Harkinnassa 159 diesel, farkkuna mieluiten.
Millä moottorilla hankkisin? 1.9 vai 2.4? Kumpi toimii luotettavammin? Kenen valmistamia ovat muuten Alfan dieselit?
Manuaali vai automaatti? Eroja toimivuudessa? Jne kokemuksia mielipiteitä?
Ihan uuteen ei varat riitä,mutta 2006-2008 voisi tulla kyseeseen? onko 15000-18000euron hintahaarukka oikea?
Alfa Romeo 159 Diesel?
35
8764
Vastaukset
- Joskus Alfa
Olen miettinyt tuota samaa. Toisalta kiinnostaisi 2,4, mutta naapurini tiesi kokemuksesta, että se on aika janoinen. Hän on kyllä ollut tyytyväinen auttonsa. Seurattuani olen huomannut, että 1,9 on aika vähän myynnissä, joka kyllä riittäisi itselleni. ODOTAN mielen kiinnolla käyttäja kokemuksia.
- 166_3.0V6
Alfoista on paljon kokemusta mutta ei dieseleistä
Kommentoidaan asiaa nyt kumminkin. 1.9 jos ajat takaa kokonaistaloudellisuutta, havempi hakkia, pienempi kulutus. 2.4 jos haluat rivakkaa menoa. Toisaalta hintaero kyllä tasottuu iän myötä joten ehkä 2.4 olisi käytettynä henk koht valinta, uutena ehkä tyytyisin 1.9:iin
Jos kysyisit mistä tahansa muun merkin dieselistä suosittelisin automaattia sillä diesel vaatii enemmän vaihtamista toimiakseen kunnolla, ok tähän nyt joku tietenkin kommentoi että diesel vääntää paremmin alhaalta, mutta se myös sammahtaa helpommin jos kierroksia on liian vähän ja toisaalta yleensä diesel myös hyytyy melko pian sen alakierrosten hyvän väännön jälkeen, joten vaihdekeppiä pitää ja kannattaa hämmentää tiheään. Jostain syystä ne Alfan dieselit mitä olen kokeillut kuitenkin vetää aivan hyvin koko kierrosalueellaan joten ehkä manuaalikin tulisi kysymykseen.
Mielestäni toinen dieseleistä on Alfan suunnittelua ja toinen on Fiatin tekoa. Italialaiset ovat olleet nykydieseleiden edelläkävijöitä, kuten muukin moottoriteknologia mm neliventiilikannet jo 80 vuotta sitten.
Etsi itsellesi ennemminkin hyvä yksilö kuin se edullisin löytö. Osa Alfoista on todella hyvin pidettyja ja sitten on taas näitä vähemmän hellävaroen pidettyjä, johtuu automerkin luonteesta.
Jos haluat asiasta oikeasti kokemusperäistä tietoa kannattaa laittaa kysely alfabbs.fi palstalle, täällä nyt vastaillaan mitä vastaillaan kaikennäkösistä lähtökohdista.- alfa159jtdmfarm
Katselen nyt 1.9 manuaalia maltillisemman kulutuksen vuoksi, vähäisestä tarjonnasta aion alle 150tkm ajetun poimia joskos tuohon 15tuhannen hintaan löytyisi?
No ei tässä hoppu,ensin myytävä oma vanha auto pois. - joskus alfa
alfa159jtdmfarm kirjoitti:
Katselen nyt 1.9 manuaalia maltillisemman kulutuksen vuoksi, vähäisestä tarjonnasta aion alle 150tkm ajetun poimia joskos tuohon 15tuhannen hintaan löytyisi?
No ei tässä hoppu,ensin myytävä oma vanha auto pois.Näytti olevan myynnissä nettiautossa vm.2006, jolla ajettu 122 tkm. kaksoismassavauhtipyörä vaihdettu. Itse olen aina luullut, että kyseinen ongelma on ainoastaan VW merkkisissä (kokemusta on).
- E=MC(2)
Ottaisin myös sellaisen seikan huomioon, että 2.4-koneessa jakohihnan vaihto vaatii moottorin irrottamisen ja hintaa vaihdolle tulee sitten sen mukaan. Muistaakseni jossakin koeajossa/käyttötestissä peljän hihnan vaihdon hinnaksi oli arvioitu jotakin lähes 2000 euron luokkaa.
- jokumuu.
Jakohihnapaketti 160 euroa (Saksasta tilaten), töitä kolme-neljä tuntia. "Moottorin irrottaminen" tarkoittaa yhden moottorin tuen irrottamista. Tämä massiivinen operaatio pitää tehdä 120 tuhannen välein.
Samaa Fiat-yhtymän moduulimoottoria nuo ovat sekä 4- että 5-pyttyinen. Ei noita oikein voi erotella Fiatin ja Alfan moottoreihin sen kummemmin kuin TDI:tä Audin ja Volkkarin moottoreihin, molemmissa käytetään mutta ei välttämättä kaikkina versioina. - 1 passat tdi
jokumuu. kirjoitti:
Jakohihnapaketti 160 euroa (Saksasta tilaten), töitä kolme-neljä tuntia. "Moottorin irrottaminen" tarkoittaa yhden moottorin tuen irrottamista. Tämä massiivinen operaatio pitää tehdä 120 tuhannen välein.
Samaa Fiat-yhtymän moduulimoottoria nuo ovat sekä 4- että 5-pyttyinen. Ei noita oikein voi erotella Fiatin ja Alfan moottoreihin sen kummemmin kuin TDI:tä Audin ja Volkkarin moottoreihin, molemmissa käytetään mutta ei välttämättä kaikkina versioina.Muistaakseni 2,0 Tdi passattiinkin 900€, kun vaihdatuttaa jakohihnan. Mikään ei ole ilmaista!
- jokumuu.
1 passat tdi kirjoitti:
Muistaakseni 2,0 Tdi passattiinkin 900€, kun vaihdatuttaa jakohihnan. Mikään ei ole ilmaista!
Opel Astra 1.6:een maksoi reippaat 200 euroa. Mutta miten kumpikaan noista liittyy Alfan JTD:hen?
Tuo kertomani hinta meni muuten kahdellakin tavalla väärin; Ensinnäkin, hihna- ja rullapakettia saa Suomesta hintaan 155 euroa. Toisekseen, vesipumppu kannattanee vaihtaa samalla. Sitä ei näyttänyt olevan suomalaisen toimittajan listoilla mutta Saksassa hinta on 63,90€. Tuohon päälle neljä tuntia töitä vaikkapa 60 €/h niin ollaan vajaassa viidessäsadassa. Jos itse viitsii jumpata niin säästää puolet, rakenteessa kun ei ole mitään sikäli kummallista että tuo pitäisi pajalla saati merkkiliikkeessä teettää. - vai miten?
jokumuu. kirjoitti:
Jakohihnapaketti 160 euroa (Saksasta tilaten), töitä kolme-neljä tuntia. "Moottorin irrottaminen" tarkoittaa yhden moottorin tuen irrottamista. Tämä massiivinen operaatio pitää tehdä 120 tuhannen välein.
Samaa Fiat-yhtymän moduulimoottoria nuo ovat sekä 4- että 5-pyttyinen. Ei noita oikein voi erotella Fiatin ja Alfan moottoreihin sen kummemmin kuin TDI:tä Audin ja Volkkarin moottoreihin, molemmissa käytetään mutta ei välttämättä kaikkina versioina.Onko 2.4 dieselin jakohihnanvaihtoväli 120 tkm:ä? Ja montako vuotta?
- jokumuu.
vai miten? kirjoitti:
Onko 2.4 dieselin jakohihnanvaihtoväli 120 tkm:ä? Ja montako vuotta?
Neljä vuotta tai 120 tuhatta, sen mukaan kumpi ensin tulee täyteen.
- iso fiiu
jokumuu. kirjoitti:
Neljä vuotta tai 120 tuhatta, sen mukaan kumpi ensin tulee täyteen.
Luin joskus TM:sta, samalla aukeamalla olivat esittelyssä Alfa Romeo 159 ja Fiat Croma. Molemmissa oli muistaakseni samantehoiset 1.9 dieselkoneet (150 hv) ja samanlainen automaattivaihteisto. Tietääkseni Cromaakin on tehty/tehdään 2.4 koneella, mutta sitä ei ole tuotu Suomeen. Itse olen tässä harkinnut diesel -Croman hankkimista. Kysyin tuota hihnanvaihtoväliä ja hintaa ko.autoon. Cromassa vaihtoväli on 120 tkm ja korjaamolla (ei merkkikorjaamo) kustannusarvio hihnanvaihdolle kaikkine osineen ja vesipumppuineen oli vähän yli 500 €. Liekö samanhintainen Alfaan, onhan siinä erilainen keulan rakenne. Muutenhan ne alustan osiltaan taitavat olla eri autoja, 159 on urheilullisempi ja Croma pehmeämpi ja uutena Alfa maksoi enemmän.
- samaa?
iso fiiu kirjoitti:
Luin joskus TM:sta, samalla aukeamalla olivat esittelyssä Alfa Romeo 159 ja Fiat Croma. Molemmissa oli muistaakseni samantehoiset 1.9 dieselkoneet (150 hv) ja samanlainen automaattivaihteisto. Tietääkseni Cromaakin on tehty/tehdään 2.4 koneella, mutta sitä ei ole tuotu Suomeen. Itse olen tässä harkinnut diesel -Croman hankkimista. Kysyin tuota hihnanvaihtoväliä ja hintaa ko.autoon. Cromassa vaihtoväli on 120 tkm ja korjaamolla (ei merkkikorjaamo) kustannusarvio hihnanvaihdolle kaikkine osineen ja vesipumppuineen oli vähän yli 500 €. Liekö samanhintainen Alfaan, onhan siinä erilainen keulan rakenne. Muutenhan ne alustan osiltaan taitavat olla eri autoja, 159 on urheilullisempi ja Croma pehmeämpi ja uutena Alfa maksoi enemmän.
Oliko Opel Vectrassa tuo sama 150 Hv 1.9 dieseli?
- jokumuu.
samaa? kirjoitti:
Oliko Opel Vectrassa tuo sama 150 Hv 1.9 dieseli?
Samaa perhettä.
Ooppeleiden lisäksi perustaltaan sama kone löytyy myös Saabin nenältä, kahdellakin turbolla varustettuna. Silloin 1.9:stä on puristettu jo mukavat 180 heppaa. - masturbaatio
jokumuu. kirjoitti:
Jakohihnapaketti 160 euroa (Saksasta tilaten), töitä kolme-neljä tuntia. "Moottorin irrottaminen" tarkoittaa yhden moottorin tuen irrottamista. Tämä massiivinen operaatio pitää tehdä 120 tuhannen välein.
Samaa Fiat-yhtymän moduulimoottoria nuo ovat sekä 4- että 5-pyttyinen. Ei noita oikein voi erotella Fiatin ja Alfan moottoreihin sen kummemmin kuin TDI:tä Audin ja Volkkarin moottoreihin, molemmissa käytetään mutta ei välttämättä kaikkina versioina.ja itsellähän se paketti asentuu. Voipi olla hankalaa parkkiksella pakkasessa vaihdella ja nostella moottorin nurkkaa paikoilleen.
Eiköhän 90% autolijoista se mene ihan niin että viedään auto huoltamoon ja homma hoituu siellä. - jokumuu.
masturbaatio kirjoitti:
ja itsellähän se paketti asentuu. Voipi olla hankalaa parkkiksella pakkasessa vaihdella ja nostella moottorin nurkkaa paikoilleen.
Eiköhän 90% autolijoista se mene ihan niin että viedään auto huoltamoon ja homma hoituu siellä.Juuri eilen sattui kopsahtamaan postilaatikkoon paikallisen merkkihuollon mainos: 159 1.9 JTD:n jakohihnapaketti asennettuna 376 euroa. 2.4:n rakenne on hyvin pitkälle sama, kone vain on yhtä pyttyä pitempi.
Tosin tuo ei sisällä vesipumppua eli sen vaihdosta tulee jokunen jeni lisää. Silti ollaan melko kaukana siitä kahdesta tonnista. - 150tkm/5-vuotta
vai miten? kirjoitti:
Onko 2.4 dieselin jakohihnanvaihtoväli 120 tkm:ä? Ja montako vuotta?
Valmistajan mukaan 1.9JTDm ja 2.4JTDm vaihtoväli 150000km / 5vuotta! (Tarkistettu huoltoliikkeiden käyttämästä auto-data ohjelmasta!)
Eli suomen maahantuojan keksintöjä kaikki muut vaihtovälit... - eräsmuu
jokumuu. kirjoitti:
Samaa perhettä.
Ooppeleiden lisäksi perustaltaan sama kone löytyy myös Saabin nenältä, kahdellakin turbolla varustettuna. Silloin 1.9:stä on puristettu jo mukavat 180 heppaa.ja 190 heppaa Lanciassa
- Alfa 4ever
Juuri tänään 5.5.11 Delta vaihtaa jakohihnan 700eur, ihan samaa kuin kaikilla muillakin..
- FNMdiesel
samaa? kirjoitti:
Oliko Opel Vectrassa tuo sama 150 Hv 1.9 dieseli?
Käsittääkseni noissa Alfoissa, Lancioissa ja Fiateissa käytetään Fiat -konsernin dieseleitä jotka ovat merkiltään FNM ja perustaltaan meri (teollisuus) dieselmoottoreita, jotka ovat vain varusteltu autokäyttöön sopivaksi. En tiedä, käyttääkö noita dieseleitä mikään muu autonvalmistaja?
- alfa159jtdmfarm
Vaihtoehtona siis vain tuo 1,9 moottorinen, pienemmän kulutuksen, edullisempien käyttökulujen ja ehkä hieman edullisempien huoltokustannuksien vuoksi.
Manuaalina, kun automaatti ei oikein ole minun juttu.
Farkkuna, kun sitä tarvitaan.
Nyt sitten minimaaliseen tarjontaan ja vaihtoehtoihin:
Ostaako lähes 200000km ajettu edullisesti, vai hieman kalliimpi hieman yli 100000km ajettu?
Huoltohistoriat ok, varustetaso sama, kilometrejä lukuunottamatta identtiset... paljonko sinä maksaisit 100000km ajetusta?
Entäpä samanlaisesta, lähes 200000km ajetusta? Ei siis muita eroja, siistejä ja huollettuja molemmat.
Hintapyynnit näyttäisi pyörivän 2006-2008 mallisissa 15-20tuhannen välissä. (Ei taida lähellekään 100tkm ajettua löytyä n.15tuhannella??)- 166
Periaatteessa kyse on siitä miten autoa on pidetty, mutta itse olen aina valinnut kahdesta samanarvoisesta sen vähemmän ajetun vaikka olisikin muutaman tonnin kalliimpi.
- ROOMEO ALFAUROS
Alfat yleensäkin pirun nättejä ja mukavia ajaa!
Ite kyl ottasin automaatin, vaikka kai se vähän vikaherkempi olisikin. Mut ei kai sitä tartte omistaakaan 200000km, myy tai vaihtaa sit taas vähän ajettuun! Ja Alfaan tietysti! - auto-data-repair
Miksi Suomen maahantuoja väittää jakohihnan vaihtovälin olevan 4-vuotta tai 120000km, kun virallinen autodata -korjaamo-ohjelma sanoo selkeästi vaihtoväliksi 150000km tai 5-vuotta??
- rqwtqwtq
noihin korjaamodata juttuihin kannattaa suhtautua varauksella ja katsoa vaikka Alfan omalta huoltocdlät tai sitten kysyt suoraan maahantuojalta
- kaikki paskoja...
Pysy hyvä immeinen erossa makaronimaan kyhäelmistä. Jos et halua polttaa rahaa ja hermoja, valitse ihan muuta. Jos taas haluat vaikeuksia, osta Alfa. Noita jtdm-koneita pamahtelee hajota jo alta 50 tkm:n, useissa nettiauton ilmoituksissa on ollut maininta "vaihtomoottori".
- Entäs Ferrari ???
Oletko Esso-juntti kuullut koskaan k.o. automerkistä? On kyllä varsinainen Makaronimaan Kyhäelmä, perkele. Ei varmaan toimi eikä ole kummoisia ominaisuuksia. Maserati? Lambo?
Aika usein vituttaa tämä katajainen kansa, joka on joutunut Euroopan syrjässä elelemään. Ehkä ne ennakkoluulot ovat täten historiallisia, t.s. en voi hakea syytä nykytilanteesta. - La DolceVita
Entäs Ferrari ??? kirjoitti:
Oletko Esso-juntti kuullut koskaan k.o. automerkistä? On kyllä varsinainen Makaronimaan Kyhäelmä, perkele. Ei varmaan toimi eikä ole kummoisia ominaisuuksia. Maserati? Lambo?
Aika usein vituttaa tämä katajainen kansa, joka on joutunut Euroopan syrjässä elelemään. Ehkä ne ennakkoluulot ovat täten historiallisia, t.s. en voi hakea syytä nykytilanteesta.Minulla nyt sattuu olemaan 159 2,4,jtdm manuaali ja ajettu on 120 ja rapiat. Jokainen ostakoot autonsa omista tarpeista/haluista lähtien, mutta minä halusin tämän yhdistelmän. Ihana ajaa, kaunis katsella ja kone kuljettaa sitä vaivattomasti - vähän niin kuin odostusarvojen mukaan.
Huollettu on ohjelman mukaan ja hihnanvaihtokin Suomen ohjelman mukaan tehty - 570€. Pyörän laakeri vaihdettu ja egr putsattu takuuseen. Keskikulutus n. 7,6l. Takapenkkitilat eivät ole taksiluokkaa, mutta lapset mahtuu. Varmaan joku muu ajokki on parempi, nopeempi, upeempi jne jne mutta minä olen tähän tyytyväinen. Onneksi näitä autoja on kaupoissa moneen lähtöön, mutta -paras - on aika monisyinen käsite.
Älkää vaan ostako tällaista, jos epäilyttää, naapurilla on Nissan, joten pitäiskö minunkin....;-D - Avensis varmin...
La DolceVita kirjoitti:
Minulla nyt sattuu olemaan 159 2,4,jtdm manuaali ja ajettu on 120 ja rapiat. Jokainen ostakoot autonsa omista tarpeista/haluista lähtien, mutta minä halusin tämän yhdistelmän. Ihana ajaa, kaunis katsella ja kone kuljettaa sitä vaivattomasti - vähän niin kuin odostusarvojen mukaan.
Huollettu on ohjelman mukaan ja hihnanvaihtokin Suomen ohjelman mukaan tehty - 570€. Pyörän laakeri vaihdettu ja egr putsattu takuuseen. Keskikulutus n. 7,6l. Takapenkkitilat eivät ole taksiluokkaa, mutta lapset mahtuu. Varmaan joku muu ajokki on parempi, nopeempi, upeempi jne jne mutta minä olen tähän tyytyväinen. Onneksi näitä autoja on kaupoissa moneen lähtöön, mutta -paras - on aika monisyinen käsite.
Älkää vaan ostako tällaista, jos epäilyttää, naapurilla on Nissan, joten pitäiskö minunkin....;-DOsta kerralla kunnon mielenrauha: uusi Toyota Avensis, 177 hv d-cat diesel. Woimaa ja kestoa. Mukavaa ulkonäköä. Ei tartte hinuria.
Mieti sitä. - bella macchina
Avensis varmin... kirjoitti:
Osta kerralla kunnon mielenrauha: uusi Toyota Avensis, 177 hv d-cat diesel. Woimaa ja kestoa. Mukavaa ulkonäköä. Ei tartte hinuria.
Mieti sitä.Voi vinetto!Etko mitään muuta keksinyt,tojota avensis:-(((,mukavaa ulkonäköä,dio mio!Alfa 159 on klassikko jos syntyessään,muotoilua ja "sydäntä"myöten.Jos autoon satsaa merkittävän summan rahaa niin on se kumma jos ei halua nauttia kaikilla aisteilla kun kulkupelin omistaa.
- Ei koskaan Toyotaa
Luotettava Toyotan 177hv diesel. Hahhah sanon minä...
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/toyotalla-moottoriongelmia - Pökköpöö
Juu kannattaa ostaa se Toyota tai Nissani ja sulautua mukavasti massaan.
- pakollinen
Kaikki ketkä edes miettivät Toyotaa tai Nissania, kannattaa ehdottomasti ostaa sellainen. Olisi kamalaa jos parkkipaikat ois täynnä Alfoja.
- jarvinenjonna
Tervehdys,
Itse olen tehnyt päätöksen luopua koko merkistä. Kyllä, hyvännäköinen, kivat äänet, hyvä ajaa mutta mitä näillä ominaisuuksilla tekee jos ei auto meinaa pysyä edes kassassa. Minulla hajosi kaikki mahdollinen 1 vuoden aikana, moottorista, ikkunoihin jne auto oli aika uusi, isolla koneella ja ainostaan 60 000km ajettu.. Monella tutullani aivan samat kokemukset.
Jos ostat, osta uusi, niissä vissiin 7v takuu, sitä tulet todellakin tarvitsemaan.
Viikonjatkoja
Jonna - 159
Suomessa on valmistajan ohjeista poiketen lyhyemmät hihnojen vaihtovälit lähes kaikilla automerkeillä pohjoisen ankaran talven takia. Kannattaa auto muutenkin huoltaa aina talven kynnyksellä, ettei tule pakkasessa turhia yllätyksiä. Lisäksi maskisuojaa kannattaa käyttää kaikissa nykyajan autoissa.
- alfa
Ferrarilta on tulossa diesel joka perustuu alfan 5 pyttyseen dieseliin .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491115- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206929Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13845- 72835
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 39822