Työkokeilu yms.

Marsu32

Kertaanpa tässä vähän taustaani. Mulla on vakituinen työpaikka kaupungilla ja olen sairastunut vakituisen työsuhteen aikana epilepsiaan. Aikaisempaan työhöni en voi palata, koska en kestä sitä melua, jota siellä on. Myöskin työmatkani on pidentynyt kuntoutustukeni aikana, koska olemme muuttaneet toiselle paikkakunnalle ja työmatkani kesto yleisillä kulkuvälineillä olisi noin 2 tuntia. Onko kellään kokemusta, miten tilanteeni ratkaistaan? Onko siis pakko kulkea neljän tunnin työmatkat tuökokeiluun vai voitaisiinko minut siirtää toisen kunnan palkkalistoille työkokeiluun? Onpa sekavaa, mutta haluaisin kommentteja miten te muut jotka olette aikuisiällä epiin sairastuneeet järjestäneet työhommanne. Vai tarvitseeko minun sitä edes miettiä vai tekeekö sen joku muu taho?

32

1174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oululainenepi

      Mä pääsin Noposelle uravalmennukseen, ne hoiti siellä kaiken yhteydenpidon ja neuvoivat miten tehdä. Sain heidän avullaan uuden työpaikan, jota pystyn tekemään. Työpaikkan pääsin työkokeilun avulla ja työkokeilupaikka löytyi niiden kautta. Mulle eläkevakuutusyhtiö suositteli tätä, sun kannattaa kysyä sieltä jos sinäkin pääsisit.

      • epileptiko

        Tämä ei varmanka kuulu tähän mut sanon kumminkin. Ooteko huomaneet syrjintää missään vaihessa tauin kanssa itsellä on haissut käry nenässä joskus eli epilepsian kanssa. Iteäni on kuskailtu ambulansilla tehovalvontaan kuoleman kielissä olltu nostan KYS;ille ison kiitoksen. Lopuksi hyviä jatkoja kaikille ketkä lukevat tään.


    • Kvinoa

      Soita kuntien eläkevakuutuksiin, jos olet yleisellä puolella työssä. Minä olen ainakin saanut sieltä tosi hyvää phjausta ja neuvontaa koko työkokeilun ajan. Työkokeilun voi myös keskeyttää, jos esim. palaa ansiotyöhön tai menee uuteen paikkaan työhön.

      • Oululainenepi

        olin uravalmennuksessa ja tosi hyvin hoitivat kaiken sekä uravalmentajan että kevan päässä. Ei kannata yksin miettiä, kun apuakin on tarjolla.


      • oululainenepi
        Oululainenepi kirjoitti:

        olin uravalmennuksessa ja tosi hyvin hoitivat kaiken sekä uravalmentajan että kevan päässä. Ei kannata yksin miettiä, kun apuakin on tarjolla.

        eläkevakuutus hoiti kaikki kustannukset, se unohtui sanoa.


      • kelaa..
        oululainenepi kirjoitti:

        eläkevakuutus hoiti kaikki kustannukset, se unohtui sanoa.

        Kelan kautta kun menee niin tulee omavastuu, hyvä tietää että eläkeyhtöissä ei tätä ole.


      • oululainenepi
        kelaa.. kirjoitti:

        Kelan kautta kun menee niin tulee omavastuu, hyvä tietää että eläkeyhtöissä ei tätä ole.

        Näin on ja kun olin sairaslomalla ei rahaa ollu ainakaan minulla mihinkään ylimääräiseen.


      • r ahikainen
        oululainenepi kirjoitti:

        Näin on ja kun olin sairaslomalla ei rahaa ollu ainakaan minulla mihinkään ylimääräiseen.

        Sama vika rahikaisella, ei ole varaa mihinkään kun tulot on tippuneet huomattavasti saikulla.


    • saman kokenut

      Työkokeilu on oikeasti loistoidea, sitä suosittelen lämpimästi. Sen avulla näet oikeasti mitä uutta työtä voisit tehdä. Työkokeilupaikan saat uravalmentajan avulla, pyydä sellainen eläkeyhtiöstäsi.

    • hyvä idea!

      Kiitos neuvoista, tälläisiä vinkkejä oikeasti tarvitaan, kun ei näitä erityisiä mahdollisuuksia tarjota vaan niitä pitää osata pyytää.

    • tiedoton..

      Joo, kukaan ei kerro, ainakaa hoitava lääkäri tai muu asiantuntija, kaivamalla täältä saa enemmän tietoa

      • VirpiK. 79

        Mun lääkärikään ei tienny, mutta kun kerroin sekin innostui tästä tosissaan ja nyt ollaan menossa uravalmentajalle, pyysin pääsyä noposele, koska se oli mun eläkeyhtiön mukaan paras.


      • Marsu32
        VirpiK. 79 kirjoitti:

        Mun lääkärikään ei tienny, mutta kun kerroin sekin innostui tästä tosissaan ja nyt ollaan menossa uravalmentajalle, pyysin pääsyä noposele, koska se oli mun eläkeyhtiön mukaan paras.

        Heippa! Mullapa siirtyi taas näiden asioiden miettiminen. Sairaus, joka aikoinaan mulle aiheutti epilepsian "puhkeksi nyt kukkaan". Mulla on aina neurologi kirjoittanut määräaikaisia kuntoutustukia eli ne on päättynyt johonkin tiettyyn päivään, mutta nyt lausunnossa ei ole mitään päivämäärää vaan siinä lukee vaan toistaiseksi.


    • VirpiK. 79

      Tsemppiä sinulle Marsu, kyllä sekin aika vielä koittaa, että näitä pääset miettimään.

    • Tarew

      Ystävänikin pääsi eläkeyhtiön kustantamana Noposelle, kun aikansa sitä jaksoi pyytää. Ystävälle löytyi parin kuukauden etsinnän jälkeen uusi työ ja hän työllistyi sinne ilman lisäkoulutusta. Tässäkin tapauksessa tämän uravalmentajan työpanoksella oli iso merkitys, koska työpaikka ei ollu mikään vapaaksi ilmoitettu vaan se kaivettiin jostain valmentajan arkistosta tms ja ystävä sanoi että yksin ei olis sellaista työtä edes keksinyt olevankaan...Olkaa siis vaan tiukkana ja vaatikaa meille kuuluvia palveluja jatkossakin!! :)

    • saman kokenut!!

      Voimia Marsu32, minullakin oli välillä huonompi kausi, nyt on taas ollut tosi hyvä kausi jo puoli vuotta. Elämä aaltoilee, kyllä sinäkin pian pääset eteenpäin.

    • Epilepsiaa 3v. s.76

      Millainen tilanteesi on nyt. Marsu32? Itsella niin sama tilanne, että kiinnostaa kohtalotovereiden tilanne.

    • Marsu32

      Eipä tarvi tällä hetkellä työhommia miettiä. Papereissa lukee vihdoinkin vaikeahoitoinen epilepsia. Työterveyslääkäri oli myös niin ihana etten edes kuvitellut sellaisia lääkäreitä olevan olemassa. Nyt voin vain olla kaksi ja puoli vuotta ja sitten minut voidaan katsoa työkyvyttömäksi vanhaan työhöni. Olisihan tietysti kiva jos pääkoppa saataisiin kuntoon, mutta kaikki vagushermostimulaattoria lukuunottamatta on kokeiltu. Kannattaa varmaan itse olla aktiivinen sinne työterveyslääkärin suuntaan, että pääsette prosesissa eteenpäin, turhaa sitä on pitkittää. Jos sulla on vakkarityö kunnalla/kaupungilla se on kolmiosainen prosessi, 1. työterveyslääkäri ja sinä 2. pomo, lääkäri ja sinä 3. uudelleen sijoittamisprosessi, jossa en siis ole vielä käynyt, enkä ehkä koskaan tule käymään kun jonkun paperin allekirjoittamaan. Helppoa, eikö vain!

      • Tiina-76

        Kiitos, tuo oli hyvä vinkki. Toivon että sinulla on kaikki hyvin. Itselläni on samanlainen tilanne ja tietoa täältä etsin siihen mitä tehdä.


    • Kiitos!!!!

      Kiitos kattavista tiedoista ja vinkeistä kaikille, mukava lukea käytännön vinkkejä kun on itse samassa tilanteessa.

    • Päivikkip73

      Vinkeistä oli iso apu minullekin, hain uravalmennukseen noposelle, sain oppisopimuspaikan ja nyt teen sitä työtä mistä olen haaveillut ja epilepsia ei haittaa. Tuntuu että elämästä voi taas vähän nauttia. Tarttukaa muutkin tilanteeseen ja tehkää ratkaisuja, ei kannata jäädä työhön jota ei voi tehdä tai voi tehdä vain rajoitetusti. Apua saa kun pyytää, minulle uravalmentajan apu oli korvaamaton, olen todella kiitollinen että pääsin sinne.

    • Kirsi**81

      Kiitos Päivikkip73. Loit uskoa minullekin! Taidan ottaa ensimmäisen askeleen uudelle uralle.

    • Kirsi**81

      Eka aika sovittuna uravalmentajalle. Jännittävää, mitenhän mun käy. Kiitos tänne kaikille vinkeistä.

      • Kirsi**81

        Olen nyt tavannut noposen uravalmentajan viisi kertaa, eka työhaastattelu ohi, pääsin seuraavalle kierrokselle ja minut tullaan valitsemaan paikkaan. Olen niin onnellinen, että eksyin tänne ja luin vinkit uravalmentajan palveluista meille epileptikoille. Uudessa työssä ei epilepsia haittaa.


    • Palomina-

      Hieno juttu Kirsi**81, luot uskoa muille taudin kanssa kamppaileville. Toivon, että minäkin saan epilepsiani tasapainoon ja voin alkaa suunnittelemaan uutta työtä, sillä vuorotyöhön en voi palata ja nykyisellä työnantajalle ei ole muuta tarjolla.

    • epileptikko espoosta

      Ihana lukea onnistumiskokemuksia, kun itse vasta sairaslomalla miettii mitä työtä epileptikko voi tehdä, kun entisiin hommiini (kuljetusala) en voi palata. Ideoita saa laittaa, missä voisi hyödyntää kuljetusalan kokemusta (n. 10v) ja mitä voisi epileptikkokin tehdä vähäisellä koulutus pohjalla?

      • sldjsa9 d9

        Tulee vähän myöhään, ,mutta voisitko työskennellä ajojärjestelijänä, itse teen sitä työtä ja olen epileptikko, ennen olin kuljetushommissa.


      • entinen kuski
        sldjsa9 d9 kirjoitti:

        Tulee vähän myöhään, ,mutta voisitko työskennellä ajojärjestelijänä, itse teen sitä työtä ja olen epileptikko, ennen olin kuljetushommissa.

        Tuo on hyvä idea, tiedän kokemuksesta sillä mullakin on sama ammatinvaihdos alla. Olin eläkeyhtiön ohjaamana katja noposella, niiden valmentaja järjesti koulutuksen ja uuden työn oppisopimuksella ajojärjestelijän hommiin.


      • ammatinvaihtaja
        entinen kuski kirjoitti:

        Tuo on hyvä idea, tiedän kokemuksesta sillä mullakin on sama ammatinvaihdos alla. Olin eläkeyhtiön ohjaamana katja noposella, niiden valmentaja järjesti koulutuksen ja uuden työn oppisopimuksella ajojärjestelijän hommiin.

        Kuinka pitkään keski ajojärjestelijän oppisopimus? Kiinnostaa minuakin.


    • ajojärjestelijä opso

      Arvioisin että noin 2 vuotta.

    • googlettelin tätä :)

      Mulla kesti 1,5v ajojärjestelijän opso

    • Mattivaan

      Olen DI koulutukseltani ja olen kuntakokeilussa TYPA:ssa. Saisin epilepsian takia palkkatukea töihin, mutta TYPA pitää palkkatuen takia minua ammattitaidottomana eikä anna palkkatukipaikkaa vaan ainoastaan ilmaista työkokeilua. Itse en hyväksy, että meitä sairauden takia aliarvostetaan tässä yhteiskunnassa. Kyllä epilepsiaa sairastavat pystyvät ilman työkokeiluakin työtä tekemään jos meidän annetaan näyttää osaamistamme siinä kuin terveidenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe