anubias? melalehdet? Pintakasvia? Levää?

Kjukkanen

Akvaario elelee tuossa omaa elämäänsä, ja lienee välillä hyvä tarkastella omia kasvihoitotottumuksia, siispä kysymään!
Akvaariossa pääasiassa ruskehtavaa ja isoa melalehteä, Cryptocoryne wendtii pikaisen googletuksen perusteella. Miten tätä pitäisi lannoittaa oikeaoppisesti, nyt olen harvakseltaan lykkinyt juurien lähelle pohjalannoitteita, ottaako vedestä lannoitetta ollenkaan? Kova kasvi leviämään.
Sitten löytyy tuommoista isompaa kasvia, siimalla sidottu aikoinaan koristehäkkyrään kiinni, ja on nyt jo koristetta suurempaa. Muistaakseni oli joku anubias-laji kun ostin, mutta ei varmuutta mitä se on. Kasvattaa juuria, isoja ja pitkiä, joita joutuu välillä vähän pienentelemään. Pikaisen googletuksen perusteella anubias lanceolata taitaa olla tämä kasvi, todella kovalehtinen. Tämä ilmeisesti ottaa ravinteet vedestä, koska kaupantäti neuvoi aikoinaan istuttamaan kasvin ilmaan, eikä saanut kaivaa hiekkaan. Mitäs tälle ravinnoksi suositeltaisiin? Ei ole saanut nyt mitään lannoitusta, mutta hyvin on kasvanut. Voiko noiden juurien katkomisesta olla haittaa, etteivät kokonaan kupsahda?

Pitäisi myös löytää kestävä pintakasvi, jota juokseva vesi ei hajoita kun valuu suodattimen putken yläpäästä pinnalle paineella ja ainakaan pistia aikoinaan ei menestynyt, kun oli pinnalla ja sai suihkua niskaansa niin se hajosi siitä aikaa myöten kappaleiksi. Olisiko suositella jotain suihkunkestävää pintakukkaa? Limaskaa ei kiitos tarvitse suositella..

Lisäksi tuossa on nyt alkanut ilmaantua tuon anubiaan lehdille mustaa/ruskeaa levää, ei ole rihmamaista mutta tuntuu olevan lujasti kiinni, ja sitä näyttäisi olevan myös ulkosuodattimen ulostuloaukoissa ja toisen putken joka imee, niin siihenkin sitä on hiukkasen tarttunut. Mitähän levää tuo on, ei keräänny laseihin, mutta noihin suodattimen putkiin ja kasvien pinnoille sitä on hiukkasen kertynyt. on sellaista laikukasta, ei mitään rihmaa, ja esiintyy näköjään sellaisissa paikoissa missä vesi liikkuu vauhdilla.. Oliskohan aika heittää suodattimelle kevätpuhdistus??? Pitää tuota levää googletella, mutta jos kuvaus on tutun oloinen niin neuvoa saa antaa millä sen nujerran.

Oli siinä muutama kysymyskin seassa, apuja kiitos!

0

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Täytyy tunnustaa

        että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
        Ikävä
        127
        1704
      2. jos saat yhden

        Toiveen esittää niin mikä olisi
        Ikävä
        101
        1229
      3. Huomenta päivää

        Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
        Ikävä
        201
        1078
      4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

        Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
        Suomalaiset julkkikset
        7
        1025
      5. Vanhempi mies

        Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
        Ikävä
        54
        911
      6. Anna anteeksi

        Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
        Ikävä
        78
        843
      7. Aika haavat parantaa

        Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
        Ikävä
        171
        804
      8. Tänään kun näin sinut

        olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
        Ikävä
        52
        802
      9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

        HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
        Hallitus
        50
        793
      10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

        Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
        Ikävä
        96
        793
      Aihe