Pientä apua vielä tarvittaisiin.Lue ja vastaa pian!

evita.r

ostan 200 l akvaarion. mahtuuko sinne: neon tetroja ( 6 kpl ) , musta molleja ja saman kokoisia ja näköisiä mutta kultaisia (6 kpl, 3 mustaa ja 3 kultasta ), Miljoona kaloja ( 6 kpl 3 naarasta ja 3 urosta ) ainakin noi. kuinka paljon tilaa jää jäljelle ? ja sitten miljoona kaloista.Miten ei saa niin jumalattomasti poikasia. otanko 2 naarasta ja 3 urosta vai päin vastoin? Ja sitten akvaarion siivouksesta ja jokakuukautisesta suur siivouksesta.
normaalin siivouksen tiedän mutta tarviiko kalat ottaa pois puhdistuksen ajaksi? minne ne laitetaan? ja suursiivouksesta. Otetaanko silloinkin kalat pois? otetaaanko kaikkevedet pois? vaihdetaanko hiekkaa? en tajua yhtään mitään xD

PS: vastaa pian terveisin : evita.r

8

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsukki

      Neontetra on pehmeän veden kala ja mustamolli kovan veden ja ehdottomasti tarvitsevat suolalisäyksen jos haluaa niiden hengissä säilyvän. Miljoonakalat menee mustamollien kanssa, ovat sopeutuneet vaikka ja minkäläisiin vesiin, poikasia ei tule jos on vain toista sukupuolta, mutta sitten on se, että esim. mustamollit ja miljoonakalat voivat risteytyä.

      Mikä on jokakuukautinen suursiivous ? En ole sellaisesta kuullut ? Kaloja ei kannata edes takaisin siirrellä, lapolla osa vedestä kerran viikossa pois ja lisää tilalle, siinä on se siivous.

      Opiskele ensin akvaarionhoidosta ennen kuin otat yhtään mitään, ei edes sillä parjatulla -80 luvulla akvaarioita tyhjennetty suursiivoukseen

    • Järki hoi..

      Akvaariota EI SAA tyhjentää ja kaloja EI siirretä minnekkään, hiekkoja ei todellakaan pestä ym. Riittää kun vaihdat vedet kerran viikossa, silloinkaan ei KOSKAAN vaihdeta kaikkia vesiä vaan osa. Ja kaloista sinulla on aikaa lukea ja etsiä tietoa kun kypsytät akvaariota. Neontetrat eivät sovellu kovan veden kalojen kanssa ja kovan veden kalat eivät sovellu pehmän veden kalojen kanssa (mustamollit,platyt,miljoonakalat esim ovat kovan veden kaloja joille tarvitsee erikseen kovettaa vettä). Tee itsellesi ja tuleville kaloillesi palvelus,eli tutki, lue, mieti, etsi tietoa mitkä kalat sopisivat akvaarioosi vesiarvojen ja tilan tarpeen mukaan, ja päätä vasta sitten mitä kaloja otat kun sen aika koittaa, ja eläinkaupan myyjään ei yleensä ole uskomista, ota itse asioita selville, netti on tietoa täynnä. Tai sitten käyt kysymässä neuvoa joltain joka on erikoistunut asioihin, esim soitat vaikka akvaariolinnaan ym. Ensin kypsytät akvaarion ja sitten vasta mietit kalastoa. Ja täällä liikkuu niin paljon porukkaa jotka eivät todellakaan tiedä kaloista ym yhtään mitään, eli ei kannata näitäkään kaikkia uskoa.

    • Kuten aikaisemmatkin ovat kirjoittaneet, nyt tuntuu tietomäärä aika vajavaiselta kalojen suhteen.
      Huomattavasti luotettavampia neuvoja löydät täältä:
      http://www.aqua-web.fi/forum/

      • evita.r

        Tajuatteko te? mulle on sanottu täällä että on olemas sellanen kuukautinen suur siivous! ja nyt tuli pientä muutosta: 150 litran akva. saan siihen kaloja mukaan. ja tarvikkeet kanssa. ja se siinä onkin ongelma. miten pystyn muka kypsyttämään akvaarion jos saan kalat saman tien?


      • kongo81
        evita.r kirjoitti:

        Tajuatteko te? mulle on sanottu täällä että on olemas sellanen kuukautinen suur siivous! ja nyt tuli pientä muutosta: 150 litran akva. saan siihen kaloja mukaan. ja tarvikkeet kanssa. ja se siinä onkin ongelma. miten pystyn muka kypsyttämään akvaarion jos saan kalat saman tien?

        Jos kirjoittaa keskustelupalstalle on varauduttava siihen että saa sellaisiakin vastauksia, jotka eivät itseä miellytä. Ja kaikkiin vastauksiin kannattaa suhtautua tietyllä kritiikillä, täällä osaavia on muutama, a-w:ssa sitten huomattavasti enemmän.
        Ja itse kysymykseen; eiköhän se akvaario ole kypsä jos on kerran käytössä nytkin. Eli jos tulee suoraan käytöstä käyttöön ilman isompia katkoja niin bakukanta säilynee ihan hyvänä.


      • evita.r

        sehän tyhjennetään se vesi sielt. :/ onko se muka sillon kypsä ?


      • Voi että...
        evita.r kirjoitti:

        sehän tyhjennetään se vesi sielt. :/ onko se muka sillon kypsä ?

        Jos sinulle kerta tulee jo KÄYTÖSSÄ oleva akvaario, josta toki siirron ajaksi otetaan vesi pois ym niin sinne on kuitenkin jo kerennyt muodostua sopiva bakteerikanta. Pistät vedet sisään, kasvit ym ja suodatin pörisemään ja kalat pistät siinä vedessä jossa tulivat niin eiköhän se ole okei. Tosin jos rupeat hankkimaan vääriä kaloja vääränlaiseen veteen ja liian pieneen tilaan liian isoja kaloja ym niin silloin ne kärsivät. Kannattaa ihan _aikuisten_ oikeasti ottaa selvää asioista ennen kuin rupeaa säheltämään mitään ilman parempaa tietoa, siinä hyötyy kalat ja sinä itse.


      • evita.r kirjoitti:

        Tajuatteko te? mulle on sanottu täällä että on olemas sellanen kuukautinen suur siivous! ja nyt tuli pientä muutosta: 150 litran akva. saan siihen kaloja mukaan. ja tarvikkeet kanssa. ja se siinä onkin ongelma. miten pystyn muka kypsyttämään akvaarion jos saan kalat saman tien?

        Nii-in, kuten sanoin, tää ei todellakaan ole se luotettavin paikka kysyä neuvoja. Jos sä nyt yhtään tajuat kalojen parasta, niin mene_tonne_aqua-webiin. Muutenkin, ku vaan ohimennen.
        Akva pysyy "kypsänä" siirron ajan, kunhan se tehdään mahdollisimman nopeasti: hiekat kuljetetaan ilmavasti ämpäreissä ja suodatin siirretään pesemättömänä uuteen paikkaan niin, ettei se ole poissa päältä, kuin korkeintaa pari tuntia. Se ei saa olla vedessä ollessaan pois päältä, vaan kuljetetaan esim. ämpärissä ilman vettä, jolloin bakut saa ilmaa.
        Itse vedessä ei varsinaisesti ole merkittäviä määriä välttämättömiä bakteereja, joten sitä en suosittele kaatamaan uuden veden joukkoon. Kuljetuksen aikana vesi saattaa vain "pilaantua" ja pilata sitten uudenkin veden, joten kalat haavilla akvaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe