Käytetyn Caddyn ostaminen.

Hmm...

Ovat ruvenneet vähän Cadillacit kiinnostamaan, joten kysyisin muutamia asioita.
1. Jostain Caddyä käsittelevästä artikkelista luin, että Suomessa olevat käytetyt ovat yleensä vähän ajettuja, ja kun katsoo esim. myynnissä olevia 90-luvun puolivälin malleja, niissä lukema onkin tyypillisesti 180 000 - 200 000 km. Mistä tämä johtuu, tuskin myyjät ovat vaivautuneet mittareja rukkaamaan? Suuresta bensankulutuksestako? Luulisi, että jos on varaa ostaa Caddy, on myös varaa ostaa bensaa.
2. Northstar-moottoria on joskua arvosteltu hiukan hutiloiden suunnitelluksi, ja on sanottu, että siinä esiintyy enemmän vikoja kuin vanhemmissa moottoreissa. Pitääkö paikkansa?
3. Onko 90-luvun Caddyissä jotain erityisen heikkoa komponenttia, jota pitäisi korjata tai vaihtaa usein? Sähkölelutko?
4. Varaosien saantia on moitittu hitaaksi, on sanottu, että niitä ei juuri ole Suomessa tarjolla, vaan että ne pitää tilata Jenkeistä, mikä kestää viikkoja. Pitääkö paikkansa?
5. Vaikka tunnetuimmat Caddyn mallit ovat olleet tuotannossa useita vuosikymmeniä, joitain malleja on valmistettu vain alle 10 vuotta. Ovatko nämä lyhytikäiset osittautuneet heikompilaatuisiksi, vai miksi niiden valmistus on loppunut lyhyeen?
Kiitos jo etukäteen vastaajille.

8

1789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cadillacman

      1. Olen itse omistanut kolme vuotta cadillacin (seville -96 ajettu nyt 156tkm). Vähäisten kilometrien syy
      on siinä että kuskit iäkkäitä eivätkä aja paljoa, sekä tietysti kun autot seisoo talven niin ei kilometrejä tule.
      Kaikki säännöllisessä käytössä olleet cadillacit on helposti ajettu yli 300tkm asti. Jos amerikasta yrität löytää vähän ajettu ysäri cadillaccia niin huomaat että ei ole paljoa tarjontaa eli kyllä caddyilläkin ajetaan paljon kilometrejä.
      2. Northstar on oikeasti supermoderni moottori. Mielestäni ei sitä hutiloiden ole tehty, mutta ei se tietenkään yhtä kestävä ole kuin teräskoneet, koska on alumiinista tehty. Alumiinin lämpöliikkeet ovat terästä isompia ja aiheuttaa väkisinkin pulmia. Ensimmäiset nortit -93 ja -94 ovat huonoimmat koska niissä pulttien (kannen ja tuppien) jenkaukset eivät kaikissa kestäneet. Eli vältä niitä ihan ensimmäisiä nortteja. Myöhempiin malleihin paranneltu alkuvuosien viat. Northstarin pahin selvä ominaisuus on että se on kuumakone eli kaupingissa 118 astetta ja maantie ajossakin lämpömittari pysyy koko ajan ylipuolenvälin.
      Kuumakone aiheuttaa männänrenkaitten palamista kiinni jos ei autoa käytä säännöllisesti.
      Itse omalla autollani oli ajettu 133tkm kun ostin sen ja se oli ollut rekisteristä kaksi vuotta pois. No kun ajelin sillä huomasin että öljyä meni 1L/ 3000km ja ajan saatossa vika paheni niin että öljyä meni 1L/1000km. Ei auttanut muuta kuin ottaa kone auki ja ei siellä muuta ollut kuin ne renkaat pirunpahasti kiinni männässä ja venttililautasten kumit olivat kovettuneet. Eli kone oli todella hienossa kunnosa muuten. Eli tarinan opetus on että vähän käytetyt koneet voivat olla helposti jumissa eli kysele ostaessasi öljyn syöntiä se sen parhaiten kertoo.
      3. Ei ole heikkoja osia. Iskarit tosi kalliita jos joutuu vaihtamaan 500e/kpl. Itselläni vielä alkuperäiset. Sähköreistailuja ei ole pahemmin ollut. Muutaman releen olen vaihtanut vain (vilkun, sähkö antennin).
      Radio yleenä surisee koska bosessa on erillis vahvistimet kaiuttimille ja niille jää makaamaan virta.
      Olen vaihtnut 2-din soittimen auttooni ja kaiuttimet. Jos haluaa uusia soittimet niin koko setti pitää
      uusia koska bosella 2ohmin systeemiin ei voi vaihtaa ihan normikaiuttimia. Itse tehtynä 40työtuntia ja 1500e (on gps ja täyskosketusnäyttö nyt =) ). Mutta jos oikeasti tykkäät kuunnella radio tai musiikkia niin helposti on edessä tuo soitin puolen uusiminen. Orginaali soittimet ovat hyviä kutta kaiuttimien kartongit hapertuu väkisinkin ihan missä vain eli varaudu musa puolen remppaan.
      4. Jep osat on kalliita mutta saa kyllä aika hyvin Suomesta ihan parin päivän tilauksella. Olen myös tilannut amerikasta joka on helvetin hankalaa ja tulee siinäkin rahti ja verot osille jonka jälkeen on hinta aika tyyris. Eli kannattaa ostaa välittäjiltä. Mutta ei ne osat enää noin vanhaan cäddyyn ihan mahdottomia maksa. Ja minulla on vain ollut tuo koneremppa mikä oli tosi tyyris (ulkopuolisella 2800e). Jarruputket vaihdatin myös samalla eli ne kannattaa uusia myös (olivat haperoiset).
      5. En tiedä mitä mallia tarkoitat mutta deville ja seville on aika samanlaisia ja kestäviä.
      Fleetwood on varmasti ysikyt luvun autoista se paras caddy mutta myös vaikea löytää osia siihen kun se on jo niin harvinainen euroopassa.

