Isot altakasteluruukut ovat aika toimivia. Mutta miksi pienet altakasteluruukut ovat usein viherkasvien tappovälineitä? Miksiköhän? Olisko selitys se, että isoissa ruukuissa mullan kosteuspitoisuus vähenee yläkerroksissa ja sitä kautta juuret saavat ilmaa. Ja pienissä ruukuissa mullan kosteuspitoisus on suuri koko multatilassa eikä ilmalle jää tilaa.
Altakasteluruukut
3
2227
Vastaukset
- jamata
Minä vaihdoin limoviikunani isoon altakastelu ruukkuun, se on nyt puolitoista metriä korkea ja reilun metrin leveä. joudun leikkaamaan sitä aika rankalla kädellä koska se kasvaa kesässä uskomattoman paljon. olen siirrellyt sitä ikkunalta toiselle ja nyt kasviseni on lattialla länsi ikkunan vieressä ja alkoi taas työntämään lehtiä kovalla vauhdilla. talvella pidän kukkalamppua niin lehtien "vaihto"on pienempää. limoni on kauniin tuuhea ja runsaslehtinen. joten ihmettelen "asiantuntijoiden"puheita että päältäkastelu on vain hyväksi???Kasvi kun juo todella paljon koska on rehevä.
Limo pitää tasaisesta kosteudesta eli altakasteluruukku on hyväksi kasville. Mullan perusteellinen kuivuminen on pahasta kuin myös veto ja varsinkin kylmä sellainen.
- Luonto hoitaa..
Luultavasti olet oikeassa. Toinen syy voi olla se, että pienen kasvin veden tarve ei ole niin suuri, että säiliössä kärsisi olla koko ajan vettä. Mätänee vissiin.
Toisaalta isot kasvit hyötyy. Mulla oli ikivanha kiinanruusu altakasteluruukussa, en vaihtanut multia enkä mitään, kastelin vain säiliöön. Yks kevät kippasin nurin ja kas! Juuret oli kasvaneet ritilästä läpi ja vallanneet koko vesitilan, siinä oli selvittämätön pulma. Nostin takas purkkiin ja siinä se on vieläkin, vesiviljelyssä kun multaa ei mahu mihinkään koloon:))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883