Olen yrittänyt etsiä aikaisemmista keskusteluista, mutta en ihan suoraan löydä vastausta.
Eli jos ostaja on tehnyt suullisen ostotarjouksen ja myyjä hyväksynyt sen suullisesti, niin onko tarjous myyjää sitova?
Tämä tuli esiin, kun eräs välittäjä totesi, että asunnosta oli jätetty suullinen ostotarjous ja ostaja ilmeisesti jo järjestelee laina-asioitaa, mutta välittäjä jatkoi, että eihän tämä vielä mitään tarkoita. (Mielestäni hän yritti kalastella toiselta mahdolliselta ostajalta tarjousta.)
Olen aikaisemmin ymmärtänyt, että suullinenkin ostotarjous on sitova ja minua vähän ihmetyttää, että eikö suullinen ostotarjous enää sido myyjää? Tosin olen kyllä aina itse tehnyt ostotarjoukset kirjallisena ja myös myyjänä hyväksynyt tarjoukset kirjallisesti, mutta silti... Ja jos ostajaehdokas on tehnyt suullisen tarjouksen, niin miksi hän ei ole halunnut (tai myyjä ole halunnut) tehdä tarjousta myös kirjallisena?
Suullisen ostotarjouksen sitovuus myyjän osalta?
2
1160
Vastaukset
- Partnevia
Tarjous sitoo aina tarjouksen tekijää, olipa se tehty suullisena tai kirjallisena (poislukien kiinteistön kauppa, jossa vaaditaan Maakaaren 2. luvun mukaista määrämuotoa). Suulliseen tarjoukseen liittyy aina näyttöongelma. Kuka todistaa ja miten? Onko todiste uskottava?
Ostotarjous sitoo ostajaa sen mukaan, mitä tarjouksessa on sovittu. Vasta myyjän hyväksyttyä tarjouksen, se sitoo myös myyjää. Jälleen on sama ongelma suullisessa hyväksynnässä; onko todellakin hyväksytty, kuka todistaa ja onko todiste uskottava? Joskus ostajat luulevat, että jos tarjoaa pyydetyn hinnan, että se sitoisi automaattisesti myös myyjää. Näin ei kuitenkaan ole. Myyjä voi aina olla myymättä asuntoaan, vaikka siitä tarjottaisiinkin pyydetty hinta tai vaikka enemmänkin. Tämän vuoksi ostotarjoukseen on syytä ottaa ehdot sanktioista kaupasta vetäytymisen varalta.
Välittäjän toteamus "on tehty suullinen ostotarjous ja ostaja järjestelee jo laina-asioitaan" kuulostaa kikalta saada toiselta ostajaehdokkaalta nopeasti uusi (kirjallinen) tarjous. Välittäjän ei lähtökohtaisesti tarvitse kertoa muista tarjouksista, mutta joskus se voi olla toimeksiantajan edun mukaista. Välittäjä ei saa kertoa tarjouksesta, ellei sellaista tosiasiallisesti ole.- Välittäjät välittäää
välittäjän toimesta, koittaneet vedättää hintaa ylöspäin. Kerran kävi siten että kohteesta mistä olin kiinostunut ja tehnyt tarjouksen toinen oli tehnyt hyväksyttävän tarjouksen. kiinteistö oli välittäjällä myynnissä ja kysyin onko käsiraha maksettu tarjouksen vakuudeksi ja sitä ei ollut maksettu vielä. Ei muuta kuin rahaa käteen ja maksaan käsirahaa täydestä myyntihinnasta. Välittäjä vähän epäili voiko näin tehdä ja lopulta otti käsirahan vastaan. Toinen vähän tinkinyt koitti saa tätä kiinteistöä itselleen, vetosi että olivat sopineet, mutta kun maksoin käsirahan ensimmäisenä pyydetystä hinnasta kiinteistö oli minun.
Toisen kerran minulla oli välittäjällä myynnissa kohde josta asiakas teki tarjouksen jota en hyväksynyt vaikka välittäjä suostutteli hyväksyyn. Kaveri soitti ja kysyi välittäjältä tästä minun kohteesta ja sai vastauksen että ollaan jo myyty....vaikka todellisuudessa oli vasta tarjous jota en ollut hyväksynyt. Tämmöistä temppua koitti SKV:n välittäjä tehdä, puheli vielä kun syksyä on että myy hyvänä aikana ettei murtomiehet vieraile, pääset riskistä eroon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559