Minulle todettiin psykoottinen masennus, olen 17vuotias ja en paljoa tiedä kyseisestä diagnoosista. Mutta oudointa on, että en tunne itseäni edes kovin masentuneeksi, tai sitten olen ollut niin kauan masentunut että en itse sitä huomaa. Kuitenkin nyt lähiaikoina olen ruvennut kuulemaan ääniharhoja. Ne kuuluvat AINA oikealtapuolelta "aivoista" tai korvista. Esim jos teen jotain tyhmää omasta mielestäni, tai ei tarvitse edes omasta mielestäni olla niin kuuluu ihan selvästi miehen nauruääni "hahahah" ja siihen loppuu. Sen jälkeen saan hirveitä kylmiäväreitä kokonaan oikeallepuolelle päätä ja ulottuu niskoihin asti.
Toinen ongelma on vähä vaikeampi selittää, mutta en kuule omia "ajatuksiani", en siis.. omaa sisäistä ääntäni.
Lekurille en ole näistä kertonut, koska pelkään että merkkaa skitsofreniaan..
Yöllä en pysty nukkumaan kun noin pari tuntia, sitten on semmosta "valve-unta" koko loppuyö. Eli viikossa pystyn nukkumaan parhaimillaan n. 20-25h.
Mistä *tusta tämä johtuu, lääkkeet ei tehoa. Lekuri määräsi ketipinoria ja sitä on nosteltu annoksiltaan, nyt 300mg ja ei auta mitään.
Olen lukenut jostai demoneista jne, ja tuntuu että joku on kokoajan mun päänsisällä jne. Voiko olla mahdollista?
Psykoottinen masennus..
28
2356
Vastaukset
- -777-
että ketipinor just aiheuttaa harhoja jos lääkettä on ruennut syömään ei-psykoottisena. Jos lopetat sen ketipinorin niin harhat saattaa hävitä, ellei ne häviä voi kyse olla jostain mistä en edes tiedä. mutta voin kertoa mihin uskon, mutta nämä eivät ole tietoja vaan uskon asioita.
Jos uskoo Jumalaan, niin sen pitäisi suojella demoneilta ainakin niin minä uskon. Demonihengistä on kristinuskon mukaan lähtöisin kaikki sairaudet ja vaivat. Raamatussa on joitakin kohtia kyseisestä aiheesta. Tuota ei voi tieteellisesti todistaa. mutta kuitenkin. Sitten okkultismi voi aiheuttaa harhoja, joten kaikesta taikuudesta ja muustakin kannattaa pysyä kaukana.- -777-
kun olen itsekin vaan mt-potilas, niin en voi kirjoittaa että on 100% varmaa että ketipinor aiheuttaa harhoja ei-psykoottiselle. En ensinnäkään tiedä, miten lääke vaikuttaa, ehkä eri ihmisillä eri tavalla. Mutta tiedän pari tapausta jossa tuosta lääkkeestä oli tullut harhaa. Sitten wikipediassa lukee: Haittavaikutukset ja riskit
Muita antikolinergisiä haittavaikutuksia ovat esimerkiksi muistin ja ajatustoimintojen heikkeneminen, kiihtyneisyys, sekavuus, näköhäiriöt ja hallusinaatiot. - ..............
Ketipinoria määrätään nimen omaan nykyään hyvin paljon muillekin kuin psykoottisille potilaille, esim. unettomuuteen. Ei se mitään psykoosia aiheuta!
- Vai demoneita...
Kaikenlaista uskoa ja taikauskoa on psyykkisistä sairauksista ja oireista esitetty maailman sivu.
Tietämättömät ihmiset ovat kehitelleet mielisairauksistakin henkien ja demonien aikaansaannosta. Sehän on niin helppoa: kun kuuluu kaiken maailman ääniäkin... Ihminen voi nähdä, kuulla ja kokea mitä tahansa eikä niitä kokemuksia aiheuta muu kuin omat aivot ja niiden sairaudet.
Okkultismi ja uppoutuminen kaiken maailman hölynpölyisiin ja pelottaviin oppijärjestelmiin, joissa ihminen on joidenkin ulkoisten voimien riepoteltavana, on pelottavaa eikä tee mielenterveydelle hyvää. Jos näihin henkimaailmoihin uskoo, kannattaa huomio kääntää visusti sinne hyvän puolelle ja pysytellä siellä. Itse pidän kaikkea henkimaailmaa taikauskoisena roskana. - -777-
Vai demoneita... kirjoitti:
Kaikenlaista uskoa ja taikauskoa on psyykkisistä sairauksista ja oireista esitetty maailman sivu.
Tietämättömät ihmiset ovat kehitelleet mielisairauksistakin henkien ja demonien aikaansaannosta. Sehän on niin helppoa: kun kuuluu kaiken maailman ääniäkin... Ihminen voi nähdä, kuulla ja kokea mitä tahansa eikä niitä kokemuksia aiheuta muu kuin omat aivot ja niiden sairaudet.
Okkultismi ja uppoutuminen kaiken maailman hölynpölyisiin ja pelottaviin oppijärjestelmiin, joissa ihminen on joidenkin ulkoisten voimien riepoteltavana, on pelottavaa eikä tee mielenterveydelle hyvää. Jos näihin henkimaailmoihin uskoo, kannattaa huomio kääntää visusti sinne hyvän puolelle ja pysytellä siellä. Itse pidän kaikkea henkimaailmaa taikauskoisena roskana.Ensinnäkään en ole okkultismia koskaan harrastanut, ja olenkin pysytellyt hyvän puolella ja aion pysyä jatkossakin. Taidat itse olla enemmän pahan puolella. Sitä vaan yritin selittää että okkultismi, taikuus ja kaikki se muu voi aiheuttaa just kaikkia harhoja. Sinä et voi noin törkeästi kirjoittaa että: "Tietämättömät ihmiset ovat kehitelleet mielisairauksistakin henkien ja demonien aikaansaannosta. Sehän on niin helppoa: kun kuuluu kaiken maailman ääniäkin... Ihminen voi nähdä, kuulla ja kokea mitä tahansa eikä niitä kokemuksia aiheuta muu kuin omat aivot ja niiden sairaudet." Miten voit todistaa että kaikki harhat johtuu aivoista? Ei kukaan tässä maailmassa tiedä mistä ne johtuu. En tiedä minä kunhan vain kerroin mihin uskon, eikä tiedä kukaan muukaan! Sanakin mielisairaus, on halventava ja ihmisarvoa alentava.
Suomessa on sitäpaitsi uskon vapaus, jokainen saa uskoa mihin haluaa. - vai demoneita...
-777- kirjoitti:
Ensinnäkään en ole okkultismia koskaan harrastanut, ja olenkin pysytellyt hyvän puolella ja aion pysyä jatkossakin. Taidat itse olla enemmän pahan puolella. Sitä vaan yritin selittää että okkultismi, taikuus ja kaikki se muu voi aiheuttaa just kaikkia harhoja. Sinä et voi noin törkeästi kirjoittaa että: "Tietämättömät ihmiset ovat kehitelleet mielisairauksistakin henkien ja demonien aikaansaannosta. Sehän on niin helppoa: kun kuuluu kaiken maailman ääniäkin... Ihminen voi nähdä, kuulla ja kokea mitä tahansa eikä niitä kokemuksia aiheuta muu kuin omat aivot ja niiden sairaudet." Miten voit todistaa että kaikki harhat johtuu aivoista? Ei kukaan tässä maailmassa tiedä mistä ne johtuu. En tiedä minä kunhan vain kerroin mihin uskon, eikä tiedä kukaan muukaan! Sanakin mielisairaus, on halventava ja ihmisarvoa alentava.
Suomessa on sitäpaitsi uskon vapaus, jokainen saa uskoa mihin haluaa.Kaikenlaiset henkimaailmoihin uskovat tai ainakin tätä uskoa toisille julistavat hengenmiehet ja joskus naisetkin pitävät sairaita ihmisiä otteessaan uskomusjärjestelmiensä avulla. Se sitä törkeyttä on. Täysin mielipuolisella ja omnipotenssiharhoissa vellovan tavalla "uskon" yhteisöissä johtavat henkilöt ovat jopa ajaneet (mananneet - on varmaan katsottu liikaa kauhuelokuvia Raamatun lukemisen lisäksi) demoneita tai henkiä mielisairaista ihmisistä. Voi kysyä, kukahan "riivattu" oikein on.
Onko joku väittänyt sinun harrastaneen okkultismia?
Sana mielisairas (mentally ill) on neutraali ja tarkoittaa vain sitä, että ihmisen sairaus on mielen puolella. Jos se loukkaa sinua, on käsityksesi asiasta vääristynyt.
Tottakai saat uskoa, mihin lystäät, mutta ei ole kiva, jos irrationaalisia kuvitelmia demoneista esitetään hauraille ja pelokkaille mielille aivan kuin ne olisivat uskottaviakin sairauden selityksiä. - täyshouru
-777- kirjoitti:
Ensinnäkään en ole okkultismia koskaan harrastanut, ja olenkin pysytellyt hyvän puolella ja aion pysyä jatkossakin. Taidat itse olla enemmän pahan puolella. Sitä vaan yritin selittää että okkultismi, taikuus ja kaikki se muu voi aiheuttaa just kaikkia harhoja. Sinä et voi noin törkeästi kirjoittaa että: "Tietämättömät ihmiset ovat kehitelleet mielisairauksistakin henkien ja demonien aikaansaannosta. Sehän on niin helppoa: kun kuuluu kaiken maailman ääniäkin... Ihminen voi nähdä, kuulla ja kokea mitä tahansa eikä niitä kokemuksia aiheuta muu kuin omat aivot ja niiden sairaudet." Miten voit todistaa että kaikki harhat johtuu aivoista? Ei kukaan tässä maailmassa tiedä mistä ne johtuu. En tiedä minä kunhan vain kerroin mihin uskon, eikä tiedä kukaan muukaan! Sanakin mielisairaus, on halventava ja ihmisarvoa alentava.
Suomessa on sitäpaitsi uskon vapaus, jokainen saa uskoa mihin haluaa.Minä olen mielisairas! Siinä sanassa ei ole mitään loukkaavaa kun oon yli 10 vuotta ollut eläkkeellä sen takia. Nykyään on ruvettu sanomaan psyykkisesti sairas, psyykeongelmainen, mielenterveysongelmainen. Mieli sairas, lyhyestä virsi kaunis. Minua päin vastoin ärsyttää kaiken maailman tekopyhät kiertoilmasut. Hulluksikin saa sanoa.
-777- kirjoitti:
Suomessa on sitäpaitsi uskon vapaus, jokainen saa uskoa mihin haluaa.Eri asia on, onko oikein uskotella sairaalle ihmiselle, että tämän sisällä asuu jotain mielikuvitusolentoja (demoneita), yrittää häätää niitä manaamalla ja kaiken päälle rahastaa avutonta uhria raskaimman mukaan, ts. tehdä ihmisestä uskonnon uhrin.
- Jotain tolkkua...
"Demonihengistä on kristinuskon mukaan lähtöisin kaikki sairaudet ja vaivat. Raamatussa on joitakin kohtia kyseisestä aiheesta."
Voi hohhoijaa. Mistähän "kristinuskosta" nyt mahdat puhua, vai puhutko jostain ihan omasta lahkostasi? On kyllä todella kyseenalaista uskon- ja raamatuntulkintaa moinen, taas vaihteeksi.
Sairaudet ovat "kristinuskon mukaan" peräisin ihan luonnollisista sairauksien syistä, eivät ensi sijassa mistään "demonihengistä". Ne voivat myös olla peräisin vaikkapa Jumalasta, joka kaikkea hallitsee, jos niin halutaan asiat nähdä. Sairauksien yhdistäminen pahuuteen taas tuottaa lähinnä itsessään sairautta, pelkoa ja sairaiden syyllistämistä, minkä vuoksi se on eettisesti hyvin kyseenalaista. Valitettavasti joissain uskonnollisissa yhteisöissä tällainen meininki on kovassa suosiossa. - -nurse-
-777- kirjoitti:
Suomessa on sitäpaitsi uskon vapaus, jokainen saa uskoa mihin haluaa.Ihminen, jolla on pelkotiloja (epämääräistä pelkoa, lähes kauhua l. ns. "free-floating fear") saattaa kokea ne "pahan läsnäolona" tai vastaavana. Joskus tunne on psykoottinen eli paranoidisen harhaluulon asteella ihmisen uskoessa itsepintaisesti pahan voimien vaanivan häntä. Mieleltään terveemmät pelkotiloista kärsivät eivät usko pelon olevan muuta kuin pelkoa ja ymmärtävät kuvitelmien olevan kuvitelmia.
Nuoret pelkotiloista kärsivät pelkäävät esim. mennessään nukkumaan. He saattavat kertoa, etteivät tiedä pitävätkö silmiä kiinni vai auki, koska silmät kiinni mielikuvitus saa vallan ja voi "nähdä" mitä tahansa ja taas silmät auki he pelkäävät näkevänsä jotain pelottavia hahmoja varjoissa tai vaikka tapetin kuvioissa. Tai he saattavat vetää peiton tarkasti leukaan asti ja ylikin ja tarkastaa, että se on varmasti jalkojen päällä eikä mitään rakoja ole - toisin sanoen he "suojautuvat joltain" peiton alle. Suojautuvat miltä? Jotkut pelkäävät, että jokin saattaa koskettaa heitä, se epämääräinen pelkotila saa sellaisen selityksen. Usein he tajuavat aivan täysin, ettei huoneessa ole ketään eikä mitään, joka heihin koskisi, mutta pelkäävät silti. Lievä vedon tunne tai vaatteen hankaus iholla saattaa tuntua kauhealta mielikuvituksen liittyessä voimakkaaseen vapaasti ajelehtivaan pelkoon. - creepy_
-nurse- kirjoitti:
Ihminen, jolla on pelkotiloja (epämääräistä pelkoa, lähes kauhua l. ns. "free-floating fear") saattaa kokea ne "pahan läsnäolona" tai vastaavana. Joskus tunne on psykoottinen eli paranoidisen harhaluulon asteella ihmisen uskoessa itsepintaisesti pahan voimien vaanivan häntä. Mieleltään terveemmät pelkotiloista kärsivät eivät usko pelon olevan muuta kuin pelkoa ja ymmärtävät kuvitelmien olevan kuvitelmia.
Nuoret pelkotiloista kärsivät pelkäävät esim. mennessään nukkumaan. He saattavat kertoa, etteivät tiedä pitävätkö silmiä kiinni vai auki, koska silmät kiinni mielikuvitus saa vallan ja voi "nähdä" mitä tahansa ja taas silmät auki he pelkäävät näkevänsä jotain pelottavia hahmoja varjoissa tai vaikka tapetin kuvioissa. Tai he saattavat vetää peiton tarkasti leukaan asti ja ylikin ja tarkastaa, että se on varmasti jalkojen päällä eikä mitään rakoja ole - toisin sanoen he "suojautuvat joltain" peiton alle. Suojautuvat miltä? Jotkut pelkäävät, että jokin saattaa koskettaa heitä, se epämääräinen pelkotila saa sellaisen selityksen. Usein he tajuavat aivan täysin, ettei huoneessa ole ketään eikä mitään, joka heihin koskisi, mutta pelkäävät silti. Lievä vedon tunne tai vaatteen hankaus iholla saattaa tuntua kauhealta mielikuvituksen liittyessä voimakkaaseen vapaasti ajelehtivaan pelkoon.Minulla oli just tällaisia pelkoja nuorempana mutta ne ovat jääneet kokonaan pois joten aina on toivoa (kun ei toivo liikoja)!
- ♥
Jos kuulet harhoja, ne eivät AINAKAAN poistu sillä, että jätät kertomatta lääkärille niistä. Jos sinulla olisikin puhkeamassa skitsofrenia, se voi parantua, jos se diagnosoidaan varhaisessa vaiheessa ja saat OIKEAA hoitoa siihen. Joten kehotan kertomaan kaikista oireista, myös kuuloharhoista, lääkärille. Itse siitä hyötyisit.
- kerro lekurille
Yhdyn tähän kommenttiin. Harhat ovat sen verran vakava juttu että ehdottomasti kerrot lääkärille! Eivät ne sinua pistä pakkopaitaan. Ei kannata odotella että oireet pahenevat.
- ch6w55c665chc6w5h
Just oli äsken uutisissa, että n. 10 % ihmisistä on jossain vaiheessa elämäänsä kuullut ääniä pään sisältä ja että se ei välttämättä viittaakaan skitsoiluun.
- åååååååååååååååååååå
Noi äänet pään sisällä on just demoneita. Rukoile itsellesi Pyhän Hengen suojelusta ja vastusta pahaa. Ota Jeesus vastaan. Hän ottaa sinut avosylin vastaan. Lääkäristä ei taida olla sinulla apua vaan Jumalasta.
- nkselhlhwtgwe.gzhr
niin tuo voi olla sama kuin esim. että pimeässä näkee muka ihmishahmoja jokapuolella. aivot voi tehdä kepposia myös ns. terveille.
åååååååååååååååååååå kirjoitti:
Noi äänet pään sisällä on just demoneita. Rukoile itsellesi Pyhän Hengen suojelusta ja vastusta pahaa. Ota Jeesus vastaan. Hän ottaa sinut avosylin vastaan. Lääkäristä ei taida olla sinulla apua vaan Jumalasta.
Mitäs ainoaa oikeaa lahkoa sinä edustat?
- niin väsynyt
Toivottavasti olet saanut unta, koska juuri unen puute aiheuttaa psykoosia. Skitsofreniassa on taas psykkottisia harhoja, joten sama asia oli kummin tahansa. Joku jos voisi eritellä mitä eroa on harhoissa ja harhoissa, niin olisin tosi tyytyväinen?!
Itse olen kärsinyt ns. unihalvauksesta. Olen saanut valveen oloisessa unessa kosketus, haju ja ääniharhoja. Kosketusharhat ovat niistä pelottavampia, koska kaiken muun voisi selittää itselleen helpommin harhana.
Itse en ole välttämättä kärsinyt unen puutteesta, mutta se on ollut häiriintynyttä. Joko ympäri vuorokauden jatkuvaa nukkumista tai valvomista, jolloin harat ovat esiintyneet.- mikrobiologi
Aloittajalla taitaa olla lääkkeestä johtuvia sivuoireita ja/tai sitten toksoplasmoosi.
- niin väsynyt
Unohdin sanoa, että yritä jaksaa ulkoilla. Päivän valo säätelee unirytmiä ja pystyy helpottamaan oireita. On paljon mahdollista, että myös lääkkeesi laukaisi harhat, sillä siellähän ne vaikuttavat missä ne harhatkin syntyvät.
- niin uninen
mikrobiologi kirjoitti:
Aloittajalla taitaa olla lääkkeestä johtuvia sivuoireita ja/tai sitten toksoplasmoosi.
Miten toksoplasmoosi voi aiheuttaa harhoja?
- mikrobiologi
niin uninen kirjoitti:
Miten toksoplasmoosi voi aiheuttaa harhoja?
Toksoplasmoosi nimenomaan niitä harhoja aiheuttaakin.
Ensinnäkin se loisii aivoissa. Toiseksi, se vaikuttaa aivojen dopamiinintuotantoon.. - niin väsynyt
mikrobiologi kirjoitti:
Toksoplasmoosi nimenomaan niitä harhoja aiheuttaakin.
Ensinnäkin se loisii aivoissa. Toiseksi, se vaikuttaa aivojen dopamiinintuotantoon..Onko sinulla artikkelia tai muuta materiaalia?
- Malice
Minulla on kans todettu psykoottistasoinen masennus joskus vuosia sitten. Ei ole mikään ihme jos sinulla on harhoja, jos et nuku kuin paria tuntia yössä. Ittellä oli tuossa kans kuulohalluja viikko sitten kun olin ollu samanlaisilla unilla kuin sinä.
Minulla kokeiltiin kans Seroquelia (sama kuin Ketipinor) 400mg annoksella. Mulle tuli siitä lääkkeestä ensimmäiset kuulohallut mitä mulla on ikinä ollut. Lääkäri kun nosti annosta tosi nopeasti.
Neuvoisin että kerrot lääkärille ihan rehellisesti noista tuntemuksista ja varsinkin vähäisestä nukkumisesta. Johtui harhat sitten mistä hyvänsä, niin on tärkeää, että haet niihin apua mahdollisimman nopeasti. Demoneita sinulla ei ole pään sisällä. Olet vain nukkunut niin vähän, että olet siksi vähän pihalla.- debis73
Itsellä diagnosoitiin psykoottinen masennus viime vuonna... Masennus ja työuupumus yhdessä, täysin nukkumatta 7 vrk, niin alkoi toi psykoosi erottumaan selvästi... Masennukseen määrättiin Cipralex 400mg ja antipsykoottina Risperdal 4mg.. Itellä nää autto, katos parissa viikossa kuuloharhat.. Mut ehdottomasti kerro oireista lääkärille... Kyllä sieltä löytyy sinulle sopivakin lääke.
- ?????
debis73 kirjoitti:
Itsellä diagnosoitiin psykoottinen masennus viime vuonna... Masennus ja työuupumus yhdessä, täysin nukkumatta 7 vrk, niin alkoi toi psykoosi erottumaan selvästi... Masennukseen määrättiin Cipralex 400mg ja antipsykoottina Risperdal 4mg.. Itellä nää autto, katos parissa viikossa kuuloharhat.. Mut ehdottomasti kerro oireista lääkärille... Kyllä sieltä löytyy sinulle sopivakin lääke.
Ei kai Cipralexia 400 mg sentään? Tuliko yksi nolla liikaa, normaaliannostus on 10-30 mg/vrk.
- Abi_92
Moro!
Mäkin olen kärsinyt n. puolen vuoden ajan psykoottisesta masennuksesta vuosi sitten. Itsekin luulin jo tulleeni peruuttamattomasti hulluksi, enkä uskaltanut mennä lääkäriin - sitten löysin vahingossa artikkelin psykoottisesta masennuksesta. Suu loksahti auki hämmästyksestä, kun oirekirjo täsmäsi niin hyvin omiin oireisiini. Helpotus oli suorastaan valtaisa, kun tajusin, ettei oireeni olleetkaan skitsofreniaa vaan paljon helppohoitoisempaa psykoottista masennusta. Mulla oli aikalailla samanlaisia oireita (oikeastaan kaikki oireesi olivat myös mulla silloin) kuin sulla, varmaankin tuo psykoottisuus johtui juurikin n. 2 h / yö unesta (itse unet olivat äärimmäisen väkivaltaisia, joissa minua jahdattiin ja lopulta teloitettiin eri tavoin).
Lääkäri ei kirjaa oireitasi skitsofreniaksi jos kerrot niistä hänelle, vaan varaa ajan psykiatrille. Psykiatri sitten tutkii ongelmasi. Jos pelkäät leimautumista ja skitsofreenikoksi kirjaamista, niin älä pelkää, sillä niin ei tule tapahtumaan - jos lääkäri niin tekee, niin hän on tehnyt melko vakavan hoitovirheen, josta pitää siis valittaa potilasasiamiehelle.
Psykiatrien keskuudessa kiertää muuten sanonta: "Jos näät paranoian (=harha, harhaluulo), etsi masennusta."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658