Olen antanut muualla asuvalle 17 v lapselleni lahjaksi 10 000 e käytettäväksi määräämälläni tavalla musiikkiharrastuksiin. Raha on maksettu hänen tililleen ja jo käytetty lahjakirjassa määrätyllä tavalla viime vuonna. Tuleeko minun ilmoittaa annettu lahja verottajalle vai ilmoittaako hän itse sen omassa veroilmoituksessaan? Hän ei ole allekirjoittanut lahjakirjaa mutta ei ole kieltäytynytkään lahjasta joka on tarkoitettu ennakkoperinnöksi. Olen hänen huoltajansa, vaikuttaako se asiaan millään tavalla?
lapsen lahja
11
721
Vastaukset
- Ilmoitettava
Saajan on ilmoitettava lahja verotuksessaan. Alaikäisen kyseessä ollen, ilmoituksen tekee hänen huoltajansa.
Huoltajana olo ei vaikuta mitään, ja sellaista, kuin ennakkoperintö ei ole olemassakaan. Se on aina lahja, ja tuon kokoisesta lahjasta pitää maksaa lahjavero. "Ennakkoperintö" huomioidaan sitten vasta siinä vaiheessa kun sinä olet kuollut.
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=6473;44515- ykspertti55
Kyselin maistraatista oikeaa menettelyä tämän rahalahjan suhteen. Olisi pitänyt hankkia pojan allekirjoitus lahjakirjaan koska on yli 15 v sekä äitinsä suostumus jota ei tässä elämässä kyllä saada. Lisäksi tilapäisestä edunvalvojasta olisi pitänyt maksaa 90 euroa. Koska ko rahan olen jo pojan tilille laittanut ja se on jo suunniteltuun käyttöön mennyt, en ala hoitamaan asiaa enää "virallisesti". Mitä haittaa minulle tai pojalle tällaisesta menettelystä voisi olla? Käsittääkseni minä en ole asiassa syyllistynyt minkäänlaiseen rikokseen, poika korkeintaan veronkiertoon jos jää kiinni (ei jää).
- lex luthor
ykspertti55 kirjoitti:
Kyselin maistraatista oikeaa menettelyä tämän rahalahjan suhteen. Olisi pitänyt hankkia pojan allekirjoitus lahjakirjaan koska on yli 15 v sekä äitinsä suostumus jota ei tässä elämässä kyllä saada. Lisäksi tilapäisestä edunvalvojasta olisi pitänyt maksaa 90 euroa. Koska ko rahan olen jo pojan tilille laittanut ja se on jo suunniteltuun käyttöön mennyt, en ala hoitamaan asiaa enää "virallisesti". Mitä haittaa minulle tai pojalle tällaisesta menettelystä voisi olla? Käsittääkseni minä en ole asiassa syyllistynyt minkäänlaiseen rikokseen, poika korkeintaan veronkiertoon jos jää kiinni (ei jää).
19 §:ssä sanotaan seuraavaa -
Lahjaveroa ei suoriteta:
2) siitä, mitä joku on käyttänyt toisen kasvatusta tai koulutusta varten tai toisen elatukseksi taikka muutoin antanut toiselle näihin tarkoituksiin sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin
Olisiko tästä pykälästä apua? Eikös se lahja ollut sivistävään musiikkikasvatukseen tarkoitettu?
Kokonaisuudessaan luettavissa www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1940/19400378 - Wurge
lex luthor kirjoitti:
19 §:ssä sanotaan seuraavaa -
Lahjaveroa ei suoriteta:
2) siitä, mitä joku on käyttänyt toisen kasvatusta tai koulutusta varten tai toisen elatukseksi taikka muutoin antanut toiselle näihin tarkoituksiin sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin
Olisiko tästä pykälästä apua? Eikös se lahja ollut sivistävään musiikkikasvatukseen tarkoitettu?
Kokonaisuudessaan luettavissa www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1940/19400378Ehto "sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin" ei täyty, kun raha siirrettiin sellaisenaan" ei täyty kun raha on laitettu tilille. Eikä auta että poika todella käytti rahat isän määräämään tarkoituksee, tuon pykälän ydin on se "ei ole mahdollisuutta" Ehto olisi täyttynyt jos isä olisi maksanut ne musiikkiharrastuksen laskut itse suoraan maksujen saajille
- ykspertti55
Wurge kirjoitti:
Ehto "sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin" ei täyty, kun raha siirrettiin sellaisenaan" ei täyty kun raha on laitettu tilille. Eikä auta että poika todella käytti rahat isän määräämään tarkoituksee, tuon pykälän ydin on se "ei ole mahdollisuutta" Ehto olisi täyttynyt jos isä olisi maksanut ne musiikkiharrastuksen laskut itse suoraan maksujen saajille
Mitä haittaa minulle voisi olla siitä etten hoitanut asiaa virallisen kaavan/tavan mukaan? Käsittääkseni minä en ole asiassa syyllistynyt minkäänlaiseen rikokseen. Vai voisiko tuon joku ilkeämielinen tulkita rahanpesuksi???
- jpalksta
Wurge kirjoitti:
Ehto "sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin" ei täyty, kun raha siirrettiin sellaisenaan" ei täyty kun raha on laitettu tilille. Eikä auta että poika todella käytti rahat isän määräämään tarkoituksee, tuon pykälän ydin on se "ei ole mahdollisuutta" Ehto olisi täyttynyt jos isä olisi maksanut ne musiikkiharrastuksen laskut itse suoraan maksujen saajille
Eli onko asiasta riidelty loppuun asti verottajan kanssa? Vieläpä nimenomaan tilanteessa jossa rahat on jo käytetty verottomaan tarkoitukseen?
Samoin minuakin kiinnostaa todennäköisyys jolla verottaja yleensä keksii näin käyneen. jpalksta kirjoitti:
Eli onko asiasta riidelty loppuun asti verottajan kanssa? Vieläpä nimenomaan tilanteessa jossa rahat on jo käytetty verottomaan tarkoitukseen?
Samoin minuakin kiinnostaa todennäköisyys jolla verottaja yleensä keksii näin käyneen.Asiassa ei ole mitään tulkinnan varaa. Se on juuri siten kuin Wurge esitti. Isä olisi voinut maksaa pojan vuokran, lukukausimaksun ym. suoraan maksun saajalle, mutta ei antaa samaa rahaa pojan käteen tai pojan tilille. Oikeuskäytäntöä asiasta on.
nix_nax kirjoitti:
Asiassa ei ole mitään tulkinnan varaa. Se on juuri siten kuin Wurge esitti. Isä olisi voinut maksaa pojan vuokran, lukukausimaksun ym. suoraan maksun saajalle, mutta ei antaa samaa rahaa pojan käteen tai pojan tilille. Oikeuskäytäntöä asiasta on.
voisi jälkäteen seurata lahjan alaikäiselle vastaanottajalle, hänen huoltajalleen tai lahjoittajalle? Veroviranomaiset saanevat tiedon suuresta tilillepanosta pankin lähdeveroilmoituksen kautta - lähdeveroahan nykyään näkyy menevän pienistäkin talletuksista.
- 3+18
piruitte kirjoitti:
voisi jälkäteen seurata lahjan alaikäiselle vastaanottajalle, hänen huoltajalleen tai lahjoittajalle? Veroviranomaiset saanevat tiedon suuresta tilillepanosta pankin lähdeveroilmoituksen kautta - lähdeveroahan nykyään näkyy menevän pienistäkin talletuksista.
Tavallisten pankkitilien lähdeveron pankki maksaa könttänä verottajalle eikä erittele henkilöittäin kuinka paljon sitä on peritty. Verottaja ei lähdeveroilmoituksen kautta saa yhtään mitään selville.
Verottajalla ei ole aikaa puuttua mihinkään parin tonnin panoihin. Eri asia jos joku vaikka ostaa 100.000 euron asunnon ilman että on näkyviä tuloja. - ykspertti55
3+18 kirjoitti:
Tavallisten pankkitilien lähdeveron pankki maksaa könttänä verottajalle eikä erittele henkilöittäin kuinka paljon sitä on peritty. Verottaja ei lähdeveroilmoituksen kautta saa yhtään mitään selville.
Verottajalla ei ole aikaa puuttua mihinkään parin tonnin panoihin. Eri asia jos joku vaikka ostaa 100.000 euron asunnon ilman että on näkyviä tuloja.Miksi asia eli rahan antaminen pitäisi hoitaa maistraatin kautta? Jos hoidan sen suoraan, säästän lukuisten ihmisten vaivaa ja 90 euroa maksuja. Onko se rikollista jos aiheutan omatoimisuudellani valtiolle tappiota 90 euron saamatta jääneen tulon muodossa??? Eli kysymys kuuluu edelleen: miksi hitossa tämä pitäisi hoitaa virallista tietä??? Poika hoitaa veronsa jos hoitaa, minä en ole poliisin tai valtion vahtikoira. Vai olenko osasyyllinen veronkiertoon jos poika jättää veronsa maksamatta??
- 3+18
ykspertti55 kirjoitti:
Miksi asia eli rahan antaminen pitäisi hoitaa maistraatin kautta? Jos hoidan sen suoraan, säästän lukuisten ihmisten vaivaa ja 90 euroa maksuja. Onko se rikollista jos aiheutan omatoimisuudellani valtiolle tappiota 90 euron saamatta jääneen tulon muodossa??? Eli kysymys kuuluu edelleen: miksi hitossa tämä pitäisi hoitaa virallista tietä??? Poika hoitaa veronsa jos hoitaa, minä en ole poliisin tai valtion vahtikoira. Vai olenko osasyyllinen veronkiertoon jos poika jättää veronsa maksamatta??
Lahjaverovelvollinen on lahjan saaja, ei antaja. Eikä kukaan viranomainen tuota lahjoitusta tule edes huomaamaan. Joten nuku yösi rauhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907