Olemme hankkimassa perheenlisäyksen myötä tilavampaa menopeliä. Auto tulee olemaan 96-99 Grand Voyager. Moottorivaihtoehtoina on 3.3 tai 3.8. Onko näiden välillä eroa miten paljon kulutuksessa?
Paljon on kulutus matka-ajossa ja paljon kaupunki-ajossa ja se käytännöllinen seka-ajon kulutus?
Chrysler Grand Voyager 3.3 vs 3.8 kulutus
30
14857
Vastaukset
- Pete
Eroa ei kai juuri ole, ittellä on 3.8. Kokemusta ei ole 3.3:sta, mutta mitä olen täällä kuullut, pensaa menee samaan tahtiin 3.8:lla ja 3.3:lla.
Koneiden erot ovat männän halkaisijassa ja iskun pituudessa. Männillä on halkaisijaeroa noin 2 mm, siten osia ei erota silmällä. Muilta osin koneet ovat identtisiä.
Näiden tehoero on paperilla aika mitätön. Suurin ero on kuulemma väännössä. 3.8 ei ole järin herkkä heittämään pienempää silmään joka vastamäessä valtateilla, tätä piirrettä olen kuullut sanottavan 3.3:sta.
Matka-ajossa voi päästä alle 10l/100km, jos ajelee 80-90 km/h. Jos ajellaan noin 100km/h, kulutus on noin 10-11 l/100km. Kulutus ei juuri nouse jos ajelee 130-140km/h, ehkä vähän reilut 11 l/100km. Automaatti heittää overdriven päälle vasta yli 70 km/h nopeudessa, siten 80 rajoitusalueella edessä on usein joku purkki joka joko ajelee muuten vaan 65-70 km/h tai sitten hyytyy ekaan ylämäkeen. Seurauksena turhia vaihtamisia ja lisääntynyttä pensan kulutusta.
Kaikki räyhääminen näkyy heti kulutuksessa, painava auto ei kiihdy itsekseen.
Kaupungissa saa menemään ihan niin paljon kuin haluaa, itselläni noin 18-19 l/100km. Rajuilla kiihdytyksillä ja vastaavasti jarrutuksilla päässee noin 25-30 l/100km kulutukseen. Itselleni kaupunkiajolla ei ole merkitystä, koska sitä tulee tosi vähän. Asun Jyväskylässä, jossa sitä voi harjoittaa vain muutaman korttelin välin. Helsingin sumputetussa keskustassa kulutuslukemat ovat varmasti juhlallisia, no tätä kai paikalliset vihreät haluavat.
Työmatkallani kulutus on noin 12-13 l/100km, nopeusrajoitukset ovat 40-60 km/h, matkalla on kaksi liikennevaloa ja yksi jyrkkä ylämäki.
Sekalaisessa ajossa kulutus pyörii noin 13 l/100km. Jos jyrryttää enemmän varsinaista kaupunkiajoa, keskikulutus nousee varmasti.
Kaikenkaikkiaan Grand Voyagerin paikka ei ole kaupunkiajossa. Sillä kuuluu pyyhältää pitkää matkaa hyvillä valtateillä. Tämä onkin suomessa hiukan ongelmallista, koska hyviä teitä ei juuri ole. Auton luonne tulee parhaiten esiin vasta kun päästään ajamaan vähintään 130 km/h.- Janne Kinnunen
Eli kuppi kallistunee 3.8L koneen puolelle. Onko tuossa neliveto jatkuva vai vaihtuuko se etuvedosta sutiessa sitten nelivedolle?
Talvella tuo neliveto on kyllä hyödyllinen. Mielessä on kuitenkin painava auto ja mäkilähdöt liukkaalla kelillä. - Pete
Janne Kinnunen kirjoitti:
Eli kuppi kallistunee 3.8L koneen puolelle. Onko tuossa neliveto jatkuva vai vaihtuuko se etuvedosta sutiessa sitten nelivedolle?
Talvella tuo neliveto on kyllä hyödyllinen. Mielessä on kuitenkin painava auto ja mäkilähdöt liukkaalla kelillä.3.8 -koneisia on sekä nelivetona että etuvetoisina.
Nelivetoisia on tuotu saksaan virallisiakin teitä, tietääkseni kaikki 3.8 etuvetoiset ovat harmaatuotuja tai muuttoautoja jenkeistä.
Näissä jenkkimalleissa ei yleensä ole mm. E -tyypin valoja, ne on hyväksytty saksassa liikenteeseen kansallisen ( siis ei EU -lakien mukaan ) lainsäädännön poikkeusluvin. Nämä saksan lait eivät sido suomalaisia viranomaisia. Siten niiden rekisteröinti suomeen tuottaa hiukan toimintaa. Toki se ei ole mahdotonta, itselläni on juuri sellainen.
Jenkkien mallinimet ovat Plymouth (Grand) Voyager, Dodge (Grand) Caravan ja Chrysler Town & Country. Kannattaa vilkuilla kalleinta eli Town & Countrya, sen nimittäin voi saada suomeen paperien mukaan tavallisena Grand Voyagerina ja säästää hiukan autoverossa. Ittelläni oli Town & Countryn teutonien papereissa mallina Grand Voyager, missään vaiheessa ei kärryä käyty tsekkaamassa, siten se on paprujen mukaan edelleen Grand Voyager.
Päästöt sun muut ovat näissä jenkeissä OK, sikäläiset vaatimukset ovat olleet eurooppaa tiukempia. Kysele AKEsta näistä kaiken maailman tyyppihyväksyntä -juitsuista, muistaakseni vuodesta -98 tuli vaatimukseksi EU -tyyppihyväksyntä.
Talven etuvetoisella 3.8 ajaneena voin sanoa, etten ole nelivetoa kaivannut. Kärry mennä möyrii eleettömästi sellaisistakin paikoista, että itseä hirvittää. Eihän sen nyt mikään maastoauto tarvi olla. Nelivedosta saa (sai?) jotain hyötyä alppialueella.
Ennen ostoa ota selvää rekisteröinnin onnistumisesta suomeen, ota yhteys AKE:n ajoneuvotekniikkaan, numero löytyy www.ake.fi. Suomen maahantuojalta ei kannata kysellä mitään, vastauksen voin antaa minäkin: maahantuonti ei onnistu. Näin minullekin sanottiin, mutta tuolla se kärry nyt vaan on suomen rekkareissa parkissa.
Kaikkein vähimmällä tietty pääsee kun ostaa saksaan virallisesti maahantuodun 3.8:sin. - Craisu
Itsellä 3.3 LX uudempi korinen kuluttaa normaalissa matka-ajossa 80km/h nopeudessa n. 8 L/100km ja 100km/h nopeudessa n. 9 L/100km.
Kierroksia ajettaessa 100km/h on 2000rpm.
Kulutus riippuu paljon ajotyylistä.
Seka-ajossa kulutus ollut 10-11 L/100km. - uuno
Craisu kirjoitti:
Itsellä 3.3 LX uudempi korinen kuluttaa normaalissa matka-ajossa 80km/h nopeudessa n. 8 L/100km ja 100km/h nopeudessa n. 9 L/100km.
Kierroksia ajettaessa 100km/h on 2000rpm.
Kulutus riippuu paljon ajotyylistä.
Seka-ajossa kulutus ollut 10-11 L/100km.No mulla vei kyseinen yhdistelmä talvella noin 13-14l satasella.Alle kympin lukemiin en vain tahdo uskoa....
- Pete
Craisu kirjoitti:
Itsellä 3.3 LX uudempi korinen kuluttaa normaalissa matka-ajossa 80km/h nopeudessa n. 8 L/100km ja 100km/h nopeudessa n. 9 L/100km.
Kierroksia ajettaessa 100km/h on 2000rpm.
Kulutus riippuu paljon ajotyylistä.
Seka-ajossa kulutus ollut 10-11 L/100km.Lisään vielä että 3.8 lukemat on otettu ajotietsikasta, voi olla etten muista ihan oikein. Ei tule enää niin aktiivisesti seurattua, koska on olemassa nyrkkisääntö: jos auton moottori käy -> pensaa kuluu.
Luulisin, että nämä 3.3 lukemat ovat aika samoja kuin 3.8:lla. Olen joskus nähnyt 80 km/h vauhdissa ajotietsikassa 7 l/100 km lukemia. Yleensä kyllä 8-9 l/100 km, riippuu tien profiilista.
Kierrokset 80 km/h ovat nippa nappa yli tyhjäkäynnin ( 1300-1500 ), satasessa jotain 2000 rpm. - Pete
uuno kirjoitti:
No mulla vei kyseinen yhdistelmä talvella noin 13-14l satasella.Alle kympin lukemiin en vain tahdo uskoa....
Olet vissiin itse mitannut keskikulutuksen pidemmällä aikavälillä. Ei se mun V6 kyllä tässä nurkkapyörityksessä ( keskinopeus alle 60km/h ) ja satunnaisilla valtatiepyrähdyksillä pääse lähellekään kymppia, vaan noin 13-14 l/100km. Jos kaupungissa jurruttaisi enemmän kuin nyt, kulutus nousisi vielä tästäkin.
Valtatieajossa ( noin 80 km/h ) voi kyllä päästä alle kympin keskikulutukseen. - GV2000
Craisu kirjoitti:
Itsellä 3.3 LX uudempi korinen kuluttaa normaalissa matka-ajossa 80km/h nopeudessa n. 8 L/100km ja 100km/h nopeudessa n. 9 L/100km.
Kierroksia ajettaessa 100km/h on 2000rpm.
Kulutus riippuu paljon ajotyylistä.
Seka-ajossa kulutus ollut 10-11 L/100km.Grand Voyager 2.4 M5 kulutus 6 hengen kuormalla paljon tavaraa mukana reipasvauhtisessa matka-ajossa on melko tarkkaan 9 L/100 km. Vakionopeussäädintä en käytä mäkisessä maastossa.
Ennätyskulutus tuli talvella kaupunkiajossa 12 L/100 km. Kaupunkiajoon ei kannata hankkia Voyageria varsinkaan manuaalivaihteella.
Kaikki kulutukset on laskettu täyteen takkausten välisestä huoltoaseman mittarilukemasta. Voyagerin matkamittarin tarkkuutta ei ole tullut tutkittua. Yli 700 km tankillisella kuitenkin pääsee. - HUPS!
Janne Kinnunen kirjoitti:
Eli kuppi kallistunee 3.8L koneen puolelle. Onko tuossa neliveto jatkuva vai vaihtuuko se etuvedosta sutiessa sitten nelivedolle?
Talvella tuo neliveto on kyllä hyödyllinen. Mielessä on kuitenkin painava auto ja mäkilähdöt liukkaalla kelillä.Taitaapa olla moisessa niin että takakardaani pyörii kokoajan ja takaperän luona oleva visko antaa voimaa tarvittaessa takaperälle . eli normaali ajossa etuveto -> tarvittaessa neliveto. Takaperä on lukollinen joten muista öljynvaihdossa että jotain lukkoperän lisäainetta pitää lisätä!
- Janne Kinnunen
Mitkä kohdat autosta tulee syynätä erityisen tarkkaan ennen ostoa? Perinteiset pintapuoliset viat löydän kyllä ja takakontista löytyy haalari niin pääsee liukumaan auton alle, tai käyttää hallissa ja katsoo auton alle.
Tulisiko automaattivaihteiston toimintaa testata jotenkin? Tämä on meidän perheen ensimmäinen automaattivaihteinen auto.
Oston jälkeen ajattelin tehdä heti ruostesuojauksen ja vaihtaa öljyt moottoriin ja vaihdelaatikkoon. Ehkä ilmansuodatin ja mahdollisesti sytytystulpat. Näissä peleissä taisi olla niitä normaaleja tulppia ja sitten niitä pitkäkestoisia platinatulppia?- Pete
Automaatti:
- aja laatikko lämpimäksi ( itse asiassa kuumaksi ). Pistä P -asentoon ja moottorin käydessä syynää öljyn korkeus mittatikusta. Sama moottori seis. Tikussa on merkinnät missä öljyn pinnan pitää olla. Liian vähän on huono asia, samoin liikaa
- kokeile ajossa kaikki ajoalueet ja kick-downin toiminta. Overdrive menee päälle vasta yli 70-80 km/h nopeudessa ja turbiini lukittuu.
- Ota valkoista talouspaperia ja tiputa siihen pisara automaatinöljyä. Läiskän pitää olla ruusun punainen, jos keskusta ruskeaa öljy on oksidoitunutta ( palanutta ) ja se viittaa luistoon -> toosa finaalissa ja kaipaa laittoa 1500 eur. Tosin vaikka väri olisikin OK, voi se silti olla laiton tarpeessa, jobbari on voinut ennen myyntiä vaihtaa uudet öljyt.
- katso vaihteen alta pannun tiiveys, onko ruutattu silikonia tms pielavetistä, samalla voi tsekata moottorin öljypohjan, onko kuiva vai näkyykö öljyä.
- kun siellä alla ollaan, katso pohjan kunto. Pellit ovat sinkittyjä eikä ruosteläikkiä saisi löytyä. Jos on, sinkit ovat loppumassa ja kärry muuttumassa ruostepommiksi.
- Syynää samalla siellä alla pakarin ja äänenvaimentajan kunto, tämä on tosin kohtuu halpa vaihdettava ( pyöreet 200 eur ), joten jos muuten auto on OK, ei sitä kannata blokata pakarin takia, saahan siitä syyn tinkiä.
- Montulla ollessa syynää etupyörien nivelet, jollain tavalla rynkytä alustaa ( saa käyttää voimaa ), kuuluuko kitinää tai onko klappia. Vikinät viittaavat palloniveliin, alapallojen rasvaus yleensä poistaa sen. Alustan osat ovat kulutustavaraa, mutta saahan taas uuden syyn tinkiä
- helmoissa etupyörien kohdalla voi olla hiekka syönyt maalia, joissain malleissa on muoviset helmalistat jolloin tätä vikaa ei esiinny.
