Olen hakenut velkajärjestelyä ja päätöstä ei ole vielä tullut.
tyttäreni on yhden lainan takaaja ja pankista johtaja pommittaa tyttöä koko ajan ja vaikka heidän lainansa on kyllä koko ajan hoidettu ajallaan..ja toki on tarkoitus maksaa kaikki.en ole laittamassa tyttöä maksumieheksi ja sekin on tehty selväksi herra johtajalle.Nytkin oli eilen soitellut että ottais omille nimilleen tämä lainan toisesta pankista yms sekoa...että jos hänen appivanhemmat tulis takaamaan jne...
Miten teillä muilla jotka olette järjestelyssä on sovittu tälläinen takaajana oleva laina pankissa jos pääsi järjestelyyn???
Velkajärjestely
13
2510
Vastaukset
- yleensä näin
En oikein ymmärtänyt kysymystäsi. Velkajärjestlyn pääsyn ehtona on, että kaikki velat kohdellaan samalla tavalla. Eli kaikki lainat menee velkajärjestyyn eli kaikki lainanmaksut pysähtyy, lainat jää maksamatta ja summat lasketaan yhteen velkajärjestelyä varten.
Pankijohtajalla on hätä ja huoli, kun näyttää että tämäkin laina menee luottotappioksi.
Takaajana tyttäresi joutuu maksamaan lainan kokonaan kuitenikin, ihan sama ottaako lainan nimiinsä vai ei. Mielestäni tyttäresi ei kannata ottaa lainaa omiin nimiinsä, en ymmärrä mihin se vaikuttaisi suuntai tai toiseen.
Keskimääärin velkajärjestelyssä maksetaan takaisin 1/10 kaikista veloista. - 12+8
Oikeassahan pankinjohtaja on. Kun ja jos pääset velkajärjestelyyn, pankki voi laittaa koko lainan heti maksuun takaajalta. Takaaja sitten hakee sinulta noita rahoja. Ihan tarkkaa tietoa ei ole mutta luulen että takaaja eli tyttäresi joutuu ottamaan uuden lainan omalle nimelleen takausvelkojen maksuun. Sitä se takaajan rooli juuri tarkoittaa. Tosin se on eri asia jos pystyt tuon uuden lainan maksamaan tyttärellesi. Kannattaa kysyä lisää neuvoa tai edes googletella.
- pgbpisi
maksaa. Pankit vaan koittavat saada takaajan maksamaan ylimääräistä esim uuden lainan kulujen muodossa. Jos joutuu takaajana jonkun lainan maksamaan niin neuvotteluissa vaan tiukasti vaatii että maksaa alkuperäisen lainasopparin mukaan ilman lisäkuluja.
Uhkailuja ja väitettä ettei se muka käy kyllä pankilla piisaa - Velkaneuvoja/yksit.
Takaajalla on oikeus maksaa takaamaansa lainaa samoin ehdoin kuin päävelallinen on maksanut eli sama kk. lyhennyssummalla. Koska todennäköisesti päävelallinen ei maksa kys. saatavaa velkajärjestelyssään täysimääräisesti pankki velkoo takaajalta saatavaa. Takaajan ei kannata ottaa uutta velkaa vaan maksaa takaajan ominaisudessa samoilla ehdoilla eikä kuin päävelallinen on maksanut eikä missään nimessä kannata sotkea enää asiaan muita ulkopuolisia. Velkajärjestelyn saanut maksaa takaajalle suoritukset maksuohjelmallaan maksuvarastaan prosenttuaalisen osuuden. Näin maksava takaaja saa jotain takaisin maksamistaan suorituksista. Pankin toiminta on kyllä erittäin päälle käypää ja pankkiin sopimaan mentäessa kannattaa ottaa mukaan toinen henkilö jotta "vedätystä" ei tapahtu. Pankkiin kannattaa mennä neuvotottelemaan mahdollisimman pian, ettei lainaa sanota irti. Tämä lisää myös takajan kuluja ja irtisanottuun lainaan ei voi soveltaa tuota alkuperäistä maksuaikataulua.
- Selvennystä
"vaikka heidän lainansa on kyllä koko ajan hoidettu ajallaan..ja toki on tarkoitus maksaa kaikki.en ole laittamassa tyttöä maksumieheksi ja sekin on tehty selväksi herra johtajalle."
Et ole nyt oikein ymmärtänyt asiaa. Jos saat hakemasi velkajärjestelyn, niin et sinä enää sen jälkeen voi kuitenkin maksaa tuota yhtä pankkilainaa täysimääräisesti vaikka haluaisitkin. Velkajärjestelyn ehdoton edellytys on, että kaikkia velkojia kohdellaan tasapuolisesti. Velallinen ei siis voi suosia yhtä velkojaa muiden kustannuksella.
Joten jos pääset velkajärjestelyyn, niin tuo laina jossa tyttäresi on takaaja, jää pääosin maksamatta (sinulta peritään siitä ehkä 10-20 %, riippuu miten paljon sinulla yhteensä on velkoja). Loput jää automaattisesti takaajan eli tyttäresi maksettavaksi. Eli siis olet kuion oletkin laittamassa tytön maksumieheksi.
Pankinjohtaja ehdottelee kaikenlaisia järjestelyjä siksi että he saavat rahansa nopeammin jos laina siirretään suoraan tyttärellesi (muuten he joutuvat odottamaan sinun velkajärjestelysi loppuun asti, että saavat selville tarkalleen kuinka paljon olet heille pystynyt maksamaan, ja vasta sitten voivat alkaa periä tyttäreltäsi). Tähän ei tietenkään kannata suostua.
Mutta tosiaan, tärkeintä on muistaa, että se, että sinä pääset velkajärjestelyyn, ei millään tavalla vapauta tytärtäsi takausvastuusta. - köyhä....
Kun hain velkajärjestelyä, minulla oli 30000euron pankkilaina, jossa oli isäni ja sisaruksiani takaajana. Olimme vaimoni kanssa velallisena lainassa. Laina merkattiin järjestelyyn, mutta kun vaimo on toisena velallisena, niin se maksaa sitä nyt. Takaajat eivät ole ainakaan vielä joutuneet maksamaan.
- ohi jo on :)
Eli kaikki lainat menee takaajille velkajärjestelyssä. Se on jopa ehto järjestelyyn pääsemiseen. Pankille sinänsä on ihan sama kuka sen maksaa, kunhan joku maksaa sen kokonaisuudessaan (kuten eräässä ylempänä olevassa tapauksessa). En oikein ymmärrä sinun tapaustasi, järjestelyä siis haettu jo vaikka kaikki kuviot ei selvillä? Ei se hakemus mene läpi pankin taholta ennenkuin lainalle on saatu maksaja. Näin se menee, tiedän.
- ohi on jo :)
ohi jo on :) kirjoitti:
Eli kaikki lainat menee takaajille velkajärjestelyssä. Se on jopa ehto järjestelyyn pääsemiseen. Pankille sinänsä on ihan sama kuka sen maksaa, kunhan joku maksaa sen kokonaisuudessaan (kuten eräässä ylempänä olevassa tapauksessa). En oikein ymmärrä sinun tapaustasi, järjestelyä siis haettu jo vaikka kaikki kuviot ei selvillä? Ei se hakemus mene läpi pankin taholta ennenkuin lainalle on saatu maksaja. Näin se menee, tiedän.
Tarkoitan tietenkin että kaikki lainat joilla takaaja menevät takaajille! Ei suinkaan muut velat.
- VelallinenN
Hei, meillä on samantapainen tilanne, pankkilainaa on 25 000 ja kummankin nimi paperissa, 2 sukulaista takaamassa. Itse olen hakemassa velkajärjestelyä pikavippikierteen takia, mutta mietityttäny tuo yhteinen velka että miten käy, joutuuko takaajat maksajiksi. Miten tuo onnistui teillä, oliko kädenvääntöä että toinen velallinen saa sitä lainaa maksaa eikä mennyt takaajille ?
- Pistää miettii...
Siis kauheeta en vois ikinä laittaa mun omaa lasta takaajaksi mihkään mun velkaan! Sääliks käy sitä lapsiparkaa.. Ei voi olla hirveen hyvät välit tai olet joku narsisti paska. En vois katsoa lastani silmiin tollasen jälkeen. Joo ja miks et hoitanu lainojas ajoissa veks..? Nyt sit pitäs valtion tulla takaajaks sun tyhmyydestä ja pers aukisuudesta? Toiv sun tyttös herää tähän maailmaan ja perii noi rahat sulta! Kuvottava tarina.
- alkuperäinen kirj
Jos mä olen takaamassa niiden 240000 asuntovelkaa ja vielä toista velkaa niin mitä kuvottavaa on siinä jos mun tytär takaa mun 20 000 velkaa???
ja kuten sanoin en ole niillä maksattamassa velkaani vaan yritin selvitää miten tuo maksupuoli onnistuu tässä lainassa missä on takaaja.ja juurikin huolehtia siitä ettei hänen tarvi ottaa mitään nimilleen.no anyway....peruutin koko hakemuksen ja olen tehnyt kuin hullu töitä ja maksellut velkoja niin paljon kuin olen suinkin pystynyt.uo ottaa joka kk 600-700 palkasta(marraskuusta tähän pv yli 7000 uo:lle ja vielä enempi muihin maksuihin) ja lopuilla makselen lainoja ymsss ja ruokaan ym jää todella vähän rahaa ja sillä mun pitäs vielä pystyä tehdä töitäkin...ja sekin tehtiin nyt vähemmän kannattomaksi perk...työaikalain tullessa voimaan.nyt pitäs kehitellä jotain iltatöitä... - Älytöntä touhua
alkuperäinen kirj kirjoitti:
Jos mä olen takaamassa niiden 240000 asuntovelkaa ja vielä toista velkaa niin mitä kuvottavaa on siinä jos mun tytär takaa mun 20 000 velkaa???
ja kuten sanoin en ole niillä maksattamassa velkaani vaan yritin selvitää miten tuo maksupuoli onnistuu tässä lainassa missä on takaaja.ja juurikin huolehtia siitä ettei hänen tarvi ottaa mitään nimilleen.no anyway....peruutin koko hakemuksen ja olen tehnyt kuin hullu töitä ja maksellut velkoja niin paljon kuin olen suinkin pystynyt.uo ottaa joka kk 600-700 palkasta(marraskuusta tähän pv yli 7000 uo:lle ja vielä enempi muihin maksuihin) ja lopuilla makselen lainoja ymsss ja ruokaan ym jää todella vähän rahaa ja sillä mun pitäs vielä pystyä tehdä töitäkin...ja sekin tehtiin nyt vähemmän kannattomaksi perk...työaikalain tullessa voimaan.nyt pitäs kehitellä jotain iltatöitä...Miten ihmeessä henkilö, jolla on 240 000 euroa velkaa voi toimia takaajana 20 000 euron velalle? Eihän tuossa ole mitään järkeä!
- hoplaa!
Mitäs siihen sanotte, jos lainanottaja on velkajärjestelyssä kuten MYÖS lainan takaaja!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351