Matematiikkaa "omaksi iloksi" Helsingissä

Haaveilua

Olen aina ollut kiinnostunut matematiikasta ja haluaisinkin ylläpitää ja kehittää matemaattista ajatteluani. Olen juuri jäänyt työstäni äitiyslomalle (lapsi vielä mahan sisäpuolella) ja olenkin ajatellut, että voisin huvikseni opiskella matematiikkaa sen mukaan, miten elämä antaa myöten. Ilman mitään paineita suorituksista tai edistymisestä siis.

Onko tällainen opiskelu mahdollista Helsingin yliopistossa? Sisään pääsen kyllä papereilla. Mutta vaaditaanko perusopinnoissa läsnäoloja vai saako materiaalin, jota itse opiskelemalla ja tentteihin osallistumalla pärjää? Opiskelin aiemmin teologiaa yliopistossa ja siellä ainakin etäopiskelu olisi ollut monilla kursseilla aika hankalaa. Joidenkin kurssien läpipääsy jopa edellytti läsnäoloa ja sitä siis seurattiin. Miten matematiikan laitoksella perusopinnoissa? Nykyäänhän tehdään myös opintojen edistymisen seurantaa, kuinka herkästi siis lentää ulos, jos opinnot ei edisty? Voisin kuvitella että oma tahtini on ehkä 10 op/lukukausi eli matelua :)

1

429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kikabala

En tiedä Helsingin yliopiston matematiikan opetuksesta, mutta ainakin Turun yliopistossa itseopiskelu onnistuisi - kunhan kävisi kuitenkin laskuharjoitusten tarkastustunneilla. Turussa nimittäin vaaditaan 25% laskuharjoituksista tehdyksi, jotta saa tenttioikeuden kurssiin. Ehkä Helsingissä opiskelu on samanlaista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe