Juttelin joulun aikaan ukin ja mummon kanssa ja he kertoivat kylän menneistä asioista. Siinä vilahti sellainenkin nimi kuin Kauppayhtiö, jolla oli joskus kai vielä 1960-luvulla ollut myymälä meidänkin kylällämme.
Onko vielä tietäjiä jotka tietäisivät paremmin tästä kauppaliikkeestä ja milloinhan se lopetti ja miksi kun ukin ja mummon kertoman mukaan kyseessä oli varsin iso ja varakas ja vanhakin yritys.
Mikä oli Kauppayhtiö?
43
1857
Vastaukset
- kauppa oy
Tätä linkkiä kun plaraat, pitäis löytyä tietoa Lieksan Kauppa osakeyhtiöstä! Autonomian vuosista löytyy!
http://www.repola-seura.org/repolainen/R_48/Repolainen_48.pdf- Kylän tyttö
aloittaa tutkimukset.
- Mauro1
Se oli meidän suvun kauppa :-)
- muistan hyvin sen
Kauppyhtiö loppui kun suvusta loppuivat kauppiaat.
- Käyty on
Muuta en muista kuin suklaapullat ruokatunnilla LYL:lin aikoina. vuosi lienee 1970-72. Oli siellä muuten kangasosastokin tuli nyt mieleen.
- on on
näkykö mamuja?
- Kamuttaja-Setä
Kauppayhtiö oli suurin alueen tukku- ja vähittäisliike.
Sillä oli sivuliikkeitä ympäri pitäjän ja savotakämppien muonitusta.
Asiakaskauppiaita oli myös hyvin paljon.
Maurojen suku omisti sen ja myös kaatoi.
Viimeisin toimitusjohtaja oli Pauli Mauro.
Siitä olisi voinut oikein hoidettuna tulla suurliike, mutta hoito oli kaikkea muuta kuin hyvää viimeiset parikymmentä vuotta.- Olet Höpöttäjä-Setä
Nyt Kamu katsotaan feikkaatko vai onko sinulla todellista tietoa. teen kolme kysymystä osannetko vastata. Jos et osaa niin ei tietosi ole kadunmiehen tietoja kummempia.
1. Millä osastolla oli töissä Mitrunen ...
2. Entä Hautaviita
3. Kuka oli varatoimitusjohtaja
Jos et näitä tiedä niin älä esiinny asiantuntijana. - 44778899
Olet Höpöttäjä-Setä kirjoitti:
Nyt Kamu katsotaan feikkaatko vai onko sinulla todellista tietoa. teen kolme kysymystä osannetko vastata. Jos et osaa niin ei tietosi ole kadunmiehen tietoja kummempia.
2. Entä Hautaviita
Jos et näitä tiedä niin älä esiinny asiantuntijana.Hyvä ku löytyy joku joka panee luun kurkkuun kamulle
- -?-
2. Entä Hautaviita
Jos et näitä tiedä niin älä esiinny asiantuntijana.http://www.kansallisbiografia.fi/talousvaikuttajat/?iid=1269
- blööh sulle
2. Entä Hautaviita
Jos et näitä tiedä niin älä esiinny asiantuntijana.1. Millä osastolla oli töissä Mitrunen ... En kaikkia muista minäkään.
2. Entä Hautaviita Oli talkkarina
3. Kuka oli varatoimitusjohtaja Ida Mauro - liityveturiin
blööh sulle kirjoitti:
1. Millä osastolla oli töissä Mitrunen ... En kaikkia muista minäkään.
2. Entä Hautaviita Oli talkkarina
3. Kuka oli varatoimitusjohtaja Ida MauroElisabet Mitrunen oli konttorissa,taisi olla ns.siirtomaatavaran laskutuksessa.
Vaan muistatko,missä oli:Rötsä,Karmakka,Pönkänen ja entäs Hertta Turpeinen?
Olet hyvämuistinen jos muistat missä työskenteli Taisto Lehikoinen.
Oi,niitä aikoja.
- Anki kauppayhtiöllä
Veini Hautaviidan koira oli Anki, Hän saattoi ottaa päikkärit tukun pihalla ja rekkojen piti väistää kun koira ei halunnut vaihtaa paikkaa kesken unien.
- Kamuttaja-Setä
En meinannu vastats mitään tuolle nimien kyselijälle.
Kun muut vastasi niin voinhan minähi jotain muistella.
Rötsä oli rautatukussa Feodorin alaisena, Karmakka nahkamiehenä, Pönkäsen Penä (kova juoksija) rautatukussa.
Turpeisen Herttaa ja Lehikoisen Taistoa Kauppayhtiöltä en kyllä muista.Sen nimisen poliisin kyllä muistan.
Mitrusen Elisabeth taisi tulla yhteiskunnallisesti tunnetummaksi Ortodoksikirkon jonkinlaisena taloudenhoitajana. Hänen tukkansa oli tosiaan luonnonvalkoinen, ei valkaistu.
Hautaviidan Veini oli sukua kuuluisalle voimamiehelle Hautaviidalle.
Veini oli hyvin vahva, väänsi Sahti-Savolaisenkin maahan kun alkoi uhota Veinille. Vaikka Ossi oli kuuluisa entinen nyrkkeilijä.- liityveturiin
Tämä nykyisin kaupungin puuhamies Taisto,työskenteli nuoruudessaan rauta-
varastolla.Ja Hertta Turpeinen oli rautaosaston laskutuksessa.
Pönkäsiä kaksi Pentti rautavarastolla/tukussa ja Erkki Pönkänen myyjänä
rautaosastolla.
Se oli silloin kuuskymmentä luvulla.........oli mukavia aikoja.
- silloin nuori poika
Muistatko/tiedätkö joko sinä tai joku muu ketä oli siirtomaatukussa. Asioitiin siellä usein ja muistan kasgvoja ja olemuksia sekä millaisia olivat ihmisinä, mutta nimiä en muista yhtään.
- sekatavarassa töissä
Olihan siellä niitä ihmisiä paljonkin lisäksi yläkerrassa oli joitain. Ylhällä päätyhuoneistossa oli monta myyntimiestä en muista nimeä. joku oli siellä yläkerran varastossakin, ainakin timosen Veken muistan ,mutta en muista kuka oli hänen jälkeensä.
- Muisti pätkii
sekatavarassa töissä kirjoitti:
Olihan siellä niitä ihmisiä paljonkin lisäksi yläkerrassa oli joitain. Ylhällä päätyhuoneistossa oli monta myyntimiestä en muista nimeä. joku oli siellä yläkerran varastossakin, ainakin timosen Veken muistan ,mutta en muista kuka oli hänen jälkeensä.
Sen muistan että oli joku mahdottoman pitkä mies varmaan 2 metriä, mutta nimeä en muista.
- jykäle
Muisti pätkii kirjoitti:
Sen muistan että oli joku mahdottoman pitkä mies varmaan 2 metriä, mutta nimeä en muista.
Oliko se Mauri Mauro. Hän oli pitkä mies. Niin minä muistelisin.
- 0459utj
jykäle kirjoitti:
Mauri ei ollut työläinen ei ei
- 4467888888888888
0459utj kirjoitti:
Mauri ei ollut työläinen ei ei
Kuka se pitkä mies sitten oli. Hän oli välillä alakerrassakin lähettämässä ja vastaanottamassa tavaroita. Oli hirmu vahva
- 1948
jykäle kirjoitti:
Mauri Mauro oli alle 180 cm lyhyt.
- Olin kesätöissä
1948 kirjoitti:
Mauri Mauro oli alle 180 cm lyhyt.
Kuules et näy tunteneen Mauria hän oli 187 cm virallisesti.
- 1950-luku
Olin kesätöissä kirjoitti:
Kuules et näy tunteneen Mauria hän oli 187 cm virallisesti.
Tunsin Maurin ja vierailin joitakin kertoja hänen kesämökillään Matikkasaaressa 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa. Olisin kyllä havainnut, jos hän olisi ollut senttiäkään yli 180 cm, joka oli silloin oma pituuteni. Olimme molemmat yhtä lyhyitä ja nykyään olen kutistunut pari senttiä.
- kova jätkä
1950-luku kirjoitti:
Tunsin Maurin ja vierailin joitakin kertoja hänen kesämökillään Matikkasaaressa 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa. Olisin kyllä havainnut, jos hän olisi ollut senttiäkään yli 180 cm, joka oli silloin oma pituuteni. Olimme molemmat yhtä lyhyitä ja nykyään olen kutistunut pari senttiä.
Puhut puppua, olin nuorena töissä K-yhtiöllä ja Mauri oli ainakin minun mittaiseni ja minä olin silloin sentäs lähemmä 190 cm maasta ylöspäin.
- 180 cm
kova jätkä kirjoitti:
Puhut puppua, olin nuorena töissä K-yhtiöllä ja Mauri oli ainakin minun mittaiseni ja minä olin silloin sentäs lähemmä 190 cm maasta ylöspäin.
Olipas Mauri lyhentynyt viimeisinä elinvuosinaan kun tapasin häntä Essolla, jossa hän kävi päivittäin pesemässä autoaan. Silloin hän oli tuskin minun mittaiseni 180 senttinen.
- Petäjänkolistaja
kova jätkä kirjoitti:
Minun pituuteni oli Kauppayhtiöllä virallisesti 247 cm. Kutsetissa se oli 199 cm ja Pielisetiellä 180 cm.
- se oli aktiivinen
Touhukas pomo siellä oli Esko Boxberg, entinen sotavanki ja sotavankien yhdistyksen puuhamiehiä.
- lätty lätisee
Siellä oli minunkin aikaan ainakin 3 Kevätniemen Kehän nyrkkeilijää. Kaikki nuoria miehiä.
- kova jätkä
Yks päivä kun tuli jotain kränää minä hakkasin ne kaikki.
- Topin apumies
Ketä ne nyrkkeilijät oli. ite tunsin kaksi heistä. Oli molemmat isoja kavereita. toinen rautapuolella ja toinen siirtomaapuolella.
Itte oli Turusen topin autossa aika usein apumiehenä. silloin tulin tuntemaan ne. Topi sano, että nuo kaverit on kovia nyrkkeilijöitä älä ärsytä niitä. ei ne kiukkkuisilta vaikuttaneet olivat kovinkin hymyileviä. Isoja ja rotevia olivat. Kuka oli kolmas ja ketä nuo kaksi oli nimeltään kun en millään jaksa muistaa. voisko joku helppiä.- sekatarava
Se kolmas oli muuten keskisarjan miehiä ja nuo kaksi raskaansarjan. se keskisa
- sekatarava
sekatarava kirjoitti:
Se kolmas oli muuten keskisarjan miehiä ja nuo kaksi raskaansarjan. se keskisa
piti sanoa että keskisarjalainen oli samalla osastolla kuin minä
- vuoden oli siellä
sekatarava kirjoitti:
piti sanoa että keskisarjalainen oli samalla osastolla kuin minä
Muistan sen keskisarjalaisen. Hn on siirtynyt juuri elkkeelle. Lihonut ja veltostunut.
Ketä ne raskaansarjan miehet oli - Oi aikoja
vuoden oli siellä kirjoitti:
Muistan sen keskisarjalaisen. Hn on siirtynyt juuri elkkeelle. Lihonut ja veltostunut.
Ketä ne raskaansarjan miehet oliMinä tunsin kumankin, mutta en kehtoo sannoo kun en tiedä haluaako he nimiään julki. eivät enää asu Lieksasssa. Sen rautapuolen kaveri ainakin käy sillon tällön täällä.
Sen Siirtomaapuolen miehen näin vuosia sitten hyvin merkillisen näkösen koiran kanssa täällä. Meinasin mennä jutusille, mutta en ilenny. Joku tiesi sen olevan Etelä-Suomessa poliisina. - Tiedän Tumban
Oi aikoja kirjoitti:
Minä tunsin kumankin, mutta en kehtoo sannoo kun en tiedä haluaako he nimiään julki. eivät enää asu Lieksasssa. Sen rautapuolen kaveri ainakin käy sillon tällön täällä.
Sen Siirtomaapuolen miehen näin vuosia sitten hyvin merkillisen näkösen koiran kanssa täällä. Meinasin mennä jutusille, mutta en ilenny. Joku tiesi sen olevan Etelä-Suomessa poliisina.Sillä siirtomaa kaverilla oli lempinimi Tumba. Siihen aikaan oli Ruotsissa jääkiekkoilija jonka nimi oli Sven Johansson ja hänen lempinimi oli Tumba. Kyseessä oli hyvn iso ja roteva voimakaveri.
Tämä siirtomaapuolen mies sai siitä lempinimen koska hänkin oli iso ja roteva ja muistutti kuulema ulkonäöltäänkin Tumbaa. Vänskän Eero antoi sen nimen hänelle (Ves Vänskän poika). Olin itse opiskelija ja opnitojen välissä siellä töissä.
Meillä oli Tumban kanssa osan matkaa yhteinen työmatka ja kuljettiin usein yhdessä. - Kamuttaja-Setä
Tiedän Tumban kirjoitti:
Sillä siirtomaa kaverilla oli lempinimi Tumba. Siihen aikaan oli Ruotsissa jääkiekkoilija jonka nimi oli Sven Johansson ja hänen lempinimi oli Tumba. Kyseessä oli hyvn iso ja roteva voimakaveri.
Tämä siirtomaapuolen mies sai siitä lempinimen koska hänkin oli iso ja roteva ja muistutti kuulema ulkonäöltäänkin Tumbaa. Vänskän Eero antoi sen nimen hänelle (Ves Vänskän poika). Olin itse opiskelija ja opnitojen välissä siellä töissä.
Meillä oli Tumban kanssa osan matkaa yhteinen työmatka ja kuljettiin usein yhdessä.Tuo " Tumba" muutti Lieksasta Ruotsiin.
- Kamuttaja-Setä
Kamuttaja-Setä kirjoitti:
Tuo " Tumba" muutti Lieksasta Ruotsiin.
"Tumba" on nykyään Suomessa, unohdin mainita. Hän ei ainakaan ole poliisi, mutta teki Suomessa urheilu-uraa aika huipulla.
- Muumimuamo
Kauppayhtiö oli nykyisen Valintatalon paikkeilla..Ja se oli silloisen ajan SITYMARKETTI täällä Lieksassa..Elintarvikepuoli oli erillään ja ns. kahvio sitten välissä, jonka oikealla puolella olilivat sitten kempparit, kankaat, vaatteet, kengät ym...Miuistan kirkkaasti, kun maalaistyttönä ostin ensimmäiset RINTALIIVIT-ne oli topatut ja vaalean siniset, myyjä neuvoi ja opasti..Hyvät muistot on jäänyt niistä ajoista, silloin vielä asiakasta palveltiin ja neuvottiin....Niimpä niin, mitå se on tänäpäivänä??????????????
- miljonääri
yritin joskus ostaa koko puljun, mutta pyysivät liikaa hintaa
- lyhtisss
Minne Maurot meni kun pulju meni alta
- hylapurkki
hajaantuu ympäri suomen. Tahvonen tietää ainakin muutaman kohtalon.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3768283Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1672627- 76948
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60873- 12860
- 25836
- 55833
- 64812
- 46786
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss69725