Millaisia tietoja netissä jaatte?

nettiviisas

Yksityisyys verkossa on tämän vuoden Tietoturvapäivän teema. Aiheen nostaminen keskustelunaiheeksi on tuntunut tärkeältä erityisesti Facebookin suosion takia. Taisi olla eilen, kun uutisissa käsiteltiin sitä, kuinka helpoksi FB on omien asioiden kertomisen laajallekin tuttavapiirille tehnyt.

Ehkä työni takia olen itse hyvin nuuka kertomaan yksityisasioitani FB:ssä tai muissa palveluissa edes rajatulle ystävälistalle. Samoin olen säätänyt yksityisyysasetukset tiukalle. Kiinnostaisi tietää, millaisia käytäntöjä teillä on? Jaatteko sosiaalisessa mediassa vain sellaisia tietoja, jotka voikin jakaa koko maailmalle, kuten videolinkkejä yms? Vai käytättekö esim. FB:tä oman elämän tapahtumien ja ajatusten jakamiseen? Mietityttääkö omien asioiden tai kuvien päätyminen muualle, kuin mitä olit ajatellut alunperin?

Heli Alanko, koordinaattori, Viestintävirasto
Viestintävirasto koordinoi Tietoturvapäivä-kampanjaa, joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä.

6

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytän netissä paljon kertakäyttö henkilöllisyyksiä, ei ikimaailmassa tulisi mieleen antaa oikeaa nimeä tai ainoatakaan muuta oikeaa tietoa esim. facebookkiin. Ainoa paikka missä on oikea henkilöllisyys on "virallinen" sähköposti jota en sotke mihinkään huuhaa toimintoihin netissä. Menetelmä on toiminut valtavan hyvin, roskapostin määrä on aivan olematonta, 1-2 viestiä viikossa.

      Sähköposteja minulla on monta juuri sen takia, että voi antaa huoletta sähköpostiosoitteen ja siihen liittyvän henkilöllisyyden aivan minne tahansa.
      Sellaiset sähköpostitilit teen tietysti antamalla kaikki tiedot väärin. Myös http://anonymouse.org/anonemail.html ja http://10minutemail.com/10MinuteMail/index.html palveluita tulee käytettyä silloin tällöin.
      En myöskään sotke henkilöllisyyksiä, "virallisen" sähköpostin ja roskapostilaatikoiden välillä ei ole mitään yhtettä = posti ei kulje niiden välillä eikä netissä ole tahoa jolla olisi "virallinen" sähköposti ja samaan aikaan joku roskaposteistani.
      Ainoa paikkansa pitävä asia joka minusta useimmiten jää jälkeen on IP osoite eikä sekään aina. Jos on erityistä tarvetta niin käytän välityspalvelimia, TORria ja jappia. Hyödynnän myös eri selaimia ja niissä eri käytäntöjä tämän takia: http://panopticlick.eff.org/ ja eväste politiikan takia.
      Kun on monta henkilöllisyyttä niin kaikki evästeetkin, myös ne "super evästeet" jotka nekin saa poistettua, saavat vapaasti näkyä sen henkilöllisyyden sisällä jona esiintyy. Tässäkin pitää olla tarkkana että ei synny yhtymäkohtaa toisen henkilöllisyyden kanssa vaan jokainen henkilöllisyys pysyy tarkasti omassa karsinassaan. Käyttöjärjestelmässä luodut käyttäjätilit helpottavat tätä paljon.

      En ylipäätään tajua alkuunkaan miksi ihmiset antavat oikeita tietojaan nettiin lukuunottamatta luetettu nettikauppa josta tilaa jotain, nettipankki tai joku virallinen taho.

      • pertti a. mansikka

        Vainoharhaisuudella on monet kasvot....


    • Cruzan

      Itse olen tietoturva-ammattilainen, ollut alalla parikymmentä vuotta. Tiedostan kyllä hyvin riskit mitä omien tietojen jakamisesta voi seurata, mutta minulle tiettyjen asioiden jakamisesta saatava hyöty on suurempi kuin siitä seuraava mahdollinen riski. En jaa Facebookissa esim. osoitettani, puhelinnumero kyllä näkyy tuttaviani varten, eikä sen vuotaminen johonkin kolmannelle osapuolelle ole merkittävä riski minulle, koska sen saa yhtä lailla vaikka numerotiedustelusta. Muutenkin olen säätänyt asetukset pääosin tiukimman mukaan. Facebookin tilapäivityksiin kirjoittelen puolestani hyvin harkitusti vaikka sinne suht aktiivisesti kirjoittelenkin. Harrastajavalokuvaajana jaan kuviani suht avoimesti, mutta laitan usein kuviin copyright tekstin ihan vain"varmuuden vuoksi" ja olen varautunut laittamaan laskun perään, jos jokin taho käyttää kuviani luvatta. Isohko osa sosiaalisessa mediassa jakamastani tiedosta on julkista, pienempi osa suunnattu "lähinnä vain kavereille" mutta ei niidenkään mahdollisesta vuotamisesta mitään vahinkoa minulle tule. En siis koskaan kirjoittele sosiaalisiin medioihin arkaluontoisia asioita.

      Olli Haukkovaara, CISSP, CISM

    • indentiteetti tarjol

      En ole facebookissa tai monessa muussakaan sosiaalisessa mediassa. En juuri käytä keskustelupalstojakaan nykyään.

      Kuitenkin netissä moni muu taho jakaa minun tietojani melko kattavasti. Erilaiset pöytäkirjat, jäsenluettelot ja lehti-artikkelit kertovat elämästäni, työstäni ja harrastuksistani. Kannattaa muistaa, että tänä päivänä myös sanomalehden toimittajalle annettu haastattelu on yhtä kuin kirjoittaisit nettiin itse tietoja itsestäsi.

      Numeropalvelut kertovat osoitteeni ja yritysrekisteristä saa henkilötunnukseni.

      Törkeyden huippu on, että muutamat yhtiöt, kuten käyttämäni vakuutusyhtiö, hyväksyy puhelimessa tunnistautumiseksi henkilötunnukseni (tiedon jonka kuka tahansa saa netistä)!

      Identiteettivarkaus on naurettavan helppoa eikä edes rikollista - sitä odotellessa.

    • jghuyghuy

      Mä en tohon paskan Facebookiin edes ole liittynyt, vaikka suurin osa parhaista kavereistani onkin siinä. Se vaikuttaa ihan idiootilta formaatilta ja etenkin nyt, kun imbelisillit om ruennet kyttäämään siräkin, että mitä ihmiset sanovat työpaikoistaanm tuossa paska- keksinnössä.

      Kerrotko, kun kerran asiantuntija olet, että mitkä mun juridiset oikeudet on, kun tässä anonyymina kirjoitan tälle palstalle? Onko ilman lupaani jollakin muilla tahoilla kenties esimerkiksi laillinen oikeus linkittää minun tälle foorumille tarkoittamiani sanomisiani _ilman lupaani_ tältä foorumilta muille, erillisille foorumeille? Miten henkilökohtaisesti estän "levikin", että kun anonymina kirjoitan suomi24:n keskustelupalstalle viestin, kun en tosiaankaan postaa viestiäni, kuin tarkoittaen sen Suomi24:n yksittäiseen hetkittäiseen julkisen keskustelupalstan keskusteluun? Pykäliä, ideoita, jne.?

      Vai pitääkö minun alkaa -hyi helvetti- brändata itseani internetissa, voidakseni keskustella? Mulle nää täntyyppiset palstat on tarkottaneet ajanvietettä, ei ainakaan mitään henkilökiinnostusta mihinkään koskaan.

    • von qwerty

      Henkilötietojani en kovin kevyesti nettiin laita. Useimmille foorumeille olen rekisteröitynyt siten, että ainoa oikea tieto on sähköpostiosoite, eikä sitäkään kautta saa selville edes oikeaa nimeä.

      FB on sitten vähän asia erikseen, sinne kun ei feikkinimellä rekisteröitymisessä oikein ole ideaa. Eli nimi näkyy, lärvi myös ja sähköpostiosoite. Puhelinnumeroa ei, eikä osoitetta. Ihmisillä, jotka tarkempia tietoja tarvitsevat, nämä tiedot myös ovat.
      Facebook noin muuten on mielestäni ok formaatti sen suhteen, että muutamia vanhoja kavereita on ikäänkuin saanut takaisin pitkänkin ajan jälkeen.
      Olen hyvin tarkka sen suhteen, mitä tilapäivityksiä FB:hen tulee laitettua, tosin olen aika passiivinen käyttäjä muutenkin. Useimmiten ennen "lähetä", "jaa" tms napin painamista mietin vielä pari sekuntia että tohtisinko lyödä saman päivityksen nimellä ja naamalla varustettuna vaikkapa lähikaupan seinään? Jos en, niin silloin "peruuta"-nappi on se parempi vaihtoehto..

      Oikeastaan ainoita asioita joihin oikeita henkilötietojani käytän ovat ns virallinen sähköposti, pankkiasiointi ja kaupanteko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe