Ehdotuksena liikenneministeriölle on, että ajo-oikeus myönnettäisiin vasta kun ikää on 20 -vuotta. Opinnothan voivat alkaa jo 2 -vuotta aiemmin, mutta painottuen enimmäkseen teoriaan. Käsittely ja ajotunnit alkavat kun opiskelija on saavuttanut 20 -vuoden iän. Teoriaosuudelle on otettava myös kuvamateriaalia, joista käy ilmi seuraukset liikenne onnetumuuksista, jotka on aiheutettu välinpitämättömällä ajotavalla. Mukaan otettava kuvamateriaali on oltava käsittelemätöntä kuva-aineistoa. Myös teoriatunneilla on painottetava oikeaan asennekäytökseen liikenteessä.
Tuntuu tuo nuorten osuus onnettomuuksista olevan suureneva määrä liikenneonnetomukksissa.
TÄMÄ ON TOSIASIA!!!
Oi sitä riemun määrää, jos tämä teksti saa ministeriön pohtimisen kannalle.
Ajo-oikeus vasta 20 -vuotiaille.
22
832
Vastaukset
- Vacant thoughts
"Oi sitä riemun määrää, jos tämä teksti saa ministeriön pohtimisen kannalle."
Ei saa.
Toisekseen kaksi vuotta ei ole mitään. Toisilla on asennevamma hautaan saakka, toiset osaavat ennakoida ja ottaa toiset huomioon luonnostaan. Siihen ei mitään taikatemppuja ole. Tilanne on nyt niin hyvä kuin se voi ollakaan. - PITKÄ TIE
Eikö olisi eliittiä haudata teidät viimevaiheessanne autoinenne päivinenne pyhään maahan,jonne tulisi autoliiton puheenjohjtaja pitämään muistosanat ja laulettaisiin joku sopiva viimeinen virsi kunnioitetulle kokoonpanolle.Voisi myös paikkakunnille restauroida jokin isompi bussitalli Hautajais-käyttöön jossa pidettäisiin vainajan ja autojensa muistojuhlat.Näin eroittuisivat Kunnon autonnomistajat muista jalankulkijoista tyylikkäästi loppuunnasti.Samalla tämä toisi entistä enemmän ihmisille tarmoa tehdä työtä kunniallisempaa eläämää kohti hankkimalla auto ja aina parempikin.Autovero on pientä verrattuna ihmisen suosioon kunniakkaana.Sen kannattaa maksaa.Mikään ei kiellä perustamasta HAUTAUSMAATA RAKKAALLE AUTOLLEEN AJAJINEEN?SUOMI ON YHÄ VAPAA MAA! EIKÖ VAIN?
- Amanda.C.W
1. Korotettu ikäraja ei poista sitä ongelmaa että toiset ajavat kortitta alaikäisenä kielloista huolimatta. Täälläkin on jopa kehoitettu siihen kertomalla että siitä ei olisi jatkossa mitään seuraamuksia.
Asennevamma alkaa jo lapsena,joten parempi vaihtoehto on lisätä liikenneturvallisuuteen sekä asenteeseen keskittyvää koulutusta jo ala-asteelle. Tällöin perus liikennesäännöt ovat valmiina lähes selkäytimessä autokoulua aloittaessa.
Nykyään näin ei ole,ja tuloksen huomaa esimerkiksi mopokolareiden rajusta kasvusta.Suurin syy näihin onnettomuuksiin on ollut sekä välinpitämättömyys sekä tiedon puute,aika moni menee vetämään mopokorttiin tarvittavan teoriakokeen lukematta lainkaan liikennesääntöjä. ja sitten ihmetellään miksi ajettiin rekkaa päin kun ei ymmärretä väistää. Välinpitämättömyyttä on sekä vanhempien osalta se etteivät tarkista lukeeko ja ymmärtääkö heidän lapsensa tiellä liikkumisen säännöt ja lasten osalta välinpitämättömyyttä on se,ettei jakseta eikä viitsitä panostaa sekä oman että muiden tienkäyttäjien turvallisuuteen.
2. Käsittelemätön kuvamateriaali saattaa loukata sekä onnettomuuden uhreja että heidän omaisiaan. Haluaisitko itse julkiseksi nähtävän kuvaa jossa esimerkiksi oma vanhempasi tai lapsesi on palasina autonpenkillä? Aika törkeä idea,pitää miettiä myös se. Paremman kuvan kolarin vaikutuksesta sekä ajoneuvoon että kuljettajaan/matkustajiin pystyy näyttämään kyllä tietokoneanimaationa. Edes lisätty teoriamäärä ei hyödytä,jos siihen ei viitsitä riittävästi paneutua.Pistokokeet tai vastaava riittäisi kyllä tarkistuttamaan sen tilanteen.
3. Rangaistusten koventaminen toistuvista rikkeistä liikenteessä laittaisi asennevammaiset ajattelemaan uudemman kerran että kannattaako. On olemassa henkilöitä jotka kerta toisensa jälkeen jäävät kiinni päihtyneenä/kortitta ajamisesta,rekisteröimättömällä/katsastamattomalla ajoneuvolla ajamisesta ja törkeistä ylinopeuksista. kortitta ajamisesta saa sakkoja sekä ajokieltoa,mikä vaikeuttaa jonkin verran kortin saamista jatkossa riippuen koska ajokielto on saatu. päihtyneenä ajamisesta saa sakkoja ja ajokieltoa,useamman kerran jälkeen tulee pakolliseksi alkolukko. katsastamattomalla ajoneuvolla ajosta lähtee kilvet ja tulee sakkoja.
Nämä kaikki tuntuvat kovin vähäisiltä rangaistuksilta verrattuna siihen,että jokainen niistä on kuitenkin uhka myös meille toisille tienkäyttäjille. Jos otettaisiin takaisin käytäntö että maksamattomat sakot johtaisivat vankeusrangaistukseen,miltä ajalta on sitten turhaa odottaa edes kelan päivärahaa,niin pistäisiköhän miettimään kannattaako sohlata ja mitä se todellisuudessa maksaa jos törttöilee. Ylinopeuksissa,päihtyneenä ajamisessa sekä toistuvasti katsastamattomalla/väärillä kilvillä ajamisesta paras vaihtoehto olisi ajoneuvon pakkolunastus valtiolle. jos ei kerran sakkoja ja muita kuluja maksa niin tämä hieman hankaloittaisi jatkossa "harrastuksen" ylläpitämistä.
Rangaistusten tuntuva koventaminen lienee parempi vaihtoehto kuin ikärajan nostaminen. Ikärajalla kun ei ole mitään väliä jos voit tehdä mitä vain ilman seuraamuksia toisten elämän kustannuksella. Samaa mieltä tosin olen kanssasi että toivottavasti ministeriökin heräisi joskus miettimään näitä epäkohtia,toivottavasti ei vasta sen jälkeen kun jonkun heistä lapsi kuolee liikenneonnettomuudessa välinpitämättömyyden seurauksena.Niin... Olen samaa mieltä, että oikea ratkaisu on seurausten tuntuva koventaminen... Esimerkisksi sakotu käytäntö samanlaiseks niinkuin yhdysvalloissa on.
Kuvamateriaalista vielä... Kuvien tarkoitus on järisyttää ja aiheuttaa pelkoa seurauksista mitä tulee kun hölmöilee liikenteessä. En usko, että se pahemmin loukkaa ketään ja todistaapa kuvan henkilö ollensa tyhmä liikenteessä.
- triplapenis222
Hei, ehkä kävit jotain peräkylän autokoulua, mutta meille kyllä kerrotaan ihan suoraan, että onnettomuusriski on suurempi uusimmilla, alle 2 vuotta autoa ajanneilla.
Ja siihen ei vaikuta ikä, idiootti. Kaikki eivät hanki ajokorttia 18-vuotiaana. Kuusi kuukautta ajanut 27-vuotias on todennäköisesti paljon suurempi riski kuin puolitoista vuotta ajanut 19-vuotias. - JMJJ.
Ei välttämättä. Aloittaja tarkoittaa myöskin sitä, että 18vuotiaan "liikennesilmä" ja hahmottaminen voi olla vielä lapsen tasolla. Mietis nyt? Jos kaveri ajelee 16 vuotiaana mopolla keulien ja siirtyy autoilun pariin 2 vuoden päästä, niin onko täällä asiat ihan järkevästi mietitty?
Olen itse menossa autokouluun kun saan tietää milloin saan sen aloittaa ja olen 33 vuotias nuori aikuinen mies. Siksi että ajoin aiemmin vuoden kortitta ja jäin kiinni 4 kertaa. Nyt saattaa tulla taukoa ennenkuin edes pääsen autokouluun.
Hahmottaminen ja lapsekkuus kylläkin näkyy näissä 18-20 vuotiaissa, joten luottaisin paremmin että ajokortti sallittaisiin 22 vuotiaille tai ainakin se 20 jos on pakko kuunnella teininuorisoa.. mutta ei siinä ole mitään järkeä!
Skootteripojat ja tytöt jo parin vuoden päästä autoilemassa.. siis ihan lapsia vielä! en ymmärrä tätä liikennesysteemiä.
Miksi he eivät kulje busseilla? Mihin he tarvitsevat autoa kun on mopot ja bussit, sekä fillarit? Enhän minäkään alkanut ajamaan ennen 31 vuoden ikää. Sitten aloin tarvitsemaan autoa kun muutin asumaan peräkylälle ja alkoi tulla kaikenlaisia asioita joihin autosta olisi hyötyä.
Ja aika vaikeaksi on tehty ajokortin hankkiminenkin... ajamaan kun oppii parhaiten ajamalla, näin itse todennut :)- --------------
Kyllä sulla on pieni tuo sinun maailmankuvasi. Kaikki ihmiset eivät ole toistensa kopioita. Ja kyllä niistä busseistakin huonoja puolia löytyy; myöhässä oleminen on enemmän kuin poikkeus, aina täynnä epäkohteliaita ihmisiä, jotka varavaat itselleen molemmat penkit yms.
- 19v nainen
18 vuotias on lain silmissä aikuinen ja täysivaltainen yhteisön jäsen. hänellä tulee siis olla oikeus ajokorttiin. sen kieltäminen olisi ikäsyrjintää. 16 ja 18 vuotias ovat täysin eri kehitys tasolla. 18 vuotias on jo henkisesti paljon kypsempi kuin 16 vuotias. kaksi vuotta tekee nuorella ihmisellä paljon. ihmiset eivät ole samanlaisia, vaan jokainen on yksilö! tämä tarkoittaa myös sitä, että kaikki eivät aja samalla tavalla. aikuisistakin (esim. 30-40v) ihmisistä löytyy tyyppejä, jotka ovat täysin toivottomia ratin takana. ja itse uskon myös, että 18 vuotiaan hahmotuskyky on jo kehittynyt aikuisen tasolle. ihmisten hahmotuskyvyissä on kuitenkin huomattavia yksilöllisiä eroja.
- näin on!
19v nainen kirjoitti:
18 vuotias on lain silmissä aikuinen ja täysivaltainen yhteisön jäsen. hänellä tulee siis olla oikeus ajokorttiin. sen kieltäminen olisi ikäsyrjintää. 16 ja 18 vuotias ovat täysin eri kehitys tasolla. 18 vuotias on jo henkisesti paljon kypsempi kuin 16 vuotias. kaksi vuotta tekee nuorella ihmisellä paljon. ihmiset eivät ole samanlaisia, vaan jokainen on yksilö! tämä tarkoittaa myös sitä, että kaikki eivät aja samalla tavalla. aikuisistakin (esim. 30-40v) ihmisistä löytyy tyyppejä, jotka ovat täysin toivottomia ratin takana. ja itse uskon myös, että 18 vuotiaan hahmotuskyky on jo kehittynyt aikuisen tasolle. ihmisten hahmotuskyvyissä on kuitenkin huomattavia yksilöllisiä eroja.
kyllä nuoriinkin ihmisiin pitää suhtautua vakavasti. sitä paitsi, 20 vuotias ei todellakaan ole mikään teini enää!
- pyörätuolissa....
Mielestäni ikärajaa voisi korottaa. Jos sillä yksikin kuolemantapaus tai vammantuottamus saataisiin estettyä, se olisi jo paljon. Kun katsoo meidänkin kotikulmilla miten nuoret sällit kaahaa niin huh huh - eivät mitenkään saisi kärryänsä pysähtymään jos jotain yllättävää (ja sinänsä ihan mahdollista) tapahtuisi, esim. jalankulkija ylittäisi suojatietä "väärällä" hetkellä tms.
Ei näitä asioita kovin paljoa tule ajatelleeksi ennen kuin itselle tai jollekin läheiselle sattuu jotakin. - ;)))
ennemminkin kortti pois väliaikaisesti keski-ikäisiltä MIEHILTÄ! Itselläni ollut kortti vasta vuoden mutta osaan edes sen verran ajaa että tiedän miten ajetaan enkä aja muiden perseessä. Kahdessa kolarissa olen ollut ja molemmilla kerroilla KESKI-IKÄINEN MIES ajanut perseeseen kun ei olekkaan ehtinyt jarruttaa ja minua on kehdattu syyttää. Ei muuta kun poliisit paikalle jotka sanoivat että äijien vika on ollut.
Nuoret ajavat paljon paremmin keskimäärin kuin keski-ikäiset miehet ja naiset ajavat paljon paremmin kuin miehet ylipäätään.- Huono provo
2/5, ei maistu salami.
- tyttö18vee
no just joo. mä olen 18-vuotias ja ajan varovasti kuin hiiri. oon nyt autokoulua käynyt ja huomannut, että nää keski-ikäset tantat on just niitä, jotka ei noudata ollenkaan liikennesääntöjä. joka kerralla opettaja sanoo mulle ainakin pari kertaa: "tonkin ukkelin/akan olisi pitänyt odottaa, että meet ekana, mutta eipähän odottanut" jne. perkele!
- tai sitten 17v
Ajokorttin voisi saada vuoden tai vaikka kaksikin aikaisemmin, MUTTA aluksi olisi vuosi tai pari rajoitettua ajamista. Saisi ajaa vain ennalta sovittuja reittejä, kuten kotoa kouluun, harrastuksiin, kauppaan jne.Ja tärkeinä olisi se että ei saisi ottaa kavereita kyytiin. Kyydissä saisi olla vain huoltaja.
Näin nuorelta ehtisi lähteä autoilusta uutuuden viehätys pois ja taidot olisi karttuneet ennen kuin lähdetään ekaa kertaa festarikuskiksi. - -JMJJ-
"18 vuotias on lain silmissä aikuinen ja täysivaltainen yhteisön jäsen. hänellä tulee siis olla oikeus ajokorttiin. sen kieltäminen olisi ikäsyrjintää. 16 ja 18 vuotias ovat täysin eri kehitys tasolla. 18 vuotias on jo henkisesti paljon kypsempi kuin 16 vuotias. kaksi vuotta tekee nuorella ihmisellä paljon. ihmiset eivät ole samanlaisia, vaan jokainen on yksilö! tämä tarkoittaa myös sitä, että kaikki eivät aja samalla tavalla. aikuisistakin (esim. 30-40v) ihmisistä löytyy tyyppejä, jotka ovat täysin toivottomia ratin takana. ja itse uskon myös, että 18 vuotiaan hahmotuskyky on jo kehittynyt aikuisen tasolle. ihmisten hahmotuskyvyissä on kuitenkin huomattavia yksilöllisiä eroja. "
Sanoo 19v "nainen". Tyttöhän sinä olet, tai oikeastaan teini. Toki sulla on tarve päteä että olisit aikuinen koska sua ei muuten otettaisi vakavasti mutta kaikkihan tajuaa ettei 19v voi vakavasti ottaakaan sen enempää kuin 20v.
Ja ne "aikuiset" on kuules olemassa myös sen 30-40 iän jälkeenkin, nuoret aikuiset on 30vuotiaita. Onpas tytöllä kapea ajatusmaailma...ilmeisesti tämän mukaan 40 ihmiset ovat sitten jo vanhoja, heh.
Ehkä te teinit jätätte vakavien asioiden pohtimisen todellakin aikuisille. Liikennetilastot puhukoot puolestaan niin eipä siihen ole lapsosilla enää väittämiseen varaa.... saati varaa muutekaan.- -JMJJ-
"18 vuotias on jo henkisesti paljon kypsempi kuin 16 vuotias. kaksi vuotta tekee nuorella ihmisellä paljon"
P*skat. Eroa ei niin löydy hiuskarvasta jalkapohjiin paitsi tyhmyys on samaa tasoa.
"no just joo. mä olen 18-vuotias ja ajan varovasti kuin hiiri. oon nyt autokoulua käynyt ja huomannut, että nää keski-ikäset tantat on just niitä, jotka ei noudata ollenkaan liikennesääntöjä."
Sinä pikku valopää ja älyn multihuipentuma nyt et ainakaan tajua mistään mitään ja ihan varmasti ajat päin p*rsettä kuten kaikki 18v tiivit ja taavit joiden pitää päästä pätemään liikenteeseen vaikka ollaan vielä nappuloita. Näkeehän sen päältäpäinkin jopa.
Mitä sinäkin keski-ikäisistä tiedät että kuka on ja kuka ei... itse olet yksi teini joten pidä pääs kiinni ja jätä asiat aikuisille. Et sä ole mikään priimus, ensinnäkin et ole vielä edes nainen 30 jotka oikeasti on kauniita. - -JMJJ-
-JMJJ- kirjoitti:
"18 vuotias on jo henkisesti paljon kypsempi kuin 16 vuotias. kaksi vuotta tekee nuorella ihmisellä paljon"
P*skat. Eroa ei niin löydy hiuskarvasta jalkapohjiin paitsi tyhmyys on samaa tasoa.
"no just joo. mä olen 18-vuotias ja ajan varovasti kuin hiiri. oon nyt autokoulua käynyt ja huomannut, että nää keski-ikäset tantat on just niitä, jotka ei noudata ollenkaan liikennesääntöjä."
Sinä pikku valopää ja älyn multihuipentuma nyt et ainakaan tajua mistään mitään ja ihan varmasti ajat päin p*rsettä kuten kaikki 18v tiivit ja taavit joiden pitää päästä pätemään liikenteeseen vaikka ollaan vielä nappuloita. Näkeehän sen päältäpäinkin jopa.
Mitä sinäkin keski-ikäisistä tiedät että kuka on ja kuka ei... itse olet yksi teini joten pidä pääs kiinni ja jätä asiat aikuisille. Et sä ole mikään priimus, ensinnäkin et ole vielä edes nainen 30 jotka oikeasti on kauniita."KESKI-IKÄINEN MIES ajanut ********** kun ei olekkaan ehtinyt jarruttaa ja minua on kehdattu syyttää. Ei muuta kun poliisit paikalle jotka sanoivat että äijien vika on ollut. "
NO jos sinua syytetään niin v*ttuako läpätät sitten täällä vai etkö tohdi totuutta myöntää ? Eihän se mikään ihme ole kun 18-20v vatipää päästetään rattiin ja oletetaan sen osaavan vielä jopa ajaa. ISin maksama kallis auto tietysti alla vieläpä.
Ja selitäpä mulle mikä on "keski-ikäinen"?
Mistä sä tiedät kuka kuolee milloinkin ja mikä on esim. sun keski-ikäs?
ajattele kato omalla päälläs äläkä ulise.
- Hunkaa
Minun mielestäni autokoulu pitäisi olla ilmainen
- VLP
Nämä todella aikuismaisesti käyttäytyvät henkilöt haluavat näköjään lisää nuoria työttömiä, sitten kitistään kun ne ei tee mitään. Ja pakkohan ajaminen on nuorena aloittaa, silloin kun sen vielä oppii. Eihän kukaan osaa ajaa heti, se pitää opetella. Kyllä näillä huutajilla on tainnu itekkin ainakin pää jäädä sinne samalle 16v tasolle, olipa ikää sitten miten paljon vaan.
Nuoret tarvitsevat autoa ihan niin kuin te "aikuisetkin". JMJJ ainakin kirjoittaa todella kypsästi vannottaen että aikuiset tietää ja nuoret on kaikki vaan tyhmiä teinejä. Tosin taidat jutella yksinäsi.- 2 vuotta = paljon
Niinpä, mutta kun nämä nuoret luulevat heti väliaikaisen kortin saatuaan olevansa Mäkisiä ja Räikkösiä, eivät tajua harjoitella, noudattaa sääntöjä, tuntuu siltä, että fiksukin nuori muuttuu idiootiksi ajoluvan myötä, siksi olisi paikallaan nostaa sitä rajaa, että olisivat edes hieman harkitsevaisempia.
- VLP
Eihän sille mitään voi kun on mäkisen jalat mutta omat kädet.
Ei ne kaikki luule olevansa rallikuskeja, osittain käsitys siitä että kaikki luulisi johtuu varmasti kun ne "rallikuskit" ajavat niin paljon heti kortin saatuaan, ajavat turhaa rinkiä yötä päivää ja näkyvät katukuvassa enemmän. Sitten luullaan että kaikki on kaahareita vaikka niitä ei olekaan niin paljoa.
Ja siinähän sitä hyvin oppii kun kaivelee autoa ojasta.
Ja mitäpä se rajan nostaminenkaan vaikuttaa, mopoilla, kevareilla ja mopoautoilla saa samanlaisen vaaran ainakin itselle ja jalankulkijoille aiheutettua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857455- 965384
- 2574595
- 444495
- 623247
- 492685
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222348Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292322- 492313
- 412184