Keulakaiteen kiinnitys pulpettiveneeseen

vanha ja kankee

Elikkäs olisi tarkoitus laittaa tuollainen hainevä- keulakaide Terhi Nordiciin. Veneen parras näyttää kyllä aikast vankalta mutta kestääkö se. Kaidehan tulee vain kolmella ruuvilla molemmista päistään kiinni, väliin ajattelin sikaflexia. Onko kellään kokemusta ko hommasta, onko sikaflex liimana hyvä vai onko jollain parempi ehdotus, rosteri vai alumiinikaide? Olen kysynyt asiasta kahdesta venehuoltoliikkeestä ja vastaukset olivat puolesta ja vastaan. Kiitos asiallisista vastauksista.

12

6359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ko. malliin on ollut saatavana kaidetta lisävarusteena niin siellä on jo valmiina puu yms. takana johon kiinittää. Rungossa näkyy tuolloin paikka.
      Sika on varmaan paras (ainoa?) aine väliin.

    • Terhikki33

      Varmasti

      • say no to abs

        nordickkiin yhtään ylimääräistä reikää, mistä vesi pääsisi valumaan kuoren väliin
        sitä ei paikkaa pirukaan jos se jää vuotamaan!!
        ...älkääkä tarjoilko mitään terhin paikkausaineita...niil ei tee hevon vittua
        nimim: mulla on ollut kaks nordiccia, ensimmäinen ja viimeinen...


      • puhut...
        say no to abs kirjoitti:

        nordickkiin yhtään ylimääräistä reikää, mistä vesi pääsisi valumaan kuoren väliin
        sitä ei paikkaa pirukaan jos se jää vuotamaan!!
        ...älkääkä tarjoilko mitään terhin paikkausaineita...niil ei tee hevon vittua
        nimim: mulla on ollut kaks nordiccia, ensimmäinen ja viimeinen...

        Noihin ämpärimuovista ja urtsikasta leivottuihin ammeisiin ei ole tarkoitus ruuvata eikä porata ensimmäistäkään reikää. Ennemmin tai harvemmin myöhemmin alkaa vesi mennä vaahtoon, kuoret irtoo vaahdosta ja paatti on valmis juhannuskokkoon, palaa pirun hyvin ja todella mustalla savulla.

        Mitään kaiteelle valmiina olevaa puupalikkaa sieltä sisältä ei löydy, ei terhistä eikä muistakaan veneistä.


      • puhut... kirjoitti:

        Noihin ämpärimuovista ja urtsikasta leivottuihin ammeisiin ei ole tarkoitus ruuvata eikä porata ensimmäistäkään reikää. Ennemmin tai harvemmin myöhemmin alkaa vesi mennä vaahtoon, kuoret irtoo vaahdosta ja paatti on valmis juhannuskokkoon, palaa pirun hyvin ja todella mustalla savulla.

        Mitään kaiteelle valmiina olevaa puupalikkaa sieltä sisältä ei löydy, ei terhistä eikä muistakaan veneistä.

        Mutta noiden polttaminen juhannuskokossa on rikos ympäristönsuojelulakia vastaan. Voi pahimmillaan olla vankilareissun paikka (jos niitä useamminkin polttelee = ostaa uuden samanlaisen), sakkoja ainakin tulee.


      • varoa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mutta noiden polttaminen juhannuskokossa on rikos ympäristönsuojelulakia vastaan. Voi pahimmillaan olla vankilareissun paikka (jos niitä useamminkin polttelee = ostaa uuden samanlaisen), sakkoja ainakin tulee.

        Raiskauksesta taitaa ensikertalainen selvitä ehdonalaisella, mutta Terhiin jos sekaantuu niin se on melko varma linnareissu, olkaa ihmiset varovaisia!


      • puhut... kirjoitti:

        Noihin ämpärimuovista ja urtsikasta leivottuihin ammeisiin ei ole tarkoitus ruuvata eikä porata ensimmäistäkään reikää. Ennemmin tai harvemmin myöhemmin alkaa vesi mennä vaahtoon, kuoret irtoo vaahdosta ja paatti on valmis juhannuskokkoon, palaa pirun hyvin ja todella mustalla savulla.

        Mitään kaiteelle valmiina olevaa puupalikkaa sieltä sisältä ei löydy, ei terhistä eikä muistakaan veneistä.

        ne vahvikkeet/paksunnokset olis sitten Micro Funiin laittaneet ainakin ohjauskaapelin "laakerin" kiinitys kohtaan sekä knaapien alle, jos ei tehdas. Niitä kun ei sinne jälkeenpäin saa. Näin ainakin omassa.
        Tosin tuota olen havainnut muissakin merkeissä.


      • knaapit?
        jrsj kirjoitti:

        ne vahvikkeet/paksunnokset olis sitten Micro Funiin laittaneet ainakin ohjauskaapelin "laakerin" kiinitys kohtaan sekä knaapien alle, jos ei tehdas. Niitä kun ei sinne jälkeenpäin saa. Näin ainakin omassa.
        Tosin tuota olen havainnut muissakin merkeissä.

        Jos sen kaiteen ruuvaa knaapin tilalle, niin minne ne knaapit sitten laittaa? Vähän hölmö paikka kaiteelle myös tuo moottorikaivo jos pitäs siihen ohjauskaapelin kiinnikkeen tilalle ruuvata...


      • knaapit? kirjoitti:

        Jos sen kaiteen ruuvaa knaapin tilalle, niin minne ne knaapit sitten laittaa? Vähän hölmö paikka kaiteelle myös tuo moottorikaivo jos pitäs siihen ohjauskaapelin kiinnikkeen tilalle ruuvata...

        oikeassa, ei kysyjäkään knaapin paikalle eikä ainakaan moottorikaivoon sitä ole asentamassa vaan luullakseni, kuten nimikin jo sanoo, keulaan. Tällöin hyvä paikka on olisi se mihin lisävarusteenakin se asennetaan, jossa siis usein on vahviste, jos näkyy asennuspaikka. Toivottavasti kommenttisi olikin vitsi, vaikkakin huono, muutoin olisin huolissani............. ;)


    • heh63

      Kokemusta Funista, jonka alkuperäiset kaiteet irtosivat käteen.

      Ankkuriruuvit, jotka kiristyessään leviävät pintamuovin alla, saattavat pitää, mutta en laskisi mitään niidenkään varaan sillä hainevässä ruuveihin kohdistuu kovat voimat.

    • Terhikki33

      Käytä ns kumimuttereita ja vaihda niihin happoruuvit.Pistä sikaa väliin niin vesi ei pääse kuoren väliin.Terhi pitää telakoida valmistajan ohjeen mukaan oisko nurin päin niin vesi valuu talven aikana kuorien välistä olos.Kyllä kestää.

      • PuSe

        Kyllähän tuohon kaiteen saa kiinni. Sovita ensin kaiteet paikalleen ja merkkaa tarkasti ruuvien reiät.
        Mitä isompi laippaosa tulee veneen reunaan vasten, sitä parempi.

        Poraa sitten ruuveille reiät. Sellaiset 10 mm reiät. Sen jälkeen huonekalujen mukana tuleva kuusioavain (tai vastaava L-muotoinen rauta) vain reíästä sisään ja ronki sillä uretaanit pois reilulta alueelta. Akkukone auttaa pyörittämään rautaa. Se lyhyempi L-suora sinne uretaaneihin.

        Kun olet saanut tarpeeksi uretaania irti, paineilmaa sisään että uretaani lähtee. Imurikin voi auttaa.
        Sen jälkeen epoksia avatut poterot täyteen ja siihen ruuvin reiän kohdalle kunnon rst-roppu epoksiin kiinni
        ja odottelet että jämähtää.

        Taisi olla Venemestari -lehdessä tästä työtavasta ihan kuvien kanssa ohjetta. Ne tosin kiinnittivät knaappeja, mutta eihän se sitä kysy mitä kiinnitetään. Tärkeintä on että tulee kunnolla kiinni ja että kestää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe