Olen tässä pirkanmaalla pyydellyt tarjouksia 200m2 taloon maalämmöstä ja tarjoukset vaihtelevat 6-16kw pumpuista ja 140-220metrin kaivoista mikä olisi oikea kokoluokka? Sähkön kulutus 40 000kw vuodessa sis kaikki! Onko kokemusta www.tampsi.fi tai tomallen.fi toimijoista?
Maalämpöä harkitseva
55
8476
Vastaukset
- 99,-
Tuo lienee se kaikkien maallikkojen riesa ja menet helposti siihen samaan vipuun, eli valitset halvimman. No taidat kuitenkin olla sen verran fiksu, että kyseenalaistat asiaa. Ajatellaas ny vaikka näin, että nyrkkisääntönä maalämpöpumpun yhtä kW:a kohti tarvitaan 20 metriä porareikää. Siis 9 kW maalämpöpumppu kaipaisi 180 metrin reiän. Suurin 16 kW pumppu tarvitsisi tuolle teholle 320 metriä reikää, tässä suhteessa on jotain pielessä ellei kyseessä ole säätyvä maalämpöpumppu, jossa kuitenkin on huomioitu talosi todellinen lämmitystarve joka on pienempi kuin maalämpöpumpun maksimiteho.
Lisäksi tuohon mitoitukseen vaikuttaa oleellisesti se, minkä energiamäärän tuottamiseen laite on mitoitettu. Alapäässä voi olla, että pumppu tuottaa vain 50% energiantarpeesta ja lopun lämmität sitten sähköllä. Tai mitoitus on täysteho eli 100%, jolloin laite ja kaivosyvyys vastaavasti suuremmat, mutta et tarvitsekkaan lisäenergiaa sähköllä huippupakkaskautenakaan.
Tietämättä siis mainittuja faktoja on vaikeaa kommentoida kuinka oikeassa kaikki ovat, verrattuna tuottolaskelmaan joka sinulle lienee esitetty. - vielä säätöä vaatii
Neliöitä hieman yli 200 ja sähkönkulutus lämmitykseen noin 30 000kWh vuodessa. 9kW pumppu ja 200m kaivoa. Eli tuo 6kW ja 140m tuntuu hieman alakanttiin, jos tarkoitus saada 100% lämmöstä maalämmöllä. Tomallen lienee ihan pätevä, tekevät 140mm kaivon kun muut tekevät 110mm. Tomallenilta sain tarjouksen, jossa matalampi kaivo kuin muilla, kun perustelevat paksumpaa tehokkammaksi lämmön antajaksi. Lienee osittain uskonasia...Mutta jos säästää porauksen yhteydessä noin 40 eur/metri, niin pitkällä juoksulla tuo ei ole iso asia. Itse otin useamman tarjouksen ja kaikki päätyivät samaan teholukemaan mitoitusohjelmillaan tuon pumpun osalta. Tarjouksetkin (ne pätevät/uskottavat) olivat muutaman satasen sisällä toisistaan. Kun sitten vertasi kotitalousvähennyskelpoisen työn osuuden ja ara.fi kautta (tarkemmin omasta kunnasta) haettavan mahdollisen energia-avustuksen, niin 40% tullee takaisin omasta maalämpöinvestoinnista valtiolta ja noiden tarjousten ero meni marginaaliseksi.
- 28€
Jos mahdollista, kerätkää yhteen useita maalämpöön siirtyviä. Kilpailuttamalla nipussa kaivoja porareilla hintakin halpuu. Meille porukalle tuli kesällä 6 kaivoa ( halk 140 mm ) 200-230 m syviä. Alkuperäinen hinta maaosuudelta 70 €/m ja kallio 35 €/m. Lopullinen hinta 28 €/m läpi liuosputket asennettuna liuoksineen. Minulakin maaosuutta oli 18 m. 110 millin reiän poraus on porarille 25% halvempaa kun 140 mm. Sillä kai moista kaupataankin innolla täydellä hinnalla.
Kun pyysimme kokonistarjouksia kaivoineen, oli kaivojen mitoitus samoinkuin laitteiden koko "minimaalinen" ilmeisesti tarjoushinnan pienentämiseksi. Mielestäni kannattaa erottaa toisistaan tuo kaivon poraus ja laitteet asennuksineen. Laitteet asennuksineen niputimme myös yhteistarjouspyyntönä.
On kaksi mahdollisuutta mitoitukseen. Joko osatehoinen, jolloin huippupakkasilla apuna sähkövastus tai täysiteho, jolloin lämpö riittää aina. Me kaikki valitsimme täystehon koskapa hintaero oli minimaalinen. - just just...
"Tomallen lienee ihan pätevä, tekevät 140mm kaivon kun muut tekevät 110mm. Tomallenilta sain tarjouksen, jossa matalampi kaivo kuin muilla, kun perustelevat paksumpaa tehokkammaksi lämmön antajaksi."
Voi hyvä luoja....fysiikan laitkin kumotaan että saadaan myytyä ihmisille alimitoitettuja maalämpökaivoja. - tarkennus?
Vanha talo vai pumppumyyjän laskema kulutus?
- 1+13
TomAllen on ihan huippu! Minun uudisrakennustyömaan paras urakoitsija. Aikataulutus toimi aina, olivat proaktiivisia. Ja pieni, mutta mahtava juttu, SIIVOAVAT JÄLKENSÄ. Ei iso homma mutta jää mukava "maku" kun hoitavat homman tyylikkäästi.
Tarjouskilpailunkin kun vielä voittivat (kokonaisurakka sisältäen lattialämmityksen) ei voi muuta kuin suositella. Tuntityönä olisi ehkä saanut hieman halvemmalla, mutta siinä olisi sitten takuut sun muut ihan toista luokkaa. Nyt sain 5 vuotta koko järjestelmälle.- hjalvalla *******
Maalämpöfoorumilla on Allenin tomppa ainkin tehnyt alimitoituksia ja artisti maksaa isoja sähkölaskuja.
Itse olisin mieluummin siivonnut kuin maksaisin lopun elämääni mitoitusvirhettä.
Mutta pääasia että halvalla sait! - 15+12
hjalvalla ******* kirjoitti:
Maalämpöfoorumilla on Allenin tomppa ainkin tehnyt alimitoituksia ja artisti maksaa isoja sähkölaskuja.
Itse olisin mieluummin siivonnut kuin maksaisin lopun elämääni mitoitusvirhettä.
Mutta pääasia että halvalla sait!Huoh, ei yksi alimitoitus tarkoita että kaikki on alimitoitettuja. Sattuu niitä virheitä kaikille.
Mikä ihme sitä ihmisiä oikein vaivaa. Jos kehutaan ja annetaan hyvää palautetta, heti vittuillaan takaisin. Jos taas annetaan pskaa palautetta, jopa valehdellaan, taputetaan karvaisia käsiä.
Niin ja selvyyden vuoksi; minulla ei TomAllen ainakaan alimitoittanut. Sen verran osaan kyllä vertailla tarjouksia ja laskukonetta itse käyttää.
Ja kyllä, jos olet joskus taloa rakentanut ja käyttänyt urakoitsijoita, on piristävää huomata että jotkut hoitavat homman alusta loppuun tyylikkäästi, jopa siivoavat jälkensä. Ihan oikeesti, on tuolla hyviäkin palveluntarjoajia markkinoilla.
- tulitikut
Minulla on ollut 10 vuotta käytössä Thermia Villa maalämpöpumppu, johon on kytketty 400 m putkea upotettuna maahan (ei mitään tosimärkää alauetta). Keskimäärin 3,5 h perheessä (2 aikuista, yksi pikkulapsi ja nuori aikuinen osan aikaa) kokonaissähkön kulutus on ollut tasolla 17000 - 19000 kWh/vuosi.
Pumpulla on erillismittaus, joten tarkkojakin lukuja löytyy tarvittaessa. Talo on ns. ½-kerroksin vm. 2000 puurakenteinen omakotitalo 145 m2 ja erillinen lämmin autotalli ja harrastetila n, 40 m2. Maalaämpöyksikkö sijaitsee harrastetilassa eli noin 20 m päässä rakennuksesta. Putkistot (kaikki palvelut) kulkevat nipussa maassa asuinrakennukseen. Talossa ja autotallissa on vesikiertoinen lattialämmitys ja asuinrakennuksessa lisäksi takka. Takka lämmitetään tosin aina kun on isompi pakkanen. Lämminvesi on säädetty 58 ast C. ja kesäksi laitan aina kaikki lattialämmöt pois päältä. Talossa on jatkuva ilmastointi ja lämmön talteenottavalla patterilla varustettu sisäilman tulo.
Olen muuten ollut tosi tyytyväinen helppohoitoiseen järjestelmään, mutta nyt alkaa olla kunnossapidon vaivoja itse maalämpöyksikössä. Thom Allennin osalta ei minulla ole kokemusta asennuksen osalta, koska en ole itse taloa rakentanut, mutta huollon osalta voin kertoa omista kokemuksistani tarvittaessa.
Hyvää kevään odotusta.- 3456+4
Danfoss eli thermia kannattaa yrittää ostaa putkiliikkeen kautta tai suoraa LVI-tukusta!
Kilpailuta ainakin hinta muillakin kuin Tom Allenilla! Se on helppoa koska kuka tahansa LVI liike voi ostaa pumpun LVI-tukusta. Tarjoa liikkeelle vaikka 500€ laskutuspalkkaa. Varmasti kelpaa ilmainen raha.
Kysy suoraan mitä vain Lämpöpumppu maksaa. Reikä maksaa 28-30€ metri. Päälle työtä kohteesta riippuen 1500-2500.
Saat selville mikä on todellinen hinta. - keppe..
3456+4 kirjoitti:
Danfoss eli thermia kannattaa yrittää ostaa putkiliikkeen kautta tai suoraa LVI-tukusta!
Kilpailuta ainakin hinta muillakin kuin Tom Allenilla! Se on helppoa koska kuka tahansa LVI liike voi ostaa pumpun LVI-tukusta. Tarjoa liikkeelle vaikka 500€ laskutuspalkkaa. Varmasti kelpaa ilmainen raha.
Kysy suoraan mitä vain Lämpöpumppu maksaa. Reikä maksaa 28-30€ metri. Päälle työtä kohteesta riippuen 1500-2500.
Saat selville mikä on todellinen hinta.Danfoss on parempi merkki kuin thermia.
- Tahrapuhro
3456+4 kirjoitti:
Saat selville mikä on todellinen hinta.Niin nyt kaikki lämpöpumppuja ostavat tai ostoaikeissa olevat, menkää tukkuun ja ostakaa sieltä. Niin ja olen täysin eri mieltä sitten siitä, osaako kuka tahansa LVI-liike asentaa maalämpöjärjestelmän toimivaksi kokonaisuudeksi. Takuu lienee myös seikka, jonka olemassa olin voi sitten ryssiä omalla toiminnallaan ja valmistaja ei takuusta vastaa esim. jos asentajana ei ole pätevöitynyt asentaja. Maalämpöasennus vaatii koulutusta ja sitä ei kaikilla ole.
Eli, jos haluaa itselleen probleemia niin toimikaa kuten 3456 4 ehdottaa. Kaikille kelpaa ilmainen raha, mutta onko sellaista? - !!!*
3456+4 kirjoitti:
Saat selville mikä on todellinen hinta.Kyllähän noi Thermian suomen kauppiaat saisivat tarkistaa menettelyjään. Minullekin tarjottiin suorastaan vain sikamaista pakettia ja jopa oma sähkömies olisi tuotu 200 kilometrin takaa... Nuo likellä naapurin "Ruottalaiset" tekevät sen yli kolmannesta halvemmalla takuineen. Kehuvat täällä Thermiaa yleensä, aika näyttää pikapuoliin, muuten naapurista tuotu... :)
- tussupuro
!!!* kirjoitti:
Kyllähän noi Thermian suomen kauppiaat saisivat tarkistaa menettelyjään. Minullekin tarjottiin suorastaan vain sikamaista pakettia ja jopa oma sähkömies olisi tuotu 200 kilometrin takaa... Nuo likellä naapurin "Ruottalaiset" tekevät sen yli kolmannesta halvemmalla takuineen. Kehuvat täällä Thermiaa yleensä, aika näyttää pikapuoliin, muuten naapurista tuotu... :)
Onpahan outoa, jos Danfoss maalämpöpumppuja myydään LVI tukuissa ympäri maan ja takuuta ei putkiliikkeille?? Salli minun nauraa!!!
Taitaa olla Tom Allenin kusetusta. - ???+?
tussupuro kirjoitti:
Onpahan outoa, jos Danfoss maalämpöpumppuja myydään LVI tukuissa ympäri maan ja takuuta ei putkiliikkeille?? Salli minun nauraa!!!
Taitaa olla Tom Allenin kusetusta.Tekeekö Danfoss maalämpöpumppuja nimellään???
- *itun tyhmät
Tahrapuhro kirjoitti:
Niin nyt kaikki lämpöpumppuja ostavat tai ostoaikeissa olevat, menkää tukkuun ja ostakaa sieltä. Niin ja olen täysin eri mieltä sitten siitä, osaako kuka tahansa LVI-liike asentaa maalämpöjärjestelmän toimivaksi kokonaisuudeksi. Takuu lienee myös seikka, jonka olemassa olin voi sitten ryssiä omalla toiminnallaan ja valmistaja ei takuusta vastaa esim. jos asentajana ei ole pätevöitynyt asentaja. Maalämpöasennus vaatii koulutusta ja sitä ei kaikilla ole.
Eli, jos haluaa itselleen probleemia niin toimikaa kuten 3456 4 ehdottaa. Kaikille kelpaa ilmainen raha, mutta onko sellaista?"osaako kuka tahansa LVI-liike asentaa maalämpöjärjestelmän toimivaksi kokonaisuudeksi."
Osaa. Se on ihan normaalia putkimiehen työtä, josta -avaimet-käteen, rahat taskuun- firmat yrittävät repiä useiden tuhansien eurojen katteet.
Reikä erikseen keruuputkineen
Pumppu erikseen
Asennus erikseen - 10+13
???+? kirjoitti:
Tekeekö Danfoss maalämpöpumppuja nimellään???
Danfoss omistaa Thermian ja samoja pumppuja myydän eri etupaneeleilla.
- suuria on kulutukset
Meillä on 200 neliötä 2000-luvun alun talossa ja asumassa 5h. Kokonaiskulutus noin 25.000kwh vuodessa, josta lämmityksen osuus noin 16.000kWh. Ai niin, on 100% sähkölämmitys.
- Pieleen menossa
Ymmärsin että kyseessä on siis vähän vanhempi talo johon uusitaan lämmitystä? Millä lämmön jako on hoidettu? Pattereilla? Tehokerroin heikkenee jos pumpulla tuotetaan kuumaa vettä patterivekolle, verrattuna matalalämpöiseen lattialämmitykseen.
6kW pumppu on taatusti alamittainen. Vertailuna kerrottakoon että itsellä on 10 vuotta vanha 200 neliön talo, meillä sähkönkulutus on kaiken kaikkiaan noin 25.000kWh vuodessa ja lämmityksen huipputehoksi laskettu 8kW (ei sisällä käyttövettä).
Nyrkkisääntönä voidaan pitää että huipputeho on lämmityskulutus jaettuna 2000. Jos teillä menee taloussähköä 10.000kWh ja lämmitykseen 30.000kWh, niin huipputeho on noin 30.000/2000=15kW. Eli se 16kWh pumppu on soppeli.
Kaivon syvyyshän ei taas riipu pumpun tehosta, vaan kulutetun vuosienergian määrästä.
Minkä hintaisia tarjouksia olet saanu?- dipdupsi
30000 kWh lämmitysenergia Tampereen astepäiväluvulla ja käyttövesi n.15% poislukien, niin max tehontarve mitoitusulkolämpötilasa -29 on aika tasan 10kW.
P=(∆t*Q*0,85)/(24*s)
Laitteen kylmäteho on noin 7,5kW ja jos maa antaa 40W/m on kaivon syvyys 188m - no sillä lailla
dipdupsi kirjoitti:
30000 kWh lämmitysenergia Tampereen astepäiväluvulla ja käyttövesi n.15% poislukien, niin max tehontarve mitoitusulkolämpötilasa -29 on aika tasan 10kW.
P=(∆t*Q*0,85)/(24*s)
Laitteen kylmäteho on noin 7,5kW ja jos maa antaa 40W/m on kaivon syvyys 188mJaa, että kovalla pakasella ei käydä suihkussa?
- Näinpä näin
no sillä lailla kirjoitti:
Jaa, että kovalla pakasella ei käydä suihkussa?
Mitoituksen ratkaisee lämmitys ei käyttövesi.
Jos käyttövesi otetaan huomioon, niin yksi suihku vie 12l/min 4C->37C noin 23kW ja kaksi yhteensä 46kW.
Säiliön koko suunnitellaan käyttövesikuormalle sopivaksi. - Noinpä näin
Näinpä näin kirjoitti:
Mitoituksen ratkaisee lämmitys ei käyttövesi.
Jos käyttövesi otetaan huomioon, niin yksi suihku vie 12l/min 4C->37C noin 23kW ja kaksi yhteensä 46kW.
Säiliön koko suunnitellaan käyttövesikuormalle sopivaksi.Suorasähktalossa on varaajan vastuksen teho 3kW
10kW:n pumpussa on tehoa 10kW apuna tarvittaessa suoraa sähköä pumpusta riippuen 6-9kW.
Tosin pelkällä pumpun 10kW teholla kattaa jo kaiken. Vastuksen voi kytkeä pois päältä vain varalle. - epäätietoinen
dipdupsi kirjoitti:
P=(∆t*Q*0,85)/(24*s)
Laitteen kylmäteho on noin 7,5kW ja jos maa antaa 40W/m on kaivon syvyys 188mlämmitysenergiaa 3500kWh ja käyttövesi saman verran. kuinka iso laite ja kaivo?
- 6789
epäätietoinen kirjoitti:
lämmitysenergiaa 3500kWh ja käyttövesi saman verran. kuinka iso laite ja kaivo?
Laita 2 kaivoa, a' kilometri
72 kW pumppu ja saat vielä Corollaan uudet pyyhkimet - JL3333
Noinpä näin kirjoitti:
Suorasähktalossa on varaajan vastuksen teho 3kW
10kW:n pumpussa on tehoa 10kW apuna tarvittaessa suoraa sähköä pumpusta riippuen 6-9kW.
Tosin pelkällä pumpun 10kW teholla kattaa jo kaiken. Vastuksen voi kytkeä pois päältä vain varalle.Meillä on 300 litran varaaja kytketty 1 Kw:n vastusteholle.Ei tosin onnistu kaikissa malleissa.
Tuo kilowatti riittää nelihenkisen perheen kulutukseen hyvin,vaikka se lämmittää vain yösähköllä. - COP=ok
Noinpä näin kirjoitti:
Suorasähktalossa on varaajan vastuksen teho 3kW
Tosin pelkällä pumpun 10kW teholla kattaa jo kaiken. Vastuksen voi kytkeä pois päältä vain varalle.Esim. Geopro MH 9 kw mallissa lämmitysteho 9,4 kw ja ottama sähköteho 2,1-2,5 kw, joten se tehoista.
- Utelias ihminen
JL3333 kirjoitti:
Meillä on 300 litran varaaja kytketty 1 Kw:n vastusteholle.Ei tosin onnistu kaikissa malleissa.
Tuo kilowatti riittää nelihenkisen perheen kulutukseen hyvin,vaikka se lämmittää vain yösähköllä.sillä on väliä lämmittääkö varaaja 3kw teholla 2-3tuntia, vai 1kw teholla koko yön? Nyt minä putosin kärryiltä. Itellä on myös 300litran halpisvaraaja ja 3kw tehoinen. Mun mielestä kyllä ne vesivaraajat on tosi taloudellisia ja kulutus meillä tulee lämmityksestä, eikä niinkään veden lämmityksestä.
- wecdfjhk
Utelias ihminen kirjoitti:
sillä on väliä lämmittääkö varaaja 3kw teholla 2-3tuntia, vai 1kw teholla koko yön? Nyt minä putosin kärryiltä. Itellä on myös 300litran halpisvaraaja ja 3kw tehoinen. Mun mielestä kyllä ne vesivaraajat on tosi taloudellisia ja kulutus meillä tulee lämmityksestä, eikä niinkään veden lämmityksestä.
Ei sillä väliä olekaan. Sama sähkö siinäkuluu jokatapauksessa. Eroa tulee siinä jos tarvitseekin lämmittää nopeasti 1kW vs 3kW vs. 9 kW... Esim häiriötilanteen jälkeen, suuri vedenkulutus tms.
- epäätietoinen
COP=ok kirjoitti:
Esim. Geopro MH 9 kw mallissa lämmitysteho 9,4 kw ja ottama sähköteho 2,1-2,5 kw, joten se tehoista.
jos tosiaan Geopro MH 9 kw mallissa on cop n.5 käyttöveteenkin niin sitten sillä voi olla tulevaisuutta?
- zxcczx
Jos uudiskohde, kannattaa asentaa ikkunat ja ovet paikalleen, jotta saa sähkönkulutuksen n.25 000 kWh tuntumaan ensiksi :)
Vai onko pumppumiehet laskeneet kulutuksen vähän yläkanttiin.
Osta minulta pumppu. Tuollaisessa talossa menee muuten 10 000 euroa vuodessa lämmitykseen :D- aloittaja voisi kert
Samaa vähän ihmettelen... Kulutuksesta päätellen kyseessä on peruskuntoinen talo 70 luvulta. Mutta koska aloittaja ei ole kertonut mitään eristeistä, ikkunoista tai lämmönjaosta, niin herää epäilys että kyseessä onkin uudiskohde, joka tarkoittaa sitä että pumppukauppias on vienyt laskelmineen pässiä narussa.
Hankin kesällä 2009 Thermian maalämpöpumpun ja takapihalle porattiin reikää 140m syvyyteen. reikä maksoi 4200€ johon sisältyi putken asennus ja viina putken sisälle. Koko projekti, reikä maahan, Thermian pumppu ynnä muut vermeet sekä asennus maksoi kokonaisuudessaan 10200€. Vuoden(kesä 2009-kesä 2010) lämmityskustannukset olivat kokonaisuudessaan 380€, jonka olen tarkistanut lämpöpumpussa olevasta tiedokeruutaulusta/kompressorin käyntiajasta. Vaikka talvi 2010 oli kohtuullisen kova pakkastalvi, ei lisälämmöt 1 eikä 2 kytkeytynyt päälle muussa tarkoituksessa kuin lämmittämään käyttöveden legionellabakteerin tuhoamisessa. Tuon toiminnon laite tekee kerran kuukaudessa ja nekin tiedot voi tarkistaa tiedonkeruusta. Taloni on rakennettu 1978, lämmitettävä pinta-ala on 170m2 ja lämmitysmuoto on vesikiertoinen patterilämmitys. Taloudessamme asuu pääsääntöisesti 4 aikuista henkilöä. Edellinen lämmitysmuoto oli öljylämmitys, jota kului vuodessa n.1800 litraa. Lämmin käyttövesi on riittänyt ongelmitta, vaikka saunassa on porukkaa käynyt 8-9 henkeä lyhyen ajan sisällä. Henkilökohtaisesti olen yllättynyt vuotuisten käyttökustannusten pienuudesta, olin varautunu n. 10 vuoden takaisinmaksuaikaan verrattuna öljylämmitykseen, mutta näyttäisi että aika on paljon lyhyempi
- päätöksiä
Hei Juksi.
Luin mielenkiinnolla viestisi kun meillä samanikäinen talo ja öljynkulutus sama viimeisen 6 v. keskiarvo eli 1800 l/v.
Muistatko paljonko teillä oli öljylämmityksen aikana vuotuinen sähkönkulutus kilowateissa ja paljonko se oli eka vuonna kun oli maalämpö? Meillä lämmitettävää alaa vain 110 neliötä ja kattila vanha ja jokin päätös tehtävä,naapurissa ilmavesilämpösysteemi ja kaikki sähkö 14000kwh/v,maksoi jotain 10000e. eli ei paljoa maalämpöä halvempi. Kiitos jos jaksat vastata. - maksaa ..
tuollaiseen talon (170m2) jossain päin Suomea vain noin 4000 - 5000 euroa ?
Muuhun osiin, putki- ja sähkötöihin jäisi 2000-1000 euroa.
Itse kyselin aikoinaan Thermia-maalämpöpumppua hinnat oli silloin noin 8000 euroa pelkästä maalämpöpumpusta.
Elikkä paljonpa ovat maalämpöpumpun hinnat tulleet alaspäin ? - Sorry vaan
maalmmön COP on 2,5 lattialämmityksellä. Jos let sähkö ostanut 380€ edestä, niin suoralla sähköllä olisit ostanut 2,5 x 380€ = 950€. Säästät vuodessa siis 570€.
Jos oletetaan jeesuksen lainaavan rahat 0% korolla, tai sinun olevan niin nerokas sijoittaja, että saa 0% koron talletuksillesi vie takaisinmaksusi 18 vuotta. Tuon jälkeen alkaa tulla tiliä ja tuhon asti olet ns. tappiolla.
Tavallinen ihminen joutuu laskemaan pääomalle jotain korkoa, eli tavalliselle ihmiselle sijoituksesi oli idiootti teko. Talosi on moneen kertaan mädäntynyt ennen takaisinmaksua, vaikka pumppusi toimisi ikuisesti.
Mutta onnea vain sinne. - Sorry sorry
Sorry vaan kirjoitti:
maalmmön COP on 2,5 lattialämmityksellä. Jos let sähkö ostanut 380€ edestä, niin suoralla sähköllä olisit ostanut 2,5 x 380€ = 950€. Säästät vuodessa siis 570€.
Jos oletetaan jeesuksen lainaavan rahat 0% korolla, tai sinun olevan niin nerokas sijoittaja, että saa 0% koron talletuksillesi vie takaisinmaksusi 18 vuotta. Tuon jälkeen alkaa tulla tiliä ja tuhon asti olet ns. tappiolla.
Tavallinen ihminen joutuu laskemaan pääomalle jotain korkoa, eli tavalliselle ihmiselle sijoituksesi oli idiootti teko. Talosi on moneen kertaan mädäntynyt ennen takaisinmaksua, vaikka pumppusi toimisi ikuisesti.
Mutta onnea vain sinne.Ei ne kaikki ostajat ole pers'aukisia. Paremman koron saa lämpöpumpun hankkimisellakin kun pankista ja pääomalle saa hyvän koron jos aikanaan myy kohteen. :)))
- maksaa ..
Sorry sorry kirjoitti:
Ei ne kaikki ostajat ole pers'aukisia. Paremman koron saa lämpöpumpun hankkimisellakin kun pankista ja pääomalle saa hyvän koron jos aikanaan myy kohteen. :)))
ja kyllä maalämpö on öljyyn nähden yliveto. Yhdeksättä vuotta on ollut "vanhassa rintamamiestalossani" maalämpö. Nyt on varaa lämmittää koko talo siis myös kellari, joten ei muuten homehdu sieltäkään Tosin nekin alueet tuli tehtyä uusiksi kuten välipohjatkin.
Olen jo useasti maininnut, että tuo porakaivo maalämmössä on kun korkeakorkoinen tili !
Itselleni tuli noin seitsemässä vuodessa takaisin maksettua ilman korkoja,(aiempaan öljynkulutukseen nähden) koska hankin käteisellä maalämmön ja vesikiertoisenlattialämmityksen.
Seuraavaa vanhaa taloa en silti varustaisi maalämmöllä, koska kyllä se niin kova homma on että ei koskaan enää sellaista urakkaa vanhaan taloon.
Reiän syvyydestä vielä se että kun ja jos teette, porauttakaa niin syvä kun on porarilla jatkoja, siinä kohtaa on turhaa säästää! - 22
maksaa .. kirjoitti:
ja kyllä maalämpö on öljyyn nähden yliveto. Yhdeksättä vuotta on ollut "vanhassa rintamamiestalossani" maalämpö. Nyt on varaa lämmittää koko talo siis myös kellari, joten ei muuten homehdu sieltäkään Tosin nekin alueet tuli tehtyä uusiksi kuten välipohjatkin.
Olen jo useasti maininnut, että tuo porakaivo maalämmössä on kun korkeakorkoinen tili !
Itselleni tuli noin seitsemässä vuodessa takaisin maksettua ilman korkoja,(aiempaan öljynkulutukseen nähden) koska hankin käteisellä maalämmön ja vesikiertoisenlattialämmityksen.
Seuraavaa vanhaa taloa en silti varustaisi maalämmöllä, koska kyllä se niin kova homma on että ei koskaan enää sellaista urakkaa vanhaan taloon.
Reiän syvyydestä vielä se että kun ja jos teette, porauttakaa niin syvä kun on porarilla jatkoja, siinä kohtaa on turhaa säästää!Minulla oli laskettu kaivon syvyydeksi 170 metriä. Porautin 205 metriä koska lisä ei ole haitaksi ja kerran pora on paikalla. Sitten muutin myös osatehoisen täystehoiseksi pumpuksi.
päätöksiä kirjoitti:
Hei Juksi.
Luin mielenkiinnolla viestisi kun meillä samanikäinen talo ja öljynkulutus sama viimeisen 6 v. keskiarvo eli 1800 l/v.
Muistatko paljonko teillä oli öljylämmityksen aikana vuotuinen sähkönkulutus kilowateissa ja paljonko se oli eka vuonna kun oli maalämpö? Meillä lämmitettävää alaa vain 110 neliötä ja kattila vanha ja jokin päätös tehtävä,naapurissa ilmavesilämpösysteemi ja kaikki sähkö 14000kwh/v,maksoi jotain 10000e. eli ei paljoa maalämpöä halvempi. Kiitos jos jaksat vastata.Terve
Ennen maalämmön asennusta sähkönkulutus oli n. 10000Kw ja ensimmäisen maalämpövuoden jälkeen se oli jotakuinkin 15000Kw. Tein kylläkin tuon ajanjakson aikana muutakin remonttia jotka vaikuttavat sähkönkulutukseen lisäävästi (esim. saunankiuas)- En kadu pätkääkään
...on meillä Turussa pyörinyt Nibe Fighter 1120-8kw VPA-varaaja versio 300l. Talo on 1976 rakennettu Jämerä-tyyppitalo (20 cm siporex villa hiekkatiili. Tasakatto Siporex-lankkua, paitsi laajennuksen yhteydessä 2002 vanhan tasakaton päälle kylmä harjakatto. Neliöitä nyt noin 185, joista 145 neliötä 22 asteista ja 40 neliötä tallia ja varastoa 6 (talli) - 15 -asteista. Vesipatterit (Sic!), tosin ylimitoitetut. Menovesi miinus muutamassa asteessa oli 42 astetta, eli aika maalämpöystävällisesti mitoitti talon rakentanut konemestari patterit aikoinaan. Saunatiloissa on vuoden ympäri 34-asteisena kiertävä lattialämmitys. Lämmön talteenottava ilmanvaihto, ei jäähdytystä.
2006 asti taloussähköä kului vuosittain n. 7700 kWh 3000-3200l öljyä. Maalämmön jälkeen vuosikulutus on ollut talvesta riippuen 14-16.000 Kwh, sisältäen kaiken. Tällöin talossa on kaksi telkkua boksia, 4 tietskaa, muutama alati soiva mankka yms. Ja lisäksi 3 suihkussa lotraavaa murkkua. Taloussähkö voisi olla luokkaa 8500-9000 kWh. Ei jätä veden ja töllin lämmitykseen paljoakaan. Laskin kuolettavani lainarahalla hankitun systeemin 14 vuodessa, mutta ei se niin kauan kestä. Vaikka korottaisivatkin sähkön hintaa 40 prosenttia...
- hyvä näin,.
Näkyy tämän aamun paikallislehdessä olevan ilmoitus, jossa kerätään halukkaita maalämpöporakaivojen kilpailuttamiseen. Näin hintakin tulee kohdalleen. Laitteistakin hintakisa myöhemmin.
- inssi...
Kun kilpaillaan ja halvin hinta voittaa, niin silloin sorrutaan alimitoitukseen. Kun tarjoukset on saatu, ne kannattaisi tarkistuttaa oikealla, puolueettomalla asiantuntijalla, joka ei ole urakoitsija eikä laitteiden myyjä. Tarvitaan insinööritason asiantuntijaa. Muutoin epäonnistumisesta saa maksaa jatkuvasti.
- nöötitunohda
Taas joku nöötti mainostaa itseensä ota maalaisjärki ja älä ota
halvin pyydä tarjous sama metrimääri laitteet kutakuinki kaikilla
yhtä hyvät takuut 5v.Mutta älä maksa jollekin insinöötille mitään
niilla on noussut joku päähän tyhjän toimittajia
- zxccxz
Mikä siinä maalämpöpumpussa maksaa niin perhanasti. Melkein kuin jääkappipakastin isommalla kompuralla ja parilla kierovesipumpulla???
- Ihmettelijä68
Katteet...
http://www.alibaba.com/product-gs/249420816/ground_source_heat_pump.html
1500$
- hmmhmmm
Paljonko maksaisi pelkkä lämpöpumppu, putkea pinta-asennukseen 400m ja putkiston täyttö?
Kannattaako tuota pinta-asennuksena itse vetää, jos porakaivon kanssa saa jotain kotitalousvähennyksiä?- mikä käy
kaivauttaa maahan, mikäli tonttia piisää. Siitäkin saa kotitalousvähennyksen, eikä maksa kuin max 2€/metri
- koppimopo
On teillä hirveitä sähkön kulutuslikemia… Meillä on yhteensä 255 neliötä lämmintä tilaa eli talo 160 nettoneliötä ja talli 95 nettoneliötä eli kaksi erillistä rakennusta lämpiää IVT:n 9 kw pumpulla ja reikä on 170 metriä. Ylärajoilla toi pumppu on mutta kokonais sähkö on vuodessa noin 13500 − 14000 kW. Rakennuksissa puurunko, talossa tiilivuoraus ja tallissa paneeli. Eristyksiin kiinnitetiin huomiota ja ne tehtiin huolella. Levyvillaa joka paikassa.Seinissä normi 200 tuulensuojakipsillä ja välipohjassa hiukan enemmän eli 400mm levyvillaa. Nurkat tehtiin varsinkin huolellisesti.
- Just joo
Huolella tehty ja kuluttaa tajuttomasti.
- äläotahalpaa
Voi sääli sähköä menee toivottavasti kävit monessa firmassa siellä
huomaat kuka on lipevä ja kaikki onnistuu.Minulle palvelu ja myyjän
luotetavuus ratkaisee vaikka ois kalliimpikin - Lankuri
Meillä 170 m2 talo ja 50 m2 talli/varasto.
Vuonna 2012 Nipe fighter 410 ulos talosta ja tilalle danfoss 6kw ja 200 m reikää.
Kulutus tippui 22000kw.sta 11000kw.n
Olemme nelihenkinen perhe ja erittäin tyytyväisiä laitteen luotettavaan toimintaan ja pieniin sähkölaskuihin.- kokoPerheTalkoissa
Hyvin olette kituuttaneet.
- raksaaja-sh
Nibe oli siis poistoilmalämpöpumppu.
Miten nyt on hoidettuna LTO?
Onko tuo 22000kwh->11000kwh muutos sähkön kulutus kaikkineen?
50kwh/m2/vuosi alittaa reilusti passiivitalojen määritelmät, eli hyvä saavutus.
Mikä paikkakunta? Minkälaiset sisälämmöt?
Meillä Oulun seudulla alle 76kwh/m2/vuosi, sekin alle passiivitalojen rajan.
(pieni osa neliöistä on suorasähköllä)
https://keskustelu.suomi24.fi/t/8939149/maalampo#comment-94944259
- erittäinpettynyt
Älkää hyvät ihmist ottako maalämpöä ainakaan Lämpöykköseltä ! Siellä pakotetaan kauppa tekemään väkisin.
Suunnittelu asennukset ja huolto ei toimi kuin vain erittäin huonosti.Kuluttajaviranomaisille on paljon asiaa heistä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185171- 472839
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302478Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231819- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231334Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101298- 961197