lihominen lopettamisen jälkeen?

lopetanko?

Kaikki tupakoinnin lopettaneet voisivat kertoa kuinka monta kiloa lihoivat tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Esim. lopetin 2vuotta sitten painoa tullut tähän menneessä 4 kiloa jne.

9

7244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopettaja

      .. sita painoa kertyä hiukan. Olen ollut nyt vajaa 2 kuukautta polttamatta ja heti lopetettuani paino alkoi jossanmäärin nousemaan, mutta aloin välittömästi taistelun sitä vastaan. Nyt tällä hetkellä olen laihtunut 6 kg ja aion pudottaa edelleen.

      Eli savuton ja paremmassa kunnossa.

      Kysyt, Lopetanko? vastaan LOPETA!

    • J.D.

      Lopetin joku aika sitten tupakoinnin kahdeksi viikoksi ja sinä aikana lihoin varmaan sellaiset 5kg, joten oli pakko aloittaa tupakoimaan uudestaan terveyssyistä.

    • Sentti

      Itse lihoin 10 kg.

      Tupakoijat ja tupakoimattomat ovat tilastojen mukaan aivan saman painoisia. Eli ei se tupakka laihduta.

    • weew

      Paino pyrkii nousemaan

      Tupakoinnin lopettamisen yhteydessä paino pyrkii nousemaan kahdesta syystä: 1) perusaineenvaihdunta vähenee ja 2) tupakka korvataan ruualla. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tavanomaisen tupakoinnin lopettamisen yhteydessä keskimääräinen painonnousu on noin kolmesta viiteen kiloa, jonka terveydellinen merkitys tupakoinnin lopettamisen rinnalla on olematon.

      Osalla lopettajista paino nousee kuitenkin enemmän, mikä varsinkin naisilla voi johtaa uudelleen tupakoinnin aloittamiseen. Painon nousun pelko voi myös ehkäistä lopettamisyrityksiä.

      Edellisen vuoden aikana tupakoinnin lopettaneista 36 ja 44 prosenttia (miehet/naiset) ilmoitti, että heidän painonsa oli noussut. Nämä prosenttiluvut olivat 16 ja 27 prosenttia tupakoivilla ja 22 ja 23 prosenttia tupakoimattomilla.

      Painon nousu ei kuitenkaan ole välttämätön tupakoinnin lopettamisen seuraus. Jos lopettamisen yhteydessä kiinnitetään huomiota ruokavalioon, voi painon nousua olennaisesti vähentää tai ehkäistä. Se on osoitettu useissa tutkimuksissa. Aikoinaan televisiossa pidetyn Terveyden Avaimet -terveyskurssin kahdeksasta jäsenestä kuusi lopetti tupakoinnin ja jäsenet samalla laihtuivat keskimäärin kuusi kiloa.

      Nyt Ruotsissa julkistettu tutkimus osoittaa, että yhdistämällä nikotiinipurukumilla tapahtuvaan lopettamiseen VLDC:n avulla tapahtuva painon kontrolli voidaan sekä ehkäistä painon nousu (ja jopa laihtua) ja myös parantaa lopettamistulosta. On huomattava, että nikotiinikorvaushoito sinänsä auttaa ehkäisemään painon nousua.

      KOPIOIN JA LIITIN NÄMÄ NETISTÄ!

      • Anonyymi

        Se on kumma juttu kun lopetan röögaamisen niin mulla lähtee paino laskusuuntaan. Kun oon ollut viikon tupakoimatta, alkaa ensiksi pohje ja reisilihakset kramppaa ja myöhemmin alkaa vatsalihakset kramppaa. Ikään kuin vatsalihakset menisi takaisin paikoilleen samalla kun alkaa kramppaa. Oon kysynyt vaikka kuinka monelta että tuleeko kellään samanlaisia lihaskramppeja ja laskeeko paino kun lopettaa tupakoinnin, niin yhdelläkään ei ole mitään vastaavaa oireilua. Pitää näköjään lopettaa kokonaan tupakointi koska jos mulla paino nousee kun poltan tupakkaa niin ei kuulosta hyvältä vaan ennemminkin vakavalta asialta.


    • Lihonut uudelleenaloittanut

      Lihosin puolen vuoden aikana 22 kiloa.
      Testasin aineenvaihdunnan nopeutta syömällä esimerkiksi maissia tai paprikaa, ja huomasin että ne tulevat 2-3 päivän kuluttua ulos.
      Siihen loppui lakko. Nyt ne tulevat seuraavan päivän iltana jo pois.
      Paino on alkanut laskea taas kun aloitin uudelleen, Luojan kiitos. En polta yhtä paljon kuin aikaisemmin, joten jotain apua laksota oli.

    • kuuno

      En ole huomannu eroa.

      Painoin kuukausi sitten 65 kg/ aski röökiä päivässä. Nyt paino sama, tai itse asiassa ton askin verran vähemmän :)

    • Valaskala

      Olen ollut puolivuotta polttamatta. Painoni nousi 7 kg. Nousu on pysähtynyt ja kääntynyt hienoiseen laskuun.
      Suurin syy painon nousuun on aineenvaihdunnassa ja suolen toiminnassa tapahtuneet muutokset. Nyt tuntuu kuin elimistö olisi sopeutunut tupakoimattomuuteen. Lopettamisen alkuvaiheessa tupakointia korvataan helposti napostelemalla jotakin mikä lihottaa. Itse käytin naposteluun porkkanoita. Pidin niitä aina ja kaikkialla valmiiksi annospaloiksi suikaloituina. Lopettaminen kannattaa, vaikka paino nousisi, kyllä sen sitten saa alas aikanaan.

    • Anonyymi

      Lopetin tupakoinnin 14.11.2021 eli noin puolivuotta sitten. Nyt olen todellakin huomannut, että lisäkiloja on lopettamisen jälkeen kertynyt noin 6kg; mikä on mielestäni jo huolestuttavaa. Lihominen ja painonnousu tuntuu vain jatkuvan, vaikka eivät ruokailutottumukset ole sen kummemmin muuttuneet tupakanpolton lopettamisen jälkeen. Ikääkin minulla jo on 56-vuotta, että olisiko tässä nyt sitten jopa kaksi tekijää eli myös testosteronin lasku, joka vaikuttaa tähän älyttömään lihomiseen, jolle ei tunnu tulevan loppua. En ole myöskään aivan "sohvaperuna", mutta nähtävästi tässä on otettava järeämmät liikkumiskeinot, jotta saisi painon laskemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe