Lainausmerkit vai viiva?

kysely__________

"Kumpi on teistä parempi?", kysyi anonyymi kirjoittaja.

vai

- Kumpi on teistä parempi? kysyi anonyymi kirjoittaja.

Kysymys on tietenkin pitkälti makuasiasta. Molempia käytetään.
Itse käytän lainausmerkkejä koska ne mielestäni erottavat repliikit selkeämmin.
Toisaalta, joskus lainausmerkkejä tarvitsee muihin tarkoituksiin ja etenkin repliikkien sisällä se menee sekavaksi.

13

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yuttu

      usmerkki. Juohevampi.

    • Olen vakaa lainausmerkkien kannattaja. Viiva vaatii yleensä aina oman kappaleen, mikä vaikeuttaa tekstin rytmittämistä. Sitaatteihin repliikkien sisällä käytetään yksinkertaista heittomerkkiä ' kaksoismerkin sijaan. Käsittääkseni ne myös vuorottelevat, mikäli jostakin äärimmäisen harvinaisesta syystä tarvitset monta sitaattia sisäkkäin. Ikään kuin näin:
      "Hän sanoi 'se on nimeltään "kissa", luulen'. Hassua."

      • aloittaja___________

        Olen käyttänyt tuota heittomerkkiä, mutta en tiennyt tuota sääntöä vuorittelusta, se kyllä tuntuu järkevältä, kiitos vain!

        En tosin allekirjoita väitettä siitä, ettäkö viiva tarvitsisi oman kappaleensa, rivinvaihto riittää kyllä ja se on hyvä olla useimmiten repliikeille, käyttipä mitä merkkiä tahansa.


    • inspirations

      Minä käytän viivaa, jotenkin tuntuu paremmalta. En ole sitä tarkemmin miettinyt.

    • vviiivvvaa

      Viivaaa

      • Kupzika

        Viivaa tietenkin. Huomaan lukiessani toisten tekstejä, että lainausmerkit ärsyttävät, oli teksti sitten vaikka miten laadukasta. Ne tuntuvat kuuluvan johonkin menneeseen aikaan. Viiva on selkeä, pelkistetty.


      • aloittaja_________
        Kupzika kirjoitti:

        Viivaa tietenkin. Huomaan lukiessani toisten tekstejä, että lainausmerkit ärsyttävät, oli teksti sitten vaikka miten laadukasta. Ne tuntuvat kuuluvan johonkin menneeseen aikaan. Viiva on selkeä, pelkistetty.

        Jännää, miten tämä vaihtelee ihmisten välillä! Itse nimenomaan pidän lainausmerkeistä koska ne "ympäröivät" sen repliikin, joka minusta helpottaa lukemista.

        Olen kyllä samaa mieltä, että viiva on modernimpi. Jotenkin jopa sen suoraviivainen (heh) ulkomuoto on laianusmerkkien koukeroita nykyaikaisempi.


    • fantasticoss

      Lukiessa pidän enemmän viivasta, mutta sen käyttäminen kirjoittaessa ei tunnu luontevalta. Lainausmerkeillä jatkanen hamaan loppuun saakka.

      • scarabaeus

        ...... ihan näistä viimeaikaisista ja fiftysixty
        suunnilleen,
        ja tuossa
        Pelle Miljoonan
        kirjassa on nököjään lainausmerkeillä
        ja sitten taas tuossa
        Juha Vuorisen
        kirjassa viivoilla.

        Mutta sitten kun tarkemmin niitä visuaalisesti fundeeraa näitä kahta, niin niinhän ne pitää ollakin.
        Elikkäs
        visuaalinen
        juttu
        kaikenkaikkiaan.
        ¤
        Näin minä sen näkisin,
        ja minäkin eri kirjoituksissa käytän
        välillä toista ja välillä toista.
        Kumpaselta se paremmalta näyttää.
        -
        Oliko tämä nyt selkeästi kirjoitettu?


    • Helmi Maria

      Viiva.

      - Kumpi on teistä parempi?

      Yleensä kirjoitan niin, ettei tarvitse lisätä perään tuota "kysyi anonyymi kirjoittaja". Eli se kuka puhuu, käy ilmi tekstistä muuten. Mutta makuasiahan tämä, ja riippuu varmaan tekstistäkin kuten täällä on jo ollut puhetta.

    • laskapinko

      päätalo (esimerkiksi) käyttää molempia sillä tavalla, että meneillään olevien tapahtumien repliikit viivoitetaan ja takaumien replat lainataan.

      tuolla ylempänä joku sanoi ettei kappaleenvaihtoa tarvita vaan rivinvaihto riittää. mielestäni se on sama asia? vai tarkoittaako sanoja sitä että tekee kappaleiden välille kokonaisen tyhjän rivin. se ei mielestäni sovi proosaan. tieteellisessä tekstissä sitä kyllä näkee. kirjoja ei kuitenkaan taiteta sillä tavalla, joten jos julkaisupäätös tulee on tiedossa paljon tyhjien rivien deletointia. (tästä ei saa loukkaantua, koska en tarkoita provoseerata, olen aamukahvilla ja unentuhrussa joten en jaksa miettiä sanamuotoja. enhän minä mikään kirjailija ole.)

      • Kampenius

        On edellytyksiä kirjailijaksi, jos on kymmenen aikaan aamukahvilla. Itse pistän kahvin tippumaan viiden jälkeen.


      • askapinko
        Kampenius kirjoitti:

        On edellytyksiä kirjailijaksi, jos on kymmenen aikaan aamukahvilla. Itse pistän kahvin tippumaan viiden jälkeen.

        24 tuntia vuorokaudessa silti, tippui kahvi milloin tahansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1785
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1382
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      72
      1382
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      295
      1290
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      25
      1150
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      115
      1122
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1039
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      967
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      889
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe