masennuslääkkeistä unettomuutta

onko jollain samanlaisia kokemuksia? oletteko lopettaneet lääkken syömisen vai onko unettomuus mennyt ohi, vai mitä?

olen nyt syönyt kuukauden verran sertralin orion-nimistä masennuslääkettä, joka kuuluu siis SSRI-lääkeaineryhmään ja vaikuttavana aineena on sertraliini. aluksi lääke väsytti sen verran, että yöt nukuin erinomaisesti, aamuisin oli levännyt olo, ja toivoin että tämä vaikutus olisi jatkunut. mutta nyt kuukauden jälkeen olen useana yönä valvonut aamuyöhön ennen kuin saan unta! joka aamu olen kuitenkin herännyt ajoissa, enkä ole myöskään nukkunut päivällä. en toisaalta ole kokenut itseäni erityisen väsyneeksikään. mitä haittavaikutuksia tästä voi olla pitkällä tähtäimellä? pitäiskö lääke laittaa vaihtoon?
3177
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

masennuslääkkeen tarkoitus on piristää ja usein käy noin. Pyydä kokeeksi rinnalle vaikka Mirtaa tai melatoniinia yöksi.
Vielä ei kannata lääkettä vaihtaa

Äänestä

15 mg mirtatsapiinia ennen nukkumaan menoa niin ongelma poistuu.

Minulla on mirtatsapiini iltalääkkeenä yhdistettynä SSRI-lääke sitalopraamiin, jonka otan aamuisin. Yhdistelmä toimii hienosti. Voisit kysäistä lääkäriltä, voisiko sertraliiniin yhdistää toisen lääkkeen. Omin päin masennuslääkkeitä ei saa koskaan mennä yhdistelemään, se vaatii asiantuntemusta.

Äänestä
  • esim. Mirtaa voi yhdistaa aloittajan käyttämään Zoloftiin joka on myöskin SSRI-lääke.....siinä kuin Citalopramkin.

    15 mg on aika korkea Mirta annos unettomuutee, kokeile aloittaja vaikka 3.75 mg

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


m kirjoitti:

onko jollain samanlaisia kokemuksia? oletteko lopettaneet lääkken syömisen vai onko unettomuus mennyt ohi, vai mitä?

olen nyt syönyt kuukauden verran sertralin orion-nimistä masennuslääkettä, joka kuuluu siis SSRI-lääkeaineryhmään ja vaikuttavana aineena on sertraliini. aluksi lääke väsytti sen verran, että yöt nukuin erinomaisesti, aamuisin oli levännyt olo, ja toivoin että tämä vaikutus olisi jatkunut. mutta nyt kuukauden jälkeen olen useana yönä valvonut aamuyöhön ennen kuin saan unta! joka aamu olen kuitenkin herännyt ajoissa, enkä ole myöskään nukkunut päivällä. en toisaalta ole kokenut itseäni erityisen väsyneeksikään. mitä haittavaikutuksia tästä voi olla pitkällä tähtäimellä? pitäiskö lääke laittaa vaihtoon?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu