Kokemuksia kolesterolilääkkeistä ??

ukkelson

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia kole-lääkkeistä ???
Pravasta- tai simvastasta ??
Prava kallista kuin mikä, mikä minulla toimi melkoisen hyvin...
Simvasta aiheutti jo parin kuukauden käytön jälkeen kovia ja tuskallisia jalkakramppeja.
Pohkeissa jatkuvasti kihelmöintiä ja lihas kiristystä, vaikea jopa jalkoja suoristaa.
Nyt ollut pari viikkoa ilman lääkitystä. Jaloissa vieläkin outoa kutinaa ja väristyksiä, mahtaako jatkua pitkäänkin ??
Kellään vastaavia kokemuksia ??
Ukkelson

19

5600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50µg
    • Kummallista on

      Söin Simvastatiinia muutaman vuoden ja lääkäri määräsi sitten tuplavoimakasta sitä samaa. Sain hirvittävän kivuliaita särkyjä jotka hävisivät lähes parissa päivässä lopetettuani Simvastatiinin syömisen. Nyt kivut ovat osittain uusiutuneet tosin lievempinä. Lääkärin diagnoosi oli, että kalkkia nivelissä. Kukaan lääkäri tosin ei ole osannut kertoa, mikä on ollut syy ja seuraus. En ole koskenut kolesterolilääkkeisiin sen koommin.

      En oikein usko noihin ravintohörhöihinkään. Syön nykyään voita ja kaikkea, mikä on muka kiellettyä. Kolesterolitasoni ei ole noussut sen korkeammaksi, mitä se oli alunlkaenkaan. Tunnen itseni terveeksi muuten, mutta nuo säryt ajoittaun vaivaavat. Ovat onneksi vähenemään päin.

    • kokemuksia kertynyt

      Ensin Simvastatiini 20mg/vrk => ei mitään haittavaikutusta. Sitten atrovastatiini ensin 20mg/vrk ja nykyisin 80mg/vrk. Ei mitään haittavaikutuksia, kokesteroliarvot vaan nykyisin erittäin hyvät, niin HDL, LDL, kokonaisKOL kuin triglytkin,

      • kaikenlaista on

        kokeiltu.Arvot olivat 7 paikkeilla ja terveyskeskuksen ruokavalio-ohjeilla nousivat liki 8.
        Ensin oli simvastatin, arvot hyvät, alle 5.Sitten vaihdettiin halvempaan lääkkeeseen, makasa-arvot kohosivat
        3-kertaisiksi kolmessa kuukaudessa.Takaisin vanhaan ja kalliseen lääkkeeseen.Sitten tuli vuoroon
        atorvastatin, halpa ja hyvä. Noin 10 vuotta seikkailtu näiden kanssa.Tämä toimii!


      • terveempi tulevaisuu
        kaikenlaista on kirjoitti:

        kokeiltu.Arvot olivat 7 paikkeilla ja terveyskeskuksen ruokavalio-ohjeilla nousivat liki 8.
        Ensin oli simvastatin, arvot hyvät, alle 5.Sitten vaihdettiin halvempaan lääkkeeseen, makasa-arvot kohosivat
        3-kertaisiksi kolmessa kuukaudessa.Takaisin vanhaan ja kalliseen lääkkeeseen.Sitten tuli vuoroon
        atorvastatin, halpa ja hyvä. Noin 10 vuotta seikkailtu näiden kanssa.Tämä toimii!

        söin tuota nk. lääkettä useamman vuoden ajan, aika pian tuli jalat kipeiksi, kipu alkoi pikkuhiljaa ja pitemmällä ajalla, että sitä oli vaikea tiedostaa ko lääkkeeseen. Lääkärit vain kirjoitti kalliita särkylääkkeitä, jotka kyllä auttoi. viime syksynä näiden rasva-ohjelmien jälkeen jätin simvastatiin kokonaan pois, ja en koskaan aiemmin ole voinut näin hyvin. Jalat on kivuttomat ja pystyy liikkumaan. Uskon että tuo statiini olis vienyt minulta ennenpitkään liikuntakyvyn, oli ajoittain myös masennusta (alakuloisuutta). Se, että onko kolestroli nyt sellainen myrkky kuin jotkin tahot niin sitä mustamaalaa. Itse uskon enemmän puhtaaseen luonnolliseen ruokaan. Käykää katsomassa ja tutustumassa näihin sivuihin, on mielenkiintoisia artikkeleja. http://www.anttiheikkila.com/ Nyt olen kuitenkin päättänyt, että enää en koskaan laita mitään kolestroli pilleriä suuhuni. Itse olen 46v mies ja yksi sydäntapahtuma on takana.


      • ukkelson
        terveempi tulevaisuu kirjoitti:

        söin tuota nk. lääkettä useamman vuoden ajan, aika pian tuli jalat kipeiksi, kipu alkoi pikkuhiljaa ja pitemmällä ajalla, että sitä oli vaikea tiedostaa ko lääkkeeseen. Lääkärit vain kirjoitti kalliita särkylääkkeitä, jotka kyllä auttoi. viime syksynä näiden rasva-ohjelmien jälkeen jätin simvastatiin kokonaan pois, ja en koskaan aiemmin ole voinut näin hyvin. Jalat on kivuttomat ja pystyy liikkumaan. Uskon että tuo statiini olis vienyt minulta ennenpitkään liikuntakyvyn, oli ajoittain myös masennusta (alakuloisuutta). Se, että onko kolestroli nyt sellainen myrkky kuin jotkin tahot niin sitä mustamaalaa. Itse uskon enemmän puhtaaseen luonnolliseen ruokaan. Käykää katsomassa ja tutustumassa näihin sivuihin, on mielenkiintoisia artikkeleja. http://www.anttiheikkila.com/ Nyt olen kuitenkin päättänyt, että enää en koskaan laita mitään kolestroli pilleriä suuhuni. Itse olen 46v mies ja yksi sydäntapahtuma on takana.

        ...no, itsellä nyt tuntuu olevan paranemaan päin. En tosin itse osaa sanoa johtuuko simvastan lopettamisesta vai mistä, mutta jalat tuntuvat pelaavan melko normaalin tuntuisesti. Pienen lenkin jälkeen usein muutamia "värähdyksiä ja pikku kihelmöintiä", mutta ei sen kummempaa. Aikoinaan sain viitisen vuotta siirrettyä verenpaine- ja kolesteroli lääkkeen aloitusta, mutta sitten annoin periksi ja aloitin. Jo parin kuukauden jälkeen alkoi esiintyä kovia väsymyskohtauksia, lääkäri kuittasi että ne menevät ohi kunhan lääkkeeseen tottuu. No, ei se väsymys vaan kadonnut. Päivällä melkein nukahti ruokapöydän ääreen ja sen semmosta. Lopetin molempien lääkkeiden käytön. Olin kuitenkin jatkuvassa verenpaine seurannassa ja kun arvot alkoivat kohota, jatkoin verenpainelääkitystä. Kolestori lääkettä kartoin puolisen vuotta, mutta siihenkin sitten taivuin, kun tulokset näyttivät lievästi nousua. Tässä hieman kummastuttaa lääkärin asenne....on ehkä voinut johtua jostakin muustakin...mene ja tiedä...
        ..mutta hyvät jatkot teille kaikille vastanneille....


      • halvinko?
        kaikenlaista on kirjoitti:

        kokeiltu.Arvot olivat 7 paikkeilla ja terveyskeskuksen ruokavalio-ohjeilla nousivat liki 8.
        Ensin oli simvastatin, arvot hyvät, alle 5.Sitten vaihdettiin halvempaan lääkkeeseen, makasa-arvot kohosivat
        3-kertaisiksi kolmessa kuukaudessa.Takaisin vanhaan ja kalliseen lääkkeeseen.Sitten tuli vuoroon
        atorvastatin, halpa ja hyvä. Noin 10 vuotta seikkailtu näiden kanssa.Tämä toimii!

        muka halvempaa kuin simvastatin? Olen ollut siinä käsityksessä että simvastatin on halvin tuote, mutta ei aina tehokas. Pitää nauttia moninkertaisia annoksia jotta saa tuloksia.


    • 50µg

      """"On myös esitetty, että statiinit vähentävät verisuonten kalkkeutumista. Väite ei ole totta. Pitkään on tiedetty, että sellaiset vitamiinit kuin D3 ja K2 vähentävät verisuonikalkkia. Tästähän ei ole kerrottu kansalle mitään. Päinvastoin, on tehty kaikki mahdollinen, ettei tieto vitamiinien tehosta pääsisi julkisuuteen. Ihmisiä varoitetaan vitamiinien vaaroista, kun taas statiinit "asiantuntijoiden" mukaan ovat yhtä harmittomia kuin porkkana. Uudet korruptiovapaat tutkimukset osittavat, että koko statiinihype on todella humpuukia. Sanottakoon vielä, että 90 % sydän-kohtauksista tapahtuu niille, joilla on kalkkia suonissa. """"

      http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=223

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

    • Pahus1

      On kokemusta sim vastatiinista ja ator vastatiinista. Kolestroliarvot ovat laskeneet suuresti. Ator vastatiinin aosta nyt nostettu 40mm.
      Tästä kokemusta puoli vuotta. Jalkakipuja on tullut annostuksen noususta (pohjelihakset). Eniten minua on huolestuttanut että muisti on alkanut huononemaan.
      Vuoden sisällä. Muistia on seurattu TK:n kautta muutama vuosi. Se on pysynyt melko
      hyvänä pitsi nyt on huonostunut vuoden sisällä. Voiko se johtua kolestroli lääkkeestä ?

    • nytonhyväolla

      Minä olen kokeillut Simvastatinia,Atorvastatinia,Rosuvastatinia.Kaikista tuli hartiasärkyä,viimeisimmästä kaulasuonta jomotti,ja sain outoja tia-kohtauksia.Rosuvastatinilla aleni kyllä arvot...mutta lopetin kuitenkin.Otan nykyään vain 1tl kalanmaksaöljyä,syön aamulla kaurapuuroa,ja kävelen paljon.Kas,arvoni ovat ihanteelliset!Että näinkin pärjää...kovasti yrittävät tukkia lääkärit näitä myrkkyjä tarjota!

    • ykskokeilija

      Minulle määrättiin Atorvastatin ohitusleikkauksen jälkeen vaikka kolesteroliarvot olivat hyvät. Hullu olin ja söin. Jossain vaiheessa annostusta vielä nostettiin, kun arvot olivat jostain syystä nousseet.
      Alkoivat mielettömät jalkasäryt, joihin määrättiin Lyricaa. Hullu olin ja nekin söin ja jalkakivut olivat vielä kamalammat.
      Lähdimme vaimon kanssa matkoilla ja jätin lääkkeet kotia. Kolmen päivän päästä kaikki jalkakivut olivat poissa. Kolesteroliarvoista en tiedä mitä ovat.

    • E.Gkk

      minä jätin ikävien sivuvaikutusten takia pois Atorvastatin ja aloin syömään suomalaista ruokaa: voita, maitoa, juustoa, lihaa
      kivut häipyivät ja onnellisuus palasi, kolesterolia en enää mittaa - turhaa touhua

    • ezetroliton

      Minulle aloitettiin v. 2012 yhdistelmähoito rosuvastatin etsetimbidi. Pikku hiljaa alkoi epämääräiset niveloireet ympäri kehoa. Sinnittelin ja olin tyytyväinen hyviin kolesteroliarvoihin. Parin vuoden kuluttua alkoi hankalat niskakivut. Päänsärkyjaksoja oli parin viikon välein. Kävin omt-terapiassa, fysioterapiassa, sain uudet näyttöpäätelasit, ostin ainakin 6 erilaista tyynyä. Tehtiin mri-kuvaus jossa ei mitään kipuja selittävää löytynyt. Pariin kertaan vaihdettiin statiinia - atorvastatin, prevastatin. Ei muutosta. Etsetimbidi jatkui ohessa koko ajan.
      Noin kuukausi sitten jätin pois molemmat lääkkeet ja kävin ravitsemusterapeutilla hakemassa ohjeita ruokavalioon. Vajaassa kolmessa viikossa niska parani täysin normaaliksi ja lähes päivittäiset päänsäryt loppuivat! Nyt kelpaa mikä tahansa tyyny, ei tarvitse hakea hyvää nukkuma-asentoa tuntitolkulla, yöunet parani ja olo kaikin puolin muutenkin. Parin kuukauden kuluttua käyn labrakokeissa - saa nähdä sitten mitä kolesteroliarvot ovat, mutta lääkitykseen en enää palaa! Benecol pullo on nyt päivittäin ruokavalion lisäksi tukena ja toivon että painokin pikku hiljaa putoaa, vaikka en mitenkään erityisesti laihdutakaan.

    • onhuonoja

      olin kirurgien käsittelyssä loukkaantumisen takia.. siellä huone kavereina nivel leikattuja ja kaikki söivät statiineita.
      mun tulpan jälkeiseen elämään kuului statiinit jonkin aikaa ja muisti alkoi pätkimään. olen ymmärtänyt ettei kolesterolit ole syyllisiä tulppaan joten ??????????

    • huoletonlääke

      Olen napsinut Simvoja 20 mmg reilut kolme vuotta. Alussa väsytti, mutta saattoi olla syysalakuloakin. Mitään kipuja en ole havainnut.

    • ihanomavalintasion

      Korkea kolesteroli on lääketeollisuuden keksintö. Alzheimer tauti on lisääntynyt koko sen ajan, kun kolesterolilääkkeitä on pakkosyötetty ihmisille. On tapauksia, missä lääkärit ovat soittaneet potilaille, että heidän on pakko syödä kolesterolilääkkeitä. Norjalaiset lääkärit tekivät tutkimuksen 55 000 kuolleelle 30 vuoden ajalta. Niillä, joilla kolesteroli oli tasolla 5-9, elivät kauemmin kuin alle 5 mmol/l kolesteroli. 95 % Suomen lääkäreistä on tässä asiassa väärässä, ja he tappavat ihmisiä kolesterolilääkityksellä.

    • Anonyymi

      Onko tilanne yhä se ettei ole lääkettä joka olisi turvallinen käyttää?

      Jokainen lääkäri yrittää määrätä vastatin erilaisia mutta olen pitänyt pääni ikävän simv kokeilun jälkeen 10 sitten jo.

      Myös tyypin II diabestes ja siihen ei ole lääkitystä vielä koska sama ongelma haittojen kanssa eli kiinnostaa kuulla myös sen lääkkeistä mitä voisi olla fiksu.

      Kaikki myös sanoo että jos diabetes ja kolesteroli ongelmaa niin sydänriski nousee 50%

      Mutta kuten todettu täällä elämä haittojen kanssa ei ole elämää lainkaan.

      Sama pätee moneen ”paheeseen”.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe