Renkaiden 25% nastasääntö.

potuttaa.....

Merkkasi vikalistaan moisen.
Nypinkö nyt muistakin pois vai revinkö kaikki nastat ulos.
Talvirengaspakko on mutta nastoja ei tosiaankaan tarvitse olla yhtään..

27

5698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla.

      turvallisempaa, että kuljet yleisillä jos ajatusmaailmasi on tollaisella tasolla.

      • Nastaexpertti.

        Sitten on nastaprosentti nolla.
        Jos katsastuspelleillä on aikaa laskea joka renkaasta nastat niin olkoon asia niin.
        Osasikohan edes laskea asiaa oikein tahvana.
        Mielestäni pitää verrata keskiarvoon asiaa pilkunnussijat.

        No nyt on eroprosentti nolla kun revin kaikki helvettiin.
        Kaipa se nyt pysää paremmin ja on turvallisempi.


      • kyuf
        Nastaexpertti. kirjoitti:

        Sitten on nastaprosentti nolla.
        Jos katsastuspelleillä on aikaa laskea joka renkaasta nastat niin olkoon asia niin.
        Osasikohan edes laskea asiaa oikein tahvana.
        Mielestäni pitää verrata keskiarvoon asiaa pilkunnussijat.

        No nyt on eroprosentti nolla kun revin kaikki helvettiin.
        Kaipa se nyt pysää paremmin ja on turvallisempi.

        säänöissä kun on, että ero saa olla 25% parhaimpaan nähden, niin ei sille voi mitään.

        Mutta ole tarkkana kun revit kaikki pois, ettei yhteen jää esim 1 nasta silloinhan ero on aika iso, kun muissa ei ole yhtään.


      • arkijärki käteen!
        kyuf kirjoitti:

        säänöissä kun on, että ero saa olla 25% parhaimpaan nähden, niin ei sille voi mitään.

        Mutta ole tarkkana kun revit kaikki pois, ettei yhteen jää esim 1 nasta silloinhan ero on aika iso, kun muissa ei ole yhtään.

        käytännössä on varmasti parempi jos autossa on edes jonkinverran nastoja kuin ei yhtään jonkin typerän ajokortittoman virkamiehen kirjoituspöytänsä takana tekemän säännön takia.
        Pitoero nastojen määrän takia on aika teoreettinen ja tullee esille korkeintaan äärioloissa, ei normaaliliikenteen nopeuksissa. Suurempi merkitys pidolle on nastojen tylsistymisellä asfalttiajossa.

        Tällaiset typerät säännöt pitää voida korjata, ne on vain pilkkua nussivien pikkuvirkamiesten keksimiä, ei mitään jumalan sanaa!


      • jalkaratas
        arkijärki käteen! kirjoitti:

        käytännössä on varmasti parempi jos autossa on edes jonkinverran nastoja kuin ei yhtään jonkin typerän ajokortittoman virkamiehen kirjoituspöytänsä takana tekemän säännön takia.
        Pitoero nastojen määrän takia on aika teoreettinen ja tullee esille korkeintaan äärioloissa, ei normaaliliikenteen nopeuksissa. Suurempi merkitys pidolle on nastojen tylsistymisellä asfalttiajossa.

        Tällaiset typerät säännöt pitää voida korjata, ne on vain pilkkua nussivien pikkuvirkamiesten keksimiä, ei mitään jumalan sanaa!

        Onko missään määritelty mikä on nasta. Jos kovametallikärki on kulunut kokonaan pois ja jäljellä on vain ns. runko-osa, onko se silti vielä nasta? Onko tämäkin asia jossakin määritelty, vai onko se jokaisen oma määritelmä?


      • yugtyu
        jalkaratas kirjoitti:

        Onko missään määritelty mikä on nasta. Jos kovametallikärki on kulunut kokonaan pois ja jäljellä on vain ns. runko-osa, onko se silti vielä nasta? Onko tämäkin asia jossakin määritelty, vai onko se jokaisen oma määritelmä?

        talvella nasta on nasta, jos siinä kärki on ja kesällä nastaksi riittää kärjetön nastakin.

        Ihan Trafin ohje..


      • Ja sitäpaitsi
        arkijärki käteen! kirjoitti:

        käytännössä on varmasti parempi jos autossa on edes jonkinverran nastoja kuin ei yhtään jonkin typerän ajokortittoman virkamiehen kirjoituspöytänsä takana tekemän säännön takia.
        Pitoero nastojen määrän takia on aika teoreettinen ja tullee esille korkeintaan äärioloissa, ei normaaliliikenteen nopeuksissa. Suurempi merkitys pidolle on nastojen tylsistymisellä asfalttiajossa.

        Tällaiset typerät säännöt pitää voida korjata, ne on vain pilkkua nussivien pikkuvirkamiesten keksimiä, ei mitään jumalan sanaa!

        Helpommalla olisit päässyt jos olisit repinyt vain siitä/niistä pathaasta/parhaista pois ne liiat, kuin että revit joka ikisen..Myös pito jäällä olisi pysynyt parempana..
        Miksi muuten olit niin tyhmä, ettet repinyt nsitä eroa pienemmäksi jo ennen katsastukseen vientiä??


      • olit ensimmäisenä
        Nastaexpertti. kirjoitti:

        Sitten on nastaprosentti nolla.
        Jos katsastuspelleillä on aikaa laskea joka renkaasta nastat niin olkoon asia niin.
        Osasikohan edes laskea asiaa oikein tahvana.
        Mielestäni pitää verrata keskiarvoon asiaa pilkunnussijat.

        No nyt on eroprosentti nolla kun revin kaikki helvettiin.
        Kaipa se nyt pysää paremmin ja on turvallisempi.

        itkemässä, kun katsastusasematestissä eivät kaikki noteeranneet nastapoikkeamaa, mistä näitä sikiää? Minkä ihmeen takia keskiarvoon?? 0 ja täysnastaisen renkaan ka on siten ok, mene koulunpenkille vitun viisastelija!


      • saa vaikeaa
        Nastaexpertti. kirjoitti:

        Sitten on nastaprosentti nolla.
        Jos katsastuspelleillä on aikaa laskea joka renkaasta nastat niin olkoon asia niin.
        Osasikohan edes laskea asiaa oikein tahvana.
        Mielestäni pitää verrata keskiarvoon asiaa pilkunnussijat.

        No nyt on eroprosentti nolla kun revin kaikki helvettiin.
        Kaipa se nyt pysää paremmin ja on turvallisempi.

        heittäytymällä tyhmäksi, vai oletko ihan oikeasti sitä?


      • sinä olet
        Nastaexpertti. kirjoitti:

        Sitten on nastaprosentti nolla.
        Jos katsastuspelleillä on aikaa laskea joka renkaasta nastat niin olkoon asia niin.
        Osasikohan edes laskea asiaa oikein tahvana.
        Mielestäni pitää verrata keskiarvoon asiaa pilkunnussijat.

        No nyt on eroprosentti nolla kun revin kaikki helvettiin.
        Kaipa se nyt pysää paremmin ja on turvallisempi.

        ammatiltasi, etr taida paljastaa, keksin siitä useita vittumaisia mielipiteitä. Taidat olla työtön luuseri, äläkä keksi mitään korkealentoista, et voi olla mitään!


      • käytä nimimerkkiä
        Nastaexpertti. kirjoitti:

        Sitten on nastaprosentti nolla.
        Jos katsastuspelleillä on aikaa laskea joka renkaasta nastat niin olkoon asia niin.
        Osasikohan edes laskea asiaa oikein tahvana.
        Mielestäni pitää verrata keskiarvoon asiaa pilkunnussijat.

        No nyt on eroprosentti nolla kun revin kaikki helvettiin.
        Kaipa se nyt pysää paremmin ja on turvallisempi.

        "nastaexpertti" , et ole minkään alan expertti!


      • sen sanoit,
        arkijärki käteen! kirjoitti:

        käytännössä on varmasti parempi jos autossa on edes jonkinverran nastoja kuin ei yhtään jonkin typerän ajokortittoman virkamiehen kirjoituspöytänsä takana tekemän säännön takia.
        Pitoero nastojen määrän takia on aika teoreettinen ja tullee esille korkeintaan äärioloissa, ei normaaliliikenteen nopeuksissa. Suurempi merkitys pidolle on nastojen tylsistymisellä asfalttiajossa.

        Tällaiset typerät säännöt pitää voida korjata, ne on vain pilkkua nussivien pikkuvirkamiesten keksimiä, ei mitään jumalan sanaa!

        sillä loppuunkulunut tai katkennut nasta EI ole nasta enää. Liian suuri nastapoikkeamahan aiheuttaa erilaisia ominaisuuksia renkaiden pidolle. Toinen asia on, mihin raja vedetään ja mikä on riittävän suuri poikkeama. Tällä hetkellä Trafin ohjeiden mukaan se on 25 % ja sitä katsureiden on noudatettava, kuten katsastusasematestikin antoi ymmärtää. Varmaan sinäkin pyrit tekemään omaa työtäsi tunnollisesti.


      • Pakkohoitoon lepoon
        käytä nimimerkkiä kirjoitti:

        "nastaexpertti" , et ole minkään alan expertti!

        Mikä vittu sinä olet1.2.2011 21:27
        ammatiltasi, etr taida paljastaa, keksin siitä useita vittumaisia mielipiteitä. Taidat olla työtön luuseri, äläkä keksi mitään korkealentoista, et voi olla mitään!

        * VASTAA
        * Kerro kaverille:
        * Ilmoita asiattomasta viestistä

        0
        Älä käytä nimimerkkiä1.2.2011 21:31
        "nastaexpertti" , et ole minkään alan expertti!


        Heivaa kun veivaa.
        Toisilta puutuu sarkasmi, herjan heitto, huumori jne..
        toisilta yksinkertaisesti vain järjen valo.
        Ei se keskiarvojuttu nyt aivan tosissaan ollut.
        Mutta pitäisi tosin ottaa hajontakin huomioon toisaalta.

        Tämäkin oli hiffannut koko konsertin juonen..
        sääntöjä on korjattava arkijärki käteen!30.1.2011 19:06
        käytännössä on varmasti parempi jos autossa on edes jonkinverran nastoja kuin ei yhtään jonkin typerän ajokortittoman virkamiehen kirjoituspöytänsä takana tekemän säännön takia.
        Pitoero nastojen määrän takia on aika teoreettinen ja tullee esille korkeintaan äärioloissa, ei normaaliliikenteen nopeuksissa. Suurempi merkitys pidolle on nastojen tylsistymisellä asfalttiajossa.

        Tällaiset typerät säännöt pitää voida korjata, ne on vain pilkkua nussivien pikkuvirkamiesten keksimiä, ei mitään jumalan sanaa!

        Samaa mieltä.
        Ajokortittomat puoluekirja kukkahattupellet laatii säädöksiä.
        Kulkevat ikänsä ratikalla työmatkat.

        Osalle täällä terveisiä jotta ottakaa pilleri jos tekee huonoa...


      • Suikka suorassa
        arkijärki käteen! kirjoitti:

        käytännössä on varmasti parempi jos autossa on edes jonkinverran nastoja kuin ei yhtään jonkin typerän ajokortittoman virkamiehen kirjoituspöytänsä takana tekemän säännön takia.
        Pitoero nastojen määrän takia on aika teoreettinen ja tullee esille korkeintaan äärioloissa, ei normaaliliikenteen nopeuksissa. Suurempi merkitys pidolle on nastojen tylsistymisellä asfalttiajossa.

        Tällaiset typerät säännöt pitää voida korjata, ne on vain pilkkua nussivien pikkuvirkamiesten keksimiä, ei mitään jumalan sanaa!

        On erittäin vaarallista auton hallittavuuden kannalta, jos esim. taka-akselilla on vähemmän nastoja.
        Auto pyörähtää, suistuu tai joutuu sivuluisuun silloin herkästi.

        Ääritilanteessa nastaerot kostautuvat, mutta sitähän ei tyhmä kaikestavalittaja tiedä...


    • pp

      on yhtä tyhmä kuin sen keksijäkin.
      Ota kaikki pois.
      Nasta renkaat pitäisi kieltää kokonaan tai sitten katsastuksessa voitaisiin kertoa montako nastaa tarvitsee nyppiä jotta renkaista tulee taas hyväksytyt.
      Itse ajan kitkoilla niin ei tarvitse sietää trafin idiootteja nasta suosituksia, joka vaarantaa liikenne turvallisuutta, mutta kyseessä onkin aivan turha laitos ja muinaisjäänne joka joutaisi lakkauttaa.

      • ollapolla

        "on yhtä tyhmä kuin sen keksijäkin."

        Tuossapa sitä on viisautta kerrakseen.


    • Nanananasta

      Mulla oli tasan yhdessä renkaassa nastoja jäljellä, muttei parissakaan katsastuksessa sanottu asiasta mitään.

      • universaaliexpertti

        Äijällä oli aikaa laskea joka renkaasta nastat erikseen.
        Sama jokisimpukan älykkyysosamäärallä varustettu
        Laski oikein taskulaskimella prosentit kohdilleen.
        Joillakin vippaa yläkerrassa pahasti.


      • asiantuntija..
        universaaliexpertti kirjoitti:

        Äijällä oli aikaa laskea joka renkaasta nastat erikseen.
        Sama jokisimpukan älykkyysosamäärallä varustettu
        Laski oikein taskulaskimella prosentit kohdilleen.
        Joillakin vippaa yläkerrassa pahasti.

        Laki on laki vitun pellet! Ostakaa kitkat niin ei tarvitse itkeä nastoista.. kuka muutenkaan ostaa mitään paskoja nastarenkaita!? Jos ei kitkoilla pärjää niin ajokortti pois! Säälittävää jos ei osaa ajaa kitkarenkailla varustettua autoa.. mielestäni nastat voitaisiin kieltää täällä niinkuin esim. Saksassa on ollut jo kauan..


    • ..

      mutta nastarenkaissa lienevät nuo nastat pakollisia. Eli nastarenkaat on suunniteltu niin että ne vaativat ne nastat täyttääkseen tehtävänsä talvirenkaana, toisin kuin kitkarenkaat jotka on suunniteltu toimiaan ilman nastoja.

      • Dikku

        Ajattelet ihan loogisesti, mutta olet väärässä.

        Renkaasta, joka on alunperin nastarengas, saa puuttua vaikka kaikki nastat ja se on laillinen lukumäärän suhteen, mikäli kaikissa renkaissa on nastoja vähintään 75 %:a verrattuna siihen renkaaseen, jossa niitä on eniten.


    • star-rengas

      Henkilö- ja pakettiautossa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita(nastarengas/nastaton eli kitkarengas), joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Suosittelemamme minimi on 6 mm. Nastallisista talvirenkaista saa puuttua nastoja enintään 20%, jotta ne olisivat laillisia. Käytettyjä nastarenkaita ei voi nastoittaa uudelleen.

      • tietävämpi

        Valehtele lisää! Kun renkaassa on M S merkintä se on talvirengas oli siinä nastoja tai ei.


    • Autoilija vai?

      Ei hän kyllä paljoa valehdellut. 20% on oikeasti 25%. Eikä hän missään vaiheessa sano ettei rengas olisi talvirengas, jos siinä on nastat tai ei.

      Turvallinen se ei ole mutta se on sitten eri asia.

    • naskitka

      Helppoa.

      Pyytää katsurinta lapun, jossa lukee renkaiden nastamäärät.
      Poistaa sen mukaan tarpeellisen määrän nastoja.

      • Morozz

        Niih! Voihan tämän asian typerästikin ratkaista.


    • Autoalalla20vuotta

      Kyl olis paree et mentääs ruotsin malliin täs asias jotta auton omistaja on itte vastuus renkaista. Loppuis tääki itku. Mut juu ku miettii niin aika uudes autos on abs ja eps eli auto korjaa luiston ja abs sit taas tasaa jarrutusta eli huonommas käy jarru enempi ja se ymmärtää joka autojen kans on tekemisis näistä asioista mut niis vanhois vois olla se eroavaisuus nastois jossa ei oo abs ja eps niin niihin sit se hylätty päätös...Kivikaudelta koko juttu mut minkäs teet jos määrätään näin ei katsuri niitä hatusta heitä ja jos heittää niin pyydä jotain tarkistamaan asiaa ja se et vie aikaa nastojen laskemiseen niin aika usein renkais on enempi ku 25% eroavaisuus ja kokenu näkee sen jo renkaita pyörittämällä.... Suomes ku ollan niin kyl näin kokeeneena tiedän että kyl ne nastat aika tärkeitä on näis olosuhteis mitä meil on jarrutus matkat lyhenee ku kunnon renkaat (halpa henki vakuutus) kitkat juu kyl neki toimii hyvin (hiljaset jos ei tuukkaa lunta ei rapise nastat :) mut jos laitetaan tielle ajamaan kitkoilla mis pakkaantunu lumi (jää) ja siihen puuterilunta päälle niin kyl ne nastat vie voiton ja sanotaan näin että turha sanoo et oon pärjänny kitkoilla ympäri suomen kyl neki jokka ammatiksi ajaa niin nastat laittaa koska ei tie millaset kelit on ku lähetään esim. Etelä suomesta pohjoseen esim. Taksi suharit paitsi ne jokka ajaa vaan suolatuilla tiellä vai mitä paskaa sinne laitetaan ku autot märäntyy niin perkele lujaa.....Niin ja kaikkiin muihinki juttuihin se tekee vaan työnsä ku on käsketty vai teettekö teki töissä toisella (jos ootte) niin oman pään mukaan?? Arvostelu perusteet löytyy netistä kuinka katsastus pitää tapahtua.........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe