sokerirasitus/ raskausajan diabetes

mitäs nyt?

tervehdys ystäväiset,
nyt olen kyllä niin utelias että oli pakko alkaa kyselemään millä arvoilla pärjää vielä pelkällä ruokavaliohoidolla? onko teillä kellään kokemusta?

itse kävin tänään (kun on aijemminkin heitellyt nuo sokeriarvot mutta vain vähän)
sokerrasitustestissä, ja rv 10 on vasta.
arvot oli 4.9 (paasto), 1h: 9.6 ja 2h: 11.1
soitin diabetes terveyden hoitajalle, ja hän ilmoitti että pikana lähete äitipolille kunhan äitiysneuvolanhoitaja saa hänen viestinsä.
Kuinkahan mun käynee?
kotiseurannassa (on ollut mittari käytössä)
arvot on olleet ihan rajojen sisäpuolella.

3

428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin mulla

Sullahan on tuossa yks arvo kolmesta poikkeava. Ainakin täällä pk-seudulla rajat on: 5.3 - 10.0 - 8.6 eli alle noiden pitäisi olla.
      Jos yks poikkeava--> vs-seuranta ruokavaliohoito, 2tai 3 poikkeavaa--> lähete äpkl:lle ruokavalio tarv.insuliini

• ap

onkohan täällä sit diabetesneuvolan hoitajalla itsellään vain tarkemmat linjat kun hän oli lähes samalta istumalta laittamassa mua sinne äpklle!
        sano kuitenkin että odottele äitiysneuvolan hoitajan soittoa aamulla, jos ei kuulu niin soita niin laitetaan asia eteenpäin menemään...

ja vielä oikein korosti että tämä olisi aivan liian korkea arvo...

tämä vähän huojensi huolestunutta oloani... :)

• KKaa
        ap kirjoitti:

onkohan täällä sit diabetesneuvolan hoitajalla itsellään vain tarkemmat linjat kun hän oli lähes samalta istumalta laittamassa mua sinne äpklle!
        sano kuitenkin että odottele äitiysneuvolan hoitajan soittoa aamulla, jos ei kuulu niin soita niin laitetaan asia eteenpäin menemään...

ja vielä oikein korosti että tämä olisi aivan liian korkea arvo...

tämä vähän huojensi huolestunutta oloani... :)

Itsellä yksi arvo oli korkea sokerirasituksessa (se viimeinen) ja sain siis raskausdiabetes-diagnoosin. Siitä sitten kotiseuranta ja ruokavalio-ohjeistus. Kotiseurannassa arvot oli koholla liian usein (aluksi noin joka seitsemäs mittaus ja myöhemmin useampi) joten sain lähetteen äitipolille. Kuulemma yksi kymmenestä saa heittää...

Äitipolilla oli ultra ja diabeteslääkäri. Lääkäri määräri insuliinin. Silloin aloitetiin yhdellä pitkävaikutteisella, mutta nyt käytössä sekä pitkävaikutteinen -että ateriainsuliini. Kävin myös diabeteshoitajalla, joka sanoi ettei tälle tilanteelle voi itse mitään. Kaikkea voi syödä normaalisti (herkkuajakin kunhan tietty muistaa kohtuuden). Tämä huojensi mieltä, sillä olin potenut kauhean huonoa omaatuntoa yhdestä keksistä yms. Normaali ruokavalio (lautasmallli) paras!

Eli jos sinulla kotimittaukset on kohdillaan tuskin ne insuliinia määrää. Mutta jos määrää, niin ei tämä mitenkään kamalaa ole. Silloin vaan kun mittailee sokereita ja pistää, pitää syödä kelloa katsellen. Se välillä rastittaa... siis ettei vaan vahingossa mittaa paastoarvoa liian aikaisin!

Nyt on itsellä menossa 37 4 ja sokerit on vielä vähän sekaisin ja oikeaa insuliiniannostusta etsiskellään. Toivottavasti tasaantuis ennen synnytystä ettei pikkuisen tarvii olla "sokeritipassa"!

Tsemppiä! Äläkä murehdi liikoja... Asioilla on tapana järjestyä! Niin ja jos joudut insuliinille niin itse ainakin käyn sen takia kahden viikon välein ultrassa. Se on se hyvä puoli... näkee pikkuista usein :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe