?

    • ounastelija

      Ennen tiestöllä oli tiekarhuja ym. työkalustoa. Nyt siellä näkee enimmäkseen konsultteja ym. kartottajia, jotka räpsivät valokuvia ja mittailevat laitteilla tien uria, jotka näkisi ihan silmälläkin.

    • Fritz Todt

      Jos kaikki pikku-urakoitsijat olisivat viisaita ja yhtenäisiä niin ne laittaisivat jutkuilevat pääurakoitsijat polvilleen. Tämä nykytoiminta on täyttä riistoa!

    • Sohvatiikeri2

      Tämä nyt menee ihan toistoksi...

      Valtion kunnossapitobudjetti on nykyään 30% pienempi kuin 10 vuotta sitten. Näin, vaikka yleinen kustannustaso on noussut. Se raha on poissa Tielaitoksen miehistä ja koneista, ja alihankkijoiden tienesteistä. Sitä kautta asia myös näkyy teillä huonompana laatuna.

      Toisaalta... tiet ovat ihan riittävän hyviä. Kaikki pääsevät (melkein) aina minne haluavatkin, ehkä vähän hitaammin kuin ennen vanhaan, mutta ei paljon. Päätiet ovat hyvässä kunnossa (paitsi asfaltit - eikä alueurakointimalli liity asfaltteihin mitenkään).

      Urakoitsijat eivät lopu. Destian, NCC:n ja YIT:n pomot saavat hyvän korvauksen siitä että houkuttelevat alalle uusia yrittäjiä lopettavien tilalle ja kilpailuttavat hinnat alas.

      Mikä nykymallissa on vikana? Paitsi että yrittäjien tienestit varmaan ovat pienemmät kuin 10 vuotta sitten.

    • DESTIA,YIT,NCC, POIS

      Mikä nykymallissa on vikana ? No aloitetaan vaikka siitä että kahtena edellisenä talvena katujen ja teiden kunnossa pito oli ihan alaarvoista vaikka nykyään kaikki koneet ja vehkeet ovat paljon parempia jos vertaa 70 ja 80 lukuun mutta silti tiet ovat paljon huonommin hoidettu ainoastaan jossain entisen itä blokin maassa saattaa olla tiet vieläkin huononmassa kunnossa mutta se ei paljon meitä suomalaisia lohduta.Toinen ongelma on se että Destia ja YIT ottavat urakoita vastaan ja antavat ne saman tien pienille urakoitsijoille mitä nyt ottavat välistä pikkuisen ja tästä pitäisi päästä eroon esim määrämällä että urakat on hoidettava omilla koneilla ja autoilla alusta loppuun saakka mutta helpoin ja halvin tapa olisi herättää TVL henkiin jolle hommattaisiin uudet autot ja koneet samalla palkkaisiin ammattitaitoista työvoimaa.

      • Tarjouslaskija

        Tuskinpa veronmaksajien edustaja eli ELY-keskus rupeaa tahallaan tekemään työstä kalliimpaa. Pienet koneurakoitsijat eivät yksin pysty hoitamaan alueurakoita. Jos taas isoa pääurakoitsijaa vaaditaan hankkimaan itselleen kaikki tarvittava kalusto ja henkilöstö, jotka sitten ovat puolet vuodesta joutilaana, tarjoushinnat varmasti nousevat ja paljon. TVH:sta luovuttiin juuri tämän tyhjäkäynnin takia.

        Sitä paitsi samahan se on kuka työn tekee ja millä vehkeillä, kunhan tie vain täyttää laatuvaatimukset. Jos ei täytä, se on urakan valvojan vika.


      • Sohvatiikeri2

        Miten niin huonosti hoidettu? En ole juuri koskaan kuullut suljetuista teistä tai kunnossapidon laiminlyönnin aiheuttamista onnettomuuksista. Jos jollain sivutien sivutiellä on vähän huonommin höylätty tai hiekkaa hieman vähemmän - so not.

        Paljonko hitaammin liikenne kulkee hoidon nykyisen tason takia? Ei yhtään.


      • Olet väärässä
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Tuskinpa veronmaksajien edustaja eli ELY-keskus rupeaa tahallaan tekemään työstä kalliimpaa. Pienet koneurakoitsijat eivät yksin pysty hoitamaan alueurakoita. Jos taas isoa pääurakoitsijaa vaaditaan hankkimaan itselleen kaikki tarvittava kalusto ja henkilöstö, jotka sitten ovat puolet vuodesta joutilaana, tarjoushinnat varmasti nousevat ja paljon. TVH:sta luovuttiin juuri tämän tyhjäkäynnin takia.

        Sitä paitsi samahan se on kuka työn tekee ja millä vehkeillä, kunhan tie vain täyttää laatuvaatimukset. Jos ei täytä, se on urakan valvojan vika.

        En ymmärrä väitettäsi että TVL:n kalusto muka seisosi puolet vuodesta joutilaana.Samat kuorma-autot jotka auraavat talvella teitä ovat kesällä maan ja soran ajossa kadunrakennus ja tietyömailla joten tuo väitä tyhjäkäynnistä on täysin perätön ainoa missä on tyhjäkäyntiä on tämä nyky malli missä veromaksajien rahat valuvat Destian ja NCC:n hyväveli verkoston taskuun.


      • Tarjouslaskija
        Olet väärässä kirjoitti:

        En ymmärrä väitettäsi että TVL:n kalusto muka seisosi puolet vuodesta joutilaana.Samat kuorma-autot jotka auraavat talvella teitä ovat kesällä maan ja soran ajossa kadunrakennus ja tietyömailla joten tuo väitä tyhjäkäynnistä on täysin perätön ainoa missä on tyhjäkäyntiä on tämä nyky malli missä veromaksajien rahat valuvat Destian ja NCC:n hyväveli verkoston taskuun.

        Jos alueurakan tuhatta tiekilometriä kohti on 20 aurausautoa, samalta alueelta ei millään löydy tienrakennustöitä riittävästi näiden työllistämiseen. Naapuriurakan alueella voisi olla, mutta siellähän on jo omat autot. Pitäisi olla useita maarakennustyömaita kaiken aikaa käynnissä joka pitäjässä. Näinhän olikin vielä 70-luvulla, kun sorateitä päällystettiin tarmokkaasti, mutta sittemmin tietöiden luonne on muuttunut. Nykyiset päällystettyjen teiden korjaukset eivät vaadi enää samanlaista kuljetusmäärää.

        Lisätään vaikka seututien kantavuutta keskimäärin 10 sentin murskekerroksella kymmenen kilometrin matkalla. Tarvitaan noin 18000 tonnia mursketta, jonka kolme autoa kuljettaa kohtuumatkalta kuukaudessa. Nämä kolme autoa voisivat hoitaa kesän aikana puolikymmentä vastaavaa kohdetta. Pannaan lisäksi kaksi autoa massanvaihtoihin, niin meillä on enää 15 autoa tyhjän panttina koko kesäajan. Ja missäpä nykyisin on edes näinkään paljon rakenteen parantamistöitä?


      • Zeebanks
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        Miten niin huonosti hoidettu? En ole juuri koskaan kuullut suljetuista teistä tai kunnossapidon laiminlyönnin aiheuttamista onnettomuuksista. Jos jollain sivutien sivutiellä on vähän huonommin höylätty tai hiekkaa hieman vähemmän - so not.

        Paljonko hitaammin liikenne kulkee hoidon nykyisen tason takia? Ei yhtään.

        No onhan se huonoa tienhoitoa, jos sivuteillä keskimäärin joka kolmannella aurauskerralla saa pitää alaterää maassa. Polanne saa kuulema kasvaa, näin oli Destian ohjeena. Ja alaterän käyttökertoina aliurakoitsija tietysti käyttää sitä mahdollisimman kevyesti ettei terät kulu.

        Nykysysteemistä höytyy vain tulospalkkioita (sitä suurempi, mitä halvemmalla urakka saadaan tehtyä) kyttäävät herrat. Koska monet aliurakoitsijat ovat ahdingossa, on kuulema hyvä aika huudattaa hintoja. Perseelleen menee vielä koko touhu, sano mun sanoneen.


    • Fritz Todt

      Destia otti Vaasan kaupungissa taas ensitalven kaikki katu ja pyörätiealueet koko kaupungissa. Sillä ei ole mitää omaa kalustoa ollut tarjouksessa se ottaa paikallisia viljelijöitä tekeen kaikki auraukset. Kyllä isoilta pääurakoitsijoilta pitäisi vaatia että niillä on runsaasti omaa kalustoa ja omia työntekijöitä. Vain tällä tavalla voidaan saada pääurakoitsijat uskolliseksi koko hommalle ettei se ole pelkkää kerman kuorintaa. Kapitalismi ei sovi urakointiin! Jos pääurakoitsijalla on runsaasti omaa kalustoa ja työntekijöitä niin se on vastuullinen urakointikonserni? Kaikki muut vaihtoehdot on riistäjien ja rikollisten vaihtoehtoja !

    • Tyhjän pantiksi

      Maajussit menevät traktoreilla kesällä pellolle töihin, mutta mitäs ne Destian aura-autot tekisivät? Seisoisivat varikolla tietysti. Onneksi vaasalaisilla on sen verran järkeä, etteivät vaadi tällaista tuhlaamista.

      Urakointi nimen omaan on kapitalismia. Se tekee, joka halvimmalla pystyy ja osaa. Kaluston tehokas käyttö on siinä tärkeää.

    • Fritz Todt

      Mutta jo viimetalvi osoitti ettei Destian ketjuttamista aliurakoista tule mitään. Ensitalvena saavat polkupyöräilijät ajella moottorikelkoilla pyöräteillä jos mielivät töihin päästä. Ennen oli Vaasassa kaikki tiet hyvin aurattu kun kaupungin omat traktorit ja pyöräkoneet hoiti homman ajallaan. Destia on ihan väkistävetäjä on myynyt kaikki omat koneet pois ei tuollainen homma voi menestyä. Tulee vielä aika jolloin TVL perustetaan uudelleen ja kunnat ostavat omaa konekalustoa. Tää on vain väliaikainen kokeilu mitä on vouhotettu yrittämisen ja markkinatalouden nimissä.

      • Nykymeno perseestä

        Myös täällä pääkaupungiseudulla kaikki huonosti hoidetut tiet paria poikkeusta lukuun ottamatta kuuluivat Destialle, YIT:lle, NCC:lle ja taas selitettiin tilannetta ankaralla talvella ,määrärahojen vähyydellä ja työvoimapulalla.Valtion ja kuntien olisi jo korkea aika tehdä selväksi noille kolmelle suurelle että nykymeno ei voi enää jatkua jo kahtena talvena on nähty että he eivät pysty hoitamaan velvoitteitansa.


    • Fritz Todt

      70 ja 80 luvuilla oli paljon kovempia talvia ja koneet ainakin traktorit olivat askeettisempia, mutta silloinkin tehtiin paljon parempaa jälkeä. Destia, NCC ja YIT pitäisi heittää helvettiin koko alueurakoinnista.

    • TVL:n aika on nyt

      Juurihan Ylen uutisissa kerrottiin että tiehoidon kilpailutus sorsii pienyrittäjiä koska he eivät pysty täyttämään kilpailutuksen ehtoa joka määrää että yrityksen on pystyttävä hoitamaan vähintään 500 tiekilometriä jotta se saa osallistua tarjouskilpailuun

      Nykyään Suomessa teiden kunnossapidosta vastaa noin seitsemän yritystä, Samaan aikaan tieurakoiden hinnat ovat laskeneet 20% vuodesta 2000 mutta samaan aikaan suoritteiden määrä on kasvanut on tuon 20 %.

      On se kumma että valtio suojelee näitä röyhkeitä pörssi yhtiöitä ja samaan aikaan pienyrittäjiä jotka hoitavat itse työn sorsitaan kaikin tavoin.
      No ei ihme jos vanhat uroitsijat lopettavat ja uusia ei saada tilalle
      ketä kiinnostaa ruveta jonkun Destian tai NCC:n torppariksi jonka selkänahasta revitään pörssi johtajien optiot .Tämä on juuri sitä hallituksen kannustamaa pienyrittäjyyttä toki noita kilpailuksen ehtoja voisi muuttaa mutta eihän hallitusta kiinnosta mikään muu kuin rahan lapioiminen Kreikkaan.

      Raskas liikenne on jo vuosia kritisoinut tiekunnossa pidon täydellistä laiminlyöntiä mutta leudot talvet ovat pitäneet huolta siitä että mediaa ja suurta yleisöä asia ei ole kiinnostanut mutta kaksi perättäistä ankaraa talvea ovat saneet monet näkemään kuinka huonossa jamassa tiekunnossapito on nykyisin ja nyt kaavaillaan ruuhkamaksuja kun rahat eivät muka riitä teiden hoitoon mikä on taysin perätön väite kun miettii kuinka paljon auton omistajilta kerätään jo nyt rahaa verojen ja muiden maksujen muodossa. Olisi kiva tietää että mihin ne rahat oikein mahtaa kadota maailman vähiten korruptoituneessa maassa.

    • Fritz Todt

      Urakoitsijoiden ansiot on pudonneet varmasti enemmänkin kuin 20%? Ennen kun Tielaitos oli pääurakoitsija niin yksityiset autoilijat ja konemiehet pidettiin hengissä yli talven mutta ei enää. AKT on viimetalvena jo kritisoinut ala-arvoista maanteiden kunnossapitoa koko suomessa ja eipä se ole ihmekään kun joka toisessa kolarissa talvisin on syynä huono tiestön kunto. Mikään hallitus ei ole viimeisen 20-vuoden aikana ollut yrittäjäystävällinen. Liikenteeltä kerättävillä maksuilla voitaisiin hyvin palauttaa 30-vuoden takainen TVL järjestelmä takaisin. Vain ylisuurta hallintoa ja virkamiesarmeijaa ei tarvita takasin.

    • Määrärahoja leikataa

      Joo pitää toivoa leutoa talvea muuten saa hommata moottorikelkan jotta ehtii ajoissa töihin.

    • jussi.s

      TVL ehdottomasti takaisin.Uusitussa ja kevyt hallinnollisessa muodossaan. Suomi syytää miljardeja euroja EU:n kautta esim. Kreikan takuisiin.Sinne ne rahat katoavat,kuin tuhka tuulee. Suomen tieverkosto rappeutuu vuosi vuodelta. Talvikunnossapito tehdään kohta isoilla maataloustraktoreilla,kun maajussit vain saadaan tiepäälle.Kuorma-auto kalusto ja tiekarhut ovat katoava kansanperinne.
      Kilpailu on ajanut tilanteen tähän,kun aliurakoitsijoille ei jää käteen mitään saamistaan urakoista. Tienhoitokalustoon ei voi satsata yksityinen samalla lailla kuin ennen TVL:n aikaan tehtiin ,kun rahoitus tuli veronmaksajilta. Tiemestaripiirit hoitivat tieston sekä talvella ,että kesällä moitteettomasti ja kiitettävällä AMMATTITAIDOLLA.,nyt tilanne on aivan toinen. Suomen päättäjät ottakaapa asia eduskunnassa VÄLITTÖMÄSTI käsittelyyn.Esim.tammikuussa 2012 dieseli kallistuu bensan hintoihin joka pistää yksityisurakoitsijoita taas "ahtaammalle" kaikkia koneita ei voi ajaa "tupaöljyllä"

      • ggdhhrre

        Ei taida onnistua.Paluu entiseen
        Ei kuulemma rahaa päällystää..
        korjataan jos löytyy rahhaa..
        Kaikki entiset tukikohdat on jo myyty muuhun käyttöön .

        Ja päällysteteitä luvaan muuttaa sorateiksi enenemässä määrin ..
        Näin itä suomessa
        Jokainen etsiköön vain lapion ja kirveen autoon varoilta..
        Ja ne lämpimät vaatteet ja kumpparit.


      • samaa mieltä

        Niin kaun kun tiekunnossa pito toimii mallia (DESTIA,YIT,NCC/pienurakoitsijat) niin voimme olla varmoja että tiet tulevat jatkossakin olemaan paskassa kunnossa.

        Itse näkisin että on kolme vaihtoehtoa

        1 Herätetään TVL henkiin (omasta mielestäni paras vaihtoehto)

        2
        Destia ja muut isot määrätään hoitamaan urakat alusta loppuun omilla koneilla ja työvoimalla, Välistä vetämistä ja pienurakoitsijoiden hyväksi käyttöä ei enää sallittaisi.

        3 Annetaan urakat suoraan ilman välikäsiä pienurakoitsijoille.


    • taivaltaja

      En ole aikaisemmin perehtynyt näihin teiden ja katujen rakennuspuuhin, mutta nyt olen jalan liikuskellut eripuolilla Helsinkiä ja ihmeekseni todennut kuinka huonoa on putkien ja puhelinjohtojen laittaminen.
      Näitä räipeputkia on ympärinsä luonnossa ja teiden varsilla.
      Putket ovat aika usein koottu katkenneista putkipätkistä tai niiden puolikkaista.
      Ehjät, kunnon putket seisovat siisteissä kasoissa katujen vierellä ja sitten ne joku vähän ajan kuluttua vie jonnekin.
      Kuka valvoo ja seuraa näitä putkitöitä, jotka sitten veronmaksajat joutuvat maksamaan.
      Niille tulee aivan varmasti uusimisia melko pian, kun usein ne ovat aika lähelle asvalttia laitettu, matalilla kauvauksilla, ehkä juuri nopeasti rikkoutuvina.

    • jussi....

      Kyllä asia vain on ,niin että TVL:n takaisin saaminen on Suomalaisten kannalta elintärkeä asia.Tälläkin hetkellä tuulee ja lunta tuiskuttaa ja tiet ja kadut ovat kelvottomassa kunnossa aurausten osalta.Hävetkää päättäjät jotka liikelaitostutitte Suomen tiestöjen kunnossapidon.Teillä ja kaduilla liikutaan tälläkin hetkellä henkemme kaupalle.Rahavirrat on käännettävä Suomeen eikä EU:n kautta velkaantuneisiin maihin.Miljardit eurot katoavat maailmalle Suomesta ja kotimaan kansalaiset "kärsii" ulkolaisten velkaantumisesta.Hävettävää touhua Suomen eduskunnan ja ministerien toiminta kerta kaikkiaan.Ei meitäkään autettu menneinä "lamavuosina" miksi meidän pitää auttaa jokainen maksakoon velkansa itse.Nekin taatut euromiljardit tarvittaisiin Suomen rappeutuvan tiestön rakentamiseen ja kunnossapitoon.Suomen sähköverkkokin saataisiin kaivettua maakaapelein 10 miljardin euron kustannuksella pääpiirteittäin maahan ja sähkökatkoja ei näin ollen olisi ainakaan näin paljon.Vai mitä oletten mieltä tästä arvoisat tekstin lukijat. Hyvää vuotta 2012 kaikille lukijoille.

    • jussi...

      Ennen hyvään aikaan oli (TVL) tiemestaripiirit jotka päivystivät ja hoitivat tiestön ,niin kesä kuin talvikunnossapidon mallikkaasti.Kalustoa oli riittävästi ja henkilöstöä myös.Valtion rahaa oli käytössä aina vuotuinen putjetti se joko piisasi tai sitten anottiin lisää rahaa. Ylimääräistä rahaa jos jäi ,niin sillä tehtiin tiestön parannustyöt . Ennalta ehkäisemään tulevia epäkohtia. Tiemestarit olivat avain asemassa henkilökuntansa kanssa.Tiekarhuja oli riittävästi poistamassa jääpolanteita,mutta toisin on nyt. Ei ollut lumirajoitteita vaan hommia tehtiin tarpeiden mukaan.Töitä riitti myös yksityisille ammattiautoilijoille valtion keltaisen kaluston lisäksi.Tiet oli aurattuja. niin valtateillä kuin paikallisteilläkin ja hiekkaa oli liukkauden torjuntaa joko hiekkalaatikoissa tai aura-autojen lavoilla.
      Jota myös rasittiin käyttää liukkauden torjuntaan.Ja yksi tärkeä asia oli ,että hommat teki ammattitaitoiset ihmiset jotka oli kurssitettu vaativaan työhönsä.
      Pitäs vähän ajatella päättäjien ,että miten nykyisin tiestöä kunnossapidetään ja rakennetaan.

    • mikään ei toimi.

      Destian ja Fortum kummatkin pitäisi ajaa alas. Ovat mestareita keksimään kaikenlaisia selityksiä jottei tarvitsisi hoitaa velvotteitansa aina valitetaan kun ei työvoimaa löydy niin missäköhän on vika kun pienurakoitsijat eivät halua mennä auraamaan Destialle puoli ilmaiseksi sama valittelee Fortum kun sähkömiehet eivät viitsi tulla korjaamaan myrskytuhoja puoli ilmaiseksi.

      Onneksi sähkökatkot eivät sattuneet viime talvena kuvitelkaa sähköt poikki ,tiet ja jalkakäytävät auraamatta ,puhelimet eivät toimi, pakkasta 15-20 astetta.Suurin osa maata olisi palannut jääkauteen ja kaikki tämä ainoastaan sen takia että muutama yhtiö haluaa säästää rahaa.

    • Fritz Todt

      Nytkin on nettikoneessa paljon tiekarhuja myytävänä ja kaikki aika uutta 80-luvun lopun ja 90-luvun kalustoa. Tämä kertoo jo missä tilassa urakoitsijat ovat 12 vuoden nöyryyttävän kilpailutuksen jälkeen. Destia YIT ja NCC vittuun koko tienpidosta! Joka kerta kaikki onnettomuudet mitä tulee talvisin maanteillä laitetaan vain olosuhteiden piikkiin, vaikka totuus on se että tien kunto on ollut onnettomuuden hetkellä surkea. Miksei media ota jo kissaa pöydälle ja pyydä urakoitsijoita televisiohaastatteluun ja kerro totuutta koko kansalle. Kokoomuksen pörssiyhtiöt niin tienpidossa kuin sähkönjakelussa on ihan anaalista samoin kuin kokoomuspuolue on anaalista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      251
      2085
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1698
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1532
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1150
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      998
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      988
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      972
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe