bm 15,6 ja kuukautiset

++++

Kuinka kuukautiset takaisin? olleet pois jo 6kk.... pituus 177 paino 49. voiko ne käynnistää jotenkin uudelleen? syön normaalisti enkä laihduta...

6

976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sh-82

Kun bmi on noin alhainen kun 15,6 niin on erittäin todennäköstä et kuukautise on sen vuoksi jääneet pois. Eli vaikka syöt normaalisti, etkä laihduta niin oikeestaan muuta reseptiä ei oo ku hilata painoa ylöspäin ja saada bmi normaaliin lukemiin. Sillon uskosin kuukautistenkin palautuvan normaaliksi. Aikaa se toki voi viedä, mutta kun paino nousee pikkuhiljaa ja bmi normilukemiin niin kukkautiskiertokin palaa. Mutta jos ei pitkänkään odotukset ja yrityksen jälkeen palaudu, niin sit kannattaa lääkärin puheille ja lääkityksellä saada kuukautiset takaisin. Esim e-pillereillä tms.
      Itse olen normaalipainon alarajoilla tällä hetkellä (tosin sairastan syömishäiriötä) ja kuukautiset vielä tallella.
      Tsemppiä ja kärsivällisyyttä toivon!

• +++

vastauksesta...odotellaan ja syöpötellään...;)

• chachadu
        +++ kirjoitti:

Kuukautiset kyllä vaatii että ravitsemus korjaantuu ja että paino normaalisoituu.
        Itsellä jäi menkat pois vaikka olin vain lievästi alipainoinen, mutta syynä taisi olla että alkaessani laiduttaa olin hyvän tukevahko, joten painoa oli ehtinyt lähteä jo melkeen 10 kiloa... Toinen mikä siihen varmasti vaikutti, oli että olin oikeasti ollut syömättä mitään, noin 300 kaloria päivässä.
        Toisaalta kaverini joka oli anorektikko, sai kuukautiset takaisin juuri vähän päälle 15 bmi:llä. Mutta hän olikin jo siihen menessä nostanut painoa ja söi yli 2000 kaloria päivässä, jotta paino nousisi. Eli kyllä myös jo pelkästään se, että ravitsemus korjaantuu, on todella tärkeää. Varsinkin terveellisten rasvojen saanti, jos haluat saada kuukautiset takaisin, sinun tulee saada sitä pehmeää rasvaa tarpeeksi. On jopa mahdollista, että tarpeeksi rasvaa saamalla voit saada kuukautiset takaisin, vaikka et olisi normaalipainossa ja toisaalta kuukautiset eivät välttämättä palaa vaikka olisit normaalipainossa, jos et saa rasvaa tarpeeksi.
        Mutta yleisesti ottaen, täytyy olla normaalipainossa, että menkat tulevat. Sekin painoluku, jossa kuukautiset viimeisen kerran normaalina tulivat ennekuin aloit lahduttaa on hyvä mittari.

Mutta tosiaan, tsemppiä sinulle ja kaikille muillekin, jotka yrittävät saada menkkoja takaisin!
        Itsellä ne menkat loppuivat tulemasta jo 13 vuotiaana, kun olivat silloin jo säännölliset. Nyt olen jo paljon vanhempi, edelleen reippaasti alipainoinen ja lantiorangassa on todettu osteoporoosia.

• Onnellinen normina=)
        +++ kirjoitti:

Hyvä että olet päättänyt hakea apua tähän! Lääkärini toimii myös gynekologina. Aluksi kun aloin laihduttamaan eli valtavasti salitreeniä ja aerobista ja motivaatio vain kasvoi kun paino alkoi tippua ja lääkärini ihasteli lihaksistoani, mutta sitten painoindeksi laski ja menkat jäi. Olin lääkärissä viikon ja nyt olen tankannut itseäni kohta kolme kuukautta eikä menkat ole vielä palanneet, BMI:n olen onnistunut saamaan kuitenkin jo 19 ja motivaatiota syömiseen nosti se kun lääkärini sanoi että kun menkat loppuu ja ovat tarpeeksi kauan pois, niin elimistö voi olla jo niin sekaisin etten saa lapsia ja todellakin haluan joskus lapsen! Minulle on myös suositeltu että söisin persiljaa esim. salaattiin lisäisin, sillä se auttaa useimmiten saamaan menkat takaisin, mutta liiallisella persiljan syönnillä voi kuitenkin tulla taas menkkoja abortoiva vaikutus. Ihanaa, että nykyään näkee naisia, jotka eivät vain mieti laihduttamista! Oma tavoitteeni olisi päästä siihen 20 ja sitten vain toivoa että menkat tulisi, rasvaprosentti on minulla 13 jo ja olen niin onnellinen kun olen päässyt takaisin tuosta alipainoisuudesta normaaleihin mittoihin ! Lääkärini on myös ehdottanut keltarauhashormooni pistosta, joka yleensä käynnistää menkat, mutta saattaa nostaa painoa hetkellisesti max. pari kiloa keräämällä nestettä muutamaksi päiväksi kroppaan. Suosittelisin sinuakin gyneltä kysymään tuosta keltarauhashormoonin saannista, sillä itse ainakin aion sen ottaa ja sitten pääseekin taas joka kuu marssimaan sinne tampax-hyllyille.

• ---

Mulla alkoi menkat paino-indeksin ollessa 15.5. Alimmillaan paino-indeksini on ollut 12.1. Jopa lääkärikin totesi,että nyt nähtiin meidän jokaisen olevan yksilöitä.

• xenya

Menkat pyörivät itselläni normaalisti, vaikka painoa 50 kg ja pituutta 173 cm. Sain kuukautiset takaisin, kun vähensin yltiöpäistä liikuntaa ja aloin syödä riittävästi. Erityisesti aloin kiinnittää huomiota, että syön tarpeeksi rasvaa ja kolesterolia. Luin nimittäin NY Timesin sivuilta, että kolesteroli on estrogeenin yksi tärkeimmistä rakennusaineista. Rasvaa ja kananmunia siis naamariin!

Toisaalta en ole ikinä edes ollut BMI 18:ssa, joten olen luonnostanikin sirorakenteinen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe