Löysinköhän seuralaisen vihdoin?

Katiyana

Niin hei vaan kaikille ja iloista ja lumista talvenjatkoa. Ehkä joku onkin jo kyllästynyt jo jatkuvaan lumen tuloon, minä tykkään kun vaan sitä vitivalkoista riittää. Toki nyt jo piisaisi tämä määrä minullekin.

Koira-asiaa kyysin jo reilut vuosi sitten tältäkin palstalta. Belggareistahan minä kyselin ensin Koira-palstoilla mutta täältä sain niitä vastauksia, kiitos vaan niistä.

Mutta siihen asiaan. Törmäsin keskiviikkoiltana ihanaan koiraan, emäntänsä kävelytti sitä ja enpäs malttanut olla kysymättä koiran rotua; se oli Keeshond. Aivan ihanan koira. Laitan linkinkin jos jotakuta kiinnostaa

http://www.suomenkeeshond.fi/

Teiltä kysyisinkin, olettekos siten te törmäilleet tuohon rotuun? Ja kaikki muutkin kokemukset saman kokoisista koiraroduista kiinnostaisivat, paimenkoira tai seurakoira -rodut eniten.

Asun rivitalossa, sellaisessa kolmen talon ryppäässä eikä kenelläkään ole koiraa. Ihan seinänaapurilla on kissa ja siitä on tullut valituksia kun on vapaana. Koirahan on pidettävä sisällä kun on itse töissä mutta kun ei koskaan tiedä jos se haukkuu päivällä jotain. Onko teidän mielestänne niin suuri haitta jos koira haukahtaa muutaman kerran päivässä jos ei räksytä jatkuvaan tai joka kolahduksesta?

Kiitollinen kaikista vastauksista

Kati

13

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellä on kokemusta vain noista bastardeista. Mieti tarkkaan, kannattaako ottaa kerrostaloon vahtikoiraksi jalostettu rotu. Ei satunnainen haukahdus haittaa, mutta nuo vahtikoirat tahtovat haukkua ihan kaikkia ääniä. Uskoisin että maalla tuo rotu olisi todella mahtava.

      • Hups, huomasin että asutkin rivitalossa. Mieti tarkkaan kuitenkin, onko se ympäristö vahtikoiralle sopiva.


      • Katiyana
        tuputuu kirjoitti:

        Hups, huomasin että asutkin rivitalossa. Mieti tarkkaan kuitenkin, onko se ympäristö vahtikoiralle sopiva.

        on kai ainakin sen omistajan mukaan ihan seurakoira. Noissa rodun määriltelmissä kyllä puhutaan vahtikoiristakin mutta eikös kaikista puhuta niin, jos ei ihan metsästyskoirista puhuta. Isällä on kyllä ollut metsästyskoiria montakin ja ne vasta minusta vahtikoiria ovatkin. Vahtivat jopa isän pyssyäkin, siis ihan oikeasti.


    • räyh!!!!!

      Koiraa ei saa jättää yksin päiväksi, jos se haukkuu/ulisee päivällä. Asia on yksiselitteinen, eikä siitä kannata tinkiä, ettei eläinsuojelu joudu puuttumaan asiaan.
      Halusit vastauksen ja tässä on rehellinen vastaus, jota kannattaa soveltaa jokaisen koiran omistajan.

      • Katiyana

        minkä mainitsit, eli koiran viihtyvyys. Siksipä juuri kyselen kokemuksia. Ensinhän pitää tietää rodun soveltuvuus ja sitten itse kouluttaa tai koulututtaa pentuna. Kaikista roduista ei ole, tai monista ei olemaan päivät yksin, sen tiedän.


    • koiran ystävä.

      se haukku päivät.

      nyt toi koira on mun päälaella karvahattuna ja käsissä rukkasina.

      lämmittää mukavasti eikä hauku enään. en minäkään hauku.

      • Katiyana

        etenkin tuo veljeni noutaja nukkui pois viime kesänä. On hänelle oma hautakin tuolla vanhempieni kotona. Rakas koira oli kaikille. Parhaimmillaan lie ollut kahdeksan koiraa Juhannuksen vietossa ja kaikkia on aina perheenjäseniä pidetty.


    • Goldie Hawn

      Eiköhän tuo riipu eniten siitä miten sen koiran kasvatat;)
      Otaksun, että pentuna otat;)
      Rotua en tunne mutta kyllä normaali koira oppii yksin oloon päivät kun käytät lenkillä aamuin illoin;)
      Muista vaan sitoutua ainakin 10 vuodeksi.?....

      • Katiyana

        pentuna otan jos otan. Lenkkeily ei tuota ongelmia, aikaisin herään ja illalla käyn muutenkin lenkillä. Ei siihen ammulenkki tee mitään ongelmaa. Tuon sitoutumisen olen kyllä jo ajatellut, sen verran monta kissaa ja koiraa on vanhemilla ollut, että tiedän mitä lemmikkiin sitoutuminen vaatii. Olipa isällä ollut harakan poikanenkin lemmikkinä ja oravan pentukin, ne olivat kyllä lähteneet sitten.


    • mie vaan.;)

      mutta tutkaile noita rotuominaisuuksia vielä tarkemmin, soveltuuko oikein seurakoiraksi, vaatii kyllä paljon ulkoilua ja tykkää olla ulkona, kun tuollainen turkkikin.:)

      • Katiyana

        Kuulemma on nimenomaan seurakoira, se ulkoilukaan ei liene ongelma, mutta olen vaan niin arka ottamaan mitään. Ovat nuo tutut suositelleet hamsterista kääpiökanin kautta jopa käärmeeseen (hui!) mutta koira sen olla pitää. Ei tässä niin kiire ole, mutta luulen, että kevällä se hännänheiluttaja tulee.


      • Katiyana kirjoitti:

        Kuulemma on nimenomaan seurakoira, se ulkoilukaan ei liene ongelma, mutta olen vaan niin arka ottamaan mitään. Ovat nuo tutut suositelleet hamsterista kääpiökanin kautta jopa käärmeeseen (hui!) mutta koira sen olla pitää. Ei tässä niin kiire ole, mutta luulen, että kevällä se hännänheiluttaja tulee.

        kiinanpystykorvaa joka ei hauku mutta on itsepäinen kuin muuli. Ja periaatteessa yhden ihmisen koira, valikoi perheestä sen joka on lauman johtaja.
        Tässä toinen joka soveltuu seurakoiraksi;
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Schipperke0001.jpg


      • mie vaan.:)
        Katiyana kirjoitti:

        Kuulemma on nimenomaan seurakoira, se ulkoilukaan ei liene ongelma, mutta olen vaan niin arka ottamaan mitään. Ovat nuo tutut suositelleet hamsterista kääpiökanin kautta jopa käärmeeseen (hui!) mutta koira sen olla pitää. Ei tässä niin kiire ole, mutta luulen, että kevällä se hännänheiluttaja tulee.

        kevyempi turkkinen, vähemmän hoidettavaa turkissa. Tuon turkki vaatii hirveästi hoitoa, vaikka nätti onkin.:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3393
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      212
      2827
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2514
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2029
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2025
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1696
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1672
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1578
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1286
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1231
    Aihe