Rakensin itse reikälevystä pelletinpolttokaukalon takkaan, mutta yksi asia askarruttaa. Mitenköhän pelletin lämpöarvot ovat? Poltan ohjeen mukaan saman kilomäärän pellettiä illalla, kuin klapia uunissa, niin uuni ei ole läheskään yhtä lämmin aamulla kuin klapeilla poltettuna. Pelletti systeemi kylläkin toimii hyvin, kaikki polttoilma tulee pelletin läpi, eikä savuamista tai muuta ole havaittavissa. Olen estänyt ilman ohivirtauksen tekemällä kaukalon alle lattarautakehikon, joka ohjaa ilman pelletin läpi. Pellettiä palaa kerralla noin 3,5kg ja uuni tarvitsee lämpeämiseksi 3 annosta, eli 10,5 kg, mutta tällä määrällä klapi lämmittää uunin paremmin. Mistäköhän johtuu? Pelletti sinänsä hyvä systeemi näin pitkillä ja kovilla pakkasilla, sillä se on suhteellisen edullinen ja helppo.
Pelletin poltto takassa
9
2206
Vastaukset
- Priketti
samaa purua nekin ovat .
- Pelletti burner
Jos Puu brikettiä polttaa takassa, niin pitääkö sillekkin tehdä jonkinlainen pesä, koska minet uuninvalmistajat suosittelevat, ettei pellettiä polteta uunissa niin, että hehkuva palava pelletti on suorassa kosketuksessa uunin seiniin, tästäjohtuen tein pelletille kaukalon. Eikös tuo briketti ole samaa purua yms. kuin pelletti.
- Priketti
Pelletti burner kirjoitti:
Jos Puu brikettiä polttaa takassa, niin pitääkö sillekkin tehdä jonkinlainen pesä, koska minet uuninvalmistajat suosittelevat, ettei pellettiä polteta uunissa niin, että hehkuva palava pelletti on suorassa kosketuksessa uunin seiniin, tästäjohtuen tein pelletille kaukalon. Eikös tuo briketti ole samaa purua yms. kuin pelletti.
ei tarvitse muuta kun heittää priketit takkaaan itse olen näitä hakenut suoraan puusepän verstaalta jolla on valmius pusertaa puru priketeiksi. ovat halkaisialtaan kuuitisen senttiä ja pituudet yli kymmenen senttiä . Hyvä on käyttää puita vähän sytykkeenä itse olen käyttänyt näitä pannun pesässä monta vuotta . Ovat senverran tehokkaita kannattaa ensin kokeilla pienenpi määrä.
- pohtija.
Säteilyteho on heikko alas ja sivuille pellettikorilla. Pääosa lämmöstä menee yläpalotilaan ja poskikanaviin. Voi olla että hyötysuhde heikkenee tuosta. Mittaa savukaasun lämpötila. Tosin pitäisi tietää myös ilmamäärä.
- Jäniksen paska
Sellasia jäniksen paskoja etten muuta sano . Yritin kerran minäkin niitä polttaa ei onnistunut .
- Isuzu
Samaa veikkaisin kuin puusepän jätteellä eli 18 MJ/kg ja 10 % kosteus. Sinulla saattaa olla suuret läpivirtaushäviöt, kun pesäsi on iso pieneen määrään pellettiä nähden tai palavat vain liian nopeasti.
- eljii
> kuin puusepän jätteellä eli 18 MJ/kg ja 10 % kosteus ...
mistä tämä tieto on saatu? kuulosta rajulta kun koivuklapilitrasta arvellaan saatavan alle 2 kWh - 10+13
eljii kirjoitti:
> kuin puusepän jätteellä eli 18 MJ/kg ja 10 % kosteus ...
mistä tämä tieto on saatu? kuulosta rajulta kun koivuklapilitrasta arvellaan saatavan alle 2 kWhpolttopuu kosteus 20% vähän yli 4 kWh/kg
pelletti/briketti kosteus 10% lähemmäs 5 kWh/kg
elä mieti polttoainetta litroissa vaan kiloissa. Koivussakin on 2,5 kWh/ litra => 2500 kWh m3,
- kjjfldjf
n
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827076Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267043Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845228Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605173Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405088Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274585Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163447Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003370