- tsekkaa ohjaustehostajan öljyn pinta. Työmäntä on etupyörien välissä alustassa, onko vuotoa, onko pinta OK
- syynää luonnollisesti moottoriöljyn kunto ja pinnan korkeus
-renkaat: rengaskoko ja kunto. Vojassa pitäisi olla 215/65 R16, jotkut saiturin käyttävät pienempiä kumeja säästösyistä, tosin joissain malleissa on pienemmät kumit, katso rekkariotteesta mitä pitäisi olla. Uudet kesärenkaat maksavat noin 400 eur, joten jos kumit ovat finaalissa, kannattaa taas tinkiä
- laita autoon kiinni OBD-II skanneri ja vaadi nähdä vikakoodit. Jos tulee koodi 12, kysy miksi akku on ollut äskettäin irti. Jos tulee vain koodi 55, kaikki on tältä osin OK.
Kun kärry on hankittu
- öljyt koneeseen ja vaihteeseen
- tulpat sytysjohtimet
- suodattimet
- moniurahihna
- kannattaa ainakin harkita lambda -anturien vaihtoa ( 2 kpl, toinen pahassa paikassa pakosarjasssa, toinen katin jälkeen ), jenkeissä kun ne ovat kulutusosia. Merkkihuolto tosin rokottaa niistä 200 eur ketale. Jenkkivaraosa -liikkeistä saa niitä noin puoleen hintaan.
Kannattaa harkita 96 000km määräaikaishuoltoa ja lisätä siihen tulppien vaihto. Vaadi että sytysjohtimet ja moniurahihna tosiaan vaihdetaan, tuppaavat muuten vain saamaan valohoitoa. Pyydä autolle huoltokirja merkkihuollosta muistioksi auton suomi-historialle.
Tulpat ovat platinaelektrodein, vaihtoväli 100 000km. Tämä kai siksi, koska V6 -myllyn tulppien vaihto on sangen hankala operaatio.
- Grand
jos sinua askaroittaa Voyagerin polttoaineen kulutus, niinkatsele ihmeessä 2,4 koneellisia. Mulla on nyt 7 jenkki tila-autoa ja 4 Voyager ja uskaltaisin väittää, että tässa keskustelussa mainitut 7-8-alle 10l/100km kulutuslukemat ovat hetkellisia eivät keskikuluituksia. 3.3 koneella en itse päässyt koskaan alla 11,8 l/100 km keskikulutukseen (vm. -02 auto), vaikka kuinka yritti pihistää. Ajoin siis suurimpia sallittuja nopeuksia. Eli jos ajaa tasaista 80 km/h vauhtia, voi päästä tuohon valmistajan ilmoittamaan maantiekulutukseen (kympinpintaan), ei muuten. 3.3:lla tekee tiukkaa päästä tuohon 12,7 ilmoitettuun keskikulutukseenkin. Gran Vouager on iso auto ja vie paljon bensaa, tosin ei kuljetuskapasiteettiinsa nähden.
- Ei liikennevaloja
Pääsee alle kympin matka-ajossa, noin 80-90km/h niin kulutus yhdeksän paikkeilla. Meidän sekalaisessa `maaseutukaupunkiajossa´ kulutus noin 12.
- 3,3 AWD
HESASSA KAUPUNKI PÖYRITYS 12 - 15 LITRAA MAANTIELLÄ 80 - 90 KM/H EI VAKIONOPEUSSÄÄTIMELLÄ VAAN OMALLA JALALLA JA EI OHITUKSIA KAASUPOHJASSA KULUTUS 10,2 USEALLA TANKILLISELLA. EIKÖS NE KAIKKI AUTOT VIE SEN MITÄ TANKKAA , JOS BENSAPIHIÄ HANKKII NIIN VÄÄRÄN KOKOLOUKAN AUTO ON KYSEESSÄ . VERRATAANPA VAIKKA MINUN EDELLISEEN AUTOON 940 STW 2,3 JOSSA KAUPUNKI KULUTUS 14 - 16 JA MAANTIELLÄ EI PÄÄSSYT ALLE 11 JOTEN ITSE VOIT VETÄÄ OMAT JOHTOPÄÄTÖKSET
- Janne Kinnunen
Kiitoksia loistavista vastauksista.
Nyt olisi kiikarissa yksi Voyager. Autossa on kuitenkin kasettisoitin, jonka tilalle tahtoisin mieluusti CD-soittimen. Onko joku tehnyt tällaista vaihtoa Voyagerin omaan cd-soittimeen?
Tuo aukko näyttää 2xDIN koolta eli mahtuisi kaksi normaalikokoista soitinta. Sen kokoisiakin olen muistaakseni jossain nähnyt myytävän. Onkohan paha homma tehdä tuo vaihto?- craisu
pitää hommata sekä adapterijohtosarja. Itse sain ne edullisesti (yht.15 €) merkkiliikkeestä, taisin kyllä saada johtosarjan ilmaiseksi?
Kokeilin CD-soitinta joka tosin on jo hieman vanha (tehojen suhteen), eikä soinut mitenkään hyvin, olisi vaatinut varmaan vahvistimen.
Laitoin vanhan systeemin takaisin koska oli niin ankean näköinen toosa muutenkin ja radio-kanavat ei pysyneet kohdallaan.
Todennäköisesti uudemmat soittimet ovat jo parempia, eivätkä tarvitse vahvistinta, kannattaisi ehkä ostaa soitin jossa on DVD-valmius mahdollista lasten viihtymisen parantamisen kannalta? - Pete
Pete kirjoitti:
Hommasin muuten merkkihuollosta asennuspaneelin ja johtosarjan DIN -koon soitinta varten. Uteliaisuuttani kurkkasin Infinityn taakse, johdotus oli pääosin sellainen kuin http://www.installdr.com/ väittää, soittimessa on lisänä vielä tuntematon kahden johdon liitin. Nyppäsin sen kokeeksi irti, mutta mitään eroa en huomannut, löysin siis ns. ylimääräisen osan :-)
Johtosarjan liittimet menee suoraan mm. Pioneeriin mukana tulevaan johtosarjaan. Piuhoja ja asennuspaneelia ei löytynyt liikkeen varaosakirjanpidosta, olivat olleet hyllyssä pyörimässä. Ostin ne sitten pois kuleksimasta, ennen kuin joku muu ne nappaa.
T&C:ssä oleva Infinty Sound Systemsin CD/radio ei ole niitä parhaimpia toimivuudeltaan, ääni on kyllä OK. Se pirun CD vaan toimii miten lystää, radio samaten. Jenkeistä löytyy paljon osaa, joilla tämän rakkineen voi vaihtaa kunnon peliin, eli ongelma on tunnettu.
Systeemissä on ilmeisesti omat vahvarit tai jonkinlaiset aktiivijakosuotimet jossain auton rakenteissa piilossa. Siten radion vaihto ei onnistu ihan tosta vain.
Kun saan lisäinspiraatiota, vaihdan sen soittimen toiseen. Perästä kuuluu nim.merkillä riko-se-itse-ja-vie-sitten-korjaamolle.
- Janne Kinnunen
Noniin. Tuli sitten hommattua -96 vuosmallinen otsikon mukainen menopeli. Eilen tuli ajettua reilu 400km ja ensituntuma on aivan mieletön.
Ohitukset onnistuu helposti, vaikka auto on iso. Sisätilan melu on erittäin pieni. 100km/h vauhdissa kierrosluku pyörii 1800-1900rpm välillä. Kulutuskaan ei ollut mielestäni paha 9.35 L/100km. Tämä lähes kokonaan matka-ajoa.
Lohkolämmitin kyseisestä menopelistä uupuu. Pitää käydä sellainen asennuttamassa.
Varusteita on muuten ihan riittävästi.
Kiitoksia etenkin nimimerkki "Pete" :lle. Autoa tuli ennen ostoa syynättyä 2 tuntia koeajot :)- Pete
Samanlainen fiilinki oli meitsilläkin, kun hyppäsin T&C puikkoihin keskieuroopassa. Teutonit ja sveitsiläiset varmaan ihmetteli miksi tolla hepulla on suupielet korvissa :-).
Autobaanalla ajo oli juhlaa, 140km/h cruiseen ja annoin mennä. Ylämäet eivät menoa hiljentäneet, jossain Kasselin paikkeilla oli motarilla aika rankkaa ylämäkea, T&C ei näistä ollut moksiskaan, sen sijaan jotkut väyrysmersut ja GTI -golfit jäivät jalkoihin. Tais tuning-poitsujen itsetunto saada aika kolauksen, koska niiden oli ihan pakko taas ylämäen jälkeen painaa ohi sen mitä kieseistä lähti. No, seuraavassa ylämäessa taas tavattiin...Sama juttu jossain ruotsissa, joku mannevolvo hyytyi yhteen ylämäkeen Jonköpingin (?) liepeillä, seuraavalla tasaisella se taas tuli ohi sen mitä koneesta irti sai jne.
Kahdeksankympin rajoitusalueella mylly pyörittää vain hiukan enemmän kuin tyhjäkäynnillä ( jotai 1500 rpm ), jos on tasaista pensaa menee jotain 7-8 litraa satasella. Normaalisti menee kyllä samaa tahtia kuin sullakin.
Tietääkseni 3.8 menee sama DEFAn vastus kuin 3.3:een, merkkihuolto tietää sen varmasti. Kyselin muutamasta autosähköliikkeestä hintaa lämppärille, tällä kertaa merkkihuolto oli noin samaa tasoa joten vein auton sinne. Itseasennus on aika hankalaa, vastuksen paikka on koneen takana, sinne pääsee käsiksi vain montulta auton alta. Olen kyllä kuullut että jotkut ovat sen itse tehneet.
Jos ei ole tolppapaikkaa kotona, kannattaa harkita eberiä tai vepastoa. Jos lämmittää vaan koneen ( ei laita sisätilan puhallusta päälle )eikä käytä kuin max puolituntia ( riittää hyvin, bensalämppäri teho on luokkaa 5 kW, lohkolämppäri vain noin 600 W ), ei akku ole moksiskaan. Lämppäri on vaan pirun hinnakas ( pyöreet 2000 eur kaukosäädöllä asennettuna).
Jos tarvitsee tosi asiantuntijaa huoltoon, ei kannata maksaa 50 eur / tunti siitä että joku teini kaivelee nenäänsä auton vieressä, soita Kauno Koskinen Oy Hartolassa ( 03-874870, 0400-843083 ). Vaativatkin huollot sujuvat, mukaanlukien automaatin huolto. Koskisella on omana autonaan Voyager, jonka on itse rakennellut ruttutukun "osista", joten auto on tuttu. Samasta firmasta saa myös import -osaa.
Jenkkivehkeiden osakauppiaita löytyy suomesta aika kiitettävästi ( American Parts, American Import 014-283 060, Racers Place, US Center OY Loimaalla 02 - 7622 840 jne ).
http://www.racersplace.fi/yhteystied.php
http://www.uscenter.fi/
http://www.multi.fi/~aparts/
Jenkeistäkin saa suoraan osaa, mm. http://www.chrysler-parts-dealer.com/
http://www.oxygensensorwholesale.com/
http://www.carpartsamerica.com/
Haittana kallis rahti ja päälle tulevat tullit alv. Nyrkkisääntönä voisin sanoa hinnan tuplaantuvan kun osa on suomessa. Toisaalta koska taala on nyt halpaa, voi silti päästä suomen hintoja halvemmalla.
Merkkihuollossa ja "tavallisissa" huolloissa voit vaihdattaa öljyt koneeseen ja automaattiin (suurin varauksin, merkkihuolto mieluummin) yms. minkä voi olettaa sujuvan ilman aivotyötä. Automaatin öljyjen kanssa pitää vain olla tarkkana, ainoastaan Mopar ATF 3 on sallittua. Samalla pitää vaihtaa suodatin, ei kannata käyttää muuta kuin Moparin suodatinta. Jos joku väittää että Dexron sopii ihan hyvin ja joku bilteman/motonetin suodatinkin käy, lähde samantien muualle ja lujaa. Muutaman euron säästöllä voi saada aikaan 1000 euron remontin.
Löytyikö autosta muuten mitään huomautettavaa renkaiden potkimisen yhteydessä ? - Janne Kinnunen
Pete kirjoitti:
Samanlainen fiilinki oli meitsilläkin, kun hyppäsin T&C puikkoihin keskieuroopassa. Teutonit ja sveitsiläiset varmaan ihmetteli miksi tolla hepulla on suupielet korvissa :-).
Autobaanalla ajo oli juhlaa, 140km/h cruiseen ja annoin mennä. Ylämäet eivät menoa hiljentäneet, jossain Kasselin paikkeilla oli motarilla aika rankkaa ylämäkea, T&C ei näistä ollut moksiskaan, sen sijaan jotkut väyrysmersut ja GTI -golfit jäivät jalkoihin. Tais tuning-poitsujen itsetunto saada aika kolauksen, koska niiden oli ihan pakko taas ylämäen jälkeen painaa ohi sen mitä kieseistä lähti. No, seuraavassa ylämäessa taas tavattiin...Sama juttu jossain ruotsissa, joku mannevolvo hyytyi yhteen ylämäkeen Jonköpingin (?) liepeillä, seuraavalla tasaisella se taas tuli ohi sen mitä koneesta irti sai jne.
Kahdeksankympin rajoitusalueella mylly pyörittää vain hiukan enemmän kuin tyhjäkäynnillä ( jotai 1500 rpm ), jos on tasaista pensaa menee jotain 7-8 litraa satasella. Normaalisti menee kyllä samaa tahtia kuin sullakin.
Tietääkseni 3.8 menee sama DEFAn vastus kuin 3.3:een, merkkihuolto tietää sen varmasti. Kyselin muutamasta autosähköliikkeestä hintaa lämppärille, tällä kertaa merkkihuolto oli noin samaa tasoa joten vein auton sinne. Itseasennus on aika hankalaa, vastuksen paikka on koneen takana, sinne pääsee käsiksi vain montulta auton alta. Olen kyllä kuullut että jotkut ovat sen itse tehneet.
Jos ei ole tolppapaikkaa kotona, kannattaa harkita eberiä tai vepastoa. Jos lämmittää vaan koneen ( ei laita sisätilan puhallusta päälle )eikä käytä kuin max puolituntia ( riittää hyvin, bensalämppäri teho on luokkaa 5 kW, lohkolämppäri vain noin 600 W ), ei akku ole moksiskaan. Lämppäri on vaan pirun hinnakas ( pyöreet 2000 eur kaukosäädöllä asennettuna).
Jos tarvitsee tosi asiantuntijaa huoltoon, ei kannata maksaa 50 eur / tunti siitä että joku teini kaivelee nenäänsä auton vieressä, soita Kauno Koskinen Oy Hartolassa ( 03-874870, 0400-843083 ). Vaativatkin huollot sujuvat, mukaanlukien automaatin huolto. Koskisella on omana autonaan Voyager, jonka on itse rakennellut ruttutukun "osista", joten auto on tuttu. Samasta firmasta saa myös import -osaa.
Jenkkivehkeiden osakauppiaita löytyy suomesta aika kiitettävästi ( American Parts, American Import 014-283 060, Racers Place, US Center OY Loimaalla 02 - 7622 840 jne ).
http://www.racersplace.fi/yhteystied.php
http://www.uscenter.fi/
http://www.multi.fi/~aparts/
Jenkeistäkin saa suoraan osaa, mm. http://www.chrysler-parts-dealer.com/
http://www.oxygensensorwholesale.com/
http://www.carpartsamerica.com/
Haittana kallis rahti ja päälle tulevat tullit alv. Nyrkkisääntönä voisin sanoa hinnan tuplaantuvan kun osa on suomessa. Toisaalta koska taala on nyt halpaa, voi silti päästä suomen hintoja halvemmalla.
Merkkihuollossa ja "tavallisissa" huolloissa voit vaihdattaa öljyt koneeseen ja automaattiin (suurin varauksin, merkkihuolto mieluummin) yms. minkä voi olettaa sujuvan ilman aivotyötä. Automaatin öljyjen kanssa pitää vain olla tarkkana, ainoastaan Mopar ATF 3 on sallittua. Samalla pitää vaihtaa suodatin, ei kannata käyttää muuta kuin Moparin suodatinta. Jos joku väittää että Dexron sopii ihan hyvin ja joku bilteman/motonetin suodatinkin käy, lähde samantien muualle ja lujaa. Muutaman euron säästöllä voi saada aikaan 1000 euron remontin.
Löytyikö autosta muuten mitään huomautettavaa renkaiden potkimisen yhteydessä ?Juu, autossa on jonkin verran laitettavaa.
Ilmastointi ja vakionopeuden säädin eivät toimineet.
Ilmastointiin lisättiin kylmäaineet konepellin tarran mukaisesti, jolloin ilmastoinnin kompressori lähti pyörimään ja alkoi tulla kylmää ilmaa niinkuin pitääkin. Painekytkin ei kuitenkaan toimi. Letkuissa oli painetta jo 30 bar eikä painekytkin toiminut. Ilmastointia ei siis voi käyttää ainakaan pienissä nopeuksissa tai letkut voivat revetä.
Vika ilmastoinnissa on siis sähköpuolella tai tuossa paineanturissa. Pitäisikö flektin tai molempien flektien lähteä pyörimään, kun ilmastointi laitetaan päälle? Koitan itse käydä läpi kaikki liitokset, jos niissä on hapettumia. Löytyyköhän jostain kytkentäkuvia tuosta ilmastoinnin sähköpuolesta?
Vakionopeuden säädin oli mykkä. Tällekään en itse osaa varmaan muuta tehdä, kuin käydä kaikki liittimet ja releet läpi hapettumia etsiskellen. Kytkentäkuvat vakionopeuden säätimen sähkökytkennöistä toki auttaisi kummasti jos tällaisen jostain löytäisi.
Muuten ei vikoja löytynyt. Pitää tehdä tuohon kuitenkin nyt suurempi huoltotyö, niin voi sitten ajaa rauhallisin mielin, kun on uudet öljyt, suodattimet, hihnat yms laitettu.
Löytyykö tähän malliin jostain korjauskäsikirjaa? Pitänee tutkiskella googlella, jos jostain saisi tilattua ihan merkkikohtaisen korjauskäsikirjan vaikka Haynes tai muu vastaava. Enklanti ei ole onkelma :)
Alkuun yritän tehdä huollot itse niin pitkälle kuin pystyn. Ei ole vielä tullut katsottua auton alle, että miten vaikea on vaihtaa esim. öljyt ja suodattimet moottoriin ja automaattilootaan. - Janne Kinnunen
Janne Kinnunen kirjoitti:
Juu, autossa on jonkin verran laitettavaa.
Ilmastointi ja vakionopeuden säädin eivät toimineet.
Ilmastointiin lisättiin kylmäaineet konepellin tarran mukaisesti, jolloin ilmastoinnin kompressori lähti pyörimään ja alkoi tulla kylmää ilmaa niinkuin pitääkin. Painekytkin ei kuitenkaan toimi. Letkuissa oli painetta jo 30 bar eikä painekytkin toiminut. Ilmastointia ei siis voi käyttää ainakaan pienissä nopeuksissa tai letkut voivat revetä.
Vika ilmastoinnissa on siis sähköpuolella tai tuossa paineanturissa. Pitäisikö flektin tai molempien flektien lähteä pyörimään, kun ilmastointi laitetaan päälle? Koitan itse käydä läpi kaikki liitokset, jos niissä on hapettumia. Löytyyköhän jostain kytkentäkuvia tuosta ilmastoinnin sähköpuolesta?
Vakionopeuden säädin oli mykkä. Tällekään en itse osaa varmaan muuta tehdä, kuin käydä kaikki liittimet ja releet läpi hapettumia etsiskellen. Kytkentäkuvat vakionopeuden säätimen sähkökytkennöistä toki auttaisi kummasti jos tällaisen jostain löytäisi.
Muuten ei vikoja löytynyt. Pitää tehdä tuohon kuitenkin nyt suurempi huoltotyö, niin voi sitten ajaa rauhallisin mielin, kun on uudet öljyt, suodattimet, hihnat yms laitettu.
Löytyykö tähän malliin jostain korjauskäsikirjaa? Pitänee tutkiskella googlella, jos jostain saisi tilattua ihan merkkikohtaisen korjauskäsikirjan vaikka Haynes tai muu vastaava. Enklanti ei ole onkelma :)
Alkuun yritän tehdä huollot itse niin pitkälle kuin pystyn. Ei ole vielä tullut katsottua auton alle, että miten vaikea on vaihtaa esim. öljyt ja suodattimet moottoriin ja automaattilootaan.Noniin. Vaihdoin öljyt moottoriin ja automaattiaskiin, sekä molempiin suodattimet. Vaihdoin myös ilmansuodattimen. Sytytystulppia en vielä saanut, mutta ne menee tällä viikolla vaihtoon.
Tilaan uuden paineanturin tuohon ilmastointiin ja katson miten se vaikuttaa sen toimintaan. Sen jälkeen voikin ruveta metsästämään vakionopeuden säätimen toimintavikaa. - Janne Kinnunen
Janne Kinnunen kirjoitti:
Juu, autossa on jonkin verran laitettavaa.
Ilmastointi ja vakionopeuden säädin eivät toimineet.
Ilmastointiin lisättiin kylmäaineet konepellin tarran mukaisesti, jolloin ilmastoinnin kompressori lähti pyörimään ja alkoi tulla kylmää ilmaa niinkuin pitääkin. Painekytkin ei kuitenkaan toimi. Letkuissa oli painetta jo 30 bar eikä painekytkin toiminut. Ilmastointia ei siis voi käyttää ainakaan pienissä nopeuksissa tai letkut voivat revetä.
Vika ilmastoinnissa on siis sähköpuolella tai tuossa paineanturissa. Pitäisikö flektin tai molempien flektien lähteä pyörimään, kun ilmastointi laitetaan päälle? Koitan itse käydä läpi kaikki liitokset, jos niissä on hapettumia. Löytyyköhän jostain kytkentäkuvia tuosta ilmastoinnin sähköpuolesta?
Vakionopeuden säädin oli mykkä. Tällekään en itse osaa varmaan muuta tehdä, kuin käydä kaikki liittimet ja releet läpi hapettumia etsiskellen. Kytkentäkuvat vakionopeuden säätimen sähkökytkennöistä toki auttaisi kummasti jos tällaisen jostain löytäisi.
Muuten ei vikoja löytynyt. Pitää tehdä tuohon kuitenkin nyt suurempi huoltotyö, niin voi sitten ajaa rauhallisin mielin, kun on uudet öljyt, suodattimet, hihnat yms laitettu.
Löytyykö tähän malliin jostain korjauskäsikirjaa? Pitänee tutkiskella googlella, jos jostain saisi tilattua ihan merkkikohtaisen korjauskäsikirjan vaikka Haynes tai muu vastaava. Enklanti ei ole onkelma :)
Alkuun yritän tehdä huollot itse niin pitkälle kuin pystyn. Ei ole vielä tullut katsottua auton alle, että miten vaikea on vaihtaa esim. öljyt ja suodattimet moottoriin ja automaattilootaan.Tilasin tuohon merkkikohtaisen korjauskäsikirjan osoitteesta http://www.themotorbookstore.com
Sieltä löytyi käsikirja "Chrysler Town and Country 1996-2000 repair manual". - Pete
Janne Kinnunen kirjoitti:
Juu, autossa on jonkin verran laitettavaa.
Ilmastointi ja vakionopeuden säädin eivät toimineet.
Ilmastointiin lisättiin kylmäaineet konepellin tarran mukaisesti, jolloin ilmastoinnin kompressori lähti pyörimään ja alkoi tulla kylmää ilmaa niinkuin pitääkin. Painekytkin ei kuitenkaan toimi. Letkuissa oli painetta jo 30 bar eikä painekytkin toiminut. Ilmastointia ei siis voi käyttää ainakaan pienissä nopeuksissa tai letkut voivat revetä.
Vika ilmastoinnissa on siis sähköpuolella tai tuossa paineanturissa. Pitäisikö flektin tai molempien flektien lähteä pyörimään, kun ilmastointi laitetaan päälle? Koitan itse käydä läpi kaikki liitokset, jos niissä on hapettumia. Löytyyköhän jostain kytkentäkuvia tuosta ilmastoinnin sähköpuolesta?
Vakionopeuden säädin oli mykkä. Tällekään en itse osaa varmaan muuta tehdä, kuin käydä kaikki liittimet ja releet läpi hapettumia etsiskellen. Kytkentäkuvat vakionopeuden säätimen sähkökytkennöistä toki auttaisi kummasti jos tällaisen jostain löytäisi.
Muuten ei vikoja löytynyt. Pitää tehdä tuohon kuitenkin nyt suurempi huoltotyö, niin voi sitten ajaa rauhallisin mielin, kun on uudet öljyt, suodattimet, hihnat yms laitettu.
Löytyykö tähän malliin jostain korjauskäsikirjaa? Pitänee tutkiskella googlella, jos jostain saisi tilattua ihan merkkikohtaisen korjauskäsikirjan vaikka Haynes tai muu vastaava. Enklanti ei ole onkelma :)
Alkuun yritän tehdä huollot itse niin pitkälle kuin pystyn. Ei ole vielä tullut katsottua auton alle, että miten vaikea on vaihtaa esim. öljyt ja suodattimet moottoriin ja automaattilootaan.Meitsillä cruise vikuuntui tuossa keväällä, OBD antoi vikakoodi 34, joka kertoo että
- cruisen johdotuksessa vikaa
- solenoidi rikki
Chryslerin solenoidit ovat erittäin kestäviä, syy on yleesä piuhoissa. Meitsillä syynä oli irronnut johtoliitin ( huollon yhtyedessä jäänyt irti vahingossa ). Piuha kiinni ja taas toimi. Renkkaa virta-avaimella päälle-pois-päälle-pois-päälle ( siis virrat päälle -asentoon, älä startta ). Check engine valo vilkuttaa koodit numero kerrallaan. Koodi 34 tulee siis kolme vilkahdusta, tauko, neljä vilkahdusta.
Solenoidi löytyy akun puolelta, siitä lähtee vaijeri kaasuläppään (?), toinen vaijeri menee kaasupolkimeen. Liitin on solenoidin kyljessä.
Haynesin riko-se-itse -oppaassa on kytkentäkaaviot. Löytyy amazom.comista.
www.tweddle.com/techinfo-europubs saattaa löytyä ihan kunnon korjaamokäsikirja. Linkki tosin on ollut hengetön, kun sitä kokeilin.
Ratin kellonjouset hapettuvat toisinaan, silloin tosin sippaa myös airbag ( varoitusvalo palaa ), eikä tuota koodia 34 kai tule.
Vie kärry 96000 määräaikaishuoltoon. Se on sangen kattava ja samalla tulee muitakin paikkoja katsotta ja saat ( pyydä ) huoltokirjan. - Pete
Janne Kinnunen kirjoitti:
Noniin. Vaihdoin öljyt moottoriin ja automaattiaskiin, sekä molempiin suodattimet. Vaihdoin myös ilmansuodattimen. Sytytystulppia en vielä saanut, mutta ne menee tällä viikolla vaihtoon.
Tilaan uuden paineanturin tuohon ilmastointiin ja katson miten se vaikuttaa sen toimintaan. Sen jälkeen voikin ruveta metsästämään vakionopeuden säätimen toimintavikaa.Ole varoivainen sen ilmastoinnin käpälöinnin kanssa. Kylmäaine on korkeassa paineessa, voi vaikka näkö mennä jos saat kaiken silmillesi.
- Pete
Janne Kinnunen kirjoitti:
Juu, autossa on jonkin verran laitettavaa.
Ilmastointi ja vakionopeuden säädin eivät toimineet.
Ilmastointiin lisättiin kylmäaineet konepellin tarran mukaisesti, jolloin ilmastoinnin kompressori lähti pyörimään ja alkoi tulla kylmää ilmaa niinkuin pitääkin. Painekytkin ei kuitenkaan toimi. Letkuissa oli painetta jo 30 bar eikä painekytkin toiminut. Ilmastointia ei siis voi käyttää ainakaan pienissä nopeuksissa tai letkut voivat revetä.
Vika ilmastoinnissa on siis sähköpuolella tai tuossa paineanturissa. Pitäisikö flektin tai molempien flektien lähteä pyörimään, kun ilmastointi laitetaan päälle? Koitan itse käydä läpi kaikki liitokset, jos niissä on hapettumia. Löytyyköhän jostain kytkentäkuvia tuosta ilmastoinnin sähköpuolesta?
Vakionopeuden säädin oli mykkä. Tällekään en itse osaa varmaan muuta tehdä, kuin käydä kaikki liittimet ja releet läpi hapettumia etsiskellen. Kytkentäkuvat vakionopeuden säätimen sähkökytkennöistä toki auttaisi kummasti jos tällaisen jostain löytäisi.
Muuten ei vikoja löytynyt. Pitää tehdä tuohon kuitenkin nyt suurempi huoltotyö, niin voi sitten ajaa rauhallisin mielin, kun on uudet öljyt, suodattimet, hihnat yms laitettu.
Löytyykö tähän malliin jostain korjauskäsikirjaa? Pitänee tutkiskella googlella, jos jostain saisi tilattua ihan merkkikohtaisen korjauskäsikirjan vaikka Haynes tai muu vastaava. Enklanti ei ole onkelma :)
Alkuun yritän tehdä huollot itse niin pitkälle kuin pystyn. Ei ole vielä tullut katsottua auton alle, että miten vaikea on vaihtaa esim. öljyt ja suodattimet moottoriin ja automaattilootaan.Tietääkseni toinen flekti on ilmastointia varten, sen pitäisi kai pyöriä aina jos ilmastointi on päällä (?). Mulla ne tosin hyrähtää molemmat pyöriin toisinaan vaikkei ilmastointi olekaan päällä. En ole tarkemmin syynäillyt pyöriikö joskus vain toinen.
- Janne Kinnunen
Pete kirjoitti:
Meitsillä cruise vikuuntui tuossa keväällä, OBD antoi vikakoodi 34, joka kertoo että
- cruisen johdotuksessa vikaa
- solenoidi rikki
Chryslerin solenoidit ovat erittäin kestäviä, syy on yleesä piuhoissa. Meitsillä syynä oli irronnut johtoliitin ( huollon yhtyedessä jäänyt irti vahingossa ). Piuha kiinni ja taas toimi. Renkkaa virta-avaimella päälle-pois-päälle-pois-päälle ( siis virrat päälle -asentoon, älä startta ). Check engine valo vilkuttaa koodit numero kerrallaan. Koodi 34 tulee siis kolme vilkahdusta, tauko, neljä vilkahdusta.
Solenoidi löytyy akun puolelta, siitä lähtee vaijeri kaasuläppään (?), toinen vaijeri menee kaasupolkimeen. Liitin on solenoidin kyljessä.
Haynesin riko-se-itse -oppaassa on kytkentäkaaviot. Löytyy amazom.comista.
www.tweddle.com/techinfo-europubs saattaa löytyä ihan kunnon korjaamokäsikirja. Linkki tosin on ollut hengetön, kun sitä kokeilin.
Ratin kellonjouset hapettuvat toisinaan, silloin tosin sippaa myös airbag ( varoitusvalo palaa ), eikä tuota koodia 34 kai tule.
Vie kärry 96000 määräaikaishuoltoon. Se on sangen kattava ja samalla tulee muitakin paikkoja katsotta ja saat ( pyydä ) huoltokirjan.Juu ei antanut muita vikakoodeja kuin "12" ja "55" eli akku irti ja kuittaus. Tuota "12" ei tullu ostaessa, mie kun oon nykiny noita johtoja irti ja puhdistanut mahdollisia hapettumia ja voidellut, niin siitä sekin "vikakoodi".
Tuon ilmastoinnin paineanturin saa irroitettua ilman että paineet karkaa. Tuttavalla ilmastoinnissa oli samanlainen vika eli kompura ei sammunut. Se korjaantui ronklaamalla tuota paineanturia.
Yritän katsoa tuon vakionopeussäätimen myös läpi. Eiköhän siellä ole joku piuha irti/hapettunut.
Mielellään en huoltoon vie, kun omia sormia syyhyttää. Samat huollot ne sielläkin tekee :) Samalla oppii itsekkin läpi tuota menopelin tekniikkaa.
Mukavan hintaisia nuo ilmastoinnin osat. Uusi paineanturi taisi olla 230 euroa ja kompressorin magneettikytkin 74 euroa. Saa nähdä saanko toimimaan itse. Jos ei pariin iltaan selviä, niin vien sitten suosiolla huoltoon. - Pete
Janne Kinnunen kirjoitti:
Juu ei antanut muita vikakoodeja kuin "12" ja "55" eli akku irti ja kuittaus. Tuota "12" ei tullu ostaessa, mie kun oon nykiny noita johtoja irti ja puhdistanut mahdollisia hapettumia ja voidellut, niin siitä sekin "vikakoodi".
Tuon ilmastoinnin paineanturin saa irroitettua ilman että paineet karkaa. Tuttavalla ilmastoinnissa oli samanlainen vika eli kompura ei sammunut. Se korjaantui ronklaamalla tuota paineanturia.
Yritän katsoa tuon vakionopeussäätimen myös läpi. Eiköhän siellä ole joku piuha irti/hapettunut.
Mielellään en huoltoon vie, kun omia sormia syyhyttää. Samat huollot ne sielläkin tekee :) Samalla oppii itsekkin läpi tuota menopelin tekniikkaa.
Mukavan hintaisia nuo ilmastoinnin osat. Uusi paineanturi taisi olla 230 euroa ja kompressorin magneettikytkin 74 euroa. Saa nähdä saanko toimimaan itse. Jos ei pariin iltaan selviä, niin vien sitten suosiolla huoltoon.Siinä Haynesin manuskassa on cruisen sähkökaavio ( sanoinkos mä tän jo edellisessä ? ). Hiukan lisätietoo saa
http://minimopar.knizefamily.net/fault/code34.html
http://minimopar.knizefamily.net/solenoids.html
Jos siis cruise ei toimi, sen pitäisi antaa toi vikakoodi 34. Jos koodia ei tule, OBD:n mielestä cruise on kunnossa, se käy läpi jonkun tsekkauksen kun auto käynnistetään. Jos joku piuha on irti, pitäisi tulla vikakoodikin.
Palaako ratissa cruisen merkkivalo koskaan ( aika himmee, kokeile pimeessä ). Mulla palo joskus, kun aikani yritin cruisee päälle se ei enää syttynyt. Sitten kuin iskin sen irronneen liittimen kiinni, cruise heräs.
Ota muuten aina akun kaapeli irti kun raplaat johtoja, muuten voit vaikka saada airbagin päin pläsiäsi. Siitä voi lähtee henki. Akun irroittamisessa on haittana, että PCM hukkaa muistinsa ( adaptiivinen sumea logiikka, heh heh). Kone käy jonkin aikaa karkeammin, samoin automaatti ei oikein osaa vaihdella hyvin. Jonkun aikaa ajamalla se hakee taas asetukset muistiinsa polttoaineen ruiskutukselle ja automaatille.
Huollossa pääsääntöisesti joku teini kaivelee nenäänsä auton vieressä 60 eur/tunti, sitten se vaihtaa kaikki cruisen vanhat osat ( ehjiä )uusiin. Lasku on sitten sen mukainen.
Katsele varaosaa jenkkivaraosaliikkeistä, purkuosaa löytyy mm. http://www.southwesttrade.fi/
merkkiliikkeen hintataso on aikas kallista.
Ratissa olevat painikkeet PCM erottelee niiden antaman jännitteen mukaan ( selviää kaaviosta ), joskus ne hapettuvat sen verran ettei PCM niitä enää huomaa. Samoin se kellonjousi, jolla virtaliitännät tulevat pyörivään rattiin. - Janne Kinnunen
Janne Kinnunen kirjoitti:
Juu, autossa on jonkin verran laitettavaa.
Ilmastointi ja vakionopeuden säädin eivät toimineet.
Ilmastointiin lisättiin kylmäaineet konepellin tarran mukaisesti, jolloin ilmastoinnin kompressori lähti pyörimään ja alkoi tulla kylmää ilmaa niinkuin pitääkin. Painekytkin ei kuitenkaan toimi. Letkuissa oli painetta jo 30 bar eikä painekytkin toiminut. Ilmastointia ei siis voi käyttää ainakaan pienissä nopeuksissa tai letkut voivat revetä.
Vika ilmastoinnissa on siis sähköpuolella tai tuossa paineanturissa. Pitäisikö flektin tai molempien flektien lähteä pyörimään, kun ilmastointi laitetaan päälle? Koitan itse käydä läpi kaikki liitokset, jos niissä on hapettumia. Löytyyköhän jostain kytkentäkuvia tuosta ilmastoinnin sähköpuolesta?
Vakionopeuden säädin oli mykkä. Tällekään en itse osaa varmaan muuta tehdä, kuin käydä kaikki liittimet ja releet läpi hapettumia etsiskellen. Kytkentäkuvat vakionopeuden säätimen sähkökytkennöistä toki auttaisi kummasti jos tällaisen jostain löytäisi.
Muuten ei vikoja löytynyt. Pitää tehdä tuohon kuitenkin nyt suurempi huoltotyö, niin voi sitten ajaa rauhallisin mielin, kun on uudet öljyt, suodattimet, hihnat yms laitettu.
Löytyykö tähän malliin jostain korjauskäsikirjaa? Pitänee tutkiskella googlella, jos jostain saisi tilattua ihan merkkikohtaisen korjauskäsikirjan vaikka Haynes tai muu vastaava. Enklanti ei ole onkelma :)
Alkuun yritän tehdä huollot itse niin pitkälle kuin pystyn. Ei ole vielä tullut katsottua auton alle, että miten vaikea on vaihtaa esim. öljyt ja suodattimet moottoriin ja automaattilootaan.Noniin. Sytytystulppien vaihdossa meni sitten 3 tuntia. Aivan hemmetin pienet raot, mistä räpeltää sinne takapuolelle konetta. Minun kyynärvarsi ei sinne mahtunut millään, mutta onneksi löytyi ohuempia käsiä lähipiiristä :)
Tulpat on mallia tuplaplatina, eli ei tarviis vaihtaa ihan heti. Tulppien laatikossa luki takuu 5 vuotta kilometrirajatta. Myyjä sanoi, että 100tkm niillä voi ajella.
Viikonloppuna pitää katsella tuo vakionopeuden säädin läpi. Siinä ei syty minkäänlaista lediä palamaan, kun nappia painelee.
Ilmastoinnin osalta kokeilen vielä ruuvailla sen paineanturin irti ja jos ei sen jälkeen toimi, niin ilmastointihuoltoon suoraan. - Janne Kinnunen
Janne Kinnunen kirjoitti:
Juu, autossa on jonkin verran laitettavaa.
Ilmastointi ja vakionopeuden säädin eivät toimineet.
Ilmastointiin lisättiin kylmäaineet konepellin tarran mukaisesti, jolloin ilmastoinnin kompressori lähti pyörimään ja alkoi tulla kylmää ilmaa niinkuin pitääkin. Painekytkin ei kuitenkaan toimi. Letkuissa oli painetta jo 30 bar eikä painekytkin toiminut. Ilmastointia ei siis voi käyttää ainakaan pienissä nopeuksissa tai letkut voivat revetä.
Vika ilmastoinnissa on siis sähköpuolella tai tuossa paineanturissa. Pitäisikö flektin tai molempien flektien lähteä pyörimään, kun ilmastointi laitetaan päälle? Koitan itse käydä läpi kaikki liitokset, jos niissä on hapettumia. Löytyyköhän jostain kytkentäkuvia tuosta ilmastoinnin sähköpuolesta?
Vakionopeuden säädin oli mykkä. Tällekään en itse osaa varmaan muuta tehdä, kuin käydä kaikki liittimet ja releet läpi hapettumia etsiskellen. Kytkentäkuvat vakionopeuden säätimen sähkökytkennöistä toki auttaisi kummasti jos tällaisen jostain löytäisi.
Muuten ei vikoja löytynyt. Pitää tehdä tuohon kuitenkin nyt suurempi huoltotyö, niin voi sitten ajaa rauhallisin mielin, kun on uudet öljyt, suodattimet, hihnat yms laitettu.
Löytyykö tähän malliin jostain korjauskäsikirjaa? Pitänee tutkiskella googlella, jos jostain saisi tilattua ihan merkkikohtaisen korjauskäsikirjan vaikka Haynes tai muu vastaava. Enklanti ei ole onkelma :)
Alkuun yritän tehdä huollot itse niin pitkälle kuin pystyn. Ei ole vielä tullut katsottua auton alle, että miten vaikea on vaihtaa esim. öljyt ja suodattimet moottoriin ja automaattilootaan.Vakionopeuden säädin toimii nyt. Purin autosta ratin ja ne cruisen kytkimet ihan atomeiksi. Kytkentäpinnat olivat ihan mustia, vaikka niiden väri pitäisi muistuttaa messingin väriä. Kytkentäviiksiä piti taivuttaa, sillä cruisen viikset eivät yltäneet kytkentäpintaan.
"Accelerate" ja "Decelerate" toimivat myös ihan mallikkaasti. Tämä on ensimmäinen menopelini, josta cruise löytyy. Näyttäisi siltä, että tuolla litran pari säästäisi matka-ajossa.
Nyt kun vielä saisi tuon ilmastoinnin pelaamaan kunnolla, niin alkaisi olla auto kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161