Onko vanhoillislestadiolaisuudessa Sovintoverellä muuta painoarvoa kuin sanana synninpäästömantrassa?
Kumpi ajaa "ohi" pelastuksen tärkeysjärjestyksessä: Kristuksen vuodattama sovintoveri vai vl-ihmisen julistama synninpäästömantra?
Puhutaanko saarnoissa Sovintoverestä muutenkin kuin vain osana synninpäästömantraa?
Sovintoveri
21
578
Vastaukset
- Refio
kuka puhuu. Seurapuheet vaihtelevat varsin paljon tässä suhteessa. Sanoisin, että fiftyfifty. valitettavan paljon on puheita, joissa Raamatun tekstin lukemisen jälkeen siirrytään puhumaan kuuliaisuuden merkityksestä ja ajan vaaroista, joista nostettakoon esille vaikka internet, maailmallinen musiikki ja alkoholin käyttö. Jumalan valtakunnan kalleutta ja kuuliaisuutta Saara -äidin neuvoille korostetaan. Merkitykselliseksi nousee myös erilaisten siionin työtehtävien hoitaminen.
Selkeasti on sitten ihan toisenlaista opetusta näkyvillä. Näissä puheissa pitäydytään luetussa tekstissä ja sen selittämisessä. Jälkimmäiasessä tapauksessa puheet väkisinkin korostavat Kristuksen sovintoverta, koska jos pitäydytään Raamatun tekstien selittämisessä, ei voida välttyä myöskään puhumasta Jumalan sovitustyöstä ja sovintoveren voimasta. Tietenkin saarnatekstien valinnassa voidaan kikkailla tälläkin asialla, koska kaikissa teksteissä ei tästä asiasta puhuta.
Kiteytettynä kuitenkin sanoisin, että hyvin vaihtelevasti.
Nämä- Ei sielunhoitoa
Tämähän se on se tavallisin kaava.
"...paljon on puheita, joissa Raamatun tekstin lukemisen jälkeen siirrytään puhumaan kuuliaisuuden merkityksestä ja ajan vaaroista..."
Onnettomia tekeleitä. - Refio
Ei sielunhoitoa kirjoitti:
Tämähän se on se tavallisin kaava.
"...paljon on puheita, joissa Raamatun tekstin lukemisen jälkeen siirrytään puhumaan kuuliaisuuden merkityksestä ja ajan vaaroista..."
Onnettomia tekeleitä.toimintaa on lisätty, on täytynyt valita myös lisää puhujia. Vl-talostelussa on ollut tapana luottaa siihen, että Pyhä Henki antaa sanottavaa ja kirkastaa Raamatun sanaa ja puhujat on valittu ns. pystymetsästä vailla koulutusta ja opetusta tehtävään. Pappisveljet ovat tietysti oma lukunsa. Silloin kun lestadiolainen herätys oli alussa ja siinä oli vielä herätysliikkeille tunnustomaista paloa ja alkuvoimaisuutta, olivat saarnatkin usein henkevämpiä ja kiihkeämpiä kuin nykyään. Liikkeessä on tapahtunut tietynlaista väljähtymistä ajan saatossa, mikä tuntuu myös saarnojen kuivahtamisena.
Mainitsemasi sielun ravinto tahtoo jäädä uupumaan nykysaarnoista.
Tosin on puhujien lisääntyessä tullut myös raikasta ja henkevääkin uskon saarnaa, useimmiten asialla ovat pappisveljet.
Omasta taustastani sen verran, että ihan viime vuosina en ole seuroja paljoakaan kuullut. - jarmo oulaisista
Refio kirjoitti:
toimintaa on lisätty, on täytynyt valita myös lisää puhujia. Vl-talostelussa on ollut tapana luottaa siihen, että Pyhä Henki antaa sanottavaa ja kirkastaa Raamatun sanaa ja puhujat on valittu ns. pystymetsästä vailla koulutusta ja opetusta tehtävään. Pappisveljet ovat tietysti oma lukunsa. Silloin kun lestadiolainen herätys oli alussa ja siinä oli vielä herätysliikkeille tunnustomaista paloa ja alkuvoimaisuutta, olivat saarnatkin usein henkevämpiä ja kiihkeämpiä kuin nykyään. Liikkeessä on tapahtunut tietynlaista väljähtymistä ajan saatossa, mikä tuntuu myös saarnojen kuivahtamisena.
Mainitsemasi sielun ravinto tahtoo jäädä uupumaan nykysaarnoista.
Tosin on puhujien lisääntyessä tullut myös raikasta ja henkevääkin uskon saarnaa, useimmiten asialla ovat pappisveljet.
Omasta taustastani sen verran, että ihan viime vuosina en ole seuroja paljoakaan kuullut."Mainitsemasi sielun ravinto tahtoo jäädä uupumaan nykysaarnoista."
Näin ikävä kyllä on! Kuitenkin Sovintoveri onvl- pappienkin saarnoissa sijalla 2 tahi kolme? Ensin tulee seurakunta ja sitten vl-synninpäästö? Tai päinvastoin.
Mielestäni vl-synninpäästössä annetaan tipottain Sovintoverta IHMISEN mielivallasta :( Ei hjuva, ei hjuva.
Kiitoksia kuitenkin pitkästä ja perusteellisesta vastauksesta.- Refio
Devoit kirjoitti:
Kuitenkin Sovintoveri onvl- pappienkin saarnoissa sijalla 2 tahi kolme? Ensin tulee seurakunta ja sitten vl-synninpäästö? Tai päinvastoin.
Mielestäni vl-synninpäästössä annetaan tipottain Sovintoverta IHMISEN mielivallasta :( Ei hjuva, ei hjuva.
Kiitoksia kuitenkin pitkästä ja perusteellisesta vastauksesta.tiukassa sidoksessa vl-liikkeeseen, koska ulkopuolella liikkeen ei ole Pyhää Henkeä liikkeen opetuksen mukaan. Niinpä samoilla sanoillakin julistettu synninpäästö on muiden hengellisyyksien suorittamana mitätön tai arvoton. Vl-synninpäästö on todella kiinteässä yhteydessä liikkeeseen, mikä on Raamatun vastaista.
Ai tipoittain annetaan anteeksi?
Seuroissa kyllä usein julistetaan, että KAIKKI synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tipoittain anteeksi antamisella? - Refio
jarmo oulaisista kirjoitti:
"Mainitsemasi sielun ravinto tahtoo jäädä uupumaan nykysaarnoista."
Näin ikävä kyllä on!tarkoitat sielun ravinnolla? Minusta se on sitä, että saarna koskettaa jotakin hyvin syvästi ja samalla lohduttaa ja pitää esillä Jumalan armoa.
Refio kirjoitti:
tiukassa sidoksessa vl-liikkeeseen, koska ulkopuolella liikkeen ei ole Pyhää Henkeä liikkeen opetuksen mukaan. Niinpä samoilla sanoillakin julistettu synninpäästö on muiden hengellisyyksien suorittamana mitätön tai arvoton. Vl-synninpäästö on todella kiinteässä yhteydessä liikkeeseen, mikä on Raamatun vastaista.
Ai tipoittain annetaan anteeksi?
Seuroissa kyllä usein julistetaan, että KAIKKI synnit on anteeksi annettu Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tipoittain anteeksi antamisella?Kaikki synnit anteeksi annettu... Ajattelepa... Eikö "kaikki" tarkoita jo tehtyjä, parhaillaan tehtäviä ja TULEVAISUUDESSA TEHTÄVIÄ syntejä? Näin toimi Jeesuksen Golgatan sovitus, mutta "vl-kaikki" näyttää tarkoittavan vain jo tehtyjä syntejä.
Jos vl,t ymmärtäisivät että kaikki tarkoittaa kaikki synnit, mitä maailmankaikkeudessa ikinä on tehty ja tullaan tekemään, niin heidän synninpäästörituaaliltaan putoaisi pohja pois.
Golgatalta kuului ääni n kaksituhatta vuotta sitten :"JEESUKSEN SOVINTOVERI ON PESSYT KAIKKI MAAILMAN SYNNIT POIS, OTA USKOLLA JEESUKSEEN VASTAAN SE PELASTUS"- fhfdhfdsjsfdjsfjd
Devoit kirjoitti:
Kaikki synnit anteeksi annettu... Ajattelepa... Eikö "kaikki" tarkoita jo tehtyjä, parhaillaan tehtäviä ja TULEVAISUUDESSA TEHTÄVIÄ syntejä? Näin toimi Jeesuksen Golgatan sovitus, mutta "vl-kaikki" näyttää tarkoittavan vain jo tehtyjä syntejä.
Jos vl,t ymmärtäisivät että kaikki tarkoittaa kaikki synnit, mitä maailmankaikkeudessa ikinä on tehty ja tullaan tekemään, niin heidän synninpäästörituaaliltaan putoaisi pohja pois.
Golgatalta kuului ääni n kaksituhatta vuotta sitten :"JEESUKSEN SOVINTOVERI ON PESSYT KAIKKI MAAILMAN SYNNIT POIS, OTA USKOLLA JEESUKSEEN VASTAAN SE PELASTUS""Jos vl,t ymmärtäisivät että kaikki tarkoittaa kaikki synnit, mitä maailmankaikkeudessa ikinä on tehty ja tullaan tekemään, niin heidän synninpäästörituaaliltaan putoaisi pohja pois."
Vl:t kyllä ymmärtävät että kaikkien ihmisten kaikki synnit, tehdyt ja vielä tekemättömät, on Jeesus sovittanut ristinkuolemallaan. "Synninpäästörituaalin" tarkoitus on vakuuttaa ja muistuttaa syntistä ihmistä tästä asiasta, siis siitä, että edelleen, tälläkin hetkellä, saa uskoa kaikki synnit anteeksi annetuiksi, jos vain on halu uskoa.
Sinunkin, Devoit, kannattaisi vähän selvittää, miten vl:t opettavat, ennen kuin alat tuomaan omia harhaluulojasi totuuksina esille. fhfdhfdsjsfdjsfjd kirjoitti:
"Jos vl,t ymmärtäisivät että kaikki tarkoittaa kaikki synnit, mitä maailmankaikkeudessa ikinä on tehty ja tullaan tekemään, niin heidän synninpäästörituaaliltaan putoaisi pohja pois."
Vl:t kyllä ymmärtävät että kaikkien ihmisten kaikki synnit, tehdyt ja vielä tekemättömät, on Jeesus sovittanut ristinkuolemallaan. "Synninpäästörituaalin" tarkoitus on vakuuttaa ja muistuttaa syntistä ihmistä tästä asiasta, siis siitä, että edelleen, tälläkin hetkellä, saa uskoa kaikki synnit anteeksi annetuiksi, jos vain on halu uskoa.
Sinunkin, Devoit, kannattaisi vähän selvittää, miten vl:t opettavat, ennen kuin alat tuomaan omia harhaluulojasi totuuksina esille.Ja tiedän että sinä valehtelet
fhfdhfdsjsfdjsfjd kirjoitti:
"Jos vl,t ymmärtäisivät että kaikki tarkoittaa kaikki synnit, mitä maailmankaikkeudessa ikinä on tehty ja tullaan tekemään, niin heidän synninpäästörituaaliltaan putoaisi pohja pois."
Vl:t kyllä ymmärtävät että kaikkien ihmisten kaikki synnit, tehdyt ja vielä tekemättömät, on Jeesus sovittanut ristinkuolemallaan. "Synninpäästörituaalin" tarkoitus on vakuuttaa ja muistuttaa syntistä ihmistä tästä asiasta, siis siitä, että edelleen, tälläkin hetkellä, saa uskoa kaikki synnit anteeksi annetuiksi, jos vain on halu uskoa.
Sinunkin, Devoit, kannattaisi vähän selvittää, miten vl:t opettavat, ennen kuin alat tuomaan omia harhaluulojasi totuuksina esille.***Vl:t kyllä ymmärtävät että kaikkien ihmisten kaikki synnit, tehdyt ja vielä tekemättömät, on Jeesus sovittanut ristinkuolemallaan. "Synninpäästörituaalin" tarkoitus on vakuuttaa ja muistuttaa syntistä ihmistä tästä asiasta, siis siitä, että edelleen, tälläkin hetkellä, saa uskoa kaikki synnit anteeksi annetuiksi, jos vain on halu uskoa***.
Tuollaiset ihmisiltä saadut vakuuttelut ovat osoitus epäuskosta. ajatelepa kuinka suuri kiusaus vakuuttelijalle tulee käyttää sellaista valtaa, joka hänelle ei kuulukaan? Vl-vakuuttelijat syyllistyvät sitten tietoiseen valheeseen, antaessaan ymmärtää että heidän sanomansa mantra vapauttaa synnistä, eikä Jeesuksen Golgatan työ.- Refio
Devoit kirjoitti:
Kaikki synnit anteeksi annettu... Ajattelepa... Eikö "kaikki" tarkoita jo tehtyjä, parhaillaan tehtäviä ja TULEVAISUUDESSA TEHTÄVIÄ syntejä? Näin toimi Jeesuksen Golgatan sovitus, mutta "vl-kaikki" näyttää tarkoittavan vain jo tehtyjä syntejä.
Jos vl,t ymmärtäisivät että kaikki tarkoittaa kaikki synnit, mitä maailmankaikkeudessa ikinä on tehty ja tullaan tekemään, niin heidän synninpäästörituaaliltaan putoaisi pohja pois.
Golgatalta kuului ääni n kaksituhatta vuotta sitten :"JEESUKSEN SOVINTOVERI ON PESSYT KAIKKI MAAILMAN SYNNIT POIS, OTA USKOLLA JEESUKSEEN VASTAAN SE PELASTUS"on anteeksi annettu merkitsee todella kaikkia menneisyyden, nykyisiä ja tulevaisuudenkin syntejä. Jokainen maailmaan syntynyt ihminen syntyy tämän sovituskuoleman varaan eli Jumala on valmistanut pelastuksen kaikille maailman ihmisille eli Jumala katsoo ihmistä armollisesti juuri Kristuksen sovitustyön läpi ja kautta. Voidaan puhua myöskin Kristuksen vanhurskauden vaatteesta.
Vanhurskas elää uskosta on Paavalin sana, jolla Paavali tarkoittaa, että usko tarttuu tähän pelastukseen. Ihminen vaan on niin rakennettu, että tarvitsee aika-ajoin lohduttavia sanoja Jumalan armosta ja uskollisuudesta. Eli oikein opetettuna näitä vakuutteluja , joihin vl-synninpäästökin kuuluu, käytetään uskon vahvistamiseen.
Vl-oppia on vain usein vaivannut ns. rippioppi. Rippioppi tarkoittaa sitä, että ihminen alkaa luulla, että Kristuksen vanhurskauden vaate on jotenkin tahriintunut matkan varrella. N, mitäs tämä tällainen nyt sitten on . Voiko sinusta Kristuksen vanhurskauden vaatteeseen tulla tahroja? Minusta ei voi.
Sen sijaan ihmisessä vaikuttavat jatkuvasti myös pahuuden voimat ja synti vaikuttaa meissä. Silloin usko tahtoo loppua tai ainakin se heikkenee. Uskon vahvistukseksi siis tarvitaan JUmalan armoneuvoja, joihin synninpäästökin kuuluu.
Sen sijaan tuo ylhäällä mainitsemani rippioppi johtaa ihmisen tilanteeseen, jossa ihminen yrittää pitää pukua puhtaana jatkuvalla parannuksenteolla eli pesee tahroja Kristuksen vanhurskauden vaatteesta pois. Tähän perustuu pitkälti myös Vl:ien tapa pyytää synninpäästöä viimetippaan saakka ehtoolliselle mennessä, että ainakin ehtoollispöydässä olisi varmasti puhdas. On nimittäin vallalla opetus, että ennen ehtoolliselle menoa tulisi ripittäytä ja mennä sinne puhtain sydämin.
Olet oikeassa, että käytännön tasolla vl-opetus tahtoo mennä juuri noin, ikäänkuin vain menneet synnit kuuluisivat Jumalan armon vaikutuspiiriin.
Oma lukunsa on tietenkin tuo Jeesuksen nimessä ja veressä- mantra. Sen ja ainoastaan sen sanamuodon vl-uskoiset hyväksyvät. Uskoisin, että tähän joku nyt tulee väittämään vastaan ja sanoo, ettei se niin ole.
Mutta mitä arvelet tapahtuvan, jos nuo sanat "unohtuvat" jostakin seurapuheesta? - jarmo oulaisista
Refio kirjoitti:
tarkoitat sielun ravinnolla? Minusta se on sitä, että saarna koskettaa jotakin hyvin syvästi ja samalla lohduttaa ja pitää esillä Jumalan armoa.
tarkoitan, mutta enemmän kaipaisin sanomaa Hyvästä Paimenesta kuin erehtyvästä seurakunnasta.
- dshrsherryyr
Refio kirjoitti:
on anteeksi annettu merkitsee todella kaikkia menneisyyden, nykyisiä ja tulevaisuudenkin syntejä. Jokainen maailmaan syntynyt ihminen syntyy tämän sovituskuoleman varaan eli Jumala on valmistanut pelastuksen kaikille maailman ihmisille eli Jumala katsoo ihmistä armollisesti juuri Kristuksen sovitustyön läpi ja kautta. Voidaan puhua myöskin Kristuksen vanhurskauden vaatteesta.
Vanhurskas elää uskosta on Paavalin sana, jolla Paavali tarkoittaa, että usko tarttuu tähän pelastukseen. Ihminen vaan on niin rakennettu, että tarvitsee aika-ajoin lohduttavia sanoja Jumalan armosta ja uskollisuudesta. Eli oikein opetettuna näitä vakuutteluja , joihin vl-synninpäästökin kuuluu, käytetään uskon vahvistamiseen.
Vl-oppia on vain usein vaivannut ns. rippioppi. Rippioppi tarkoittaa sitä, että ihminen alkaa luulla, että Kristuksen vanhurskauden vaate on jotenkin tahriintunut matkan varrella. N, mitäs tämä tällainen nyt sitten on . Voiko sinusta Kristuksen vanhurskauden vaatteeseen tulla tahroja? Minusta ei voi.
Sen sijaan ihmisessä vaikuttavat jatkuvasti myös pahuuden voimat ja synti vaikuttaa meissä. Silloin usko tahtoo loppua tai ainakin se heikkenee. Uskon vahvistukseksi siis tarvitaan JUmalan armoneuvoja, joihin synninpäästökin kuuluu.
Sen sijaan tuo ylhäällä mainitsemani rippioppi johtaa ihmisen tilanteeseen, jossa ihminen yrittää pitää pukua puhtaana jatkuvalla parannuksenteolla eli pesee tahroja Kristuksen vanhurskauden vaatteesta pois. Tähän perustuu pitkälti myös Vl:ien tapa pyytää synninpäästöä viimetippaan saakka ehtoolliselle mennessä, että ainakin ehtoollispöydässä olisi varmasti puhdas. On nimittäin vallalla opetus, että ennen ehtoolliselle menoa tulisi ripittäytä ja mennä sinne puhtain sydämin.
Olet oikeassa, että käytännön tasolla vl-opetus tahtoo mennä juuri noin, ikäänkuin vain menneet synnit kuuluisivat Jumalan armon vaikutuspiiriin.
Oma lukunsa on tietenkin tuo Jeesuksen nimessä ja veressä- mantra. Sen ja ainoastaan sen sanamuodon vl-uskoiset hyväksyvät. Uskoisin, että tähän joku nyt tulee väittämään vastaan ja sanoo, ettei se niin ole.
Mutta mitä arvelet tapahtuvan, jos nuo sanat "unohtuvat" jostakin seurapuheesta?Minusta tuntuu, että joillakin vl:illä saattaa olla tuollaista käsitystä, eikä se oikeastaan ole ihme, kun joskus tuntuu että jotkut puhujatkaan eivät jostain syystä saa tuotua asiaa kyllin selkeästi esille. Olen myös pannut merkille, että, ehkä osittain mainitsemistasi syistä, jotkut puhujat korostavat, että kaikki synnit ovat anteeksi ANNETUT (itse kyllä ajattelen että tuo ANNETUT on siellä mukana vaikka sitä ei ääneen sanotakaan), ja saattavat käyttää myös hieman eri sanamuotoa kuin sitä totuttua "mantraa", joksi sitä nimität. "Mantrahan" siitä helposti tuleekin, jos se jää vain sanatasolle. Toisaalta hyvin usein puheessa kyllä myös korostetaan, että syntien anteeksiantamisen evankeliumi ei ole sanamuodoista kiinni, ja myös sitä, että rippi on armoetu, ei autuuden ehto. Yksi ongelma tuntuu olevan se, että kaikki eivät tunnu osaavan tehdä eroa yhtäältä "uskoon tulemisen", "parannuksen tekemisen", "uudestisyntymisen" - tai miksi sitä nyt nimitetäänkään - ja toisaalta ripin välillä. Jeesus itse sanoi, että sille, joka on pesty, riittää että jalat pestään. Rippi on juuri tuota jalkojen pesemistä, uskon vahvistamista.
Refio kirjoitti:
on anteeksi annettu merkitsee todella kaikkia menneisyyden, nykyisiä ja tulevaisuudenkin syntejä. Jokainen maailmaan syntynyt ihminen syntyy tämän sovituskuoleman varaan eli Jumala on valmistanut pelastuksen kaikille maailman ihmisille eli Jumala katsoo ihmistä armollisesti juuri Kristuksen sovitustyön läpi ja kautta. Voidaan puhua myöskin Kristuksen vanhurskauden vaatteesta.
Vanhurskas elää uskosta on Paavalin sana, jolla Paavali tarkoittaa, että usko tarttuu tähän pelastukseen. Ihminen vaan on niin rakennettu, että tarvitsee aika-ajoin lohduttavia sanoja Jumalan armosta ja uskollisuudesta. Eli oikein opetettuna näitä vakuutteluja , joihin vl-synninpäästökin kuuluu, käytetään uskon vahvistamiseen.
Vl-oppia on vain usein vaivannut ns. rippioppi. Rippioppi tarkoittaa sitä, että ihminen alkaa luulla, että Kristuksen vanhurskauden vaate on jotenkin tahriintunut matkan varrella. N, mitäs tämä tällainen nyt sitten on . Voiko sinusta Kristuksen vanhurskauden vaatteeseen tulla tahroja? Minusta ei voi.
Sen sijaan ihmisessä vaikuttavat jatkuvasti myös pahuuden voimat ja synti vaikuttaa meissä. Silloin usko tahtoo loppua tai ainakin se heikkenee. Uskon vahvistukseksi siis tarvitaan JUmalan armoneuvoja, joihin synninpäästökin kuuluu.
Sen sijaan tuo ylhäällä mainitsemani rippioppi johtaa ihmisen tilanteeseen, jossa ihminen yrittää pitää pukua puhtaana jatkuvalla parannuksenteolla eli pesee tahroja Kristuksen vanhurskauden vaatteesta pois. Tähän perustuu pitkälti myös Vl:ien tapa pyytää synninpäästöä viimetippaan saakka ehtoolliselle mennessä, että ainakin ehtoollispöydässä olisi varmasti puhdas. On nimittäin vallalla opetus, että ennen ehtoolliselle menoa tulisi ripittäytä ja mennä sinne puhtain sydämin.
Olet oikeassa, että käytännön tasolla vl-opetus tahtoo mennä juuri noin, ikäänkuin vain menneet synnit kuuluisivat Jumalan armon vaikutuspiiriin.
Oma lukunsa on tietenkin tuo Jeesuksen nimessä ja veressä- mantra. Sen ja ainoastaan sen sanamuodon vl-uskoiset hyväksyvät. Uskoisin, että tähän joku nyt tulee väittämään vastaan ja sanoo, ettei se niin ole.
Mutta mitä arvelet tapahtuvan, jos nuo sanat "unohtuvat" jostakin seurapuheesta?Refio:
****Vl-oppia on vain usein vaivannut ns. rippioppi. Rippioppi tarkoittaa sitä, että ihminen alkaa luulla, että Kristuksen vanhurskauden vaate on jotenkin tahriintunut matkan varrella. N, mitäs tämä tällainen nyt sitten on . Voiko sinusta Kristuksen vanhurskauden vaatteeseen tulla tahroja? Minusta ei voi.
Sen sijaan ihmisessä vaikuttavat jatkuvasti myös pahuuden voimat ja synti vaikuttaa meissä. Silloin usko tahtoo loppua tai ainakin se heikkenee. Uskon vahvistukseksi siis tarvitaan JUmalan armoneuvoja, joihin synninpäästökin kuuluu.
Sen sijaan tuo ylhäällä mainitsemani rippioppi johtaa ihmisen tilanteeseen, jossa ihminen yrittää pitää pukua puhtaana jatkuvalla parannuksenteolla eli pesee tahroja Kristuksen vanhurskauden vaatteesta pois. Tähän perustuu pitkälti myös Vl:ien tapa pyytää synninpäästöä viimetippaan saakka ehtoolliselle mennessä, että ainakin ehtoollispöydässä olisi varmasti puhdas. On nimittäin vallalla opetus, että ennen ehtoolliselle menoa tulisi ripittäytä ja mennä sinne puhtain sydämin.
Olet oikeassa, että käytännön tasolla vl-opetus tahtoo mennä juuri noin, ikäänkuin vain menneet synnit kuuluisivat Jumalan armon vaikutuspiiriin.****
Ja huomaapa kaksoisviestintä asiasta. Liikkeessä olijoille asia kerrotaan erilailla kuin ulkopuolisille.
Pidän tarkoitushakuisena sitä että tulevista synneistä ei vl-liikkeessä puhuta mitään. Yhtä hyvinhän tuolla parannusmantralla voitaisiin luvata synnit anteeksi vaikka kymmenen vuotta eteenpäin.
Refio:
****Oma lukunsa on tietenkin tuo Jeesuksen nimessä ja veressä- mantra. Sen ja ainoastaan sen sanamuodon vl-uskoiset hyväksyvät. Uskoisin, että tähän joku nyt tulee väittämään vastaan ja sanoo, ettei se niin ole.
Mutta mitä arvelet tapahtuvan, jos nuo sanat "unohtuvat" jostakin seurapuheesta? ****
Se mantra on ehdottomasti vl-puheen ydin ja sisältö, jos puhuja vähentää sen käyttöä, häntä aletaan syyttää eriseuraisuudesta. Eivätkö eräät Raamattupiirin vetäjätkin joutuneet hoitokokoukseen siitä kun eivät tarpeeksi korostaneet ja hokeneet tuota vl-mantraa? Ajattele nurinkurisuutta asiassa. Mitään tietämätön maallikko pahentuu siitä, kun kouluja käynyt pappi opettaa Raamattua suomen luterilaisen kirkon tunnustusten mukaan. Julkeuden huippu on, että tällaista Voittonen nimittää "kirkon ytimeksi".dshrsherryyr kirjoitti:
Minusta tuntuu, että joillakin vl:illä saattaa olla tuollaista käsitystä, eikä se oikeastaan ole ihme, kun joskus tuntuu että jotkut puhujatkaan eivät jostain syystä saa tuotua asiaa kyllin selkeästi esille. Olen myös pannut merkille, että, ehkä osittain mainitsemistasi syistä, jotkut puhujat korostavat, että kaikki synnit ovat anteeksi ANNETUT (itse kyllä ajattelen että tuo ANNETUT on siellä mukana vaikka sitä ei ääneen sanotakaan), ja saattavat käyttää myös hieman eri sanamuotoa kuin sitä totuttua "mantraa", joksi sitä nimität. "Mantrahan" siitä helposti tuleekin, jos se jää vain sanatasolle. Toisaalta hyvin usein puheessa kyllä myös korostetaan, että syntien anteeksiantamisen evankeliumi ei ole sanamuodoista kiinni, ja myös sitä, että rippi on armoetu, ei autuuden ehto. Yksi ongelma tuntuu olevan se, että kaikki eivät tunnu osaavan tehdä eroa yhtäältä "uskoon tulemisen", "parannuksen tekemisen", "uudestisyntymisen" - tai miksi sitä nyt nimitetäänkään - ja toisaalta ripin välillä. Jeesus itse sanoi, että sille, joka on pesty, riittää että jalat pestään. Rippi on juuri tuota jalkojen pesemistä, uskon vahvistamista.
Raamatusta kohta : "rippi"
- vahvistusta
Devoit kirjoitti:
Refio:
****Vl-oppia on vain usein vaivannut ns. rippioppi. Rippioppi tarkoittaa sitä, että ihminen alkaa luulla, että Kristuksen vanhurskauden vaate on jotenkin tahriintunut matkan varrella. N, mitäs tämä tällainen nyt sitten on . Voiko sinusta Kristuksen vanhurskauden vaatteeseen tulla tahroja? Minusta ei voi.
Sen sijaan ihmisessä vaikuttavat jatkuvasti myös pahuuden voimat ja synti vaikuttaa meissä. Silloin usko tahtoo loppua tai ainakin se heikkenee. Uskon vahvistukseksi siis tarvitaan JUmalan armoneuvoja, joihin synninpäästökin kuuluu.
Sen sijaan tuo ylhäällä mainitsemani rippioppi johtaa ihmisen tilanteeseen, jossa ihminen yrittää pitää pukua puhtaana jatkuvalla parannuksenteolla eli pesee tahroja Kristuksen vanhurskauden vaatteesta pois. Tähän perustuu pitkälti myös Vl:ien tapa pyytää synninpäästöä viimetippaan saakka ehtoolliselle mennessä, että ainakin ehtoollispöydässä olisi varmasti puhdas. On nimittäin vallalla opetus, että ennen ehtoolliselle menoa tulisi ripittäytä ja mennä sinne puhtain sydämin.
Olet oikeassa, että käytännön tasolla vl-opetus tahtoo mennä juuri noin, ikäänkuin vain menneet synnit kuuluisivat Jumalan armon vaikutuspiiriin.****
Ja huomaapa kaksoisviestintä asiasta. Liikkeessä olijoille asia kerrotaan erilailla kuin ulkopuolisille.
Pidän tarkoitushakuisena sitä että tulevista synneistä ei vl-liikkeessä puhuta mitään. Yhtä hyvinhän tuolla parannusmantralla voitaisiin luvata synnit anteeksi vaikka kymmenen vuotta eteenpäin.
Refio:
****Oma lukunsa on tietenkin tuo Jeesuksen nimessä ja veressä- mantra. Sen ja ainoastaan sen sanamuodon vl-uskoiset hyväksyvät. Uskoisin, että tähän joku nyt tulee väittämään vastaan ja sanoo, ettei se niin ole.
Mutta mitä arvelet tapahtuvan, jos nuo sanat "unohtuvat" jostakin seurapuheesta? ****
Se mantra on ehdottomasti vl-puheen ydin ja sisältö, jos puhuja vähentää sen käyttöä, häntä aletaan syyttää eriseuraisuudesta. Eivätkö eräät Raamattupiirin vetäjätkin joutuneet hoitokokoukseen siitä kun eivät tarpeeksi korostaneet ja hokeneet tuota vl-mantraa? Ajattele nurinkurisuutta asiassa. Mitään tietämätön maallikko pahentuu siitä, kun kouluja käynyt pappi opettaa Raamattua suomen luterilaisen kirkon tunnustusten mukaan. Julkeuden huippu on, että tällaista Voittonen nimittää "kirkon ytimeksi".Evankeliumi ja syntien anteeksisaaminen ovat nimenomaan uskon vahvistusta. Koska syntihän on sitä mikä erottaa Jumalasta.
Eli USKON YDIN on se, että HALUAMME olla LÄHELLÄ JUMALAA.
Ja tiedämme, että Jumala on näin osoittanut halunsa vetää meitä lähemmäs itseään törttöilystämme huolimatta. Vaikka armo on ja pysyy, meidän uskomme ei ole niinkään pysyvää.
Ajaudumme väistämättä toistuvasti etäämmälle Jumalasta. Ajatuksin ja teoin.
Tämä päivä ja hetki on tärkeä, tulevaisuuden syntien anteeksisaamisesta on turha puhua nyt. Kaikki ajallaan.
Sanat eivät ole tärkeitä.
Riittää, että luotamme Jumalan armoon ja rakkauteen. vahvistusta kirjoitti:
Evankeliumi ja syntien anteeksisaaminen ovat nimenomaan uskon vahvistusta. Koska syntihän on sitä mikä erottaa Jumalasta.
Eli USKON YDIN on se, että HALUAMME olla LÄHELLÄ JUMALAA.
Ja tiedämme, että Jumala on näin osoittanut halunsa vetää meitä lähemmäs itseään törttöilystämme huolimatta. Vaikka armo on ja pysyy, meidän uskomme ei ole niinkään pysyvää.
Ajaudumme väistämättä toistuvasti etäämmälle Jumalasta. Ajatuksin ja teoin.
Tämä päivä ja hetki on tärkeä, tulevaisuuden syntien anteeksisaamisesta on turha puhua nyt. Kaikki ajallaan.
Sanat eivät ole tärkeitä.
Riittää, että luotamme Jumalan armoon ja rakkauteen.Vahvistaa väärin keinoin? Minun mielestä vl-loitsu on se väärä uskonvahvistuskeino. Otinpa Wikistä otteen:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Taikuus_(yliluonnollinen)vahvistusta kirjoitti:
Evankeliumi ja syntien anteeksisaaminen ovat nimenomaan uskon vahvistusta. Koska syntihän on sitä mikä erottaa Jumalasta.
Eli USKON YDIN on se, että HALUAMME olla LÄHELLÄ JUMALAA.
Ja tiedämme, että Jumala on näin osoittanut halunsa vetää meitä lähemmäs itseään törttöilystämme huolimatta. Vaikka armo on ja pysyy, meidän uskomme ei ole niinkään pysyvää.
Ajaudumme väistämättä toistuvasti etäämmälle Jumalasta. Ajatuksin ja teoin.
Tämä päivä ja hetki on tärkeä, tulevaisuuden syntien anteeksisaamisesta on turha puhua nyt. Kaikki ajallaan.
Sanat eivät ole tärkeitä.
Riittää, että luotamme Jumalan armoon ja rakkauteen.Wikistä
***Sanataikuus
Sanamagiaa käytetään erityisesti "ihmeparantamisessa". Parantaja lausuu joitakin sanoja ja koskettaa parannettavaa, ja näin uskotaan sairauden paranevan. Lääketiede ei usko ihmeparantamisen voimaan. Jos kyseessä on puhtaasti hermostollinen häiriö, siihen voidaan ehkä vaikuttaa niin sanotulla suggestiolla, mutta bakteerit ja virukset eivät piittaa sanamagiasta***
- ..verestä
.."Mutta Damaskuskokemuksessa on toinenkin ihmeellinen puoli, jonka Paavali myös heti havaitsee, nim. se, että tämä taivaallinen ihminen, tämä Jumalan Poika, kuvastuu Jeesuksena Kristuksena. Se on aivan kuin Jeesus Kristus olisi kaikkialla — ja ei kuitenkaan. Jeesus Kristus on yksilönä tuossa ja sanoo Paavalille: "kuinka sinä taistelet minua vastaan?" Paavali näkee, että Jumalan Poika on kaikkialla, mutta Jeesus Kristus seisoo hänen edessään ja puhuu: "miksi sinä minua vastaan taistelet". Ja se minä., on kaikkialla ja Jeesuksessa Kristuksessa.
Tämä on se toinen ihmeellinen mysteerio, minkä Paavali Damaskuskokemuksessa havaitsee. Hän näkee, että kosminen Kristus on nyt laskeutunut alas ihmiskuntaan — se tuli Jeesus Natsarealaisen kautta. Hän oli se, jonka välityksellä Kristus, Jumalan Poika laskeutui ihmiskuntaan, asuen nyt jokaisen ihmisen hengessä.
Se elämä siis, joka on Jeesus Natsarealaisessa, on kaikkialla. Jeesus on elävä symboloi siitä. Hän näkee, kuinka kaikkialla on Jeesuksen ruumis ja veri, toisin sanoen henkevöitynyt elämän voima. Veri tarkoittaa minuuden aineilmennystä näkyväisessä maailmassa ja tässä näyssä sitä elämänvoimaa, jonka välityksellä minuus ilmenee — toisin sanoen sitä elämää, joka virtaa kaikkialla ja on joutunut Kristustajunnan läpitunkemaksi. Kaikki on itse asiassa Jumalan Pojan ruumista. Maapallo on sitä. Maapallosta kasvavan puun hedelmä on Kristuksen ruumista. Se vehnä, joka kasvaa pellolla, on myöskin nyt Kristuksen ruumista. Jos siitä tehdään leipää, on se Kristuksen ruumista. Nyt ei ole enää sitä paikkaa luonnossa, jossa ei väreilisi Kristuksen ruumis. Koko maapallon ja aurinkokunnan aurassa se väreilee. Sen elämänvoima ja minä on joka paikassa. Samoin on hänen verensä, joka virtaa joka paikassa.
Damaskuskokemuksessaan Paavali vaistomaisesti lausuu itsekseen: "hänen verensä virtaa kaikkialla ja hänen ruumiinsa on kaikkialla". Ja myöhemmin hän saa kuulla, että Jeesus itse on käyttänyt semmoista sanontatapaa — opetuslapsilleen hän oli puhunut lihasta ja verestä. Nuo sanat ovat realistisia symboleja todellisuudesta, sillä kun Jeesus menee pois, on Kristuksen ruumis kaikkialla ja Kristuksen veri virtaa kaikkialla. Tämän Paavali näkee ja tajuaa.
Ja minun täytyy sanoa, että oikeastaan ihmettelen, kuinka nerokas ja selväjärkinen hän on, kun hän sitten kertoo tästä uudesta asiasta niinkin luonnollisella ja yksinkertaisella tavalla, kuin hän kertoo, sillä hän näkee kolmanneksi vielä sen seikan — hän itse koki sen, — että me ihmiset tulemme täydellisiksi taikka astumme tielle täydellisyyteen päin sillä, että otamme vastaan tuon Kristuksen — Jumalan Pojan — ruumiin ja veren; että otamme hänen elämänvoimansa, jossa Kristusminuus on, itsessämme vastaan.
Ja kun otamme sen hengessämme ja sielussamme vastaan, silloin tämä Kristuselämä meidät puhdistaa ja pyhittää. Me emme osaa eikä meidän tarvitse nousta minkäänlaisiksi jumalallisiksi olennoiksi. Mutta meidän tulee valmistua ja puhdistua niin, että saamme läpikäydä Damaskuskokemuksen.
Kun se kokemus avaa taivaitten portit, silloin otamme vastaan henkeemme ja sieluumme, omaan minuuteemme Kristuksen minän; hänen verensä ja ruumiinsa välityksellä otamme hänen väreilynsä kosmoksessa itseemme. Meidänkin olemuksemme alkaa samalla tavalla väreillä, kun otamme hänen elämänvoimansa ja verensä vastaan, jossa asuu hänen minänsä, — niin kuin Paavali sanoo: "Kristus elää nyt minussa". Jumalan Pojan minuus tulee meihin ja puhdistaa sielumme kaikesta synnistä — "veripunaisesta lumivalkoiseksi"..(lainaus netistä)- AdamKritukseksi
"Veri tarkoittaa minuuden aineilmennystä näkyväisessä maailmassa ja tässä näyssä sitä elämänvoimaa, jonka välityksellä minuus ilmenee — toisin sanoen sitä elämää, joka virtaa kaikkialla ja on joutunut Kristustajunnan läpitunkemaksi.
Kaikki on itse asiassa Jumalan Pojan ruumista. Maapallo on sitä. Maapallosta kasvavan puun hedelmä on Kristuksen ruumista. Se vehnä, joka kasvaa pellolla, on myöskin nyt Kristuksen ruumista. Jos siitä tehdään leipää, on se Kristuksen ruumista. Nyt ei ole enää sitä paikkaa luonnossa, jossa ei väreilisi Kristuksen ruumis. Koko maapallon ja aurinkokunnan aurassa se väreilee. Sen elämänvoima ja minä on joka paikassa. Samoin on hänen verensä, joka virtaa joka paikassa"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2319263
- 1206519
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h486024Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324290- 714241
- 333299
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na282945Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue262933Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta252877- 512876