Olen 45-vuotias nainen, jolla todettiin viime kesänä aikuistyypin diabetes. Verensokeri oli 2 tunnin sokerirasituskokeessa 13.6. Lääkehoito aloitettiin heti, koska minulla on pitkä lista muitakin sairauksia, mm. keuhkoveritulppa. Tällä hetkellä otan aamuisin yhden Diformin retard 500 mg tabletin, verensokeri on aamulla noin 5 ja aterian jälkeen yleisimmin 5-7, korkein arvo 2 tunnin kuluttua syömisestä on ollut 8.1.
Kävin diabeteshoitajan luona ja hän kyseli syömisistäni. Kerroin syöväni aterioilla yleensä lihaa/kalaa/kanaa, kasviksia ja leipää ja välipaloina hedelmiä, jogurttia/viiliä ja pähkinöitä. Vastaus ei kelvannut sairaanhoitajalle, vaan hän ilmoitti että minun pitää syödä enemmän perunaa, riisiä ja pastaa. Perusteluna oli, että aivot tarvitsevat hiilihydraatteja (?!) ja jos en syö perunaa jne., minulle saattaa tulla rasvamaksa (?!!). Kysyin, eikö riitä että syön leipää ja hedelmiä. Kuulemma ei.
Olen nyt aika lailla hölmistynyt saamistani ohjeista. Varsinkin pastansyöntikäsky tuntuu järjettömältä, koska eikös pasta ole valkoista vehnäjauhoa, siis ravitsemuksellisesti yhtä tyhjän kanssa. Painoakin pitäisi pudottaa eikä sekään onnistu, jos ruokavalioon pitää lisätä "turhia" hiilihydraatteja.
Kysyisin nyt teiltä vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattajilta, onko teillä ollut ongelmia maksa-arvojen kanssa? Jos ette syö perunaa, riisiä ja pastaa, niin millainen vaikutus sillä on ollut verensokereihin ja muutoin terveydentilaanne? Pitäisikö uskoa sairaanhoitajan pelottelua vai jättää se omaan arvoonsa?
Peruna, riisi ja pasta
5
3533
Vastaukset
- veijo ite
ja vaihda LCHF ruokavaliolle.
Hoitaja joka haluaa syöttää sinulle sokeria (hiilihydraattia) takaa pelkästään lääkityskierteen eikä ole pysynyt kehityksessä ja todellisuuden seuraamisessa mukana millään tavalla. - 64v
Verensokeri-mittari kyllä näyttää hyvin miten mm. leipä nostaa sokeria... paljonkin. Minulla ainakaan ei maksa-arvot ole nousseet parin D2:n vuoden jälkeen vaikka punaviiniäkin joskus otan. Paino on laskenut VHH:lla ja olo oikein hyvä labra-arvot vain paranee.Minun ruokavalio näyttää samanlaiselta kuin sinulla ja pärjään kahdella Metforem-tabletilla päivässä.... ajatuksena vähentää yhteen. Aivot tarvitsevat hyviä rasvoja niin ajatukset kulkee!
- Lettukin.
Samaa mieltä 64v:n kanssa että verensokerimittari näyttää.
Minulla pala tai kaksi reissumiestä ja arvo nousi 5.6:sta 9.8:aan. Sama Realilla.
Harjoittelen elämään D2:n kanssa. Sain Dg:n ja lääkityksen viime keväänä ja kesän mittaan sain vihiä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta diabeteksen hoidossa. Ensin jätin aterioilta perunan, pastan ja riisin.
Ja kas, laihduin normaalipainoiseksi ja pitkäsokeri marraskuussa normaali, 5,6. Aamuarvot vielä koholla, aamunkoittoilmiö.
Ennen joulua jätin pois viljat, myös gluteenin, en enää syö leipää ollenkaan. Kevyttuotteita en myöskään enää käytä. Tarkkailen hiilareita ja valitsen luomun ja luonnolliset rasvat aina kun vaan löytyy.
Maksa-arvot ovat olleet koholla, myös triglyseridit ja huonot kolesterolit, myös verenpainelääkitys on.
Olin marraskuussa viimeksi labrassa ja pian taas menen. Kiinnostaa juuri maksa-arvot ja kolesteroli, sillä jätin joulukuussa statiinit laatikkoon, vastoin lääkärin suositusta. Jännä nähdä tulos.
Karppaus.infon reseptivalikosta löytyy vaikka mitä sokeritonta ja vähähiilarista ruokaa. Kannattaa katsoa.
Ihana kukkakaaligrariini herkutteluun, pihvejä, kermakastikkeita. Leipä oli muodostua hankalimmaksi poisjätettäväksi, nykyisin leivon, jos sitä nyt voi leipomiseksi sanoa, ilman jauhoja erilaisista siemensekoituksista ja munista lättyjä, jotka pakastan ja nautin teen kanssa voileipämäisesti luomukirnuvoilla ja kermajuustolla ym. päällystettynä. Ei hullumpaa.
Veijo neuvoi vaihtamaan hoitajaa. No, niin tai ota itse selvää. Mulle hoitaja sanoi onnea valitsemallasi
tiellä kun kerroin VHH:sta. Mulla ainakin toimii.
Metformiinia otan 3X750mg ja lisäksi syön ravintolisiä ja vitamiineja VHH:ta puoltavien lääkärien
suositusten mukaan.
En ymmärrä miksi täällä jotkut niin kiivaasti vastustavat VHH:ta. Minulle se on taivaanlahja. - veijo ite
Lettukin. kirjoitti:
Samaa mieltä 64v:n kanssa että verensokerimittari näyttää.
Minulla pala tai kaksi reissumiestä ja arvo nousi 5.6:sta 9.8:aan. Sama Realilla.
Harjoittelen elämään D2:n kanssa. Sain Dg:n ja lääkityksen viime keväänä ja kesän mittaan sain vihiä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta diabeteksen hoidossa. Ensin jätin aterioilta perunan, pastan ja riisin.
Ja kas, laihduin normaalipainoiseksi ja pitkäsokeri marraskuussa normaali, 5,6. Aamuarvot vielä koholla, aamunkoittoilmiö.
Ennen joulua jätin pois viljat, myös gluteenin, en enää syö leipää ollenkaan. Kevyttuotteita en myöskään enää käytä. Tarkkailen hiilareita ja valitsen luomun ja luonnolliset rasvat aina kun vaan löytyy.
Maksa-arvot ovat olleet koholla, myös triglyseridit ja huonot kolesterolit, myös verenpainelääkitys on.
Olin marraskuussa viimeksi labrassa ja pian taas menen. Kiinnostaa juuri maksa-arvot ja kolesteroli, sillä jätin joulukuussa statiinit laatikkoon, vastoin lääkärin suositusta. Jännä nähdä tulos.
Karppaus.infon reseptivalikosta löytyy vaikka mitä sokeritonta ja vähähiilarista ruokaa. Kannattaa katsoa.
Ihana kukkakaaligrariini herkutteluun, pihvejä, kermakastikkeita. Leipä oli muodostua hankalimmaksi poisjätettäväksi, nykyisin leivon, jos sitä nyt voi leipomiseksi sanoa, ilman jauhoja erilaisista siemensekoituksista ja munista lättyjä, jotka pakastan ja nautin teen kanssa voileipämäisesti luomukirnuvoilla ja kermajuustolla ym. päällystettynä. Ei hullumpaa.
Veijo neuvoi vaihtamaan hoitajaa. No, niin tai ota itse selvää. Mulle hoitaja sanoi onnea valitsemallasi
tiellä kun kerroin VHH:sta. Mulla ainakin toimii.
Metformiinia otan 3X750mg ja lisäksi syön ravintolisiä ja vitamiineja VHH:ta puoltavien lääkärien
suositusten mukaan.
En ymmärrä miksi täällä jotkut niin kiivaasti vastustavat VHH:ta. Minulle se on taivaanlahja.niin se on tuhansille muillekin, taivaanlahja. 1,5 metformiinitablettia söin ja sitten pakkaus takaisin apteekkiin.
D2:nen täysin ilman lääkkeitä ja lisäravinteita jollei niiksi nyt lasketa mitä käyttäisin muutenkin.
Kalaöljyä silloi kun en syö rasvaisia kaloja pidempaan aikaan ja D-vitamiinia pimeinä vuodenaikoina .
LCHF/VHH ruokavalio ei sinällänsä aiheuta mitään mineraali tai vitamiinivajeita. Kuidut periaatteessa tarpeettomia koska en syö hiilihydraatteja pahemmin. Pierettäisivät ja aiheuttaisivat vatsanväänteitä. - Lettukin.
veijo ite kirjoitti:
niin se on tuhansille muillekin, taivaanlahja. 1,5 metformiinitablettia söin ja sitten pakkaus takaisin apteekkiin.
D2:nen täysin ilman lääkkeitä ja lisäravinteita jollei niiksi nyt lasketa mitä käyttäisin muutenkin.
Kalaöljyä silloi kun en syö rasvaisia kaloja pidempaan aikaan ja D-vitamiinia pimeinä vuodenaikoina .
LCHF/VHH ruokavalio ei sinällänsä aiheuta mitään mineraali tai vitamiinivajeita. Kuidut periaatteessa tarpeettomia koska en syö hiilihydraatteja pahemmin. Pierettäisivät ja aiheuttaisivat vatsanväänteitä.Joo. Söisin muutenkin ja söin ennen, ainakin just kala(nmaksa)öljyä
ja D3 50mg ja joku monivitamiinivalmiste ja kalkki.
Magnesiumia tarvitsen suonenvetoihin.
Diabeteksen takia otan lisäksi B vitskuja ja berberiiniä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781