Pelletin poltto takassa

Pellet burner

Rakensin itse reikälevystä pelletinpolttokaukalon takkaan, mutta yksi asia askarruttaa. Mitenköhän pelletin lämpöarvot ovat? Poltan ohjeen mukaan saman kilomäärän pellettiä illalla, kuin klapia uunissa, niin uuni ei ole läheskään yhtä lämmin aamulla kuin klapeilla poltettuna. Pelletti systeemi kylläkin toimii hyvin, kaikki polttoilma tulee pelletin läpi, eikä savuamista tai muuta ole havaittavissa. Olen estänyt ilman ohivirtauksen tekemällä kaukalon alle lattarautakehikon, joka ohjaa ilman pelletin läpi. Pellettiä palaa kerralla noin 3,5kg ja uuni tarvitsee lämpeämiseksi 3 annosta, eli 10,5 kg, mutta tällä määrällä klapi lämmittää uunin paremmin. Mistäköhän johtuu? Pelletti sinänsä hyvä systeemi näin pitkillä ja kovilla pakkasilla, sillä se on suhteellisen edullinen ja helppo.

9

2161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Priketti

samaa purua nekin ovat .

• Pelletti burner

Jos Puu brikettiä polttaa takassa, niin pitääkö sillekkin tehdä jonkinlainen pesä, koska minet uuninvalmistajat suosittelevat, ettei pellettiä polteta uunissa niin, että hehkuva palava pelletti on suorassa kosketuksessa uunin seiniin, tästäjohtuen tein pelletille kaukalon. Eikös tuo briketti ole samaa purua yms. kuin pelletti.

• Priketti
        Pelletti burner kirjoitti:

Jos Puu brikettiä polttaa takassa, niin pitääkö sillekkin tehdä jonkinlainen pesä, koska minet uuninvalmistajat suosittelevat, ettei pellettiä polteta uunissa niin, että hehkuva palava pelletti on suorassa kosketuksessa uunin seiniin, tästäjohtuen tein pelletille kaukalon. Eikös tuo briketti ole samaa purua yms. kuin pelletti.

ei tarvitse muuta kun heittää priketit takkaaan itse olen näitä hakenut suoraan puusepän verstaalta jolla on valmius pusertaa puru priketeiksi. ovat halkaisialtaan kuuitisen senttiä ja pituudet yli kymmenen senttiä . Hyvä on käyttää puita vähän sytykkeenä itse olen käyttänyt näitä pannun pesässä monta vuotta . Ovat senverran tehokkaita kannattaa ensin kokeilla pienenpi määrä.

• pohtija.

Säteilyteho on heikko alas ja sivuille pellettikorilla. Pääosa lämmöstä menee yläpalotilaan ja poskikanaviin. Voi olla että hyötysuhde heikkenee tuosta. Mittaa savukaasun lämpötila. Tosin pitäisi tietää myös ilmamäärä.

• Jäniksen paska

Sellasia jäniksen paskoja etten muuta sano . Yritin kerran minäkin niitä polttaa ei onnistunut .

• Isuzu

Samaa veikkaisin kuin puusepän jätteellä eli 18 MJ/kg ja 10 % kosteus. Sinulla saattaa olla suuret läpivirtaushäviöt, kun pesäsi on iso pieneen määrään pellettiä nähden tai palavat vain liian nopeasti.

• eljii

> kuin puusepän jätteellä eli 18 MJ/kg ja 10 % kosteus ...

mistä tämä tieto on saatu? kuulosta rajulta kun koivuklapilitrasta arvellaan saatavan alle 2 kWh

• 10+13
        eljii kirjoitti:

> kuin puusepän jätteellä eli 18 MJ/kg ja 10 % kosteus ...

mistä tämä tieto on saatu? kuulosta rajulta kun koivuklapilitrasta arvellaan saatavan alle 2 kWh

polttopuu kosteus 20% vähän yli 4 kWh/kg
        pelletti/briketti kosteus 10% lähemmäs 5 kWh/kg

elä mieti polttoainetta litroissa vaan kiloissa. Koivussakin on 2,5 kWh/ litra => 2500 kWh m3,

• kjjfldjf

n

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe