parantunut, vaan putoanko taas

oonko koskaan terve?

Okei...
Teinistä asti anoreksia /bulimia.
Sit parannuin bulimiasta, elin terveesti, söin tiukkaa ruokavaliota ja liikuin ja olin normaalipainoinen.

Mutta nyt sit olenkin lihonut ikävien ihmissuhteiden jälkeen huomattavasti... Oon ekaa kertaa elämässäni oikeasti ylipainoinen! (siis sairauksien takia kuvittelin olevani ylipainoinen, vaikka olin alipainoinen... mutta nyt siis ihan tämä tieteellinen BMI on 25, eli ylipainoinen)

Ja nyt en tiedä mitä teen! Miten voi tuntua niin vaikealta alkaa taas syödä terveellisesti? Miksi tuntuu taas, että se paras tapa laihtua olisi a) syödä kaikkea p**kaa ja oksentaa tai b) lakata syömästä ja liikkua liikkua liikkua tuntikausia päivässä?!
Koska nehän "toimi" ennenkin.

Mähän olin jo terve! Miksi nää kaikki tulee taas takasin?

Miten vältän putoamisen takasin siihen sudenkuoppaan, joka syömishäiriöksi tunnetaan?!

Ei voi olla niin vaikeeta... mut kuitenkin on. Parantuuko näistä koskaan tosissaan?

5

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ao

      Mulla on ihan sama homma. Pari vuotta sitten sairastin bulimiaa, mutta parannuin, aloin elää terveellisesti ja kaikki oli päällisin puolin kunnossa. Viime syksyn myötä olo on kuitenkin muuttunut taas kurjaksi ja on tarve oksentaa. Oon lihonu jonkin verran, mikä ei paranna itsetuntoa yhtään. Kurja juttu jos tässä taas käy näin...

    • mie vaan

      ihan sama juttu mulla...enka jaksa enaan...on se niin hassua. Ollessani alipainoinen tunsin olevani kamala laski. Ollessani parantunut ja normaalipainoinen olo oli ihan ok,enka edes pahemmin ajatellut asiaa.Mulla myòs ikàvien ihmissuhteiden takia olen lihonut oikeasti ja olo on kamala. tuntuu etten ees enaan pysty pudottaa naita kiloja. en vaan kykene. Epaonnistun vaan. Oon viime syksysta yrittànyt laihduttaa ns. terveellisesti. Ei siità mitààn tuu. Vaikka ns. tàsmàsòisin monipuolisesti ja terveellisesti sorrun silti ahmimaan. koska masentaa. jos siis sorrun kuitenkin ahmimaan niin eikò silloin olis sittenki paras tapa olla kokonaan syòmàttà ja liikkua hulluna...ei niin paljoo ainakaan lihota ku tàà ns.terveellinen laihdutus.... mun olo on kamala...nytkin mahaan sattuu kun sòin liikaa...Minuakin kiinnostaa voiko nàistà oikeasti parantua kokonaan....tuntuu mahdottomalta... Tàllà hetkellà musta tosin tuntuu ettei tàstà mun terveellisesti syòmisestà mitààn tuu....Haluan oikeesti laihtua. Mulla on tosi paha olla nain laskina.....ehkà palaan takaisin vanhoihin tapoihin ja jàtàn syòmisen kokonaan...sekin vaan tuntuu nyt vaikeelta... ja terveys pelottaa...sydànki hakkaa nykyààn ihan eri tavalla ku ennen...

    • ao

      Oon vähän sitä mieltä että ei tästä taida ylös päästä ilman ammattiapua, ja tiedä sitten, pääseekö silläkään? Hävettää. En tahtois että kukaan puuttuis mun asioihin mutta silti haluaisin parantua ihan kunnolla. Viimeset pari vuotta on ollu kauheeta mieliala-jojoilua: Hyi kauhee oon tajuttoman läski - ei oon ihan sopiva - hyi oon läski.

    • Kippytin

      Voi ei, kuulostaapa tutulta...
      Olen itse sairastanut 15-vuotiaasta lähtien bulimiaa ja anoreksiaa. Olin sairaalassakin pariin otteeseen ja psykiatriassa olen käynyt jo useamman vuoden. Luulin parantuneeni, kun asiat alkoivat mennä hyvin.
      Kuitenkin, kun pari kuukautta sitten erehdyin vaa'alle, kaikki meinasi hajota taas käsiin: Siitä lähti taas laihduttamis-vimma, mistä seurasi sitten myös oksentelun alkaminen. Aaaaargh! Nyt oksennan taas päivittäin, vaikka minun piti olla -TERVE-.

      Kyllä minä nyt todellakin suosittelen ammattiapua, ei tästä suosta omin avuin pääse mitenkään ylös. Mars hoitoon, kumpikin meistä, ja paljon paljon tsemppiä!

    • ....................

      Tämä on kamala sairaus. Minä oli 14-vuotiaana mielestäni läski (167/63) ja aloin laihduttaa. Laihdutin liikaa ja sairastuin anoreksiaan. Jossain vaiheessa se muuttui bulimiaksi. Alimmillaan painoin 45kg, eli ihan huonossa kunnossa en kuitenkaan ollut. Bulimia jatkui 15 vuotta. Sitten paranin, tai ainakin luulin niin. Olin terve seuraavat 10v. Olin hoikka mutta ns laiha läski. Sitten aloin kuntoilemaan kovasti. Mutta painoni vain nousi, koska lihakseni kasvoivat. Ja liikunnan takia tuli kova nälkä. Söin paljon. Painoin 58kg ja siitä alkoi laihdutus. Ja pian oksentaminen. Tässä sitä taas ollaan. Kuinkahan minulle nyt käy, en enää ole nuori ja hyväkuntoinen? Hakekaa ammattiapua kaikki jotka siihen kykenette. Ei tästä muuten pääse eroon koskaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe