Terve
Pitäisi purkaa pois vanha puukattila, Högfors vuodelta -55. Sellainen omakotitalokokoinen värkki se on, korkeutta ehkä 100 cm, leveyttä 50 ja syvyyttä 70. En tiedä onko kapistuksen ympärillä ollut joskus pelti, mutta nyt siinä on sellainen lasikuitukangasta muistuttava kangas päällimmäisenä ja sen alla on 3-4 cm paksulti sellaista valkoista höttöä, koostumukseltaan hieman niinkuin kovettunutta vehnäjauhoa. Sormella kun painaa niin hajoaa jauheeksi. Poistanko valkoisen aineen teollisuusimurilla hengityssuojaimet päässä vai kutsunko jonkun asbestipurkufirman paikalle? Jos siinä on asbestia, niin olen sen verran peloteltu etten halua itse koskea siihen.
Eli tietääkö kukaan mitä tuo aine on, onko syytä olla varovainen sen kanssa?
Timo Harjakainenkin sanoo että "What is best is asbest".
-AR
Asbestia vanhassa kattilassa?
6
2433
Vastaukset
- ..........
Se asbestilta vaikuttaa. Jos asbestifirman purkamaan kutsut, niin aika paljon kyllä köyhdyt.
Jos mahdollismman vähillä asbestipintojen rikkomisilla pystyt kattilan ulos raijaamaan, niin voi sen kait itsekin tehdä. Ja jos rikkomaan joutuu, niin suojaavat haalarit päälle, hengityssuojaimet ja voimakas asbestin kastelu kohtiin, joissa sitä työstät. Jauhemasena, pölyävänä se on vaarallista ja joutuu hengitysilmaan. Itse purin 15 vuotta sitten asbestilla päälstettyjä putkia ja hyvät suojavarusteet päällä ja kun putken poikki sahasin, niin kastelin kohdan ihan kunnolla. Eipä siitä harmeja jäänyt.- ...............
Olipas taas viimisen päälle typerät neuvot!
Mä puratin pannuhuoneesta kaikki asbestiputket pois niin lasku oli vain 270e en mielestäni köyhtynyt kun summan laittoi vielä kotitalousvähennyksiin niin 60% tuli takasin, siis noin pienen rahan takia en todellakaan vaarantaisi omaa ja perheen turvallisuutta, asbestipurku kuuluu ehdottomasti alan firmojen hoidettavaksi. - ......
............... kirjoitti:
Olipas taas viimisen päälle typerät neuvot!
Mä puratin pannuhuoneesta kaikki asbestiputket pois niin lasku oli vain 270e en mielestäni köyhtynyt kun summan laittoi vielä kotitalousvähennyksiin niin 60% tuli takasin, siis noin pienen rahan takia en todellakaan vaarantaisi omaa ja perheen turvallisuutta, asbestipurku kuuluu ehdottomasti alan firmojen hoidettavaksi.Vaan, kun pikkupoikana katselin niiden asbestivuorausten tekoa. Putkimies sekoitti asbestijauheen sellasessa pesuvadissa, siis pölyävää asbestijauhetta ja jotain nestettä sekaan. Minä katselin viedessä ja putkimies teki hommaansa ilman mitään suojavaatteita tai hengityssuojainta. No sen homman katselusta on kulunut noin 50 vuotta, putkimies( olisi jos eläisi noin 90 v.). Minulla ei ainakaan siitä tullut tautia, keuhkot ovat ihan loistokunnossa.
Että ehkä sinä vaarallisuudessa nyt on hieman ylilyöntiä, jos itsensä kunnolla suojaa ja tosiaan kastelee työstettävät kohdat kunnolla, niin ei ainakaan pikkujuttujen takia kannata saneerausfirmoille soitella.
50-60 luvulla asbestia todellakin pidettiin varsin vaarattomana aineena, myöhemmin vasta havaittiin tuo vaarallisuus keuhkosairauksien lisääntymisenä. Jos ei kastele, niin pöly lentää joka nurkkaan ja sitä on aika vaikea poistaa. - wertyklmnbvcx
...... kirjoitti:
Vaan, kun pikkupoikana katselin niiden asbestivuorausten tekoa. Putkimies sekoitti asbestijauheen sellasessa pesuvadissa, siis pölyävää asbestijauhetta ja jotain nestettä sekaan. Minä katselin viedessä ja putkimies teki hommaansa ilman mitään suojavaatteita tai hengityssuojainta. No sen homman katselusta on kulunut noin 50 vuotta, putkimies( olisi jos eläisi noin 90 v.). Minulla ei ainakaan siitä tullut tautia, keuhkot ovat ihan loistokunnossa.
Että ehkä sinä vaarallisuudessa nyt on hieman ylilyöntiä, jos itsensä kunnolla suojaa ja tosiaan kastelee työstettävät kohdat kunnolla, niin ei ainakaan pikkujuttujen takia kannata saneerausfirmoille soitella.
50-60 luvulla asbestia todellakin pidettiin varsin vaarattomana aineena, myöhemmin vasta havaittiin tuo vaarallisuus keuhkosairauksien lisääntymisenä. Jos ei kastele, niin pöly lentää joka nurkkaan ja sitä on aika vaikea poistaa.Kannattaisiko pitää suunsa kiinni, jos ei asiasta tiedä. Sinulla on yhden ihmisen otanta tuossa asbesti-tutkimuksessasi ja väität asbestia vaarattomaksi. Tämä edellinenkin luulee päässeensä ilman ongelmia, kun on jo 15 vuotta kulunut tapahtuneesta. Eiköhän se ole niin, että asbesti ei poistu ikinä elimistöstä.
- .......
wertyklmnbvcx kirjoitti:
Kannattaisiko pitää suunsa kiinni, jos ei asiasta tiedä. Sinulla on yhden ihmisen otanta tuossa asbesti-tutkimuksessasi ja väität asbestia vaarattomaksi. Tämä edellinenkin luulee päässeensä ilman ongelmia, kun on jo 15 vuotta kulunut tapahtuneesta. Eiköhän se ole niin, että asbesti ei poistu ikinä elimistöstä.
Aloitustekstiä lukee, niin olisin kyllä aika huolestunut siitä, että eritekerros on niin huonosti tehty, että se sormella painelemalla halkeaa ja pölyää. Aika ammattitaidottomasti siis on vuoraus tehty. En kehoittasi kovasti niitä pintoja painelemaan, jos siellä pannuhuoneessa kuitenkin päivittäin työskennellään.Ainakin varaajaan ja putkiin, joiden vuorausta 50 vuotta( siis 50 vuotta sitten) sitten katselin, pistettiin monta kuitukangaskerrosta ja väliin aina asbestia. Oli siis pinnat vileä 35 vuoden päästä täysin kovat, eikä niihin kyllä sormea saanut uppoamaan.
Itse en sisätiloissa asbesti pintoja purkannut, vaan kaannoimme varaajan(300 litraa) ja putket eristeineen päivineen pihalle. Tuskin se paljon vaarallisempaa on, kuin katsella samoja laitteita siellä pannuhuoneessa päivittäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803