Aloitteleva opettaja

Uusi ope

Olen vastikään saanut ensimmäisen aineenopettajan sijaisuuden. Osasin odottaa, että alku on rankkaa ja että tuntien suunnitteluun menee paljon aikaa, mutta silti alun kaaos tuntuu välillä sietämättömältä:
tunneillani metelöidään - enkä meinaa löytää keinoa saada työrauhaa
oppilaat ovat eritasoisia - yhtäkkiä pitäisi osata opettaa todella hyviä ja todella huonoja sekä niitä, joilla on oppimisvaikeuksia
koulun käytännöt ja tavat ovat vieraita - onneksi osa uusista kollegoista neuvoo kysymättäkin näissä asioissa
vaikeinta on tehdä pidemmän tähtäimen suunnitelmia - kuinka kauan vie aikaa opettaa yksi kirjan kappale?
... Ja on vaikea mennä kysymään kollegoilta perusasioita, kun tuntee itsensä muutenkin opettajanhuoneen junioriksi (ja tyhmäksi!)

Koen, että olen huono opettaja, kun seuraan melko orjallisesti oppikirjaa, en kehitä työtäni tai tuo mielenkiintoisia ja vaihtelevia lisämateriaaleja tunneilleni. Olen tähän asti keskittynyt yksinkertaisesti siihen, että saan jotenkuten tunnit suunniteltua ja pidettyä, yhden kerrallaan. Kaikki ne hienoudet, joita opettajankoulutuksessa opetettiin, tuntuvat nyt jäävän kauas taa, kun yritän selvitä tunnin, päivän, viikon kerrallaan. Syöminen, liikkuminen ja nukkuminenhan tässä kärsivät. Suunnittelun lisäksi pitäisi vielä pystyä tuntemaan oppilaansa ja opettaa niillä tavoilla, jotka heille sopivat, mutta tämä on toistaiseksi ollut mahdotonta. Varoaika tähän työhön oli lyhyt, joten en ole ehtinyt perehtyä kunnolla edes kirjasarjoihin tai opetellut opsia ulkoa.