      Voi olla että kirjoitelmani pelästytti hieman, mutta kaikki on totta ja cadillac on rahamiehen auto oli uusi tai vanha niin kyllä siihen saa euroja varata, jos haluaa pitää hienossa kunnossa. Itse maksoin omastani ostettaessa 9500e (sisältää rekisteröinnin ja verot suomeen) ja sen jälkeen on mennyt vielä 7000e. Eli aika kallis auto noinkin vanhaksi. 7000= 2800 (koneremontti) 1500 (soitin) 900 (kesä- ja talvirenkaat) 600 kromivanteet 500 (jarrulevyt ja palat) 700e kaikenmaailaman pikku osia. Mitä enemmän on kaikkea, niin sitä enemmän on myös huollettavaa oli auto minkä merkkinen vain. Vanha on aina vanha! Ikinä ei auto ole jättänyt mihinkään tai yskinyt. Käynistyy hienosti ja luotettava on. Kyyti on pareempaa kuin 7-bemussa. Caddy on pehmeämpi ja hiljaisempi. Ei sovellu kaajailulle, siihen alusta on liian pehmeä. Voimaa kyllä on reservissä ihan järkyttävästi että ohi kerkeää suoralla, jos on pakko. Itse ajan nätisti ja seuraavakin auto on cadillac.
      Parhaiten saat tietoa cadillac club of finland keskustelu palstalta.

      Life for Liberty Cadillac

      • Hmm...

        Kiitos rehellisestä, puolueettomasta ja vilpittömästä vastauksesta. Arvostan. Kohta lähden autokaupoille, ja se auto, jonka ostan, on Cadillac. Käytettynä, tosin, mutta kuitenkin.


      • Caddy eldorado ´00
        Hmm... kirjoitti:

        Kiitos rehellisestä, puolueettomasta ja vilpittömästä vastauksesta. Arvostan. Kohta lähden autokaupoille, ja se auto, jonka ostan, on Cadillac. Käytettynä, tosin, mutta kuitenkin.

        Tervetuloa Caddy-kuskiksi! :)


    • Älä osta

      käytettyvä. Jo alle 10 vuotta vanhat ovat täynnä sähkövikoja.

      • CadillacMiäs

        "...älä osta käytettyvä. Jo alle 10 vuotta vanhat ovat täynnä sähkövikoja."

        Minullla 1963-mallin Cadilllac Coupe DeVille, jossa kaikki sähkövermeet toimiii edelleen, kuin uutena; sähkötoimiset ikkunat tuuletusikkunat myös ( ne pienet "kolmioikkunat", antenni, 6-way sohvapenkki, cruise control, am/fm-radio, tupakinsytkärit 2kpl ( joita en tosin tupakinsytyttelyyn tarvitse... ), kaikki muutkin sähköllä toimivat laitteet autossani, toimivat kuin uudessa. :-D


      • Minullakin vasta 29 vuotta vanhassa Fleetwoodissa toimii kaikki sähköt edelleen, ikkunat, penkit, takaluukun avaus, antanni(moottori pyörii, piiska puuttuu),automaatti ilmastointi, cruise, ajotietokone ym. ym.


      • Caddy Eldorado ´00

        Kyllä se Caddy kestää, kunhan ei osta raiskattua ruoskaa, jolla ajettu esim. 400-500tkm. Hyvää olisi myös, jos autoa olisi hyvin pidetty :) Oma Eldorado (vm. 2000) on ajettu vasta 78 000 mailia eikä ole yhtään sähköisiä eikä teknisiä vikoja. Täytyy ostaa vaan kulutusosia silloin-tällöin. Mutta näinhan se menee riippumatta auton merkistä...


    • caddy-fani stadista

      Itselläni Caddy Seville STS-97. Kyyti on hienoa ja moottori ja vaihteisto toimivat erinomaisesti (kannattaa vaihtaa niitä öljyjäkin välillä, säästyy monelta harmilta).
      Mutta sitten on ihan kumma vika. Auto saattaa sammua kesken ajon. Pysähdyn ja starttaan, kas kummaa, meno jatkuu, ainakin taas vähän matkaa. Tosiaan, tämä vika vain joinain päivinä. Välillä voit ajaa pitkiäkin matkoja ilman mitään ongelmia..
      Jollain vastaavanlaisia ongelmia? Ratkaisuja?
      Toinen ihan hassu juttu; alkoi etulasin pissapojat huutamaan yks päivä niin pitkään, että piti käydä nykäsemässä pesulaitteen virtajohto irti. Sähkövikoja..

      Suosittelen autoa, mutta varaudu jatkuviin yllätyksiin ;))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe