Millaset on pääsykokeet esim ranskaa tai saksaa lukemaan?????

fdfhcfgf

Ja pitäneekö olla hyvä todistus?

21

2479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Études de français

      Esim. Helsingin yliopiston viime vuoden ranskan filologian kokeissa pisteytys oli 40pst pääsykoekirjasta, 20 aukkotehtävästä ja 40 käännöstehtävästä. Vaatii todella vahvaa kielitaitoa ainakin tuo ranska...

      Tuo pääsykoekirja on kokonaan ranskaksi kuten myös koekysymykset. Esimerkki viime vuoden kokeesta yhdestä koekysymyksestä:
      Les phonèmes /t/ et /d/ constituent une opposition en français. Quel est le trait
      distinctif dans cette opposition ?
      a. Le lieu d’articulation.
      b. La désinence.
      c. La flexion.
      d. La nasalité.
      e. La sonorité.

      Aukkotehtävä on suhteellisen helppo, pitää laittaa ranskankieliseen tekstiin sanoja esim. tänään, ilman, lopulta, myös (annettu valmiiksi).

      Käännösteksti on n. puolikkaan A4:n pituinen pätkä Brigitte Bardotista. Teksti koostui kuudesta lyhyestä kappaleesta, yksi esimerkki kappaleesta:
      "Bardot on vähät välittänyt siitä, mitä hänestä ajatellaan. Hän muun muassa aloitti ja lopetti lukemattomia
      seurustelusuhteita. Yksi hänen miesystävistään oli Serge Gainsbourg, jonka kanssa hän levytti
      tunnetuimmat kappaleensa. Hän uhmasi jopa perinteistä äidin roolia. "

      Kirjoitusten perusteella on mahdollista saada myös 100pst. Parhaat pisteet saa äidinkielestä, reaaleista, pitkästä matikasta ja pitkistä kielistä. Lyhyestä matikasta, lyhyistä kielistä ja kp-ruotsista saa vähän vähemmän kun vertaa pitkiin aineisiin (esim. pitkä ranska L:20pst, lyhyt ranska L:14pst). Maksimissaan pisteitä saa viidestä aineesta.

      Kevään koe on rakenteeltaan vähän erilainen kuin tämän vuoden koe. Tänä vuonna pääsykoekirjasta saa max. 60pst ja kokeessa jaettavaan aineistoon (esim. käännösteksti) perustuva osio max. 40pst.

    • pumpumdiduu

      Helsingin yliopistoon pääsee puolet pääsykoepisteiden alkupisteiden kautta sekä puolet pelkkien pääsykokeiden perusteella. Hyvä yo-todistus ei siis ole välttämätön, mutta jos olet hyvä kirjoituksissa, niin ei tarvitse sitten ihan niin paljoa osata itse kokeessa (vaikka pääsykoekirjoihin kannattaa tosissaan panostaa, esim. germaanisen filologian kielitieteen perusteet ei ole mikään ihan läpihuutojuttu lukea...)

      Viime vuoden kokeet germaaniseen filologiaan löydät osoitteesta http://www.helsinki.fi/hum/opiskelijavalinnat/kysymykset/2010.htm kohdat Kielitieteen koe germaaniseen filologiaan hakeville (päävalinnan koe) ja Saksan kielen koe germaaniseen filologiaan ja saksan kääntämiseen hakeville (päävalinnan koe). Koe on siis kaksiosainen. Ranskalaisen filologian kysymykset löytyvät Ranskalainen filologia (päävalinnan koe).

    • suomalaisuudenliitto

      Suosittelen hakemaan ruotsinkielisten kiintiössä. Ruotsinkieliset saavat hakiessaan jopa 20% enemmän valintapisteitä joten sisäänpääsy helpottuu. Jokainen ruotsinkielisessä kiintiössä hakeva suomalainen on heidän paikoistaan pois.

      • Älä usko kaikkea

        Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa ei ole ranskalaiseen tai germaaniseen filologiaan hakeville hakijan äidinkielestä riippuvaisia kiintiöitä.

        Kaikki valintoihin liittyvät asiat kannattaa selvittää yliopistojen omilta verkkosivuilta. Mahdolliset asiakysymykset kannattaa esittää suoraan yliopistojen hakijapalveluille.

        Tällaisilla keskustelualueilla esitetään usein virheellisiä väitteitä. Kaikki keskusteluun osallistuvat eivät välttämättä halua vilpittömästi auttaa kysymysten esittäjiä vaan pikemminkin ajaa omaa poliittista agendaansa.


    • Arpaix

      Haluan kysyä,pitääko olla vahva suomenkielen taitoa? Itse olen kotoisin etelä Ranskasta, asun Suomessa 11v ja ajattelen hakea opiskella ranskan filologia. Kiinnostaa paljon, mutta minun suomen kieli ei ole kovin vahva. Lukio ei ole, mutta ammattikoulutus Ranskassa ja yli 15 vuotta työkokemusta asiakaspalvelu alalta. Olen jo 40vuotias, ja nyt asun Savosa mutta ajattelen hakea siihen Helsinkiin. Tai voiko sellaista alaa opiskella myös Kuopiossa? En löytänyt.
      Muuten minua kiinnostaa historiaa, tein tämä sivut. http://www.chateauxmedievaux.com/
      Kiinnostaa keski aikaa, inkvisiition historiaa, kataarien liikke. Olen miettinyt tämä yliopisto monta vuotta, mutta hävettää kun en osaa hyvin suomea ja ruotsia en olenkaan. Onko mahdollista päästä?

    • an englishman

      Arpaix. On mahdollista hakea.

      Kuopiossa et voi lukea ranskaa. Lähin paikka taitaa olla Jyväskylän yliopisto:
      https://www.jyu.fi/hum/laitokset/kielet/oppiaineet_kls/romklass/

      Ranskan kielen tai filologian pääaineopinnot onnistuvat ranskaksi, joten suomea et tarvitse. Yliopisto-opintoihin kuuluu kuitenkin paljon muutakin kuin pääaine, joten täysin ilman suomen kieltä et ikävä kyllä selviä.

      Yliopistossa pitää opiskella pääaineen lisäksi jokin sivuaine. Lisäksi yliopisto-opintoihin kuuluu jonkin verran yleisopintoja, esimerkiksi suomen kielen kurssi ja ruotsin kielen kurssi.

      Minusta ainakin kirjoitat suomea ihan kelvollisesti - siis ihan hyvin ja vaivatta saa selvää.

    • Arpaix

      Minä asun Suomessa jo 11 vuotta ja suomea olin opinnut ihan itse, kun olin asunut pohjoisessa, Lapissa, ja nyt Savossa, ja täälle ei ole kursseja ranskaa suomi. On kursseja vaan venäläisille ja englantia puhuville täysin. Olin itse hankinut sanakirjoja ja opikirjoja, ja opiskelin. Kirjoittaminen ja ymmärtäminen sujuu hyvin, mutta puhuminen on vaikea, varsinkin puhelimessa on ongelmia, koska puhun nopeampi kun suomalaiset ja minulla on murre.
      Kiinnostaa historiaa, keskiaikaa etelä Ranskassa. Kotoisin olen Carcassonnesta, seon alue " Terre d´Áude" ( Occitania),ihan etelässä lähellä Catalanian rajaa. Äidinkielelään puhun ranskaa, sitten occitan, gasconhá, catalá, jonkun verran englantia, suomea.
      Historiaa kiinnostaa ainakin 30 vuotta. Opiskelua nuorena ei ollu mahdollista, kun minulle kuollivat molemmat vanhemmat vuonna 1991 kun olin 20 v ja opiskelemassa. Piti lopettaa opiskelua ja mennä töihin, kun oli paljon laskuja, ja piti jostain elää. Ranskassa ei ollu mitään opintotukea, eikä asuntotuki, ja vaikka olisi, se ei olisi riitänyt. Suomessakin ne tuet ovat hyvin pienet. Mutta voin kokeilla siitä Jyväskylää tai Helsinki.
      Katsokaa tämä: se on kuvia kotiseudultani.
      http://audephotos.over-blog.com/

      • an englishman

        Mielenkiintoinen tausta sinulla. Hyvin olet suomea itseksesi oppinut!

        Filologian opinnoissa tulee kyllä hieman historiaakin vastaan (kun se sinua kiinnostaa) vaikka näkökulma onkin kielellinen.

        Sivuaineeksi voit valita yliopistossa esim. toisen kielen, vaikkapa espanja voisi olla hyvä vaihtoehto, kun on romaaninen kieli kuten ranska. (Katalaania ei taideta suomen yliopistoissa opettaa, ehkä yksittäisiä kursseja voi olla espanjan oppiaineen sisällä). Tai no, Helsingin yliopistossa voi pienen kokonaisuuden tehdä katalonialaisen filologian opintoja. Se voisi olla (jos itseäsi kiinnostaa) sitten yksi osa opintojasi.
        http://www.helsinki.fi/espanja/opiskelu/opetustiedot/katalaani.html

        Sinun kannattaa ottaa yhteyttä Helsingin yliopistoon humanistisen tiedekunnan opintotoimistoon ja miksei myös Jyväskylään,

        Katselin kuvia. Oikein nättiä seutua.


    • Arpaix

      Kiitoksiä kovasti. Tosi hyvää vastaus. Ajattelin hakea vasta nyt ensi kevät, kun vasta nyt osan riittävästi suomea. Kyllä haluan valita toisen kielen espanja, ja kataloniaa, kun se on minulle helpoa..
      Historia kiinnosta ja itse olen hyvin keskiaikaisesta kaupungistä Carcassonne.sta. Se on 70km Toulousesta, paikasta mihin oli tehty vuonna 1209 riistinretket. Se oli 22.7.1209 Béziers, ja heti sen jälkeen Carcassonne. Koska meille uskonto kataari ( Le Catharisme), vaikka katoliset ristinretkelaiset ja inkvisiitio luuli että katarismin kanssa on loppu, niin meillä on tämäkin aikana oman seurakunnat. http://www.chemins-cathares.eu/
      minun sähköposti Suomessa on: [email protected]
      voin lähettää Teille vaikka videot, jotka itse tein kun kävin Ranskassa ja kuvasin. Minun toinen harrastus on tietotekniikka, valokuvaaminen, netisivujen teko, audiovisuaal.tekniikka, ohjelmointi.
      Suomeen tulin avioliiton kautta, ja minulla on 2 ragdoll kissa. Filosofiasta, historista paremmin voin´kirjoittaa ranskaksi, koska minun suomen kieli ei ole vielä siinä tasolla. Huomenna soitan siine Helsingin yliopistoon ja Jyväskylään. Kiitoksiä kovasti.

    • Arpaix

      Kiitos, koe voisi onnistua. Olin katsonut siitä ja hyvin olisi mennyt, mutta menen vasta ensi vuonna pääsykokeesiin. Olin jo puhunut yhden professorin kanssa ja yhden absolventin kanssa ja suosittelevat. Olen nyt enemmään huollisani mistä saisi halpaa asunto Helsingissä kun menisin opiskelemaan. Vuokrat ovat siellä aivan pilvessa, ja kaksiö joka Savossa maksaa 700 eur par kk, on Helsingissä yli 1000euroa. Jo nyt ongelmia vuokran kanssa, kun kesällä minulla ei ole töitä, ja Helsingissä hinnat mahdottomat. Minulla on 2 kissa ja haluan muuttaa kissojen kanssa. Lisäksi, olisiko mahdollista saada töitä, joka voi tehdä opiskelun ohella. Opintotuki ei riitä edes laskuihin, eikä mihinkään elämiseen.
      Pitää jostan saada palkkaa.

    • an englishman

      Niin, Helsingissä on asuminen melkoisen kallista.

      Valtaosa opiskelijoista taitaa tehdä töitä opintojen ohella. Se hyvä puoli Helsingissä sitten tietysti on, että kaikennäköisiä opiskelijalle sopivia töitä on tarjolla.

      Sinunhan kannattaisi ehdottomasti harkita vaikkapa ranskan kielen osa-aikaisen kielikouluttajan töitä. Varmasti Helsingistä saisit kyseisiä töitä.
      Toki sitten on myös kaikenlaisia hanttihommia, joita opiskelijana voi tehdä.

      Toisaalta voihan sitä asua hieman sivummalla tai Vaikkapa Vantaalla, missä on käsittääkseni asuminen jo reilusti halvempaa.

    • an englishman

      Lisäys. Ainahan on myös mahdollista hakea opiskelija-asuntoa, joissa vuokrat ovat hitusen kohtuullisempia kuin yksityisillä. Tosin hyvän opiskelijakämpän saaminen voi kyllä olla vaikeaa.

      www.hoas.fi

    • an englishman

      Ja vieläkin lisäys.

      Apua saat varmasti yliopistojen opintoneuvojilta ynnä muilta,
      mutta kenties myös Ranskan kulttuuri-instituutista voisit saada opastusta:
      http://www.france.fi/

      Vaikka kulttuuri-instituutti kai lähinnä keskittyy lisäämään ranskatietoutta Suomessa, niin kaipa sieltä löytyy apua myös Suomessa asuville ranskalaisille.

      Siellä toimii tiede- ja korkeakouluattasea, johon voi ottaa sivujen kautta yhteyttä: http://www.france.fi/yhteystiedot/emmanuel-salmon/

    • Arpaix

      Minä olin viimestään töissä talvella Ivalossa hotelivastaanotolla, koska siellä suoran charter lennot Pariisista ja koko talvi turistit Ranskasta. Mualla en töitä saanut.Mutta se oli van sesonkityö,huhtikuussa loppu, ja tulin taas Savoon. Savossa työ ei ole, enkä saa edes mitään työttömyyskorvausta koska olin kieltänut huonosta työtarjouksesta, niin KELA ei maksaa minulle mitään.
      En sa mitään tukea Suomessa. Mutta koka olen neuvokas, niin teen web sivuja ranskalaisille yrityksille kotoa käsiin, ja teen käännöstyöt jo nyt. / ranskaa- occitan-catalá/ netin kautta kotona, ja se on aika hyvin maksettu. Noin 1000-1600 eur par kk, mutta minulla on paljon laskuja, ja kallis vuokra, auto, ja vakuutukset ja myös velat. (luottokortit). Asun Siilinjärvellä, 30km Kuopiosta ja täällä töitä ei ole. Vaan joka talvi käyn Sariselalla, Ivalossa, Inarissa, kun ranskalaiset turistit siellä ja siellä tarvitaan kielitaitoja. Savossa ovat vaan turistit venäjältä ja minä en osaa venäjää ja suomeapuhun aika vanvalla murteella ja puhelimessa on hyvin vaikea ymmärtää ja puhua. Kun kirjoitan hoteli Ivaloon, päällikkö osaa ranskaa ja voin kirjoittaa hakemus ranskaksi ja uattavasti suomeksi, koska minun suomen gramatiikka on virheellinen. Viime talvi siellä ollut noin80% turistit Ranskasta, olin työskennelyt heidän kanssa ja ei haittanut että minun suomi ei ole natiivi. Mutta Savossa ei pääse mihinkään ilman natiivi suomea ja kun puhelimessa en puhu niin hyvin, työ ei ole, olin masentunut. Minullaon nyt luvassa työ taas Ivalossa mutta se on niin kaukana. Kun työt loppuu, niin menen pääsykokeeseen Helsinkiin. Se olisi hienoa päästää opiskelemaan vihdoin se, joka minua suuresti kiinnostaa. Kuinka tykätte minun sivuista historiasta? http://www.chateauxmedievaux.com/

      • an englishman

        Niin, käännöstyö kotoa käsin on tosiaan yksi hyvä tulonlähde. Itsekin työskentelen kääntäjänä.

        Luulenpa, että Helsingistä voisi löytyä myös töitä ranskalaisturistien parissa. Tosin Helsingissä on tietysti sitten myös enemmän ranskantaitoisia kuin pohjoisemmassa.

        "Kuinka tykätte minun sivuista historiasta? http://www.chateauxmedievaux.com/"

        Cette page est tres bon!


    • An An

      to Arpaix: Minäkin olen 40-vuotias ja tänä vuonna pääsin opiskelemaan Helsingin yliopistoon Venäjän filologia vaikka olen asunut Suomessa 3 vuotta. Olen kotoisin Pietarista ja nyt asun Kanta-Hämeessä. Myöskin aion hakea opiskelja-asuntoa Helsingistä http://www.hoas.fi/www/hoaswww.nsf/sp?open&cid=etusivu Jos pääset yliopistoon sinun kannattaa mennä TE-toimistoon, voit opiskella työttömyysetuudella tuettuna http://mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp eli KELA maksaa kahden vuoden aikana http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202105623EH?OpenDocument

    • Arpaix

      Aja, kiitos paljon. Minä ottin yhteytta yhden opettajan ( Anne Papart), ja minun pitää olla todistus että osan ainakin perus suomea, siitä minulla on jo.
      Helsingissä en töittä etsinut, aina olin vaan Ivalossa, Saariselalla lähes joka talvi vastaanotto virkailijana, kun tulivat Ivaloon charter lennot Pariisista, niin olin tehnyt töitä heidän turistien kanssa. Kesällä, taas käännökset kotona. Työttömyyskorvaus en saa, koska olen naimisissa ja puolison tulojen takia en saa työttömänä oleessa mitään. En saa työttömänä mitään vaikka puoliso on jo eläkkeellä ja tulot piensivat 40% koska kielsin TE toimiston huonon työtarjous, joka oli Savossa ja huono työ ja huono tuntipalkkaa. Kotona ollessa käännöstöistä saa enemmään, kun jossain kaupassa rehkimisesta pienellä palkalla, ja vapauden menettämisesta. Olin kuulema TE toimistossa yllimiellinen, /ei ollu kun nöyrät suomalaiset/ ja sain päätös että kun olen työtön, minun tuki on 0!
      Mutta ottin yhteyttä ranskalaisiin yrittiksiin ja teen niiden web sivuja ja kaikenlkaiset käännökset. Työ on vaativa, monesti kirjoitan vaikka 12 tuntia,mutta ihan hyviä tuloja. Minun pitää tuloja olla kun minulla on paljon laskuja, ja auto. Auto on pakko olla koska käyn talvella Lapissa töissä. Helsingissä en ollut koskaan, ja en edes tunnen kaupunki. Kun ajan Helsinkiin, AINA eksin, kun vaikka 5 kaistat ja aina valitsen väärä kaistaa ja ajan vaikka 30km väärää suuntaa.
      Lapissa ovat huonot ja kapeat tiet, tosi pitkäöt matkat, 100km ei ole mitään, mutta sain siellä töitä turistien takia. Olin ollut töissävaan Kuusamon Rukalla, Saarisellalla, Ivalossa ja Inarissa. Kiitos paljon. Kun muuttan Helsinkiin, niin otan mukaan minun 2 kissat.

    • Arpaix

      On vaan harmi että Siilinjärvellä 30km Kuopiosta missä asun, ei ole muita ihmisia jotka puhusivat ranskaa. Aina kun etsin Sumi Ranskan seuran, niin kaikki jotka hallitsevat kieltä hyvin, asuvat vaan Helsingissä, tai eteläSuomessa.
      Ihmiset Savon Siilinjärvellä eivät hallitse juuri muutta kun suomea ja englantia, ei mikään välimeren kieltä. Mistä tuo johtuu? Täällä on niin yksinäistä, mutta onneksi minulla on internet, ja voin keskustella ranskalaisten kavereiten kanssa, ja forumeissa ja teen web sivuja hut http://www.chateauxmedieuax.com/ ja myös http://www.heresie.com/ täällä on myös ranskalaisten palsta jotka asuyvat Suomessa kun http://www.salutfinlande.net/ mutta kaikki auvat vaan eteläSuomessa, ja minulle matka monta sataa km. Nyt olin tavannut naista joka on nkotoisin Lyonista ja Suomessa asuu 6v, mutta hänkin on Hyvinkällä. Kesällä onneksi minulla oli ranskalaiset vieraat. mutta syksy talvi on täällä niin yksinäistä.

    • Alexia1
    • Arpaix

      Se ei ole minun blogi, Alexia on minua 10v nuorempi. Mutta minulla on paljon historiaharrastukset, ja teen blogit historiasta, linnoista, katedraaleista ja nyt olin alkanut tehdä blogia Notre Damin historiasta ja kuvia minulla kotona 120, ja videot.
      On harmia että täällä Siilinjärvellä ei asu kukaan jolla on kiinnostus Ranskan historia ja filologia kohtaan, vaan kaikki teen netin kautta. Olin katsonut että myös Jyväskylän yliopistossa on mahdolista opiskellam,ja se on minulle vähän yli 100km matka, ja vuokrat ei niin kalliit kun Helsingissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe