Kantapatja oireilu ? Tietääkö joku vaivan ?

kantapäävaiva

Lääkäri sanoi kantapääkipuni johtuvan kantakalvon tulehduksesta ja määräsi lepoa.

Fysioterapeutti puolestaan oli sitä mieltä, että kyseessä on kantapatjan vaiva.

Oireena on kipu kantapään alla ja kantapään ulkosyrjässä. Kävely on erittäin kivuliasta.

Jalkani on kuulemma huonossa asennossa, nilkasta sisällepäin, kenkänikin kuluu aina sisäsyrjästä.

Jos kävelen ilman kenkiä tai matalilla kengillä on kipu kova. Jos kävelen korkokengillä, heti helpottaa.

Leposärkyäkin on.

Minulle tehdään oman jalan mukaiset pohjalliset kenkiin.

Huolenani onkin nyt, että miten saan tuon kivun pois jalasta, että pystyn palaamaan sairaslomalta seisomatyöhöni ? :( Kipuläkettä olen ottanut, mutta ei mainittavasti auta.

Onko kenelläkään ollut vaivana tuolainen kantapatjan vaiva ? Mitä voisin asialle tehdä ?

Korjaantuuko vaivani mahdollisesti kokonaan noilla pohjallisilla, joita minulle parhaillaan valmistetaan ?

Alkaa tuntua toivottomalta tämä kipuilu. Luulisi, että 1 1/2 viikon lepo jo alkaisi helpottaa, mutta edelleen liikkuminen on todella vaivalloista.

11

4465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa veneessä

Googlesta hakusanalla plantaarifaskiitti.

Vaivaan auttaa vain lepo, lepo, lepo ja venyttely, venyttely, venyttely. Ortopedistä saattaa olla apua. Hassuja lausuntoja fysioterapeutti antaa...

• Lopun elämääkö?

Joo tuttua on. Olen nyt kolme viikkoa ollut sairiksella samasta ongelmasta.
        Olen kirj. asiasta palstallekin otsikolla plantaarifaskiitti.
        Mua neuvottiin ostamaan sellainen systeemi nilkkaan joka kiristää alhaaltapäin kantapäätä. Se on auttanut, vaikka ensin olin toisi pessimistinen.
        Venyttele ihan pakaroista lähtien reidet, pohkeet ja kantapohja hyvin 2-3 krt päivässä.
        Älä ota askeltakaan ilman kantapääpehmustetta.
        Fysioterapeutti mullekin sanoi samansuuntaista kuin sinulle ja uskon häntä, oireet pitävät prikulleen paikkansa.
        Eli kantapäässä on monta vaivaa samanaikaisesti: plantaarifaskiitti, luupiikit (näkyy röntgenissä), kantapään rasvapatjan oheneminen (kulunut kokonaan pois).
        Nämä kaikki ovat alunperin saaneet alkunsa holvikaaren laskeutumisesta, minulla on ollut erittäin rintava jalka ja sitämyötä virheasennosta. Eli pohjallinen korjaamaan virheasentoa on ratkaisu pitemmällä tähtäimellä ja jalkaterien lihasten vahvistaminen.
        Ymmärtääkseni kantapään rasvapatjaa ei voi palauttaa joten askeleen iskua on pehmennettävä ulkoisilla pehmikkeillä lopun ikää.

• Jalkaterapeutti

Hei,

vaivasi voi olla molempia. Käytä aina Sinulle mittojen mukaan teetettyjä pohjallisia - jos ne eivät heti tunnu hyvältä tai auta ongelmassasi, ne korjataan sopiviksi valmistuspaikassa, kuuluu takuuseen. Lihasharjoitteiden ja venyttelyn ohella pohjalliset tavallaan pakottavat jalkasi oikeaan asentoon, korjautuminen vie aikaa, 3-6 kuukautta on realistinen arvio. Älä tee sitä virhettä, että jatkaisit korkokenkien käyttöä - pohjelihaksesi ovat todennäköisesti lyhentyneet (joka provosoi myös plantaarifaskiittia koska jalan mahdoton toimia normaalisti askelen vaiheissa) ja aiheuttaa kiputilan tyypillisesti akillesjänteen kiinnityskohtaan, mutta voi paikallistua myös kantapään sisä- tai ulkosyrjälle.

Jos välttämättä joudut pitämään esim. juhlissa hetken sellaisia kenkiä, joihin yksilölliset pohjallisesi eivät mahdu = avokkaat tms, niin laita edes silikoninen kantakuppi tai kantareunus niihinkin kenkiin, jotta kantapääsi saa iskunvaimennusta ja pysyy paremmin neutraaliasennossa eikä pääse kallistumaan sinne sisäsyrjälle.

Jos kantapään rasvapatja tosiaan on ohentunut, sitä ei voi enää korjata, mutta pohjallisten muotoiltu kantaosa/ erilllinen silikonikantakuppi antaa iskunvaimennusta ja pitää kantapatjan paikoillaan.

Seisomatyössä ehdottoman tärkeää on käyttää em. tukipohjallisia!!! Pohjalliset eivät yksin korjaa ongelmaa:

Erittäin tärkeää on venyttää pohkeita, jotta lihakset palautuvat eikä kireys "revi" enää jänteiden kiinnityskohtia. Sillä pitäisi kivunkin helpottua. Pyydä fysioterapeutilta venytysohjeet, lämmitä lihakset hyvin ja venytä ainakin aamuin illoin, voit myös lainata/ vuokrata yölastan venyttämään kalvojännettä yöksi, siitäkin voi olla apua. Tulehduskipulääkekuuri tarvittaessa. Ja vältä viimeiseen asti korkokenkiä: 2-3 cm enintään harvakseltaan juhlakäytössä.

• Miia_Lite

Eipä tuo pohjallisten yksilöiminenkään kovin tarpeelliselta kuulosta... Itselläni oli samaa ongelmaa ja pitkään. Ei ollut sitten minkään näköistä apua yksilöidyistä pohjallisista, vaikka niitä kuinka rukattiin. Kai se niin on, että jos on väärän muotoinen jalka niin mitä järkeä siihen on muotoilla vielä pohjallistakin... Nyt sitten ostin paljon mainostetut ortomallit (28€). Kuukauden jälkeen huomaan eron, paine on hävinnyt kantapäältä kokonaan, kun nämä ohjaavat askeltani enemmän päkiälle. SUOSITTELEN! :)

• Lopun elämääkö?

Siis mikä on tuo ortomalli?
        Olen ihan pulassa, kun kanpapää vain on hitsin kipeä.

• Mia_Lite
        Lopun elämääkö? kirjoitti:

Siis mikä on tuo ortomalli?
        Olen ihan pulassa, kun kanpapää vain on hitsin kipeä.

Ortomalli on tukipohjallinen, jossa idea on periaatteessa kai sama kuin niissä muutaman sadan euron räätälöidyissä pohjallisissa. Tämä maksoi tosiaan vain pari kymppiä. Viimeisestä viestistäni on kulunut vain pari päivää, mutta silti jalkojen oireet tuntuu häviävän koko ajan ja käveleminen ja paikallaan seisominen on huomattavasti helpompaa!

Löytyy sivustolta: ortomalli.com --> Voit ostaa suoraan netistä...

• Jalkaterapeutti

Hei,

tuo ortomalli-pohjallinenkin auttaa, jos asentovirhe on niin lievä, ettei se vaadi kuin nuo perustuet, jotka itse asiassa löytyvät jo monista työkengistä ja esim. pronaatiolenkkareista "sisäänrakennettuna". Joten turhaan maksaa tuotakaan 28 euroa, jos käyttää oikeanlaisia kenkiä - tuettomiin kenkiin nuo ovat mainiot.

Viimeinen lause ortomalli.comin etusivulta kertookin kaiken:
      Pohjalliset täytyy tehdä erikseen vain vammojen tai sairauksien aiheuttamien poikkeuksellisten oireiden takia, mikäli jalkapöydän ryhdin oikaiseminen ei ole mahdollista.

Eli jos ei ole vaivoja, ei tarvitse tukipohjallisiakaan, kukapa olisi osannut arvata :D

Miia - en tiedä missä Sinun yksilölliset pohjallisesi on tehty, mutta ei kuulosta ollenkaan hyvältä lopputulos, että et saanut pohjallisista apua. Tukipohjallisia nimenomaan ei muotoilla virheasentojen mukaisiksi vaan jaloista otetaan kipsimuotti tai skannataan ne, jotta pohjallisiin saadaan tehtyä oikaisevat muutokset millilleen. Esim. noissa ortomalli-pohjallisissa tuet ovat suurinpiirtein keskimääräisen ihmisjalan vastaavissa kohdissa, eli ei käy jalalle, joka on eri mittakaavassa eikä jaloille, jotka ovat eriparia, kuten suurin osa jalkapareista on.

Pääasia kuitenkin on, että löytyy itse kullekin se sopiva apu, varmasti osalle käy nuo ortomallitkin!

• Terveeksi,

Terveeksi,
        OrtoMalli pohjalliset auttoivat plantaarivaskiittiin 3 viikossa, vaikka sitä oli hoidettu aiemmin tukipohjallisilla. Terapeuttini mukaan oikean liikeketjun palauttaminen saa jalan kudosten aineenvaihdunnan toimimaan, Ihanaa että ajatellaan potilastakin eikä vain rahastusta, 28€ Vau !!! Penikkatautiinkin kuulemma tosi hyvä apu, harjoitukset tulisi kuulemma myös tehdä siitä huolimatta vaikka paranisikin.

• Jasmine2012

Onko kellään muulla kokemusta noista ortomalleista? Minua kiusaa tosi paljon penikkatauti ja muutenkin jalkojen päällä oleminen on hyvin raskasta...

Ei ne nyt kalliit ole, mutta kokemuksia olisi silti hyvä kuulla ennen ostosta kun nää opintotuet ei niin mahottoman suuria nykyään oo ;)

• kansanterapeutti

Voisin olla vaikka "Terveeksi" nimimerkin terapeutti koska välitän myös näitä OrtoMalli pohjallisia. Liikeketjun palauttaminen kyllä saa ns, pumppuefektin toimimaan jalan kudoksissa ( myös penikkatauti ) jolloin aineenvaihdunta paranee ja tulehdukset häviää. Matala holvi kuormittaa tukikudoksia staattisesti jolloin aineenvaihdunta on huonoa. Myös harjoitteet kannattaa tehdä huolellisesti yksin pohjalliset eivät auta, katso www.ortomalli. com
      " jalkaterapeutille" - huomaatko että kyllä tasokkaista pohjallisista hyvinkin kannattaa maksaa 28€. OrtoMalli tuotteen suunnittelijan tavoite on ollut nimenomaan saada tasokkaita tukipohjallisia edulliseen hintaan niin että vähävaraiset ihmiset voisivat niitä ostaa. Tulkitse nyt näitä asioita jatkossa hieman objktiivisemmin koska nimimerkilläsi edustat koko jalkaterapeutti ryhmää. Valtaosalla ihmisistä jalkojen kokoero on niin pieni että se ei vaikuta pohjallisen kokoon. Sitäpaitsi kokoero johtuu vielä useimmiten siitä että toisen jalan pitkittäisholvi on madaltunut enemmän, näin ollessa pohjalliset täytyy olla saman kokoiset.

• Pekka__1979

Suosittelen kyllä ortomalli-pohjallisia. Hinta on kylläkin nykyään 38€, mutta toimii. www.ortomalli.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      486
      3842
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2886
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      279
      2178
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      450
      2028
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1374
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1291
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1158
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      81
      1065
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      1029
    10. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1028
    Aihe