Olen lukion ensimmäisellä ja tiedän jo nyt, että lukion jälkeen haen kauppakorkeakouluun. Olen miettinyt paljon aineita mistä olisi hyötyä kauppikseen haettaessa mutta aineita syntyi niin paljon, että tarvitsisin mielipiteitä mistä aineista on haku-aikana vähiten hyötyä kauppikseen. Olin suunnitellut kirjoitettavaksi seuraavia: Äidinkieli, P Matikka, Yhteiskuntaoppi, B-Ruotsi, B-Saksa, Englanti, Historia, Maantiede, Psykologia. Tuossa on kyllä noita aika paljon eli kertokaapa onko kova haaste kirjoittaa nuo kaikki ja jos saisi "vähemmän" hyödylliset tuosta jättää pois kauppikseen hakemisen kannalta, niin mitkä ne olisi?
Mitkä olisi hyödyllistä kirjoittaa jos kauppikseen?
7
12068
Vastaukset
- miemie^^
Kannattaa kysyä opolta! Mutta itse sanoisin, että ainakin psykologia voisi olla ns. poisjätettävä...
- Ky-lteri
L E M C B
Äidinkieli 9 8 6 3 1
Matematiikka, pitkä oppimäärä 10 9 7 4 2
Muu koe, pitkä oppimäärä 7 6 4 3 1
Muu koe, muu oppimäärä 5 4 3 2 1
Maksimissaan voi saada 40 pistettä yo-todistuksesta (reaalit ovat pitkän oppimäärän mukaan pisteytetty)
Mukaan lasketaan äidinkieli, matematiikka ja 3 parasta muuta ainetta. Kannattaa sis panostaa etenkin matikkaan ja äidinkieleen. Viisaampaa on siis kirjoittaa reaalissa E kuin esim b-ruotsissa tai b-saksassa L, joten vähemmän hyödyllisiä haun kannalta ovat siis b-ruotsi ja b-saksa. Kaikki reaalit ovat haun kannalta yhtä arvokkaita, joten painota niitä, joissa olet paras.- asssaaasasas
tulevaa elämää varten kannattaa englantia ja kieliä opiskella.
- Anonyymi
asssaaasasas kirjoitti:
tulevaa elämää varten kannattaa englantia ja kieliä opiskella.
psykologia on tärkeä siihen kans
- hoiohoihoi
Ajattelin myös hakea kauppikseen ja nämä aineet ajattelin kirjoittaa...
1.Äidinkieli
2.pitkä matikka
3.enkku
4.Yhteiskuntaoppi tai psykologia
5.psykologia tai yhteiskunta
Vielä etin sitä realiainetta missä itse olen hyvä, jos olen parempi Yh:ssa kuin psykologiassa kirjotan tietenki Yh:n neljantenä siitä saan enemmän pisteitä. - Anonyymi
Opolta löytyy tieto pisteytyksestä eri aineissa
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-opiskelijavalinnoissa-muuttuu-vuoteen-2020-menessa/yliopistojen-todistusvalinnat-2020/#alakohtaiset - Anonyymi
Aina kannattaa kirjoittaa ne aineet, joista on odotettavissa parhaat arvosanat. Pitkä matikka ei paljon hyödytä, jos vetäset siitä A:n tai B:n.
Usein käy vielä niin, että nyt tiedät haluavasi ehdottomasti kauppakorkeaan, mutta jo vuoden kuluttua tai viimeistään kuuden vuoden kuluttua himoitset aivan muualle. Eli keskity nyt siihen, mikä sinulta luonnistaa parhaiten. Hyvillä arvosanoilla pääset myöhemmin vielä muuallekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.858050Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m896063Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,875557Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot675486Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1134720Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1232478Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys312189Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e51339Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol71334Kohta taas mesikämmeneen
Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa431174