Eli siis minkälaisilla renkailla pääse kaikkeein nopeiten?
Usein enduropyörissä on takana 18 tuumaa ja edessä 21 tuumaa
Supermotopyörissä sekä edessä että takana 17 tuumaa
Ja kyykkypyöris kans 17 kummaski.
Olen miettinyt, että pitäskö olla 21 tuumaset nappularenkaat kummaski? Vai sitte nappularengas takana ja silee rengas edes, vai nii et on kummaski silee? Luulen, että noi 17 tuumaset ja sileet renkaat. Mutta ku on noi 21 tuumaset renkaat, nii sehä menee aina yhellä renkaan pyörähtämisellä 4 tuumaa pidemmälle... tosin nappula rengas pyörii kyllä vähän hitaammin. Ja sitte jos olis nappularengas takana nii se ei sutis. Niin ja...... onks sil renkaan leveydellä merkitystä?
Itse luulisin, että mitä isommista pyöristä on kyse, sitä tärkeämpää on aina renkaan sileys. Mutta jos vertaa moponopeuksia, nii kuinka paljon on eroa seuraavilla vaihtoehdoilla: 1. edessä 21 tuumaa ja takana 18 tuumaa (nappularenkaat), 2. 17 tuumaset kummaski ja sileet renkaat?
Mikä on nopein rengasyhdistelmä/renkaat?
15
2458
Vastaukset
- pihistäjä
Mopon vetävän pyörän halkaisijaa ei saa vaihtaa siten että rakenteellinen nopeus muuttuu.
Ei ainakaan suuremmaksi. Eli polttoaineen säästö on kielletty.
Periaatteessa korkeammalla, kapeammalla ja sileämmällä on pienempi vastus.
Kulunut rengas on herkempi kuin uusi. Korkeampi paine herkentää myös.
Jos halkaisija muuttuu 4 tuumaa, niin kehä muuttuu pii (3,14...) kertaisesti, eli 12 tuumaa.
17-tuumaisen 45 km/h muuttuu 56 km/h sakkovauhdiksi, jos laittaa sen paikalle 21 tuumaisen.
17-tuumaiseen tuuma lisää nostaa vauhtia 1/17 osan, 5,9%. 45:stä 47,6 km/h.
Jos renkaan ilmatilan korkeus säilyy samana.- qwerty2(
Kts hyvästä vastauksesta. Osaatko sanoa vielä, että kumpi on nopeampi: 17 tuumainen sileä rengas vai 21 tuumainen nappularengas? Ja kumpi noista lopuissa mainitsemistani vaihtoehdoista on nopeampi?
- phgwhy
qwerty2( kirjoitti:
Kts hyvästä vastauksesta. Osaatko sanoa vielä, että kumpi on nopeampi: 17 tuumainen sileä rengas vai 21 tuumainen nappularengas? Ja kumpi noista lopuissa mainitsemistani vaihtoehdoista on nopeampi?
17 tuumaset sileet renkaat. Miks muuten käytettäisiin niitä ratamoottoripyöräilyssä ja muutenkin kyykkypyörissä............
- DT-11
phgwhy kirjoitti:
17 tuumaset sileet renkaat. Miks muuten käytettäisiin niitä ratamoottoripyöräilyssä ja muutenkin kyykkypyörissä............
Ehkäpä siksi, että sileä pintaisissa on parempi pito asfaltilla. Empä usko että saat paljoa näillä muutettua loppujen lopuksi. Ostat sitten esim mopon uutena, supermotona tai endurona, samaa vauhtia ne kokolailla menee, ja tuskin on reinkaista kiinni.
- gdsdz
DT-11 kirjoitti:
Ehkäpä siksi, että sileä pintaisissa on parempi pito asfaltilla. Empä usko että saat paljoa näillä muutettua loppujen lopuksi. Ostat sitten esim mopon uutena, supermotona tai endurona, samaa vauhtia ne kokolailla menee, ja tuskin on reinkaista kiinni.
"Ehkäpä siksi, että sileä pintaisissa on parempi pito asfaltilla."
-Päin vastoin, nappularenkaat pitävät paremmin - NAPPULARENKAAT=EWIN!
gdsdz kirjoitti:
"Ehkäpä siksi, että sileä pintaisissa on parempi pito asfaltilla."
-Päin vastoin, nappularenkaat pitävät paremminoon kuullu että formulat käyttää nappularenkaita koska niissä on parempi pito.
- gdsdz
NAPPULARENKAAT=EWIN! kirjoitti:
oon kuullu että formulat käyttää nappularenkaita koska niissä on parempi pito.
voi vitu idiootti! (-.-) en tarkottanu et ne nillä pääsee nopeempaa jos ne pitää paremmin.
Kummat menee kovempaa nastarenkaat vai kesärenkaat autossa ja mieti kumpi pitää paremmin! - !!!1!!
gdsdz kirjoitti:
voi vitu idiootti! (-.-) en tarkottanu et ne nillä pääsee nopeempaa jos ne pitää paremmin.
Kummat menee kovempaa nastarenkaat vai kesärenkaat autossa ja mieti kumpi pitää paremmin!Juuri tätä tässä haettiin: nappularenkailla pääsee kovempaa ja ne pitävät paremmin, siksi formula ykkösissä ja Moto-GP -pyörisssä käytetään nastoitettuja nappularenkaita.
- sdfgghf
gdsdz kirjoitti:
voi vitu idiootti! (-.-) en tarkottanu et ne nillä pääsee nopeempaa jos ne pitää paremmin.
Kummat menee kovempaa nastarenkaat vai kesärenkaat autossa ja mieti kumpi pitää paremmin!Katsoppa vain peiliin. Toi jätkä ei ollu missään vaiheessa puhun nopeudesta vaan pidosta.
eikä todellakaan pidä nappulat paremmin kuin sm kumit asfaltilla... - pihistäjä
qwerty2( kirjoitti:
Kts hyvästä vastauksesta. Osaatko sanoa vielä, että kumpi on nopeampi: 17 tuumainen sileä rengas vai 21 tuumainen nappularengas? Ja kumpi noista lopuissa mainitsemistani vaihtoehdoista on nopeampi?
Lisää korkeutta, harvempi välityssuhde, suurempi rakenteellinen nopeus. 21-tuumaisella.
Jos teho ei huku nappuloihin. Nappulat huonontavat asfaltilla ajon vakautta.
Kiihtyvyys huononee välityksestä. Ketteryys kiemuroissa heikkenee. Eli niinkuin hitaampi asfalttiradalla.
17-tuumainen sileä ei menesty soralla eikä talvitiellä. Rullaa herkemmin kuin isompi nappularengas.
Laittomilla ketjupyörillä välityssuhteen saisi vastaamaan 21-tuumaista.
Sileä ja kapea 21-tuumainen olisi nopein ja mukavin, jos ei lipsu.
Mutta vie tilaa ja on hitaampi ohjautumaan, vakaampi suoralla. - trlöbrö
pihistäjä kirjoitti:
Lisää korkeutta, harvempi välityssuhde, suurempi rakenteellinen nopeus. 21-tuumaisella.
Jos teho ei huku nappuloihin. Nappulat huonontavat asfaltilla ajon vakautta.
Kiihtyvyys huononee välityksestä. Ketteryys kiemuroissa heikkenee. Eli niinkuin hitaampi asfalttiradalla.
17-tuumainen sileä ei menesty soralla eikä talvitiellä. Rullaa herkemmin kuin isompi nappularengas.
Laittomilla ketjupyörillä välityssuhteen saisi vastaamaan 21-tuumaista.
Sileä ja kapea 21-tuumainen olisi nopein ja mukavin, jos ei lipsu.
Mutta vie tilaa ja on hitaampi ohjautumaan, vakaampi suoralla.Laittomilla ketjupyörillä? kyllä multa löytyy supermoto vanteet eli edes ja takana 17'' sit on endurovanteet eli 18 ja 21 tuumaiset ja välityksiä ihan 11/65 väliltä 15/53 asti. Ja ei oo koskaan valitettu mistään vaikka mp poliisi tutkinut mopoa.
- sakurankka
gdsdz kirjoitti:
voi vitu idiootti! (-.-) en tarkottanu et ne nillä pääsee nopeempaa jos ne pitää paremmin.
Kummat menee kovempaa nastarenkaat vai kesärenkaat autossa ja mieti kumpi pitää paremmin!Mitä enemmän pitoa niin sitä enemmän saadaan renkaille siirrettyä moottorista tehoa. Sutiminen on pelkkää häviötä. Ja normaalit nastarenkaat ei pidä paremmin asfaltilla verrattuna normaaleihin kesärenkaisiin. Päinvastoin. Nastat ja piikit ovat jäätä varten. Renkaan kuviot ja urat ovat lunta, vettä ja muuta kurapaskaa varten (Tutki esim. Vesiliirto). Kumiseoksen kovuus määrittelee varsinaisen pidon asfaltilla. Mitä pehmeämpi seos niin sen parempi pito.
- ahsdfhashdfh
sdfgghf kirjoitti:
Katsoppa vain peiliin. Toi jätkä ei ollu missään vaiheessa puhun nopeudesta vaan pidosta.
eikä todellakaan pidä nappulat paremmin kuin sm kumit asfaltilla...Kuulkaapas nyt, täysin sileet (kadulla laittomat) renkaat antaa parhaan pidon kuivalla asfaltilla. Urat on vaa märkää asfalttia varten. Ja renkaan/vanteen koolla ei oo väliä, koska saman hyödyn saa ratastamalla. Jos tunget 21 tuumasen renkaan katupyörää ni veikkaan ajettavuuden heikkenevän. Painopiste siirtyy liian korkeelle ja ajaminen hankaloituu.
- iiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Kuinka paljo nappularenkaat sitte tärisee esim. jossai 80 km/h vauhdis?
- Hur dur
Ei yhtään, jos tärisee niin voi olla johonkin muuhun kuin katukäyttöön tarkoitetut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809