osaako kukaan sanoa kun olen ottamassa sijoitukseen koiran, ja tämä luovuttaja vaatii kahdet pennut. kennelliiton koiran sijoitus-sopparis lukee että omistusoikeus siirtyy vastaanottajalle kun narttu on synnyttänyt yhden pentueen. eli siis ku osa kavereista sanoo että se on ihan normaalii vaatii se 2pentuetta ja sit taas osa sanoo että ei ole ennen kuullukaa että vaaditaan kaks pentuetta.. nii mikä olis oikein??
sijoitusnarttu
53
2643
Vastaukset
- tiedoksi selvennystä
Se on sopimuksen varainen asia. Eli, kennelliitto ei määrää - ei voi laillisesti - määrätä mitään. Esimerkiksi minä en kuulu kennelliittoon, eikä kennellliitolla ole mitään määräysvaltaa sellaisissa asioissa millaisia sopimuksia minä tahdon tehdä tai millaisilla sopimuksilla antaa sijoitukseen pentua, jos siis minä sellaista teen. Kuitenkin kuka tahansa sijoitukseen koiraa antava voi käyttää netistä tulostamiansa kennelliiton sopimuspohjia ja tehdä niihin omat muutoksensa sen sijaan, että kirjoittelisi ne kirjoitusohjelmalla itse. Siinä ei ole mitään erikoista. Niitä voi kuka tahansa käyttää.
Normaali on se kumpikin vaihtoehto.
Et sinä kavereiltasi ole mitään pentua ottamassa kai? sijoitukseen, niin eivät ne kaverien mielipiteet mitään siinä paina, koska sinä et neuvottelekaan niiden kaveriesi kanssa siitä sopimuksesta, vaan jonkun muun eli sen, joka sen pennun omistaa tällä hetkellä.
Mikäli sinä tahdot sen pennun, sinun pitää miettiä, suostutko sinä sen koiran sijoittajan tarjoamiin ehtoihin. Kukaan ei sinulle väkisin pentua myy tai sijoita: sen pitää olla molemmin puolin hyväksytty sopimus. Sinä voit olla ottamatta. Jos otat, sinun pitää hyväksyä toisen ehdot, eikä sinun toki kannata muuten ottaakaan mitään nimeäsi allekirjoittaen mistään. Hän antaa sen sinulle vain, jos häntä tyydyttävät ehdot ja sopimus syntyy sitten sen kanssa, kuka ne ehdot hyväksyy.
Sijoittajalla on oikeus valita kenen kanssa tekee kauppoja/sopimuksia. Hänen ei tarvitse missään nimessä antaa pentua kuin sellaisilla ehdoilla, jotka hänelle sopivat. Pitää muistaa, se pentu on hänen omaisuuttaan, jolle hän etsii HÄNELLE sopivaa sijoitukseen ottajaa.- KASVATTAJA
Ei kuulu kennelliittoon ,eikä ole rotujärjestön jäsenkään.Neuvoja toisille jakelee .Ymmärtäisit edes olla hiljaa
- tai ei...
KASVATTAJA kirjoitti:
Ei kuulu kennelliittoon ,eikä ole rotujärjestön jäsenkään.Neuvoja toisille jakelee .Ymmärtäisit edes olla hiljaa
Jösen tai ei - asiaa kirjoittaa kuitenkin.
Eli tämä on sopimusasia. Jos kasvattaja haluaa kaksi pentuetta ja sinä et suostu kuin yhteen niin sopimusta ei synny. Molempia käytetään yleisesti. Ei kaksi pentuetta ole kohtuuton vaatimus sellaisenaan. Jos aiot itse käyttää koiraa mahdollisimman aikaisin jalostukseen niin älä ota sijoituskoiraa ollenkaan. - Tiedoksi selvennystä
KASVATTAJA kirjoitti:
Minä haistatin peet sillä teidän hienolla kennelliitollanne, muista jäsenyyksistä minä en tietääkseni kertonut mitään. Minusta teidän kennelliitollanne voi pyyhkiä tiedät-kyllä-minkä. Minun ymmärtääni kenenkään jäsenyydet ei kuulu toisille, enkä kysele muilta ihmisiltä kenenkään yksityisasioita. Ne eivät kiinnostakaan, mutta tämä on vapaa maa. Kuka tahansa saa kuulua mihin tahansa lafkaa, tai olla kuulumatta. Sitä sanotaan mm yhdistymisvapaudeksi ja asiaa voi tutkia maamme perustuslaista minun vajavaisen muistini mukaan. Se pitää sisällään vapauden yhdistyä tai olla yhdistymättä mihinkään tällaisiin.... vai onko se kennelistilafka jo niin iso saaappaisiinsa, se ja sen peeärrääjät menevät mielestään maan lain yli ja saavat vapaasti solvata muita jo kohta rikollisiksi tai jotain ... ?
Minä en arvosta sitä boolaagia tipan tippaa. Sanoppa, missä se on kasvattajan asialla?
Tekemällä kasvattamisen kohta mahdottomaksi?
Kuka hullu on maksullinen jäsen jossain, mistä ei millään tavalla hyödy? ja mistä koetetaan holhota ihmisiä kuin pikkuvauvoja tai holhouksen alaisia?
Tietysti, jos kokee olevansa pikkuvauvan tasolla tai muuten holhouksen tarpeessa, se on sitten eri asia.
Juu, jakelen toisille neuvoja, aivan varmasti, päinvastoin kuin sinä, joka olet vain huutelemassa asiattomuuksia ja haukkumassa toisia ihmisiä. Kukapas se täällä onkin hyvä toisia neuvomaan.
Porskuttakaa te pinnalliset ihmiset vain sillä kennelnimellä ja julistakaa ympäri nettiä, miten kennelnimi ja kennelliittoon kuuluminen se pennuista tekee jotain. Niille idiooteille, jotka uskovat, onkin parempi. Tällainen karsii muilta ostajista valmiiksi niitä idiootimpia tyyppejä :D
Että tänks vaan. Tiedoksi selvennystä kirjoitti:
Minä haistatin peet sillä teidän hienolla kennelliitollanne, muista jäsenyyksistä minä en tietääkseni kertonut mitään. Minusta teidän kennelliitollanne voi pyyhkiä tiedät-kyllä-minkä. Minun ymmärtääni kenenkään jäsenyydet ei kuulu toisille, enkä kysele muilta ihmisiltä kenenkään yksityisasioita. Ne eivät kiinnostakaan, mutta tämä on vapaa maa. Kuka tahansa saa kuulua mihin tahansa lafkaa, tai olla kuulumatta. Sitä sanotaan mm yhdistymisvapaudeksi ja asiaa voi tutkia maamme perustuslaista minun vajavaisen muistini mukaan. Se pitää sisällään vapauden yhdistyä tai olla yhdistymättä mihinkään tällaisiin.... vai onko se kennelistilafka jo niin iso saaappaisiinsa, se ja sen peeärrääjät menevät mielestään maan lain yli ja saavat vapaasti solvata muita jo kohta rikollisiksi tai jotain ... ?
Minä en arvosta sitä boolaagia tipan tippaa. Sanoppa, missä se on kasvattajan asialla?
Tekemällä kasvattamisen kohta mahdottomaksi?
Kuka hullu on maksullinen jäsen jossain, mistä ei millään tavalla hyödy? ja mistä koetetaan holhota ihmisiä kuin pikkuvauvoja tai holhouksen alaisia?
Tietysti, jos kokee olevansa pikkuvauvan tasolla tai muuten holhouksen tarpeessa, se on sitten eri asia.
Juu, jakelen toisille neuvoja, aivan varmasti, päinvastoin kuin sinä, joka olet vain huutelemassa asiattomuuksia ja haukkumassa toisia ihmisiä. Kukapas se täällä onkin hyvä toisia neuvomaan.
Porskuttakaa te pinnalliset ihmiset vain sillä kennelnimellä ja julistakaa ympäri nettiä, miten kennelnimi ja kennelliittoon kuuluminen se pennuista tekee jotain. Niille idiooteille, jotka uskovat, onkin parempi. Tällainen karsii muilta ostajista valmiiksi niitä idiootimpia tyyppejä :D
Että tänks vaan."Tekemällä kasvattamisen kohta mahdottomaksi". Tuo oli sen verran mielenkiintoinen kohta,että pitää kysyä miksi tekisi ja miten kenties?
- kieltäytyisin
jo tosi vanha, kun lopulta siirtyisi sinulle. Emähän on aikuinen vasta n 2 v:na, sitä ennen ei pidä astuttaa, koska luonteesta ei voi olla varma. Myöskään peräkkäisistä juoksuista ei saa astuttaa, liikaa rasitusta. Mutta sopimusasia, laki ei määrää. Voiko kasvattaja edes olla niin varma pennusta, että haluaa siltä kahdet jälkeläiset.
- mieltä.
"Myöskään peräkkäisistä juoksuista ei saa astuttaa, liikaa rasitusta."
Saa. jos koiralla on pidempi kiimaväli, saa astuttaa peräkkäisistä juoksuista. tässä pätee aikaväli, 10 kk.
ps, kyllä koiran luonne on selvillä ennen 2 ikävuotta.. - ewdewd
mieltä. kirjoitti:
"Myöskään peräkkäisistä juoksuista ei saa astuttaa, liikaa rasitusta."
Saa. jos koiralla on pidempi kiimaväli, saa astuttaa peräkkäisistä juoksuista. tässä pätee aikaväli, 10 kk.
ps, kyllä koiran luonne on selvillä ennen 2 ikävuotta..Kukaan fiksu kasvattaja ei rääkkää narttua jatkuvilla tiineyksillä ja astuta joka juoksusta, vaan ANTAA SEN LEVÄTÄ JA PALAUTUA. Koira on aikuinen vasta n 2 vuotiaana, vasta silloin voi olla varma jollain tasolla sen luonteesta. Saako edes alle se ikäistä viedä luonnetestiin????
- 10 kk
ewdewd kirjoitti:
Kukaan fiksu kasvattaja ei rääkkää narttua jatkuvilla tiineyksillä ja astuta joka juoksusta, vaan ANTAA SEN LEVÄTÄ JA PALAUTUA. Koira on aikuinen vasta n 2 vuotiaana, vasta silloin voi olla varma jollain tasolla sen luonteesta. Saako edes alle se ikäistä viedä luonnetestiin????
Jos edellisistä juoksuista on vähintään 10kk on narttu jo palautunut aivan riittävästi. Luonnetestikin on suurimmalla osalla roduista aivan turha, Koiran luonteen näkee varsin hyvin ilman luonnetestiä.
- mieltä
ewdewd kirjoitti:
Kukaan fiksu kasvattaja ei rääkkää narttua jatkuvilla tiineyksillä ja astuta joka juoksusta, vaan ANTAA SEN LEVÄTÄ JA PALAUTUA. Koira on aikuinen vasta n 2 vuotiaana, vasta silloin voi olla varma jollain tasolla sen luonteesta. Saako edes alle se ikäistä viedä luonnetestiin????
kokenut osaa kyllä arvioida ilman luonnetestejäkin koiran luonteen alle 2 vuoden ikäisenä.. ihan pennussa on jo havaittavissa luonteenpiirteitä. täytyy olla sokea, jos koiran luonnetta ei muka pysty arvioimaan alle 2v:n ikäisenä. ja koiran täytyy olla väh. 1,5 vuotias, ennen kuin sillä saa teettää pennut, aika monen mielestä (eläinlääkärin, sekä kasvattajan) paras aika tehdä pennut on toisesta tai kolmannesta juoksusta, kun tuo 1,5v siis täyttyy, koska nuorelle koiralle tulee paljon vähemmän komplikaatioita. mitä vanhempi koira, sitä enemmän riskejä. ps, luonnetestit ovat rahastusta :)
kennelliitosta on laskettu, että 10 kk palautumisaika on sopiva, väität siis kennelliittoa eläinrääkkääjäksi? :) - ..marja
mieltä kirjoitti:
kokenut osaa kyllä arvioida ilman luonnetestejäkin koiran luonteen alle 2 vuoden ikäisenä.. ihan pennussa on jo havaittavissa luonteenpiirteitä. täytyy olla sokea, jos koiran luonnetta ei muka pysty arvioimaan alle 2v:n ikäisenä. ja koiran täytyy olla väh. 1,5 vuotias, ennen kuin sillä saa teettää pennut, aika monen mielestä (eläinlääkärin, sekä kasvattajan) paras aika tehdä pennut on toisesta tai kolmannesta juoksusta, kun tuo 1,5v siis täyttyy, koska nuorelle koiralle tulee paljon vähemmän komplikaatioita. mitä vanhempi koira, sitä enemmän riskejä. ps, luonnetestit ovat rahastusta :)
kennelliitosta on laskettu, että 10 kk palautumisaika on sopiva, väität siis kennelliittoa eläinrääkkääjäksi? :)kummatkin yleistä. Kannattaa olla samalla aaltopituudella kasvattajan kanssa, koirahan on hänen ja hänen antamat kriteerit täytetään. Sopimus tehdään yhteistyössä ja molempia miellyttäen. Hyvä kasvattaja ei anna koiraansa kenelle tahansa, jos pitkän linjan ihminen, voit aina häneltä tarvittaessa kysyä apua ja varmasti hänkin kiinnostunut nartustaan.
- kasvattajapas
ewdewd kirjoitti:
Kyllä kääpiörotuinen on aikuinen jo alle 2 vuotiaana ja suurin osa astutetaankin kolmanteen juoksuun ainakin omassa rodussa.
Luonnetesti ei kerro koiran luonteesta koko totuutta, itse luottaisin enemmän MH kuvaukseen kun L testiin... - blllllaaaaa
kasvattajapas kirjoitti:
Kyllä kääpiörotuinen on aikuinen jo alle 2 vuotiaana ja suurin osa astutetaankin kolmanteen juoksuun ainakin omassa rodussa.
Luonnetesti ei kerro koiran luonteesta koko totuutta, itse luottaisin enemmän MH kuvaukseen kun L testiin...Se luonnetestin tarkoitus onkin ehkä se, että se kertoo jotain koirasta henkilölle, joka pennun ostoa suunittelee. Ihmiselle, joka tutkailee nartun ja uroksen sekä suvun tietoja (ei siis livenä ole koiraasi vielä nähnyt). Ja on rotuja, joiden rekisteröinnin ehtona on hyväksytty luonnetestitulos.
Itse mm. en ostaisi pentua nartulta, joka on hyvin pehmeä ja pelkää laukauksia.. vaikka omistaja kuinka kehuisi koiraa hyvä luonteiseksi ja kiltiksi.
Suomalaisen luonnetestin tuloksissa arvioidaan koiraa yhdeksän eri ominaisuuden suhteen.
1) Toimintakyky
Eräs testin tärkeimmistä tuloksista. Toimintakyvyn arvosana kuvaa koiran kykyä tehdä ratkaisuja erilaisissa sille uusissa tilanteissa. Toimintakykyä ilmaisee yhtälailla puolustautuminen kuin pakokin, toimintakyvyttömyys ilmenee koiran pyrkiessä joko mitätöimään tilanteen, tai sen muutoin jähmettyessä paikalleen mitään tekemättömäksi.
2) Terävyys
Terävyys on koiran taipumusta reagoida aggressiivisesti sitä uhkaavaa ihmistä kohtaan. Mitä terävämpi koira on, sitä pienemmästä ärsytyksestä se käyttäytyy aggressiivisesti.
3) Puolustushalu
Puolustushalu on koiran perinnöllinen halu puolustaa laumaansa. Tätä kuten muitakin ominaisuuksia arvioitaessa pyritään luonnetestissä arvioimaan nimenomaan halua, ei opittua kykyä.
4) Taisteluhalu
Taisteluhalu on koiran perinnöllinen halu käyttää ruumistaan leikkimieliseen (tai todelliseen) taisteluun saavuttaakseen haluamansa päämäärän. Tämä ilmenee useimmiten leikkimishaluna. Väsyessään fyysisesti koira jatkaa toimintaa nimenomaan taisteluhalunsa avulla.
Pelkkä leikkiminen ei ratkaise annettavaa arvosanaa.
5) Hermorakenne
Koiran hermojen vahvuus on sen tärkeimpiä jokapäiväiseen elämään vaikuttavia tekijöitä. Tämä ominaisuus ei ole mitenkään omistajan vaikutettavissa. Syntyään hermoheikkoa koiraa ei voi esimerkiksi pentuajan totuttamisella parantaa. Samoin perimältään hyvähermoinen koira kestää merkittävästi enemmän "kolhuja" elämässään niiden vaikuttamatta sen käyttäytymiseen.
6) Temperamentti
Temperamentti on koiran kyky havainnoida ympäristöään ja toimia sen mukaisesti. Kyse ei ole ainoastaan sen nopeudesta reagoida, vaan optimissaan koiran tulisi havaita kaikki siihen vaikuttavat ympäristön tapahtumat ilman viivettä ja reagoida niihin. Temperamentin ollessa liian korkealla, häiritsevät kaikki ympäristön tapahtumat sen keskittymistä tilanteisiin.
) Kovuus
Kovuudella tarkoitetaan koiran taipumusta muistaa sille epämiellyttäviä (ja muitakin) kokemuksia ja välttää niiden kohtaamista uudelleen. Tämä ominaisuus on ratkaisevassa asemassa koiran käyttäytymisen ilmenemiseen. Perimältään pehmeän koiran näkyvä käyttäytyminen muuttuu etenkin sen elämän alkuvaiheessa paljonkin kokemuksien perusteella, kun taas kova koira ei anna näiden vaikuttaa käytökseensä.
8) Luoksepäästävyys
Luoksepäästävyyttä mitataan koiran suhtautumisella vieraaseen, ystävällisesti käyttäytyvään ihmiseen.
9) Suhtautuminen ampumiseen
Luonnetestiin kuuluu aina kaksi 9mm pistoolilla ammuttua laukausta. - paluu luontoon
blllllaaaaa kirjoitti:
Se luonnetestin tarkoitus onkin ehkä se, että se kertoo jotain koirasta henkilölle, joka pennun ostoa suunittelee. Ihmiselle, joka tutkailee nartun ja uroksen sekä suvun tietoja (ei siis livenä ole koiraasi vielä nähnyt). Ja on rotuja, joiden rekisteröinnin ehtona on hyväksytty luonnetestitulos.
Itse mm. en ostaisi pentua nartulta, joka on hyvin pehmeä ja pelkää laukauksia.. vaikka omistaja kuinka kehuisi koiraa hyvä luonteiseksi ja kiltiksi.
Suomalaisen luonnetestin tuloksissa arvioidaan koiraa yhdeksän eri ominaisuuden suhteen.
1) Toimintakyky
Eräs testin tärkeimmistä tuloksista. Toimintakyvyn arvosana kuvaa koiran kykyä tehdä ratkaisuja erilaisissa sille uusissa tilanteissa. Toimintakykyä ilmaisee yhtälailla puolustautuminen kuin pakokin, toimintakyvyttömyys ilmenee koiran pyrkiessä joko mitätöimään tilanteen, tai sen muutoin jähmettyessä paikalleen mitään tekemättömäksi.
2) Terävyys
Terävyys on koiran taipumusta reagoida aggressiivisesti sitä uhkaavaa ihmistä kohtaan. Mitä terävämpi koira on, sitä pienemmästä ärsytyksestä se käyttäytyy aggressiivisesti.
3) Puolustushalu
Puolustushalu on koiran perinnöllinen halu puolustaa laumaansa. Tätä kuten muitakin ominaisuuksia arvioitaessa pyritään luonnetestissä arvioimaan nimenomaan halua, ei opittua kykyä.
4) Taisteluhalu
Taisteluhalu on koiran perinnöllinen halu käyttää ruumistaan leikkimieliseen (tai todelliseen) taisteluun saavuttaakseen haluamansa päämäärän. Tämä ilmenee useimmiten leikkimishaluna. Väsyessään fyysisesti koira jatkaa toimintaa nimenomaan taisteluhalunsa avulla.
Pelkkä leikkiminen ei ratkaise annettavaa arvosanaa.
5) Hermorakenne
Koiran hermojen vahvuus on sen tärkeimpiä jokapäiväiseen elämään vaikuttavia tekijöitä. Tämä ominaisuus ei ole mitenkään omistajan vaikutettavissa. Syntyään hermoheikkoa koiraa ei voi esimerkiksi pentuajan totuttamisella parantaa. Samoin perimältään hyvähermoinen koira kestää merkittävästi enemmän "kolhuja" elämässään niiden vaikuttamatta sen käyttäytymiseen.
6) Temperamentti
Temperamentti on koiran kyky havainnoida ympäristöään ja toimia sen mukaisesti. Kyse ei ole ainoastaan sen nopeudesta reagoida, vaan optimissaan koiran tulisi havaita kaikki siihen vaikuttavat ympäristön tapahtumat ilman viivettä ja reagoida niihin. Temperamentin ollessa liian korkealla, häiritsevät kaikki ympäristön tapahtumat sen keskittymistä tilanteisiin.
) Kovuus
Kovuudella tarkoitetaan koiran taipumusta muistaa sille epämiellyttäviä (ja muitakin) kokemuksia ja välttää niiden kohtaamista uudelleen. Tämä ominaisuus on ratkaisevassa asemassa koiran käyttäytymisen ilmenemiseen. Perimältään pehmeän koiran näkyvä käyttäytyminen muuttuu etenkin sen elämän alkuvaiheessa paljonkin kokemuksien perusteella, kun taas kova koira ei anna näiden vaikuttaa käytökseensä.
8) Luoksepäästävyys
Luoksepäästävyyttä mitataan koiran suhtautumisella vieraaseen, ystävällisesti käyttäytyvään ihmiseen.
9) Suhtautuminen ampumiseen
Luonnetestiin kuuluu aina kaksi 9mm pistoolilla ammuttua laukausta.tuota kutsutaan muuten hyväuskoisten ihmisten rahastamiseksi, jolla myydään mielikuvia ja ilmaa ;)
jos ei koirasta ymmärrä, onko se hyväluonteinen vai agressiivinen, niin kannattaako edes harkita koiraa jos tietämys koirista ja niiden eleistä on tuota luokkaa? :D - justpa
paluu luontoon kirjoitti:
tuota kutsutaan muuten hyväuskoisten ihmisten rahastamiseksi, jolla myydään mielikuvia ja ilmaa ;)
jos ei koirasta ymmärrä, onko se hyväluonteinen vai agressiivinen, niin kannattaako edes harkita koiraa jos tietämys koirista ja niiden eleistä on tuota luokkaa? :DLuitko edes alkua ??? JOS EI LIVENÄ OLE VANHEMPIA NÄHNYT, vaan suunittelee koiran ostoa.
Itse ainakin tarkistan koiranetistä koko hemmetin suvun tiedot lt-tulosta myöten.
Vaikka kuinka kiltiksi kehutaan jotain koiraa, joka pelkää laukauksia, niin enpä ostaisi. - juupasss
paluu luontoon kirjoitti:
tuota kutsutaan muuten hyväuskoisten ihmisten rahastamiseksi, jolla myydään mielikuvia ja ilmaa ;)
jos ei koirasta ymmärrä, onko se hyväluonteinen vai agressiivinen, niin kannattaako edes harkita koiraa jos tietämys koirista ja niiden eleistä on tuota luokkaa? :DMutta jos koira on luoksepäästävä (avoin vieraille), kertooko se onko koira pehmeä, kova, puolustaako, pelkääkö laukauksia? Niin kova kuin pehmeä koira voi olla aggressiivinen tai kiltti.
- testi parempi
justpa kirjoitti:
Luitko edes alkua ??? JOS EI LIVENÄ OLE VANHEMPIA NÄHNYT, vaan suunittelee koiran ostoa.
Itse ainakin tarkistan koiranetistä koko hemmetin suvun tiedot lt-tulosta myöten.
Vaikka kuinka kiltiksi kehutaan jotain koiraa, joka pelkää laukauksia, niin enpä ostaisi.noh, kukin tavallaan.
minä en koskaan ostaisi sikaa säkissä, jokaisen koiran kohdalla olen nähnyt myös molemmat vanhemmat ennen ostopäätöstä. luotan enemmän omaan arvostelukykyyn kuin johonkin testeihin. suosittelen muillekkin käyttämään omaa järkeä, koska vaikka joku voi näyttää kuinka hyvältä paperilla, sitä se ei ehkä ole todellisuudessa.
lisäksi, jos katsotaan, että pelkääkö koira laukausta, niin mieluummin ostaisin koiran, joka pelkää/epäilee, sillä silloin sillä on vaistot kunnossa.. esim. olen välttynyt karhun sekä sen pentujen kohtaamiselta, koska koira ilmoitti minulle eleillään, että jotakin on pielessä, myöhemmin löysin sieltä karhun jälkiä. jos koirani olisi ollut mitään pelkäämätön, vaistonsa menettänyt sätkynukke, niin olisin varmaan löytänyt itseni karhun suusta, joka olisi suojellut pentujaan.
mutta, kuten tuli todettua, testit eivät välttämättä kerro kaikkea, ne ovat silkkaa rahastusta. lisäksi kouluttamisella on tuohonkin testiin paljon vaikutusta, eli riippuu siis paljolti uudesta omistajasta, että millainen koirasta kasvaa. vaikka olisi kuinka hyvät geenit, sukutaulu ja paperit ja testitulokset, niin silti voi koiran kouluttaa päin mäntyjä ja saada siis häiriintyneen yksilön ;) homma toimii myös toisin päin: jos koiralla on heikkohermoinen suku jne, siitä voi kärsivällisesti kouluttamalla saada loistoyksilön! lisäksi nuo sinun luonnetestisi eivät kerro koiran terveydestä mitään, mikä on mielestäni tärkeämpi ostokriteeri kuin joku hyvä luonnetestitulos, joka ei kuitenkaan kerro koiran luonteesta TODELLISUUDESSA mitään. se vain näyttää hyvältä paperilla! samaten joku voi saada koulussa loistavia koetuloksia, mutta oikeassa elämässä hän voi olla täysi surkimus. - cwedxwe
10 kk kirjoitti:
Jos edellisistä juoksuista on vähintään 10kk on narttu jo palautunut aivan riittävästi. Luonnetestikin on suurimmalla osalla roduista aivan turha, Koiran luonteen näkee varsin hyvin ilman luonnetestiä.
näkee on taas oma juttunsa, harmillisen usien ihmiset näkevät koiran luonteessa sitä, mitä haluavat nähdä. Siksi puolueeton luonneestaus ajaa asiaansa. Osa koirista aikuistuu huomattavatsi yli 2 ikävuoden jälkeen.
- rahaa, niin....
cwedxwe kirjoitti:
näkee on taas oma juttunsa, harmillisen usien ihmiset näkevät koiran luonteessa sitä, mitä haluavat nähdä. Siksi puolueeton luonneestaus ajaa asiaansa. Osa koirista aikuistuu huomattavatsi yli 2 ikävuoden jälkeen.
ai puolueeton? voi hyvät hyssykät, sehän on vain rahasta kiinni. luonnetestin tulos on sama, kuin noppia heittäisi ja niiden perusteella laskee sitten koiran luonteen. ei koiran luonnetta voi niin vain "mittailla" :)
- juupasjoopas
testi parempi kirjoitti:
noh, kukin tavallaan.
minä en koskaan ostaisi sikaa säkissä, jokaisen koiran kohdalla olen nähnyt myös molemmat vanhemmat ennen ostopäätöstä. luotan enemmän omaan arvostelukykyyn kuin johonkin testeihin. suosittelen muillekkin käyttämään omaa järkeä, koska vaikka joku voi näyttää kuinka hyvältä paperilla, sitä se ei ehkä ole todellisuudessa.
lisäksi, jos katsotaan, että pelkääkö koira laukausta, niin mieluummin ostaisin koiran, joka pelkää/epäilee, sillä silloin sillä on vaistot kunnossa.. esim. olen välttynyt karhun sekä sen pentujen kohtaamiselta, koska koira ilmoitti minulle eleillään, että jotakin on pielessä, myöhemmin löysin sieltä karhun jälkiä. jos koirani olisi ollut mitään pelkäämätön, vaistonsa menettänyt sätkynukke, niin olisin varmaan löytänyt itseni karhun suusta, joka olisi suojellut pentujaan.
mutta, kuten tuli todettua, testit eivät välttämättä kerro kaikkea, ne ovat silkkaa rahastusta. lisäksi kouluttamisella on tuohonkin testiin paljon vaikutusta, eli riippuu siis paljolti uudesta omistajasta, että millainen koirasta kasvaa. vaikka olisi kuinka hyvät geenit, sukutaulu ja paperit ja testitulokset, niin silti voi koiran kouluttaa päin mäntyjä ja saada siis häiriintyneen yksilön ;) homma toimii myös toisin päin: jos koiralla on heikkohermoinen suku jne, siitä voi kärsivällisesti kouluttamalla saada loistoyksilön! lisäksi nuo sinun luonnetestisi eivät kerro koiran terveydestä mitään, mikä on mielestäni tärkeämpi ostokriteeri kuin joku hyvä luonnetestitulos, joka ei kuitenkaan kerro koiran luonteesta TODELLISUUDESSA mitään. se vain näyttää hyvältä paperilla! samaten joku voi saada koulussa loistavia koetuloksia, mutta oikeassa elämässä hän voi olla täysi surkimus.No en minäkään osta, näkemättä emää. Isän näkeminen ei aina ole mahdollista, kun se isä voi olla ulkomailla, kuten oman koirani. Näin tulokset kertoo koiran puolesta sen luonteesta ja käyttöominaisuuksista.
Ja kyllä kaikkea et saa kouluttamalla muutettua, hermorakenne on koiralla mitä luontaisesti on. >Pelokas koira on perusolemukseltaan pelokas, kouluttamalla voit vaikutelmaa häivyttää, mutta paineistuksen alla koiran luonteen saa näkyviin. Ja aina näissä testeissä voi itse ajatella ne ikälisä pisteet, niin lt-, kuin mh-testissä.
Sinun ajatuksella kaksi hyvin koulutettua, luoksepäästävää koiraa on samalla viivalla jalostuksellisesti. Tosi harrastaja kuitenkin haluaa tietää enemmän.
Esim. laukkauaralla koiralla ei tee hevonpaskaa pk-kokeissa.. eikä metsästyksessä. Se, että koira on laukausvarma, ei sano etteikö sen vaistot ole kunnossa. Muutoinhan jokaikinen metsästyskoira, poliisikoira, rajakoira on menettänyt vaistonsa.
Toki koulutuksella on merkitystä hyvin hyvin paljon. Mutta koira, jolla viettiä löytyy ja palikat geeneissä (luonteen ja rakenteen suhteen) on kunnossa, on pitemmälle koulutettavissa. Ihan kiltistä pehmosta saat kisakoiran, jolla saat mukavia tuloksia, mutta kunnon koiralla saavutat meriittiä suuremmista arvokisoista.
Vai kuinka ihmeessä ne parhaat kouluttajat, maalimiehet ei osta niiden kilttien sohvanäyttelypuudeleiden jälkeläisiä ;)
Ovat viissiin aika kehnoja koiranluonteen lukijoita vai kuin? - jujoopasjuu
testi parempi kirjoitti:
noh, kukin tavallaan.
mutta, kuten tuli todettua, testit eivät välttämättä kerro kaikkea, ne ovat silkkaa rahastusta. lisäksi kouluttamisella on tuohonkin testiin paljon vaikutusta, eli riippuu siis paljolti uudesta omistajasta, että millainen koirasta kasvaa. vaikka olisi kuinka hyvät geenit, sukutaulu ja paperit ja testitulokset, niin silti voi koiran kouluttaa päin mäntyjä ja saada siis häiriintyneen yksilön ;) homma toimii myös toisin päin: jos koiralla on heikkohermoinen suku jne, siitä voi kärsivällisesti kouluttamalla saada loistoyksilön! lisäksi nuo sinun luonnetestisi eivät kerro koiran terveydestä mitään, mikä on mielestäni tärkeämpi ostokriteeri kuin joku hyvä luonnetestitulos, joka ei kuitenkaan kerro koiran luonteesta TODELLISUUDESSA mitään. se vain näyttää hyvältä paperilla! samaten joku voi saada koulussa loistavia koetuloksia, mutta oikeassa elämässä hän voi olla täysi surkimus.Tuo loistoyksilö käsite sulla on erilainen kuin minulla. Vain geeneiltään/perimältään hyvästä koirasta saa hyvin kouluttamalla loistoyksilön. Perimältään huonosta ei saa hyvällä koulutuksella kuin hyvän. Ja kun rotuna ei aina ole se buudeli, jos esim. hirvikoira ei tee sitkeästi töitä ja hauku hyvin hirveä, et saa siitä käyttövaliota vaikka kuin koulutat. Ja jos koira on sinun mukaan vaistojen varassa toimiva, pelkää laukauksia niin huh huh :D
- edelleenkin rahastus
jujoopasjuu kirjoitti:
Tuo loistoyksilö käsite sulla on erilainen kuin minulla. Vain geeneiltään/perimältään hyvästä koirasta saa hyvin kouluttamalla loistoyksilön. Perimältään huonosta ei saa hyvällä koulutuksella kuin hyvän. Ja kun rotuna ei aina ole se buudeli, jos esim. hirvikoira ei tee sitkeästi töitä ja hauku hyvin hirveä, et saa siitä käyttövaliota vaikka kuin koulutat. Ja jos koira on sinun mukaan vaistojen varassa toimiva, pelkää laukauksia niin huh huh :D
mutta jos ei ole käynyt luonnetestissä, se ei tarkoita, että koira olisi jotenkin huonompi kuin koira, joka on turhanpäiväisen testin läpikäynyt :D
tottakai metsästyskoirien ja poliisikoirien ei tule pelätä laukauksia, koska ne työskentelevät jatkuvasti sellaisessa ympäristössä missä paukkuu. onneksi on olemassa erilaisia koiria! ja koska on olemassa erilaisia koiria, ei se testi päde kaikkiin. koira on yksilö, eikä mikään helposti mitattavissa oleva esine.
"Sinun ajatuksella kaksi hyvin koulutettua, luoksepäästävää koiraa on samalla viivalla jalostuksellisesti. Tosi harrastaja kuitenkin haluaa tietää enemmän."
haluan myös tietää terveystutkimusten tulokset, sekä lähisukulaisten eliniän. millään luonnetesteillä ei minulle ole mitään väliä, sillä koiran luonne ei niistä välttämättä selviä. en tuijota papereita, vaan katson mieluummin todellisuutta. - juupasjoopasjoo
edelleenkin rahastus kirjoitti:
mutta jos ei ole käynyt luonnetestissä, se ei tarkoita, että koira olisi jotenkin huonompi kuin koira, joka on turhanpäiväisen testin läpikäynyt :D
tottakai metsästyskoirien ja poliisikoirien ei tule pelätä laukauksia, koska ne työskentelevät jatkuvasti sellaisessa ympäristössä missä paukkuu. onneksi on olemassa erilaisia koiria! ja koska on olemassa erilaisia koiria, ei se testi päde kaikkiin. koira on yksilö, eikä mikään helposti mitattavissa oleva esine.
"Sinun ajatuksella kaksi hyvin koulutettua, luoksepäästävää koiraa on samalla viivalla jalostuksellisesti. Tosi harrastaja kuitenkin haluaa tietää enemmän."
haluan myös tietää terveystutkimusten tulokset, sekä lähisukulaisten eliniän. millään luonnetesteillä ei minulle ole mitään väliä, sillä koiran luonne ei niistä välttämättä selviä. en tuijota papereita, vaan katson mieluummin todellisuutta.Edelleen se testi ei ole turha tai riippuu kai koirasta ja sen käyttötarkoituksista.
Jollekin buudelille sillä lieneen yksi ja sama, onko testi tulosta vai ei ja pelkääkö koviä ääniä. Mutta kaikkien rotujen kohdalla näin ei ole, vaan niiltä vaaditaan hyvää hermorakennetta, kovuutta, puolustusviettiä, laukauspelottomuutta, temperamenttiä.
Ja lt-testi ei millään tavalla syö terveysasioita. Samalla tavalla terveystaustat täytyy olla kunnossa, hyvillä indekseillä varustettuna. - juupasjoopasjoo
rahaa, niin.... kirjoitti:
ai puolueeton? voi hyvät hyssykät, sehän on vain rahasta kiinni. luonnetestin tulos on sama, kuin noppia heittäisi ja niiden perusteella laskee sitten koiran luonteen. ei koiran luonnetta voi niin vain "mittailla" :)
Mikäs tuossa on epäselvää :)
Koira on joko luoksepäästävä tai ei.
Koiralla on taistelutahtoa tai sitten ei.. ja tuomari erottaa kyllä leikkimisen.
Koiralla on hyvä hermorakenne tai sitten ei.
Koira joko pelkää laukauksia tai sitten ei.
Koira joko puollustaa tai ei.
Koira on pehmeä tai kova tai siltä väliltä. Hiukan pehmeä helppo kouluttaa, mutta kovuudesta on joissakin lajeissa paljonkin hyötyä.
Koira on vilkas tai ei.. jne..
Nimenomaan koiran luonnetta voi mitata ilman noppien heittelyä. Lt-tulos kertoo paljon koiranluonteesta, mutta vaativampikin se voisi olla. - sitten kyse?
juupasjoopasjoo kirjoitti:
Edelleen se testi ei ole turha tai riippuu kai koirasta ja sen käyttötarkoituksista.
Jollekin buudelille sillä lieneen yksi ja sama, onko testi tulosta vai ei ja pelkääkö koviä ääniä. Mutta kaikkien rotujen kohdalla näin ei ole, vaan niiltä vaaditaan hyvää hermorakennetta, kovuutta, puolustusviettiä, laukauspelottomuutta, temperamenttiä.
Ja lt-testi ei millään tavalla syö terveysasioita. Samalla tavalla terveystaustat täytyy olla kunnossa, hyvillä indekseillä varustettuna.aaa, nyt ymmärrän. tarvitset egon pönkittämiseen paperilla hyvältä näyttävän koiran, joka on vähintäänkin metsästyskoira. kaikki muut ovat alempiarvoisia "puudeleita", joilla ei ole arvoa? :)
tosiasia on, että SUURIN osa koirista ei tarvitse mitään testituloksia, vaikka onkin joitain rotuja, joita käytetään testeissä. - juupasjoopasjoo
sitten kyse? kirjoitti:
aaa, nyt ymmärrän. tarvitset egon pönkittämiseen paperilla hyvältä näyttävän koiran, joka on vähintäänkin metsästyskoira. kaikki muut ovat alempiarvoisia "puudeleita", joilla ei ole arvoa? :)
tosiasia on, että SUURIN osa koirista ei tarvitse mitään testituloksia, vaikka onkin joitain rotuja, joita käytetään testeissä.Et tosiaankaan ymmärä käyttökoirista mitään.
1. jos minulle on harrastus nro 1 esim. palveluskoiran kanssa kisaaminen pk-kokeissa. Palkkaan koiran patukalla ja toivon, että luonteessa on särmää. Koiralla on kykyä/halua ajaa vaikka 2vrk vanhaa jälkeä ja jaksaa innostua hakutreeneissä hakemisesta vaikka piilossa olija on hankalassa paikassa. Koira, jonka kanssa talvella voin valjakkohiihtää 20km ja koiralla riittää virtaa.
Jos koiran luonne, ominaisuudet ei periydy, niin eikö silloin ole sama otanko nössön näyttelyvuffen, vai vietikkään terverakenteisen käyttölinjaisen sakun?
Se pehmeä saku, joka sai luonnetestistä 95p vai se saku joka sai luonnetestistä 230p?
Kyse ei ole miltä se koira papereissa näyttää, vaan kyse on siitä millainen koira minulle ja minun harrastuksiini sopii.
Kuten myös hirvikoira. Ostaakko sikasäkissä ja koira, jonka vanhemmilla ei tuloksia ole. Huomata, ettei sitkeä työskentely ja hirven haukkuminen olekaan se mistä koira tykkää. Kysymys kuuluu, mitä hirviporukkamme sellaisella koiralla tekee.
Huonosta koirasta ei saa hyvää hirvikoiraa.
Vai ostaakko hyvistä vanhemmista pentu, jonka perittyjen ominaisuuksien "päälle" on helppo alkaa hyvää hirvikoiraa opettamaan.
Ja mm. rotikoilla tuo luonnetesti on nykyään pakollinen ja asetatko itsesi niin viisaaksi ihmiseksi, että väität sen edelleen olevan tarpeeton (salli mun nauraa, villakoiran omistajalle)... :D siis oikeasti, ymmärrän ettei villakoira tee paskaakaan luonnetestillä, koska ko.testissä ei ole mitään, missä villakoira olisi hyvä ;)
Paskantaisi alleen joka osiossa. - mikään esine.
juupasjoopasjoo kirjoitti:
Et tosiaankaan ymmärä käyttökoirista mitään.
1. jos minulle on harrastus nro 1 esim. palveluskoiran kanssa kisaaminen pk-kokeissa. Palkkaan koiran patukalla ja toivon, että luonteessa on särmää. Koiralla on kykyä/halua ajaa vaikka 2vrk vanhaa jälkeä ja jaksaa innostua hakutreeneissä hakemisesta vaikka piilossa olija on hankalassa paikassa. Koira, jonka kanssa talvella voin valjakkohiihtää 20km ja koiralla riittää virtaa.
Jos koiran luonne, ominaisuudet ei periydy, niin eikö silloin ole sama otanko nössön näyttelyvuffen, vai vietikkään terverakenteisen käyttölinjaisen sakun?
Se pehmeä saku, joka sai luonnetestistä 95p vai se saku joka sai luonnetestistä 230p?
Kyse ei ole miltä se koira papereissa näyttää, vaan kyse on siitä millainen koira minulle ja minun harrastuksiini sopii.
Kuten myös hirvikoira. Ostaakko sikasäkissä ja koira, jonka vanhemmilla ei tuloksia ole. Huomata, ettei sitkeä työskentely ja hirven haukkuminen olekaan se mistä koira tykkää. Kysymys kuuluu, mitä hirviporukkamme sellaisella koiralla tekee.
Huonosta koirasta ei saa hyvää hirvikoiraa.
Vai ostaakko hyvistä vanhemmista pentu, jonka perittyjen ominaisuuksien "päälle" on helppo alkaa hyvää hirvikoiraa opettamaan.
Ja mm. rotikoilla tuo luonnetesti on nykyään pakollinen ja asetatko itsesi niin viisaaksi ihmiseksi, että väität sen edelleen olevan tarpeeton (salli mun nauraa, villakoiran omistajalle)... :D siis oikeasti, ymmärrän ettei villakoira tee paskaakaan luonnetestillä, koska ko.testissä ei ole mitään, missä villakoira olisi hyvä ;)
Paskantaisi alleen joka osiossa.suurin osa rotikoista on tarkoitettu kaltaisillesi egon pönkittäjille, siis oman egon jatkeeksi (anteeksi että nyt yleistän, ei tietenkään kaikki) jolla näyttää muille että kuinka kova on.
rotikka tarvitsee rinnallensa vahvan laumanjohtajan, ja siitä tulee ongelmia kun jotkut kuvittelevat itsestään liikoja ja ottavat liian haastavan rodun itselleen, kun kuvittelevat olevansa niin mahtavia. siinä ei kuule hyvät testipaperit riitä, jos ei osaa käsitellä vahvaluonteista koiraa.
minulla ei ole villakoiraa. mutta koira kumminkin. minä en väheksy muita koiria toisin kuin sinä. meillä on kyllä täysin eri ajatukset koirista. tuntuu, että sinä arvostat vain paperilla hyviä koiria, joita käytetään johonkin tiettyyn tarkoitukseen, esim. metsästykseen. koira on siis sinulle työkalu ja luonteen jatke. minulle koira on ihmisen paras ystävä, eikä luonnetestauksilla ole mitään väliä, koska ne eivät koirasta paljonkaan kerro.
kaksi viimeistä lausettasi kertovat kyllä kaiken sinusta. - ..............
mikään esine. kirjoitti:
suurin osa rotikoista on tarkoitettu kaltaisillesi egon pönkittäjille, siis oman egon jatkeeksi (anteeksi että nyt yleistän, ei tietenkään kaikki) jolla näyttää muille että kuinka kova on.
rotikka tarvitsee rinnallensa vahvan laumanjohtajan, ja siitä tulee ongelmia kun jotkut kuvittelevat itsestään liikoja ja ottavat liian haastavan rodun itselleen, kun kuvittelevat olevansa niin mahtavia. siinä ei kuule hyvät testipaperit riitä, jos ei osaa käsitellä vahvaluonteista koiraa.
minulla ei ole villakoiraa. mutta koira kumminkin. minä en väheksy muita koiria toisin kuin sinä. meillä on kyllä täysin eri ajatukset koirista. tuntuu, että sinä arvostat vain paperilla hyviä koiria, joita käytetään johonkin tiettyyn tarkoitukseen, esim. metsästykseen. koira on siis sinulle työkalu ja luonteen jatke. minulle koira on ihmisen paras ystävä, eikä luonnetestauksilla ole mitään väliä, koska ne eivät koirasta paljonkaan kerro.
kaksi viimeistä lausettasi kertovat kyllä kaiken sinusta.Olen kisannut jo 20v erilaisilla palveluskoirilla ja harrastajille se koira ei tdellakaan ole munanjatke. Väittäisin, että niille jotka ei harrasta.. se koira nimenomaan otetaan egoa pönkittämään. Minulle koira on hyvä ystävä ja siksi suon sille toimintaa josta se pitää.
Metsästyskoira on onnellinen, kun saa tehdä sitä mihin se on jalostettu, joten se työ on sille palkka, josta se nauttii. - 20->30
rahaa, niin.... kirjoitti:
Eiköhän jokaiselta löydy sen verran rahaa että voi koiransa luonnetestiin viedä?
Ja jos joku väittää nimimerkin takaa että luonnetestin tulos ostetaan, niin anna nyt hemmetti sentään meille muillekin tietoo keneltä tuomarilta! Sehän olis ihan loistavaa saada järkättyä kasvatille hienot pisteet ja sopivista osa-alueista vielä.
Sasikohan jostain hommattua ulkomuototuomariltakin sertejä? Saisin koirani valioksi.
- vaihtoehtoja.
jos olet tosissasi haluamassa juuri sen koiran, niin miksipä ei? sijoitussopimus on sinun ja kasvattajan välinen asia. jos olet "samalla aaltopituudella" kasvattajan kanssa eli kemianne pelaa yhteen, niin silloin ei pitäisi tulla ongelmia. ystävälläni on uroskoira sijoituksessa, ja se astuu narttukoiria silloin kun kasvattaja haluaa, tiettyyn ikään saakka, ja kaikki on toiminut hyvin.
- hyi ahneutta
Minä en ylipäänsä ymmärrä mitä järkeä on ottaa koira sijoitukseen... ellei halua itse kasvattajaksi ja siten hyvän kantanartun itselleen ja pääsyn seuraamaan jalostusvalintoja yms. kasvattajan tietotaitoon kuuluvaa.
Muussa tapauksessa sijoituskoirasta on vain helkkaristi työtä rajoitetuin oikeuksin. Ymmärtää kyllä, mitä kasvattaja siitä hyötyy (toinen tekee työt, kasvattaja käärii voitot), mutta mitä ihmettä se sijoituskoiran ottaja....- vellit sekaisin?
"Muussa tapauksessa sijoituskoirasta on vain helkkaristi työtä rajoitetuin oikeuksin. Ymmärtää kyllä, mitä kasvattaja siitä hyötyy (toinen tekee työt, kasvattaja käärii voitot), mutta mitä ihmettä se sijoituskoiran ottaja.... "
ööh. saman verran sijoituskoirasta on "helkkaristi" työtä kuin omasta koirasta o_O
vähän naurattaa tuo että kasvattaja käärii siitä voittoa, oletko ikinä laskenut, kulut vs menot? et varmasti puhuisi tuollaisia, jos olisit oikeasti ottanut asiasta selvää. jos koirankasvatuksesta meinaa voittoa kääriä, niin siihen tarvittaisiin todella MONTA koiraa. kasvattajilla on intresseinä kasvattaa terveitä, rodunomaisia hyväluonteisia pentuja, ei kääriä voittoja. ethän nyt ole sekoittanut pentutehtailijoita ja kasvattajia keskenään? - juupasjoojoo
Minä en maksanut sijoituskoirasta penniäkään, se annettiin ilmaiseksi minulle. Kasvattaja maksaa tutkimukset.
Itse päätän, minne näyttelyihin ja kokeisiin vien. Yhdestä pentueesta koira siirtyy minulle.
Ja ei tuosta mitään ylimääräistä työtä ole, liikutan ja koulutan sitä kuin omaani. Ja käytän sen kokeissa ja näyttelyissä, kuin se olisi oma. - hyi ahneutta
vellit sekaisin? kirjoitti:
"Muussa tapauksessa sijoituskoirasta on vain helkkaristi työtä rajoitetuin oikeuksin. Ymmärtää kyllä, mitä kasvattaja siitä hyötyy (toinen tekee työt, kasvattaja käärii voitot), mutta mitä ihmettä se sijoituskoiran ottaja.... "
ööh. saman verran sijoituskoirasta on "helkkaristi" työtä kuin omasta koirasta o_O
vähän naurattaa tuo että kasvattaja käärii siitä voittoa, oletko ikinä laskenut, kulut vs menot? et varmasti puhuisi tuollaisia, jos olisit oikeasti ottanut asiasta selvää. jos koirankasvatuksesta meinaa voittoa kääriä, niin siihen tarvittaisiin todella MONTA koiraa. kasvattajilla on intresseinä kasvattaa terveitä, rodunomaisia hyväluonteisia pentuja, ei kääriä voittoja. ethän nyt ole sekoittanut pentutehtailijoita ja kasvattajia keskenään?Jahas, kerroppas ne kulut, jotka sijoituskoirasta kasvattajalle tulee?
- hyi ahneutta
juupasjoojoo kirjoitti:
Minä en maksanut sijoituskoirasta penniäkään, se annettiin ilmaiseksi minulle. Kasvattaja maksaa tutkimukset.
Itse päätän, minne näyttelyihin ja kokeisiin vien. Yhdestä pentueesta koira siirtyy minulle.
Ja ei tuosta mitään ylimääräistä työtä ole, liikutan ja koulutan sitä kuin omaani. Ja käytän sen kokeissa ja näyttelyissä, kuin se olisi oma.Ehkä ei aina. Mulle kasvattaja tarjosi pentua sijoitukseen. Tutkimukset ois maksanut, mutta omalla kustannuksella olisi pitänyt käyttää näyttelyissä pitää koira näyttelytrimmissä. Sanoin ei kiitos, mieluummin ostan itselleni. Ei näyttelypakkoa ja kotitrimmauksen pystyn itse tekemään.
- hyi ahneutta
hyi ahneutta kirjoitti:
Ehkä ei aina. Mulle kasvattaja tarjosi pentua sijoitukseen. Tutkimukset ois maksanut, mutta omalla kustannuksella olisi pitänyt käyttää näyttelyissä pitää koira näyttelytrimmissä. Sanoin ei kiitos, mieluummin ostan itselleni. Ei näyttelypakkoa ja kotitrimmauksen pystyn itse tekemään.
Niiin, ja siis puolet koiran hinnasta olisi pitänyt maksaa yksi pentue kasvattajalle.
- juupasjoopasjuuu
hyi ahneutta kirjoitti:
Ehkä ei aina. Mulle kasvattaja tarjosi pentua sijoitukseen. Tutkimukset ois maksanut, mutta omalla kustannuksella olisi pitänyt käyttää näyttelyissä pitää koira näyttelytrimmissä. Sanoin ei kiitos, mieluummin ostan itselleni. Ei näyttelypakkoa ja kotitrimmauksen pystyn itse tekemään.
Itse en kasvattajana tarjoaisi koiraa ihmiselle, joka ei aio koiraa tuoda millään tavalla esille. Jalostuskoiralla kun on oltava mielestäni näyttöä käyttöominaisuuksista (jotain antaa rodulle). Jos kyseessä olisi joku buudeli rotu, joilla ei käyttökokeita ole.. olisi vähintä ne näyttelytulokset (olettaen, että koiran terveys on ok). Kaikkia koiriahan ei ole pakko pennuttaa, miksi pennuttaa koiria, joilla ei ole mitään tuloksia.. ja miksi siis edes sijoittaa ihmiselle, joka ei aio satsata tuloksiin.
Itse pidän harrastamisesta. Kun tarvitsin harrastuskoiraa, minulle tarjottiin sitä ilmaiseksi, kun kasvattaja tiesi, ettei koira jää pimentoon. Molemmat hyötyy, itse pääsen kilpailemaan koiralla ja saan käydä näyttelyissä (harrastaa), vieläpä ilmaiseksi. Ja kasvattaja saa pentueen, jonka emällä on koe-ja näyttelytuloksia. Minulle tarjottiin jo toistakin koiraa, huippusukuista arvokasta ulkomaan tuontia. Mutta en vielä halua ottaa kolmatta koiraa. Se hyöty minulle itselle on, etten tarvitse rahaa kun haluan hyvän koiran ;) Esim. jos ton nykyisen olisin rahalla omaksi ostanut, olisin maksanut siitä liki 2000e. Nyt voin käyttää sen rahan näyttelyihin, harrastamiseen ja koemaksuihin oman mielen mukaan. - utelias .
hyi ahneutta kirjoitti:
Jahas, kerroppas ne kulut, jotka sijoituskoirasta kasvattajalle tulee?
kerron mielelläni.
-näyttelykustannukset kilometrit
-kanto-ja imettämisajan ruokinta (ei mitään marketin nappuloita!!) sekä madotus
-pentujen ruuat
-emän terveystarkastukset, sirutus, rekisteröinti, silmäpeilaus, lonkka -ja polvikuvaukset
-astutusmaksu maksu jokaisesta pennusta
-mahdolliset synnytykseen liittyvät kulut (esim. jos täytyy tehdä keisarileikkaus)
-pentujen rekisteröinti, sirutus, silmäpeilaus
on paljon kuluja, joita tulee ennen pentuja, ja sitä ei kukaan tiedä, tuleeko pentuja sittenkään yhtään!
tiesitkö muuten, että koirankasvattajan täytyy kuulua oman rotunsa järjestöön, kennelliittoon, täytyy käydä kasvattajakurssi ja anoa kennelnimeä, nämä kaikki maksavat rahaa, paljon. - hyi ahneutta
utelias . kirjoitti:
kerron mielelläni.
-pentujen ruuat
-emän terveystarkastukset, sirutus, rekisteröinti, silmäpeilaus, lonkka -ja polvikuvaukset
-mahdolliset synnytykseen liittyvät kulut (esim. jos täytyy tehdä keisarileikkaus)
on paljon kuluja, joita tulee ennen pentuja, ja sitä ei kukaan tiedä, tuleeko pentuja sittenkään yhtään!
tiesitkö muuten, että koirankasvattajan täytyy kuulua oman rotunsa järjestöön, kennelliittoon, täytyy käydä kasvattajakurssi ja anoa kennelnimeä, nämä kaikki maksavat rahaa, paljon.Ja kuinkas paljon enemmän kustannuksia tulee silloin, kun koiraa ei ole sijoitettu, vaan kasvattaja vastaa koiran kuluista itse?
- hyi ahneutta
juupasjoopasjuuu kirjoitti:
Itse en kasvattajana tarjoaisi koiraa ihmiselle, joka ei aio koiraa tuoda millään tavalla esille. Jalostuskoiralla kun on oltava mielestäni näyttöä käyttöominaisuuksista (jotain antaa rodulle). Jos kyseessä olisi joku buudeli rotu, joilla ei käyttökokeita ole.. olisi vähintä ne näyttelytulokset (olettaen, että koiran terveys on ok). Kaikkia koiriahan ei ole pakko pennuttaa, miksi pennuttaa koiria, joilla ei ole mitään tuloksia.. ja miksi siis edes sijoittaa ihmiselle, joka ei aio satsata tuloksiin.
Itse pidän harrastamisesta. Kun tarvitsin harrastuskoiraa, minulle tarjottiin sitä ilmaiseksi, kun kasvattaja tiesi, ettei koira jää pimentoon. Molemmat hyötyy, itse pääsen kilpailemaan koiralla ja saan käydä näyttelyissä (harrastaa), vieläpä ilmaiseksi. Ja kasvattaja saa pentueen, jonka emällä on koe-ja näyttelytuloksia. Minulle tarjottiin jo toistakin koiraa, huippusukuista arvokasta ulkomaan tuontia. Mutta en vielä halua ottaa kolmatta koiraa. Se hyöty minulle itselle on, etten tarvitse rahaa kun haluan hyvän koiran ;) Esim. jos ton nykyisen olisin rahalla omaksi ostanut, olisin maksanut siitä liki 2000e. Nyt voin käyttää sen rahan näyttelyihin, harrastamiseen ja koemaksuihin oman mielen mukaan.No hyvähän se on, jos joku nauttii siitä, että saa tehdä ilmaista työtä toisen hyväksi. Minä en. Omia koiriani olen käyttänyt näyttelyssä muutaman kerran saadakseni arvion niiden tasosta ja that's it. Turhanpäiväistä touhua, mielestäni. Oma rotu nimenomaan villakoira, joka varsin mainio harrastuskoira, mikä itselleni koirassa tärkeää, ei ne näyttelyt.
- vastaus :)
hyi ahneutta kirjoitti:
Ja kuinkas paljon enemmän kustannuksia tulee silloin, kun koiraa ei ole sijoitettu, vaan kasvattaja vastaa koiran kuluista itse?
nuo edellä mainitut koiran rokotukset ja muut eläinlääkärikulut muut tarvikkeet kuten hihna ym, ja tietenkin ruoka, pienellä rodulla n. 100-200e vuodessa aina niin monta vuotta kuin luoja vain suo. kannattaa ostaa koiransa/ sijoituskoiransa kenneliltä, jonka omat koirat ovat loppuun asti kasvattajansa luona, siitä tietää ettei ole ns. rahastusta se touhu!
sijoituskoiria on lähinnä sen takia, että kun kasvattajankin elintilat ovat rajalliset (koiran hoito kärsii jos niitä on liian monta samassa paikkassa). kaikilla sijoituskoirilla ei tehdä suinkaan pentuja, sillä suunnitelmat eivät aina mene niinkuin on ajatellut, voi tulla terveydellisiä ym. esteitä (esim. silmäsairaus, jota ei ole syytä periyttää eteenpäin).
älkää siis tukeko pentutehtaita, vaan kenneleitä, joissa koirilla on hyvät olot, ja kasvattajalla kultainen sydän :) - hyi ahneutta
vastaus :) kirjoitti:
nuo edellä mainitut koiran rokotukset ja muut eläinlääkärikulut muut tarvikkeet kuten hihna ym, ja tietenkin ruoka, pienellä rodulla n. 100-200e vuodessa aina niin monta vuotta kuin luoja vain suo. kannattaa ostaa koiransa/ sijoituskoiransa kenneliltä, jonka omat koirat ovat loppuun asti kasvattajansa luona, siitä tietää ettei ole ns. rahastusta se touhu!
sijoituskoiria on lähinnä sen takia, että kun kasvattajankin elintilat ovat rajalliset (koiran hoito kärsii jos niitä on liian monta samassa paikkassa). kaikilla sijoituskoirilla ei tehdä suinkaan pentuja, sillä suunnitelmat eivät aina mene niinkuin on ajatellut, voi tulla terveydellisiä ym. esteitä (esim. silmäsairaus, jota ei ole syytä periyttää eteenpäin).
älkää siis tukeko pentutehtaita, vaan kenneleitä, joissa koirilla on hyvät olot, ja kasvattajalla kultainen sydän :)No minulle tarjotusta sijoituskoirasta kasvattaja olisi maksanut:
-pentujen ruuat
Ja minulle olisi jäänyt:
-näyttelykustannukset kilometrit (ja näyttelyssä käyntiä olisi edellyttänyt)
-trimmauskulut (2kk välein näyttelytrimmit)
-koiran rokotukset ja muut eläinlääkärikulut
-muut tarvikkeet kuten hihna ym
-ruoka - tuollainen kokemus.
hyi ahneutta kirjoitti:
No minulle tarjotusta sijoituskoirasta kasvattaja olisi maksanut:
-pentujen ruuat
Ja minulle olisi jäänyt:
-näyttelykustannukset kilometrit (ja näyttelyssä käyntiä olisi edellyttänyt)
-trimmauskulut (2kk välein näyttelytrimmit)
-koiran rokotukset ja muut eläinlääkärikulut
-muut tarvikkeet kuten hihna ym
-ruokaaika hassu juttu, että kasvattaja ajatteli sinun maksavan näyttelykustannukset kilometrit, sekä trimmauskulut. sitten ymmärrän, jos olisitte sopineet, että saisit esim. 10-20 % koiranpentujen myyntihinnasta.
- vaihtoehto.
hyi ahneutta kirjoitti:
No hyvähän se on, jos joku nauttii siitä, että saa tehdä ilmaista työtä toisen hyväksi. Minä en. Omia koiriani olen käyttänyt näyttelyssä muutaman kerran saadakseni arvion niiden tasosta ja that's it. Turhanpäiväistä touhua, mielestäni. Oma rotu nimenomaan villakoira, joka varsin mainio harrastuskoira, mikä itselleni koirassa tärkeää, ei ne näyttelyt.
se on enemmänkin ilmaista työtä rodun hyväksi. kasvattajalla pitäisi olla todella paljon koiria sijoituksessa, että siitä tulisi rahaa. suurin osa onneksi kuitenkin ajattelee muuta kuin rahaa, nimittäin rodun tulevaisuutta ja koirien terveyttä.
- juupajoopajust
hyi ahneutta kirjoitti:
No hyvähän se on, jos joku nauttii siitä, että saa tehdä ilmaista työtä toisen hyväksi. Minä en. Omia koiriani olen käyttänyt näyttelyssä muutaman kerran saadakseni arvion niiden tasosta ja that's it. Turhanpäiväistä touhua, mielestäni. Oma rotu nimenomaan villakoira, joka varsin mainio harrastuskoira, mikä itselleni koirassa tärkeää, ei ne näyttelyt.
Ajattelet asian eritavalla. Minulle jalostus ei ole se koiran kanssa tärkein eikä toiseksi tärkein asia, vaan tärkeintä minulle on harrastaa lajeja, joista pidän. Nautin treenamisesta, kilpailusta ja koiranäyttely reissut ympäri suomea ja rajojen ulkopuolella ovat minulle mukavaa harrastusta koiran ja kavereiden kanssa.
Sain hyvän koiran ilmaiseksi ja sen yhden pentueen jälkeen se on ikioma.. harrastus sitä pennutusta ennen ja sen jälkeen kun koira virallisesti on minun, on samanlaista/yhtä aktiivista.
Ja mikä hyöty minulle asiasta on? Sinä et saa koiraa ilmaiseksi sijoitukseen, joudut maksamaan erinäisiä kuluja. Minä vien koiraa eteenpäin ja minulle tarjotaan koiraa ilmaiseksi sijoitukseen, ilman pakollisia velvotteita (tietävät, että harrastan kuitenkin). - hyi ahneutta
juupajoopajust kirjoitti:
Ajattelet asian eritavalla. Minulle jalostus ei ole se koiran kanssa tärkein eikä toiseksi tärkein asia, vaan tärkeintä minulle on harrastaa lajeja, joista pidän. Nautin treenamisesta, kilpailusta ja koiranäyttely reissut ympäri suomea ja rajojen ulkopuolella ovat minulle mukavaa harrastusta koiran ja kavereiden kanssa.
Sain hyvän koiran ilmaiseksi ja sen yhden pentueen jälkeen se on ikioma.. harrastus sitä pennutusta ennen ja sen jälkeen kun koira virallisesti on minun, on samanlaista/yhtä aktiivista.
Ja mikä hyöty minulle asiasta on? Sinä et saa koiraa ilmaiseksi sijoitukseen, joudut maksamaan erinäisiä kuluja. Minä vien koiraa eteenpäin ja minulle tarjotaan koiraa ilmaiseksi sijoitukseen, ilman pakollisia velvotteita (tietävät, että harrastan kuitenkin).No minäkin nautin treenaamisesta ja kilpailuista. Villakoira on mitä mainioin koira esim. agilityyn ja tokoon, mutta jalostusvalinnoissa ne meriitit ei paina niinkään kuin näyttelytulokset.
Sulla ehkä rotu jossa koetulokset merkkaa kasvattajille enemmän? Villakoiran turkin pitäminen sellaisena, että voi käyttäää näyttelyissa vaatii aikaa ja rahaa. Mä tykkään villakoirasta harrastuskoirana, turkin kauneudella ei niin väliä, kunhan on hoidettu siten, ettei iho kärsi tmv. - hyi ahneutta
tuollainen kokemus. kirjoitti:
aika hassu juttu, että kasvattaja ajatteli sinun maksavan näyttelykustannukset kilometrit, sekä trimmauskulut. sitten ymmärrän, jos olisitte sopineet, että saisit esim. 10-20 % koiranpentujen myyntihinnasta.
Mut kyllä tuokin kasvattaja on saanut sijoitettua koiriaan noilla ehdoilla. Hyvä toki, jos kaikki kasvattajat eivät tuollaisia.
- on erilaisia
hyi ahneutta kirjoitti:
Mut kyllä tuokin kasvattaja on saanut sijoitettua koiriaan noilla ehdoilla. Hyvä toki, jos kaikki kasvattajat eivät tuollaisia.
jos noilla ehdoilla saa sijoitettua, niin kasvattaja on tod. näk. hyvin ansioitunut kasvattaja, jolla on valtaa sijoittaa koiransa noin, kun on suosittu ja ehkäpä hyväksi havaittu, jonka kennelistä tulee lupaavia yksilöitä, joille riittää ottajia.
kaikki kasvattajat eivät vaadi liikoja, sijoituksessa tärkeintä on että kemiat pelaavat yhteen, niin vältytään monelta riidalta :) parhaimmillaan sijoituskoira on jotain sellaista, mistä kumpikin tulee tyytyväiseksi, sekä kasvattaja että ottaja. - gmsjk
Niih. Jos se sopimus ei miellytä, ei sitä ole pakko tehdä eikä sitä sijoituskoiraa ottaa.
- usein unohtuu
utelias . kirjoitti:
kerron mielelläni.
-pentujen ruuat
tiesitkö muuten, että koirankasvattajan täytyy kuulua oman rotunsa järjestöön, kennelliittoon, täytyy käydä kasvattajakurssi ja anoa kennelnimeä, nämä kaikki maksavat rahaa, paljon.Kasvattajan täytyy myös maksaa tulosta veroa. Ja ehkä myös alv.
- ryöväri :(
usein unohtuu kirjoitti:
Kasvattajan täytyy myös maksaa tulosta veroa. Ja ehkä myös alv.
itseasiassa, jos on fiksu ja säilyttää KAIKKI kuitit, niin ei paljon tarvitse, sillä menee - 0! koiran kasvatus on harrastustoimintaa, josta ei käteen jää kuin lämmin puristus..
- Tiedoksi selvennystä
utelias . kirjoitti:
kerron mielelläni.
-pentujen ruuat
tiesitkö muuten, että koirankasvattajan täytyy kuulua oman rotunsa järjestöön, kennelliittoon, täytyy käydä kasvattajakurssi ja anoa kennelnimeä, nämä kaikki maksavat rahaa, paljon.Anteeksi nyt että korjaan, mutta kasvattajan ei suinkaan tarvitse kuulua yhtään mihinkään, eikä hänen sen paremmin tarvitse käydä mitään kasvattajakurssia tai anoa kennelnimiä.
On todella merkillistä, mistä syystä tällaisia väitetään totena. Tuo on silkkaa valhetta.
Jokainen voi itse valita. Olen aiemmin noin 15v? kuulunut kennelliittoon, mutta erosin siitä pitkään sitä ajateltuani. En halunnut kuulua siihen. Rotuyhdistyksen jäsen olen ollut noin 10v kohta. En saa siitäkään mitään muuta kuin mahdollisuuden sanoa oman mielipiteeni tarvitessa. Pentuvälitystä en ole aikonut koskaan käyttää, vaikka pentuja olisikin, koska itse en yleensä koskaan näe siellä sellaisia pentueita, joita itse ostaisin. Pentulistan kriteerit ovat pinnalliset, siellä voidaan myydä muuten huonoja pentueita tosiaankin. Olen omaksi huvikseni käynyt tuon 1,5 työpäivän tunnit kestäneen kasvattajakurssin ja materiaali oli surkea, samoin opetus. Ei kenestäkään tule parempaa kasvattajaa tai koiraihmistä tenttaamalla kennelliiton organisaatiokaaviota.
Samat tiedot saa muualta, ja esimerkiksi kennelliiton myyntifirmassa on myynnissä näiden kasvattajakurssien materiaalit. Kirjallisuutta voi tutkia kuka tahansa, vanhoilta kasvattajilta oppii paljon ja itse se on jokaisen opeteltava mitä tarvitsee.
Ei sitä valmiina lusikalla kukaan syötä missään 1,5päivän "kurssilla".
Normaalissa rotuyhdistyksessä kuka tahansa saa todistuksen yhdistykseen kuulumisestaan kennelnimeä varten, jos jäsen sellaisen tahtoo, ja liittää kasvattajakurssitodistuksensa. Täytyy olla todella toope, ellei pääse siitä tentistä läpi.
Se on sitten asia erikseen, ketkä kaikki näkevät järkevänä haeskella näitä "nimiä" ja heitellä perään se entinen 150, nykyinen 200 euroa rahaa sellaisesta.
Ei tämä kenestäkään tee sen parempaa ihmistä ja kasvattajaa. Se on ihan silkkaa valetta.
Omaehtoinen koira-asioiden ja oman rodun jatkuva opiskelu se on mikä ihmiselle tietoa tuo ja tekeminen sitten aikanaan tuo osaamista.
Minua todella tympii tällainen kaikkinainen ulkokultaisuus, pinnallisuus ja asioista valehtelu tässä kennelistiväessä. Valehtelu, huono ilmapiiri, petkuttaminen, kaikkinainen ketkuus on pelin hengen nimi. - Sinulle,tietäväinen!
Tiedoksi selvennystä kirjoitti:
Anteeksi nyt että korjaan, mutta kasvattajan ei suinkaan tarvitse kuulua yhtään mihinkään, eikä hänen sen paremmin tarvitse käydä mitään kasvattajakurssia tai anoa kennelnimiä.
On todella merkillistä, mistä syystä tällaisia väitetään totena. Tuo on silkkaa valhetta.
Jokainen voi itse valita. Olen aiemmin noin 15v? kuulunut kennelliittoon, mutta erosin siitä pitkään sitä ajateltuani. En halunnut kuulua siihen. Rotuyhdistyksen jäsen olen ollut noin 10v kohta. En saa siitäkään mitään muuta kuin mahdollisuuden sanoa oman mielipiteeni tarvitessa. Pentuvälitystä en ole aikonut koskaan käyttää, vaikka pentuja olisikin, koska itse en yleensä koskaan näe siellä sellaisia pentueita, joita itse ostaisin. Pentulistan kriteerit ovat pinnalliset, siellä voidaan myydä muuten huonoja pentueita tosiaankin. Olen omaksi huvikseni käynyt tuon 1,5 työpäivän tunnit kestäneen kasvattajakurssin ja materiaali oli surkea, samoin opetus. Ei kenestäkään tule parempaa kasvattajaa tai koiraihmistä tenttaamalla kennelliiton organisaatiokaaviota.
Samat tiedot saa muualta, ja esimerkiksi kennelliiton myyntifirmassa on myynnissä näiden kasvattajakurssien materiaalit. Kirjallisuutta voi tutkia kuka tahansa, vanhoilta kasvattajilta oppii paljon ja itse se on jokaisen opeteltava mitä tarvitsee.
Ei sitä valmiina lusikalla kukaan syötä missään 1,5päivän "kurssilla".
Normaalissa rotuyhdistyksessä kuka tahansa saa todistuksen yhdistykseen kuulumisestaan kennelnimeä varten, jos jäsen sellaisen tahtoo, ja liittää kasvattajakurssitodistuksensa. Täytyy olla todella toope, ellei pääse siitä tentistä läpi.
Se on sitten asia erikseen, ketkä kaikki näkevät järkevänä haeskella näitä "nimiä" ja heitellä perään se entinen 150, nykyinen 200 euroa rahaa sellaisesta.
Ei tämä kenestäkään tee sen parempaa ihmistä ja kasvattajaa. Se on ihan silkkaa valetta.
Omaehtoinen koira-asioiden ja oman rodun jatkuva opiskelu se on mikä ihmiselle tietoa tuo ja tekeminen sitten aikanaan tuo osaamista.
Minua todella tympii tällainen kaikkinainen ulkokultaisuus, pinnallisuus ja asioista valehtelu tässä kennelistiväessä. Valehtelu, huono ilmapiiri, petkuttaminen, kaikkinainen ketkuus on pelin hengen nimi.tiedätkö mitä..
olet oikeassa. kennelliitto vain keksii typeriä byrokratia sääntöjään ja rahastaa kaikella mahdollisella!! sillä yhdistyksellä ei pyöri mielessä muu kuin raha. vaan raha raha raha. alunperin yhdityksen tavoitteena oli varmaan koirien hyvinvointi, mutta ei kyllä enää nykyään.
olen tätä touhua tässä nyt katsellut, ja ihmettelen suuresti, että mitä järkeä tässä enää on. niin paljon kaikkia maksuja ym, että "kunnon kasvattajaksi" pääseminen tarvitsee vain rahaa, ei älyä.
jos kaikki kasvattajat eroaisivat kennelliitosta, ja kuuluisivat vain rotuyhdistyksensä jäseniksi, niin sitten alkaisi suomessa asiat muuttumaan parempaan päin.
tiedän, että jotkut säästävät jo koiran hyvinvoinnista, siitä tärkeimmästä, eli ruuasta, kun kaikki muut tutkimukset ja kennelliitot maksavat niin paljon että rahaa katoaa ahneimpiin taskuihin..
onko mahdollista rekisteröidä pennut, vaikka ei olisi anonut kennelnimeä kennelliitosta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855