frettien ''tuhoisuus''

nipis

Olisin kysellyt teiltä jotka omistatte/olette omistaneet fretin sitä, että kuinka paljon fretit tekee sitä tuhoa? Silloin kun ensimmäisiä kertoja kuulin kyseisestä eläimestä, itsellänikin oli sellainen kuva, että ne on kauheita tuholaisia koko elämänsä, mutta nyt kun olen lukenut/kuullut enemmän freteistä niin olen ymmärtänyt, että siihenkin asiaan voi itsekkin vaikuttaa aika paljon. Olen nyt harkinnut fretin hankkimista, mutta isäni on sillä kannalla, että ne on tuhoeläimiä? Ymmärrän sen, että tottakai jokainen eläin sitä joskus voi tehdä, mutta onko isäni nyt ihan oikeilla jäljillä vai voinko sanoa sille ettei hän oikeassa ole? Eli kokemuksia tähän alle vaan, kiitos. (:

14

1723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1=2

      Meijän kaksi uros frettiä eivät oo eläissään tuhonnu meillä mittään muuta, kun kukkia.. Eli monta hyvin monta kukkaa on joutunu herrojen käsittelyyn.. Osalla kertaa ne on yksinkertasesti kiivenny ikkuna laudalle.. (minne luulin olevan mahdoton päästä) ja muutaman kerran olen omaa tyhmyyttäni jättänyt kukat poikien ulottuville.. :)

      ELi kyllä frettien tuhoisuuteen voi itse vaikuttaa hyvin paljon. esim. jos fretillä ei ole tekemistä se keksii yleensä aika ikävää jäynää..

      • nipis

        Sama juttu meidän koiralla (:


      • Huom!

        Haluan hankkita fretin, mutta en ole varma että onko eläinkaupassa? Mistä niitä voi ostaa? Mistä sinun on ostettu?


    • miinafretti

      Meillä ei ainakaan ole ollenkaan tuhoisa tyttö, jättää jopa lattialla olevan kukkaruukun rauhaan kun näin ollaan opetettu. Ja sähköjohdot saavat myös olla rauhassa. Mutta tavaroita kyllä jemmataan mielellään omaan talteen :) Eli hukassa on milloin mitäkin.

    • frettien kamu

      minulla ollu neljä frettiä eikä koskaan ne tuhonneet mitään,mutta jokainen on oma yksilö sillä fretti ei ole jyrsiä niinkun kani.sinuna ottaisin kuitenkin enemmän selvää niiten hoitamisesta ja ehdottomasti kannattaa ottaa kaksi niistä on toisille seuraa.freteillä pitää sitten olla myös omat ruuat mitkään pelkät kissn ruuat ei kelpaa.niiltä pitää leikata kynsiä niitä pitää kylvettää sillä niillä oma ominaisuus haju.sitten jos on vähänkää vihainen fretti ne sitten puree ja kovaa sormet verillä kokemusta on. sitten jos hankit naaraan se pitää leikata jos et pentuja teetä sillä joillekin voi olla niin kova kiima ,että jos ei pääse parittelee se voi kuolla siihen kiimaan,uros on kanssa hyvä leikata sillä ne haisee todella pahalle. kaikki eläinlääkärit eivät osaa hoitaa frettejä vaikka nyt ehkä enemmän sillä onhan ne jo aika yleinen lemmikki.frettejä pitää myös rokottaa tietyn ajoin.tässä oli nyt jotain tietoa,sinuna tutustuisit kunnolla kysisiin vesseleihin ne ovat aivan herttasia niitä voi verrta koiraan tai kissaan ne oppivat nimensä ja temppujakin eli harkitse tarkkaan.

    • frettiläiset

      Itselläni on kokemusta neljän eri fretin hoitamisesta, eivät siis ole omia mutta säännöllisessä hoidossa mulla. Kukkapurkit ovat oikeastaan ainoat, jotka ovat saaneet kyytiä ja niissäkin lähinnä se on kukkamullan kaivuuta. Nyt olen estänyt sen laittamalla mullan päälle paljon isoja kiviä, niin on kukatkin jääneet rauhaan. Fretti tykkää paljon erilaisten tavaroiden piilottelusta ja esim. ruuan kätkemisestä, se on täysin luontaista sille ja myöskin rakastaa piiloutua mahdollisimman pieniin koloihin. Koti täytyy siis sopeuttaa siihen että siellä asuu fretti eli huoneen ovet joihin et halua frettiä päästettävän, on pidettävä kiinni. Fretti osaa avata esim. kaappien ovia eli siihenkin on varauduttava. Ulko-ovesta fretti pääsee helposti karkaamaan ulos eli senkin kanssa on oltava tarkkana. Ja mikä on tärkeä huomioida, niin fretti EI ole häkkieläin eli sille on annettava oma tilansa kotona. Kaikkein paras vaihtoehto on, että fretillä on aivan oma huone, joka on varustettu ainoastaan sitä ja sen tarpeita varten. Ja frettejä tosiaan kannattaa olla ennemmin kaksi kuin yksi, koska ovat kuitenkin seuraa vaativia eläimiä. Ja fretti kannattaa AINA ostaa suoraan kasvattajalta eikä eläinkaupasta, koska silloin saat varmasti terveen, rokotetun ja papereilla olevan fretin. Ja fretin hoito ei ole missään suhteessa halpaa, eläinlääkärikustannukset ovat aika isoja kuten myös ruuat yms. Eli suosittelen harkitsemaan todella tarkkaan oletko valmis sitoutumaan jopa 8-10 vuodeksi eläimeen ja pitämään siitä hyvää huolta. Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan johonkin kasvattajaan, he osaavat kaikkein parhaiten neuvoa ja kertoa asioista.

      • nipis

        Kiitos kun jaoitte kokemuksia, sain vastauksen kysymykseeni ja lisätietoa joka kyllä olikin jo tiedossa (tarkoitan kahta edellistä viestiä) (:


      • frrrr
        nipis kirjoitti:

        Kiitos kun jaoitte kokemuksia, sain vastauksen kysymykseeni ja lisätietoa joka kyllä olikin jo tiedossa (tarkoitan kahta edellistä viestiä) (:

        Mulla kaksi frettiä ... kukat tietenkin pitää olla ulottumattomissa, harva fretti voi vastustaa mullan kaivamista. Mutta tässä ei mainittu sitä että vaikka fretti voi oppia täysin sisäsiistiksi, useimmille tulee vahinkoja. Ja on frettejä jotka eivät opi käyttämään hiekkalaatikkoa. Samoin kiimainen uros ennen leikkausta/implanttia merkitsee virtsalla paikkoja. Eli jos on lattia mikä ei kestä virtsaa ja ulostetta, ja menee pilalle, sen voisi laskea tuhoksi. En tiedä voiko fretin ominaistuoksun asunnossa laskea tuhoksi? Olen myös kuullut juttuja jossa playstationia tms on käytetty vessana. Johtojahan ne eivät syö eivätkä muutenkaan pureskele paikkoja. Pehmeää vaahtomuovia/kumia ehkä - josta voi seurata suolitukos. Muita "tuhoja" on kaadetut lasit esim. tietokoneen päälle tai maljakot lattialle, ja tavaroiden tiputtelu hyllyltä, näihinhän voi itse vaikuttaa, mutta usein sattuu vahinkoja ainakin aluksi. Suosittelen lämpimästi (taas yksi suositus) tutustumista esim. vs fretit foorumille
        http://www.vs-fretit.fi/bb/index.php?sid=4ef154b3cd5b006b82e82a7a42d0b91e
        siellä muistaakseni haku- toiminnalla löytyy oma keskustelunsa frettien tuhoista. Ja muutenkin asiantuntevaa ja ystävällistä porukkaa.


      • nipis
        frrrr kirjoitti:

        Mulla kaksi frettiä ... kukat tietenkin pitää olla ulottumattomissa, harva fretti voi vastustaa mullan kaivamista. Mutta tässä ei mainittu sitä että vaikka fretti voi oppia täysin sisäsiistiksi, useimmille tulee vahinkoja. Ja on frettejä jotka eivät opi käyttämään hiekkalaatikkoa. Samoin kiimainen uros ennen leikkausta/implanttia merkitsee virtsalla paikkoja. Eli jos on lattia mikä ei kestä virtsaa ja ulostetta, ja menee pilalle, sen voisi laskea tuhoksi. En tiedä voiko fretin ominaistuoksun asunnossa laskea tuhoksi? Olen myös kuullut juttuja jossa playstationia tms on käytetty vessana. Johtojahan ne eivät syö eivätkä muutenkaan pureskele paikkoja. Pehmeää vaahtomuovia/kumia ehkä - josta voi seurata suolitukos. Muita "tuhoja" on kaadetut lasit esim. tietokoneen päälle tai maljakot lattialle, ja tavaroiden tiputtelu hyllyltä, näihinhän voi itse vaikuttaa, mutta usein sattuu vahinkoja ainakin aluksi. Suosittelen lämpimästi (taas yksi suositus) tutustumista esim. vs fretit foorumille
        http://www.vs-fretit.fi/bb/index.php?sid=4ef154b3cd5b006b82e82a7a42d0b91e
        siellä muistaakseni haku- toiminnalla löytyy oma keskustelunsa frettien tuhoista. Ja muutenkin asiantuntevaa ja ystävällistä porukkaa.

        Joo kiitos, foorumi onkin tuttu (: Jos nyt ei opi hiekkalaatikolle se ei paljoakaan tässä perheessä haittaa.. (:


      • frrrr
        nipis kirjoitti:

        Joo kiitos, foorumi onkin tuttu (: Jos nyt ei opi hiekkalaatikolle se ei paljoakaan tässä perheessä haittaa.. (:

        Hienoa! Ja jos teillä vielä on kokemuksia koirasta, ja koira ei ole kauhea tuholainen isän mielestä ... sano hänelle että frettien tuhot eivät ole mitään verrattuna koiran(pennun) mahdollisiin tuhoihin ;-) esim. yksi pureskeltu kenkä ... Käykään isän kanssa jossain frettikodissa, perheenjäsenten suostumushan aina tarvitaan, kun fretti on sitten kuiteskin koko talossa halusi tai ei, ja varmaan iskän jaloissakin ehkä roikkumassa hampaillaan, eli myös isän pitää varoa askeliaan ja ovia kun fretti juoksee hänen perässään, isäkin joutuu osallistumaan purukoulutukseen jne jne :-) Toivottavasti kaiki sujuu hyvin !!! :-)


      • nipis
        frrrr kirjoitti:

        Hienoa! Ja jos teillä vielä on kokemuksia koirasta, ja koira ei ole kauhea tuholainen isän mielestä ... sano hänelle että frettien tuhot eivät ole mitään verrattuna koiran(pennun) mahdollisiin tuhoihin ;-) esim. yksi pureskeltu kenkä ... Käykään isän kanssa jossain frettikodissa, perheenjäsenten suostumushan aina tarvitaan, kun fretti on sitten kuiteskin koko talossa halusi tai ei, ja varmaan iskän jaloissakin ehkä roikkumassa hampaillaan, eli myös isän pitää varoa askeliaan ja ovia kun fretti juoksee hänen perässään, isäkin joutuu osallistumaan purukoulutukseen jne jne :-) Toivottavasti kaiki sujuu hyvin !!! :-)

        Toivotaan, kiitos (:


    • omia kokemuksia

      Listaan tähän vielä muutamia vuosien varrella tulleita kokemuksia "tuhoista" (osa on jo saattanut tullakin ja osa myös helposti estettävissä):
      - kasvien (kaktuksetkin sai kyytiä) mullat kaivettiin
      - kaukosäätimien pehmeitä nappeja on kiva syödä, kuten myös muita pehmeitä muovisia juttuja (näätäkohtainen mieltymys, ei päde kaikkiin)
      - kaiuttimen johtoa on purtu (toistaiseksi muut johdot on saanu olla rauhassa)
      - esim. laminaattilattiat on kärsiny kosteusvaurioita hiekkalaatikkovahingoista
      - jos näätä haluaa johonkin, siitä yritetään kaivaa läpi (ovi/karmit, ikkunaverkot, portit)
      - kenkiä on myös kiva kaivaa
      - osa näädistä on kiipeilytaitureita, jolloin saattaa ainakin pienemmät tavarat tipahtaa ja mahdollisesti mennä rikki
      - sohvan pohjaa on kiva kaivaa, jos sinne pääsis vaikka sisään tekemään pesää
      - pesukoneen tiiviste sai kerran kyytiä (jälleen kivaa pehmeää pureskeltavaa tavaraa)
      - jemmatut raakaruoat saattavat välillä haiskahtaa mitä mielenkiintosimmissa paikoissa (toki ne pitää jemmata hyvin ku muuten katoavat siivouksen yhteydessä)
      - cd-hyllyä yms. tyhjennetään välillä ja muutenkin saatetaan kevyempien tavaroiden osalta asuntoa sisustaa (fretit ovat yllättävän vahvoja ja jaksavat siirtää isompaakin tavaraa, esim. tuoleja)

      Mutta fretit ovat tosiaan yksilöitä ja osa saattaa olla hyvinkin "helppoja", eivätkä tuhoa käytännössä mitään :) Kodin/frettihuoneen frettiturvallistamisella pääsee jo pitkälle; erityisesti kannattaa ainakin aluksi varoa, ettei ole mitään erityisiä mieltymyksiä, jotka voisivat aiheuttaa suolitukoksen. Itse en myöskään päästäisi frettejä sähkölaitteiden (uuni, jääkaappi, tv yms.) taakse niiden oman turvallisuuden vuoksi ja muutenkin on hyvä tukkia fretin mentävät aukot.

    • asiaa.

      "minulla ollu neljä frettiä eikä koskaan ne tuhonneet mitään,mutta jokainen on oma yksilö sillä fretti ei ole jyrsiä niinkun kani.sinuna ottaisin kuitenkin enemmän selvää niiten hoitamisesta ja ehdottomasti kannattaa ottaa kaksi niistä on toisille seuraa.freteillä pitää sitten olla myös omat ruuat mitkään pelkät kissn ruuat ei kelpaa.niiltä pitää leikata kynsiä niitä pitää kylvettää sillä niillä oma ominaisuus haju."

      Tarkoitatko ettei jyrsiät ole yksilöitä? Ja fretin hajuhan ei lähde pesemällä kuin hetkeksi. Muutenkaan frettiä ei tulisi pestä ellei se ole itseään liannut, sillä sen iho kuivuu ja alkaa hilseillä!

    • hei
      minulla on noin vuoden ikäinen tyttö fretti jolla on vieläkin pieni puremis ongelma. haluaisin sille kaverin ettei se tuntisi oloaan yksinäiseksi kun olen koulussa. jos tulevallakin on puremis ongelma niin tehostuuko se vain vai voiko se vähän vähentyä kun heillä on kuitenkin seuraa toisistaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. 134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe