OKT:n myyminen itse

Mistä tietoa?

Olemme ajatelleet kokeilla myydä talomme itse. On tosi hyvällä paikalla ja moni naapuri on myynyt itse nopeasti. Talo on myös uudehko ja hyvässä kunnossa. Ensin pitäisi kuitenkin perehtyä asiaan kunnolla. Kaikki löytämäni asunnon myyntivinkit tuntuvat koskevan osakekauppaa. Tiedän, että kiinteistökauppa on monimutkaisempaa, ja siksi kysynkin, onko jollain vinkkiä nettisivusta tai kirjasta, josta voisi perehtyä asiaan kunnolla. Paperit teetämme joka tapauksessa pankissa, eli sitä en edes yritä. Mutta se kaikki muu...

Sen verran toki tiedän, että kaikki on kerrottava rehellisesti. Kuntotarkastus on tarkoitus teettää ja olemme myös ajatelleet piilovirhevakuutusta. Jos asunto menee nopeasti, emme kuitenkaan pääse muuttamaan vielä vähään aikaan, joten pitäisi saada ymmärrystä näihin kiemuroihin, että miten hallintaoikeidet yms. siirtyy (vaikka paperit teettääkin pankissa, niin pitäähän tietää, mitä ehdottaa). Löytyykö muuten jostain valmiita kiinteistön ostotarjouslomakkeita?

Aikaa on pari kuukautta ennen myyntiin laittoa, ja olen tottunut omaksumaan asioita nopeasti, joten nyt vain vinkkejä tänne päin. Toki jos itse ei saa myytyä, niin sitten välittäjälle, saahan sieltä ainakin näkyvyyttä helpommin.

Vielä yksi pikkuseikka: olisi hyvä tietää jo nyt, mitä varusteita uuteen taloon tarvitsee hankkia, joten kysyisin seuraavaa: mitkä varusteet yleensä kuuluvat okt:n kauppaan ja mitä taas myyjä vie yleensä mukaanaan itse (tiedän, että tämä vaihtelee, mutta vähän suuntaa)? Välittäjä jo mainitsi (hinta-arvion vuoksi oli käymässä), että pesutorni ei yleensä kuulu kauppaan, keittiökoneet taas tietysti kuuluu. Ulkoroskikset varmaan kuuluu ja tetysti postilaatikko, mutta miten esim. verhotangot, lääkekaappi yms. seinään kiinnitetyt. Tuleeko muuta mieleen?

9

810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partnevia

      Tiina Koskinen-Tammi, Leena Laurila: Asunto- ja kiinteistökauppariidat 2000-luvun hovioikeuskäytännössä (Talentum 2010). Kirjassa tuodaan esille 132 hovioikeustapausaineistoon liittyviä seikkoja, joista saa aika hyvän käsityksen, mitä myynnissä ja ostamisessa tulisi huomioida.

      Ammattitaitoinen kiinteistönvälittäjä voisi auttaa sinua, mutta se maksaa välityspalkkion verran.

      • On Matti Kasson "Näin teet asuntokaupan" kirja (pehmeäkantinen).


    • Oletko varma?

      Oletko varma, että itsemyynti kannattaa? Voi olla, että säästät välityspalkkion, mutta saatko samaa hintaa kuin välittäjän kanssa. Sanot myös, että "paperit on tarkoitus teettää pankissa". Onko olemassa pankkia, joka tekee kiinteistön kauppakirjan ilmaiseksi? Epäilen. Samoin kaikkien tarvittavien dokumenttien kuten rasitustodistusten ja kiinteistörekisteriotteiden hankkiminen maksaa. Todennäköisesti joudut myös käymään hakemassa asemakaavakartat ja muut. Harkitse kahteen kertaan!

      • ap.

        Kiitos kirjavinkeistä. En tietenkään voi olla varma, että itsemyynti kannattaa. Tiedän vain, että lähimmät naapurit ovat myyneet itse ja saaneet talot nopeasti kaupaksi hyvällä hinnalla. Meillä on ajatuksena hinta, joka talosta täytyy vähintään jäädä käteen. Jos saamme sen, olemme tyytyväisiä. Kokeilemme ensin itse (naapureilla tosiaan meni parissa viikossa tosi vähällä ilmoittelulla) vähän aikaa ja jos ei onnistu, niin sitten välittäjälle. Aikaa meillä on reilusti.


      • ----

        Olemme ostaneet ja myyneet itse, pankki teki kauppakirjat ilmaiseksi

        Rasitustodistus, kiinteistörekisteriote (muutamia kymppejä) ja virallinen kaupanvahvistaja (n. 200e) hoituu myös pankin puolesta mutta nämä tosiaankin maksavat. Jos päälle vielä maksaa oikotien ilmotuksen (olikohan tuo 60e?) ja kuntotutkimuksen (400-500e) niin tuossa taitaa olla omatoimimyyjän kulut. Yläkanttiin laskettuna reilulla pelivarallakin max 1000e. Välitysfirman prosetti voi hyvinkin olla 6% kauppahinnasta, jolloin hintaa omakotitalon kohdalla hinnasta riippuen ainakin 6000e.

        Vain hintaa katsottaessa naurettavaa vedota siihen että itsemyyminen maksaisi lähes saman!

        Välittäjät joiden kanssa olen ollut tekemisissä, eivät yleensä ole tienneet rakentamisesta/remontoinnista mitään, edes yleinen tieto talotekniikasta ei ole hallussa. Aina he lupasivat kysyä myyjältä ja ottaa selvää, ystävällistä toki mutta MIHIN MINÄ SITÄ VÄLIKÄTTÄ TARVITSEN? Voin itse myyjää antaa nämä tiedot tai ostajana kysyä myyjältä. Jos myyjä valehtelee tietoja, ei välitysfirmakaan missään vastuussa siitä, lieneekö ko. firmoilla kovinkaan suurta vastuuta muutenkaan.

        Siihen välittäjät ovat käypiä jos ostaja/myyjä ei halua olla tekemisissä toisen osapuolen kanssa ja/tai on niin laiska ettei halua tehdä sitä itse ja on valmis maksamaan siitä. En sano että kiinteistönvälitys olisi lempipuuhaani, mutten kuitenkaan ole täysin kädetön joten pystyn hoitamaan asian huomattavan säästön kannustamana. Ymmärrän myös että on ihmisiä joita asia ei kiinnosta tippaakaan ja mielummin käyttävät säästyneen ajan tienaamalla saman rahan esim vakityössään. Älä siis meuhkaa rahasta jos oma syysi on asiapapereiden hakemisen vaiva!

        Aloittajalle vinkiksi voi sanoa että pyydä muutama välittäjä ilmaiselle hinta-arviolle ja päätä itse haluamasi hinta. Pankista (myös välittäjiltä) voit kysyä mitä papereita tarvitset, oikeastaan nuo ylläluetellut, ja sitten haet ne pankista. Kuntoarvion voit teettää heti tai vakavasti otettavan ostajaehdokkan läsnäollessa, itse pidän hyvänä että ostajatkin saavat esittää kysymyksensä tarkastajalle. Ilmoitus oikotielle ja sanomalehteen (muisa lisätä teksti ei välittäjille tai ne hyökkäävät heti kimpuusi :D ) hyvien kuvien sekä näyttäajan kera. Stailaa romut piilottamalla.

        Olen 26v, nainen, rakennusinsinööri ja pihi :D jos minä selviän siitä niin sinäkin selviät


      • Partnevia
        ---- kirjoitti:

        Olemme ostaneet ja myyneet itse, pankki teki kauppakirjat ilmaiseksi

        Rasitustodistus, kiinteistörekisteriote (muutamia kymppejä) ja virallinen kaupanvahvistaja (n. 200e) hoituu myös pankin puolesta mutta nämä tosiaankin maksavat. Jos päälle vielä maksaa oikotien ilmotuksen (olikohan tuo 60e?) ja kuntotutkimuksen (400-500e) niin tuossa taitaa olla omatoimimyyjän kulut. Yläkanttiin laskettuna reilulla pelivarallakin max 1000e. Välitysfirman prosetti voi hyvinkin olla 6% kauppahinnasta, jolloin hintaa omakotitalon kohdalla hinnasta riippuen ainakin 6000e.

        Vain hintaa katsottaessa naurettavaa vedota siihen että itsemyyminen maksaisi lähes saman!

        Välittäjät joiden kanssa olen ollut tekemisissä, eivät yleensä ole tienneet rakentamisesta/remontoinnista mitään, edes yleinen tieto talotekniikasta ei ole hallussa. Aina he lupasivat kysyä myyjältä ja ottaa selvää, ystävällistä toki mutta MIHIN MINÄ SITÄ VÄLIKÄTTÄ TARVITSEN? Voin itse myyjää antaa nämä tiedot tai ostajana kysyä myyjältä. Jos myyjä valehtelee tietoja, ei välitysfirmakaan missään vastuussa siitä, lieneekö ko. firmoilla kovinkaan suurta vastuuta muutenkaan.

        Siihen välittäjät ovat käypiä jos ostaja/myyjä ei halua olla tekemisissä toisen osapuolen kanssa ja/tai on niin laiska ettei halua tehdä sitä itse ja on valmis maksamaan siitä. En sano että kiinteistönvälitys olisi lempipuuhaani, mutten kuitenkaan ole täysin kädetön joten pystyn hoitamaan asian huomattavan säästön kannustamana. Ymmärrän myös että on ihmisiä joita asia ei kiinnosta tippaakaan ja mielummin käyttävät säästyneen ajan tienaamalla saman rahan esim vakityössään. Älä siis meuhkaa rahasta jos oma syysi on asiapapereiden hakemisen vaiva!

        Aloittajalle vinkiksi voi sanoa että pyydä muutama välittäjä ilmaiselle hinta-arviolle ja päätä itse haluamasi hinta. Pankista (myös välittäjiltä) voit kysyä mitä papereita tarvitset, oikeastaan nuo ylläluetellut, ja sitten haet ne pankista. Kuntoarvion voit teettää heti tai vakavasti otettavan ostajaehdokkan läsnäollessa, itse pidän hyvänä että ostajatkin saavat esittää kysymyksensä tarkastajalle. Ilmoitus oikotielle ja sanomalehteen (muisa lisätä teksti ei välittäjille tai ne hyökkäävät heti kimpuusi :D ) hyvien kuvien sekä näyttäajan kera. Stailaa romut piilottamalla.

        Olen 26v, nainen, rakennusinsinööri ja pihi :D jos minä selviän siitä niin sinäkin selviät

        Omatoimimyynnin edullisuus ei ole laskettavissa insinööritieteellä. Valtaosa käräjille päätyneistä asunto- ja kiinteistökaupoista tehdään nimenomaan ilman kiinteistönvälittäjää ja jokainen oikeuteen päätynyt asuntokauppajuttu maksaa sekä ostajalle että myyjälle vähintään yhden välityspalkkion verran. Usein monikertaisen määrän. Välittäjillä on kuitenkin melkoisen rautainen tietämys juridiikasta (vaikkeivät he aina rakentamisesta/remontoinnista tietäisikään), ja he osaavat välttää myynnin sudenkuopat. Välittäjä ei aina "halua tietää" remontoinnista, kun moni minä-ite-remontoija on remontillaan yksinkertaisesti pilannut hyvän asunnon. Nämä tekeleet kun eivät missään tapauksessa nosta asunnon arvoa mihinkään suuntaan.

        Asuntokauppa on aina niin iso taloudellinen päätös, että sitä ei missään tapauksessa kannata tehdä omin päin, ellei siihen oikeasti ole tietoa ja taitoa. Myynti sinänsähän ei ole mitään vaikeaa: Laitetaan kohde tarjolle ja odotellaan yhteydenottoja tai soitellaan "halutaan ostaa" -ilmoittajille. Kysymys on lähinnä siitä, MITEN JA MILLAISIN EHDOIN asunto myydään. Sopimuksilla on valtava merkitys, mikäli jälkeenpäin jostakin tulee erimielisyyttä. Kiinteistönvälittäjä jos kuka pystyy tekemään sopimukset, joissa ei ole turhaa tulkinnanvaraa. Myyntiesitekin on yksi osa sopimusta. Ja todella tärkeä osa. Pankkitäti kun tekee kauppakirjan, niin siinä ei varmasti ole mitään yksilöllistä. JA MIETTIKÄÄ HYVÄN TÄHDEN, MIHIN SITÄ KAUPPAKIRJAA OIKEASTI TARVITAAN! Niin, oletko tuota tullut edes ajatelleeksi? Pääasiassa kauppakirjan ehtoja tutkitaan kaupan jälkeen vain RIIDAN SYNTYESSÄ. Jos ei ole riitaa, ei ole syytä tutkia kauppakirjaakaan.


      • ap.
        Partnevia kirjoitti:

        Omatoimimyynnin edullisuus ei ole laskettavissa insinööritieteellä. Valtaosa käräjille päätyneistä asunto- ja kiinteistökaupoista tehdään nimenomaan ilman kiinteistönvälittäjää ja jokainen oikeuteen päätynyt asuntokauppajuttu maksaa sekä ostajalle että myyjälle vähintään yhden välityspalkkion verran. Usein monikertaisen määrän. Välittäjillä on kuitenkin melkoisen rautainen tietämys juridiikasta (vaikkeivät he aina rakentamisesta/remontoinnista tietäisikään), ja he osaavat välttää myynnin sudenkuopat. Välittäjä ei aina "halua tietää" remontoinnista, kun moni minä-ite-remontoija on remontillaan yksinkertaisesti pilannut hyvän asunnon. Nämä tekeleet kun eivät missään tapauksessa nosta asunnon arvoa mihinkään suuntaan.

        Asuntokauppa on aina niin iso taloudellinen päätös, että sitä ei missään tapauksessa kannata tehdä omin päin, ellei siihen oikeasti ole tietoa ja taitoa. Myynti sinänsähän ei ole mitään vaikeaa: Laitetaan kohde tarjolle ja odotellaan yhteydenottoja tai soitellaan "halutaan ostaa" -ilmoittajille. Kysymys on lähinnä siitä, MITEN JA MILLAISIN EHDOIN asunto myydään. Sopimuksilla on valtava merkitys, mikäli jälkeenpäin jostakin tulee erimielisyyttä. Kiinteistönvälittäjä jos kuka pystyy tekemään sopimukset, joissa ei ole turhaa tulkinnanvaraa. Myyntiesitekin on yksi osa sopimusta. Ja todella tärkeä osa. Pankkitäti kun tekee kauppakirjan, niin siinä ei varmasti ole mitään yksilöllistä. JA MIETTIKÄÄ HYVÄN TÄHDEN, MIHIN SITÄ KAUPPAKIRJAA OIKEASTI TARVITAAN! Niin, oletko tuota tullut edes ajatelleeksi? Pääasiassa kauppakirjan ehtoja tutkitaan kaupan jälkeen vain RIIDAN SYNTYESSÄ. Jos ei ole riitaa, ei ole syytä tutkia kauppakirjaakaan.

        Olen käsittänyt, että pankista saa notaarin tekemänä niitä papereita, ja eikös notaarin pitäisi ymmärtää juridiikkaa aika hyvin. Tietenkin pitää satsata siihen, että kauppakirja on mahdollisimman hyvä, siitä olen valmis maksamaan. Mutta tuntuu älyttömältä maksaa 8000 välittäjälle, jos ei ensin kokeile itse. Kuitenkin hyvin mahdollista, että joku tutun tuttu tämän ostaa parissa viikossa (tällä seudulla aika yleistä).

        Hyvien kauppapapereiden ohella olisi tarkoitus välttää riitoja hyvällä kuntotarkastuksella ja piilovirhevakuutuksella (luultavasti hätävarjelun liiottelua tuo vakuutus, kun talo on aika uusikin, mutta sillä välttänee jonkun oikeudenkäynnin), joiden yhteiskustannus ei vielä ole kuin pieni osa välityspalkkiosta (ja ainakin kuntotarkastus pitäisi teettää joka tapauksessa).

        Kiitos rohkaisusta insinöörisnaiselle ja kiitos myös viimeisimmälle kirjoittajalle hyvistä pointeista. Pitää ottaa huomioon.


      • .
        Partnevia kirjoitti:

        Omatoimimyynnin edullisuus ei ole laskettavissa insinööritieteellä. Valtaosa käräjille päätyneistä asunto- ja kiinteistökaupoista tehdään nimenomaan ilman kiinteistönvälittäjää ja jokainen oikeuteen päätynyt asuntokauppajuttu maksaa sekä ostajalle että myyjälle vähintään yhden välityspalkkion verran. Usein monikertaisen määrän. Välittäjillä on kuitenkin melkoisen rautainen tietämys juridiikasta (vaikkeivät he aina rakentamisesta/remontoinnista tietäisikään), ja he osaavat välttää myynnin sudenkuopat. Välittäjä ei aina "halua tietää" remontoinnista, kun moni minä-ite-remontoija on remontillaan yksinkertaisesti pilannut hyvän asunnon. Nämä tekeleet kun eivät missään tapauksessa nosta asunnon arvoa mihinkään suuntaan.

        Asuntokauppa on aina niin iso taloudellinen päätös, että sitä ei missään tapauksessa kannata tehdä omin päin, ellei siihen oikeasti ole tietoa ja taitoa. Myynti sinänsähän ei ole mitään vaikeaa: Laitetaan kohde tarjolle ja odotellaan yhteydenottoja tai soitellaan "halutaan ostaa" -ilmoittajille. Kysymys on lähinnä siitä, MITEN JA MILLAISIN EHDOIN asunto myydään. Sopimuksilla on valtava merkitys, mikäli jälkeenpäin jostakin tulee erimielisyyttä. Kiinteistönvälittäjä jos kuka pystyy tekemään sopimukset, joissa ei ole turhaa tulkinnanvaraa. Myyntiesitekin on yksi osa sopimusta. Ja todella tärkeä osa. Pankkitäti kun tekee kauppakirjan, niin siinä ei varmasti ole mitään yksilöllistä. JA MIETTIKÄÄ HYVÄN TÄHDEN, MIHIN SITÄ KAUPPAKIRJAA OIKEASTI TARVITAAN! Niin, oletko tuota tullut edes ajatelleeksi? Pääasiassa kauppakirjan ehtoja tutkitaan kaupan jälkeen vain RIIDAN SYNTYESSÄ. Jos ei ole riitaa, ei ole syytä tutkia kauppakirjaakaan.

        Kyllähän pankki siihen kauppakirjaan latelee mitä ehtoja halutaan (laillisuuden rajoissa toki), meidän tapauksessa se tehtiin pankin juristin ja meidän omien ehtojen pohjalta. Tietenkin ehdoissa pitää huomioida ongelmatilanteet kunnon suhteen, jälkikäteen paljastuvat asiat, kaupanteon viivastyminen jne ei kyse ole mistään autokaupan teosta. Edelleen tämä on ihan itse tehtävissä, ihmisiä ne välittäjätkin ovat, kuten me muutkin. Kyse on taas vain viitseliäisyydestä asioiden selvittämisessä.


    • Mistä saan tietoja tavarantarkastajista (kuntotarkastajista)esim.Jämsän seudulta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe