Mulle ei...

PerErik

oikein nyt nestemmäiset juomat tunnu maistuvan, mutta avasin just erittäin suolaisia muikkuja sisältävän säilykepurkin ja koitan hotkia ne hetulaani ruisleivän kera, joten eiköhän homma korjaannu pikapuoliin? Ei sitä viittis kuolla nestehukkaankaan :))

46

706

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimittaja*

      -juotko sää muikkuja? ,-))

      • PerErik

        mutta koitan herätellä janoa :) No, tulellahan ei sais leikkiä, se opetettiin jo pienenä mulle :)


      • ingaliina
        PerErik kirjoitti:

        mutta koitan herätellä janoa :) No, tulellahan ei sais leikkiä, se opetettiin jo pienenä mulle :)

        ala leikkimään se on tosi vaarallista ;)


      • H / H
        ingaliina kirjoitti:

        ala leikkimään se on tosi vaarallista ;)

        suupielissä, niin kyllä muutaman tökön muikun voi syödä:)


      • PerErik
        ingaliina kirjoitti:

        ala leikkimään se on tosi vaarallista ;)

        ingaliina, ku set ompi sellainen asia, että mie otan, jos mie haluan ja sitä paitti mulla nyt ei ihan vieressä näy nyt estelijääkään :))


      • PerErik kirjoitti:

        ingaliina, ku set ompi sellainen asia, että mie otan, jos mie haluan ja sitä paitti mulla nyt ei ihan vieressä näy nyt estelijääkään :))

        isompi liekitetty ahven? Uusi idea, tekisikö kauppansa?


      • ingaliina
        PerErik kirjoitti:

        ingaliina, ku set ompi sellainen asia, että mie otan, jos mie haluan ja sitä paitti mulla nyt ei ihan vieressä näy nyt estelijääkään :))

        mutta voinhan kuitenkin toivoa että et ottaisi :))


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        isompi liekitetty ahven? Uusi idea, tekisikö kauppansa?

        houkuttelevalta, noita isoja abboreja (meri sellaisia, kiloisia) on tullut taululla paisteltua ja hyviä ne niinkin on.


      • PerErik
        ingaliina kirjoitti:

        mutta voinhan kuitenkin toivoa että et ottaisi :))

        voi toivoa ja voihan se olla, että se toivomus tuottaa joskus jopa toivotun tuloksen, kun oikein tosissaan toivoo?


      • ingaliina
        PerErik kirjoitti:

        voi toivoa ja voihan se olla, että se toivomus tuottaa joskus jopa toivotun tuloksen, kun oikein tosissaan toivoo?

        Nyt meen nukkumaan.Öitä toivottelen.

        http://www.youtube.com/watch?v=5v4Aj795C5c


      • PerErik

    • täytyy sanoa erään hiihtäjätyttären sanoja vääntäen. Eipäs ole meilläpäin saanut tuoreita muikkuja about kuukauteen enää noiden jäätilanteiden vuoksi ja syksylläkin jäi mökillä pyynnit vähiin, oikeastaan ihan laiskuuden vuoksi. No oli siellä myrskytuhojen korjaamista, latvuksia karsia, kerätä pinoon ja sahata ja pilkkoa ym. Ehkä mökilläkin pitää tehdä sen verran kuin tuntuu, ei kaikesta pidä tehdä "velvollisuutta"?

      • ingaliina

        hyvää tuore kala ja kun sen on vielä itse pyytämääkin:) Kohta pääsee pilkkimäänkin kun aurinko alkaa
        enämpi lämmittämään:)


      • ingaliina kirjoitti:

        hyvää tuore kala ja kun sen on vielä itse pyytämääkin:) Kohta pääsee pilkkimäänkin kun aurinko alkaa
        enämpi lämmittämään:)

        nyt pitäis pitää kunnon suojakelit ja sitten pakkaset, että pääsis tuo vesi ja sohjo jäätymään. Ei tuonne jaksa lähteä kahlaamaan toiselle puolella rantaa missä ne kalat aina ovat. Kelkalla ei ole asiaa jää kiinni.
        Onhan se tuore kala parasta evästä mitä on, talvella etenkiin jos saa kahta puolta pannulla paistettavia ahvenia. Mutta kyllä kalakukko tai patakukko ovat vähintään yhtä hyviä.


      • PerErik

        hyvin kalarintamalla, mateita tulee kuin viittis käydä pyytämässä ja muikut on kuusamolaisia neula sellaisia, jotta mitäs sitä tässä janoa odotellassa :) Kohta 3000m3 korjattu, joten ei ole enää kaupasta paljoa jäljellä, about 22 000 kiintoa :)) Tosin hakattava puusto näyttää karsuvan aika lailla :)


      • ingaliina
        HighNoon kirjoitti:

        nyt pitäis pitää kunnon suojakelit ja sitten pakkaset, että pääsis tuo vesi ja sohjo jäätymään. Ei tuonne jaksa lähteä kahlaamaan toiselle puolella rantaa missä ne kalat aina ovat. Kelkalla ei ole asiaa jää kiinni.
        Onhan se tuore kala parasta evästä mitä on, talvella etenkiin jos saa kahta puolta pannulla paistettavia ahvenia. Mutta kyllä kalakukko tai patakukko ovat vähintään yhtä hyviä.

        siellä päin on suojakelt..suomi on pitkä maa.täällä vain saa odottaa että aurinko alkaisi lämmittämään
        tarpeeksi että tarkenee pilkillä istua:)
        Voissa paistettuna parasta ahven on:)


      • PerErik kirjoitti:

        hyvin kalarintamalla, mateita tulee kuin viittis käydä pyytämässä ja muikut on kuusamolaisia neula sellaisia, jotta mitäs sitä tässä janoa odotellassa :) Kohta 3000m3 korjattu, joten ei ole enää kaupasta paljoa jäljellä, about 22 000 kiintoa :)) Tosin hakattava puusto näyttää karsuvan aika lailla :)

        kun olet varmasti rahahuolista vapaa ja onnittelut siitä

        http://www.youtube.com/watch?v=SNFZao0W4N8

        Meinaatkos tehdä omista puista talon? Jotenkin vähän ounastelen, toki tuosta määrästä saa useammankin "tönön".

        Tiedätkös muuten, miksi kirveellä veistetty hirsi on parempi kuin sahattu?


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        kun olet varmasti rahahuolista vapaa ja onnittelut siitä

        http://www.youtube.com/watch?v=SNFZao0W4N8

        Meinaatkos tehdä omista puista talon? Jotenkin vähän ounastelen, toki tuosta määrästä saa useammankin "tönön".

        Tiedätkös muuten, miksi kirveellä veistetty hirsi on parempi kuin sahattu?

        on tullut sijoitettua aikoinaan "isänmaahan", että väliin on aika korjata voittojakin. En mä nyt enää seittemättä tönöä ala rakentaan :) Toi hirsi homma on tuttu, mutta ei nyt tuu mieleen?


      • ingaliina kirjoitti:

        siellä päin on suojakelt..suomi on pitkä maa.täällä vain saa odottaa että aurinko alkaisi lämmittämään
        tarpeeksi että tarkenee pilkillä istua:)
        Voissa paistettuna parasta ahven on:)

        ja vielä kahta puolta paistettu ahven parasta on, no kuha liippaa likeltä. Eipä meilläkään päin ole juuri suojaa ollut mutta jäälle ei oikein ole enää asiaa. Ainakaan sellaiseen mielekkääseen puuhasteluun.


      • annikoo..
        PerErik kirjoitti:

        hyvin kalarintamalla, mateita tulee kuin viittis käydä pyytämässä ja muikut on kuusamolaisia neula sellaisia, jotta mitäs sitä tässä janoa odotellassa :) Kohta 3000m3 korjattu, joten ei ole enää kaupasta paljoa jäljellä, about 22 000 kiintoa :)) Tosin hakattava puusto näyttää karsuvan aika lailla :)

        Kala...ja made asioista tulee ....ihana maku kielelle...mäti..sipuli..smetana......aah


      • PerErik
        annikoo.. kirjoitti:

        Kala...ja made asioista tulee ....ihana maku kielelle...mäti..sipuli..smetana......aah

        ois parhaillaan näillä leveysasteilla, mutta meitiin pyyntireissu meni puihin, kun "etelänmiehen" kakrut oli sairastuneet :( No, onhan mulla omatkin jalat ja kalat ois herkkua, mutta yksin ei oikein innosta lähteä pyyntiin. Mätisydeemi kuulostaa ihan oikealta :)


      • annikoo..
        PerErik kirjoitti:

        ois parhaillaan näillä leveysasteilla, mutta meitiin pyyntireissu meni puihin, kun "etelänmiehen" kakrut oli sairastuneet :( No, onhan mulla omatkin jalat ja kalat ois herkkua, mutta yksin ei oikein innosta lähteä pyyntiin. Mätisydeemi kuulostaa ihan oikealta :)

        Mitenkä sitä madetta saa....jään alta...pilkitäänkö sitä...


      • PerErik kirjoitti:

        on tullut sijoitettua aikoinaan "isänmaahan", että väliin on aika korjata voittojakin. En mä nyt enää seittemättä tönöä ala rakentaan :) Toi hirsi homma on tuttu, mutta ei nyt tuu mieleen?

        verran on tuota mettää meilläkin mut ei myyntiin asti tuossa määrin. Aina sitä jonkun verran huono omatunto tulee kun metsää myy, minulle se ainakin on tullut perintönä ja vielä kun isäukko ja isoisä metsäalan ammattilaisia olivat ja sitä hankkineet. Toki olen maksanut sisaruksille osuudet "käypään hintaan".

        Niin toi hirsihomma on sellainen, että kun kirveellä veistetään niin "solut" menevät tukkoon ja puu on paremmin suojattu laholta. Sahattaessa puun kylki jää "auki". Muuten ihan sivumennen sanoen hirren paras suojaus tuon veistämisen lisäksi on vetyperoksiidikäsittely, jos harmaa "kelohonka"sävy kelpaa.


      • annikoo.. kirjoitti:

        Mitenkä sitä madetta saa....jään alta...pilkitäänkö sitä...

        Kutuaika, sorry kun vastasin väliin, kai sallitaan, heh.


      • annikoo..
        HighNoon kirjoitti:

        Kutuaika, sorry kun vastasin väliin, kai sallitaan, heh.

        lasketaanko se verkko ...sitten siitä pilkkiaukosta....sori en ole koskaan perehtynyt ....enkä jaksa guuklettaa...että tuntuisin viisaammalta


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        verran on tuota mettää meilläkin mut ei myyntiin asti tuossa määrin. Aina sitä jonkun verran huono omatunto tulee kun metsää myy, minulle se ainakin on tullut perintönä ja vielä kun isäukko ja isoisä metsäalan ammattilaisia olivat ja sitä hankkineet. Toki olen maksanut sisaruksille osuudet "käypään hintaan".

        Niin toi hirsihomma on sellainen, että kun kirveellä veistetään niin "solut" menevät tukkoon ja puu on paremmin suojattu laholta. Sahattaessa puun kylki jää "auki". Muuten ihan sivumennen sanoen hirren paras suojaus tuon veistämisen lisäksi on vetyperoksiidikäsittely, jos harmaa "kelohonka"sävy kelpaa.

        perittyä, kun kauppias taito ja kaik on ite hankittua. Noikin ihan keskikoulu pohjilla hankittuja, joka sekin oli tervanjuontia tai tosin olin jo silloin koulun aikana töissä. Miekin olen suojelun kannalla ja aika paljon on pinta-aloissa sellaisia kohteita mihin ei kosketa ja siitä jopa maksetaan jonkinlainen korvaus :)
        Juu, nyt mä muistin toin hirsihomman ja mun yks mökki on 1700-luvun hirsistä uudelleen koottu, ilman vuorta tietenkin!


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        Kutuaika, sorry kun vastasin väliin, kai sallitaan, heh.

        vain Maderysällä ja "ryöstäjällä" pilkkien, mutta kait niitä verkollakin saa :)) Näin se ainakin yks hullu sanoi, kun pääsivät uimahalliin, niin kaikki muut oli siellä ongella, päätteli hoitaja tään yhden olevan terve ja kotiutettavissa. Meni jutteleen kaverin kanssa, että miksi sie et ongi! Kaveri meinas, et hulluja noi onkijat on, ettei sitä kalaa noin saada, mulla on verkot vesissä :)


      • :)
        PerErik kirjoitti:

        vain Maderysällä ja "ryöstäjällä" pilkkien, mutta kait niitä verkollakin saa :)) Näin se ainakin yks hullu sanoi, kun pääsivät uimahalliin, niin kaikki muut oli siellä ongella, päätteli hoitaja tään yhden olevan terve ja kotiutettavissa. Meni jutteleen kaverin kanssa, että miksi sie et ongi! Kaveri meinas, et hulluja noi onkijat on, ettei sitä kalaa noin saada, mulla on verkot vesissä :)

        laitan silakoita iskukoukkuihin. Hyvin kelpaa matikoille ja matikat meille.


      • PerErik
        :) kirjoitti:

        laitan silakoita iskukoukkuihin. Hyvin kelpaa matikoille ja matikat meille.

        noinkin pyydän tai olen pyytänyt, eikä matikka iskukoukkua tartte, vaan ihan tavallisen koukun (aika ison sellaisen), kun se imee sen syöttineen päivineen kitusiinsa. Made on yks parhaista Talvikaloista, vaikka onkin aika iljettävän näköinen :)


      • annikoo.. kirjoitti:

        lasketaanko se verkko ...sitten siitä pilkkiaukosta....sori en ole koskaan perehtynyt ....enkä jaksa guuklettaa...että tuntuisin viisaammalta

        mutta nykyään me on tehty sellainen pilkkuaukkoa suurempi avanto, sitten on sellainen "härveli", se taitaa olla tuotenimeltäänkin Härveli, jossa on ihan hammasrattaat joissa on teräspiikit. Sen härvelin kelalla on naru ja se se kiinnitetään pisempään naruun. Se härveli lasketaan avannosta jään alle ja sitten kuunnellaan/katsotaan missä se menee. Sitten kun on verkon mitta (esim. 60 metriä) mennyt narua tehdään uusi avanto missä se härveli on. Samalla lailla tehtiin uittolaudoilla; niissä on yksi jousitettu teräpiikki yläpuolella. Siihen on kiinitetty naru. Se pujotetaan verkosta haluttuun suuntaan ja vedetään narusta. Se ponnistaa itse itseään jään alla eteen päin. Toinen kuuntelee missä se menee. Jos on lunta liikaa jään päällä se kuuntelu monesti epäonnistuu, ei kun aloita alusta. Sitten aikoinaan työnnettin pitkiä keppejä jään alla ja tehtiin aina uusi avanto. Oli myös käytössä (ainakin meillä) muoviputkia jotka tulpattiin, jotta ilma pysyisi sisällä. Niitä työnnettiin avantoon ja tehtiin "väkireikiä".
        PerErik jos lukee saattaa tietää muitakin keinoja tai korjata/täsmentää minun selostustani


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        mutta nykyään me on tehty sellainen pilkkuaukkoa suurempi avanto, sitten on sellainen "härveli", se taitaa olla tuotenimeltäänkin Härveli, jossa on ihan hammasrattaat joissa on teräspiikit. Sen härvelin kelalla on naru ja se se kiinnitetään pisempään naruun. Se härveli lasketaan avannosta jään alle ja sitten kuunnellaan/katsotaan missä se menee. Sitten kun on verkon mitta (esim. 60 metriä) mennyt narua tehdään uusi avanto missä se härveli on. Samalla lailla tehtiin uittolaudoilla; niissä on yksi jousitettu teräpiikki yläpuolella. Siihen on kiinitetty naru. Se pujotetaan verkosta haluttuun suuntaan ja vedetään narusta. Se ponnistaa itse itseään jään alla eteen päin. Toinen kuuntelee missä se menee. Jos on lunta liikaa jään päällä se kuuntelu monesti epäonnistuu, ei kun aloita alusta. Sitten aikoinaan työnnettin pitkiä keppejä jään alla ja tehtiin aina uusi avanto. Oli myös käytössä (ainakin meillä) muoviputkia jotka tulpattiin, jotta ilma pysyisi sisällä. Niitä työnnettiin avantoon ja tehtiin "väkireikiä".
        PerErik jos lukee saattaa tietää muitakin keinoja tai korjata/täsmentää minun selostustani

        on tuttuja konsteja ja toi Härveli ehkä tänäpänä suosituin. Tosin itse en enää juuri talvikalsta verkoilla ja jos sen teen käytän 6m alumiinista "koukkaria", jonka uitan reijästä toiseen :))


      • PerErik kirjoitti:

        noinkin pyydän tai olen pyytänyt, eikä matikka iskukoukkua tartte, vaan ihan tavallisen koukun (aika ison sellaisen), kun se imee sen syöttineen päivineen kitusiinsa. Made on yks parhaista Talvikaloista, vaikka onkin aika iljettävän näköinen :)

        rumimmat kalat on kaikkein maukkainpia. Jostain keinosiemennytystä kirjolohesta ei kunnon lientä saa edes itkemällä.
        Simppukin on ruma ku meikäläisen peilikuva mut se maku, se maku!
        Siellä itäisellä puolella kun syödään noita muikkuja ni meil on vastaava tuo vaspuuki...
        http://www.youtube.com/watch?v=QIpGB0BB5BE&feature=related


      • annikoo..
        HighNoon kirjoitti:

        mutta nykyään me on tehty sellainen pilkkuaukkoa suurempi avanto, sitten on sellainen "härveli", se taitaa olla tuotenimeltäänkin Härveli, jossa on ihan hammasrattaat joissa on teräspiikit. Sen härvelin kelalla on naru ja se se kiinnitetään pisempään naruun. Se härveli lasketaan avannosta jään alle ja sitten kuunnellaan/katsotaan missä se menee. Sitten kun on verkon mitta (esim. 60 metriä) mennyt narua tehdään uusi avanto missä se härveli on. Samalla lailla tehtiin uittolaudoilla; niissä on yksi jousitettu teräpiikki yläpuolella. Siihen on kiinitetty naru. Se pujotetaan verkosta haluttuun suuntaan ja vedetään narusta. Se ponnistaa itse itseään jään alla eteen päin. Toinen kuuntelee missä se menee. Jos on lunta liikaa jään päällä se kuuntelu monesti epäonnistuu, ei kun aloita alusta. Sitten aikoinaan työnnettin pitkiä keppejä jään alla ja tehtiin aina uusi avanto. Oli myös käytössä (ainakin meillä) muoviputkia jotka tulpattiin, jotta ilma pysyisi sisällä. Niitä työnnettiin avantoon ja tehtiin "väkireikiä".
        PerErik jos lukee saattaa tietää muitakin keinoja tai korjata/täsmentää minun selostustani

        Kuulostaa monimutkaiselta....näin tietämättömän ...aivolohkoihin.... Mielenkiintoista silti....varmaan eri tapoja....ja perinteitä siinäkin hommassa....Montako..tai paljonko kalaa tulee sitten tuolla..verkolla...

        Kyllä se on helppoa se kala...ostaa kauppahallista.....


      • PerErik kirjoitti:

        perittyä, kun kauppias taito ja kaik on ite hankittua. Noikin ihan keskikoulu pohjilla hankittuja, joka sekin oli tervanjuontia tai tosin olin jo silloin koulun aikana töissä. Miekin olen suojelun kannalla ja aika paljon on pinta-aloissa sellaisia kohteita mihin ei kosketa ja siitä jopa maksetaan jonkinlainen korvaus :)
        Juu, nyt mä muistin toin hirsihomman ja mun yks mökki on 1700-luvun hirsistä uudelleen koottu, ilman vuorta tietenkin!

        on muistaakseni perua Venäjältä. Eli siellä ne pitkään veistettiin kirveellä, siksi mm. kirkotkin ovat siellä säilyneet. Ja tuosta paljon puhutusta mm. tervalla ja pellavaöljyllä olen vakaasti eri mieltä. Pelkkä tervaus voisi olla hyvä. Paras on tuo vetyperoksiidikäsittely.

        Noista sun puun myyntimääristä voin päätellä mitä se voisi olla. Hyvä on kauppiastaitosi. Mutta onnittelut siitä. Sun ei tarvii ihan heti kääntyä patikointireissulta takaisin.

        Jos olet vielä linjoilla niin sattuuko muuten saaria kuulumaan metsäalueisiisi?


      • PerErik
        bar.sinistra kirjoitti:

        rumimmat kalat on kaikkein maukkainpia. Jostain keinosiemennytystä kirjolohesta ei kunnon lientä saa edes itkemällä.
        Simppukin on ruma ku meikäläisen peilikuva mut se maku, se maku!
        Siellä itäisellä puolella kun syödään noita muikkuja ni meil on vastaava tuo vaspuuki...
        http://www.youtube.com/watch?v=QIpGB0BB5BE&feature=related

        kun kalasta saa ihan herkkua, kun sen oikein valmistaa, mutta ei parempaa vois olla kuin Kiiskiliemi, tai Simpunmäti!!!!!!! Mie olen elänyt meren rannalla liki koko elämäni, tosin aika pitkään jäämeten rannalla :))


      • annikoo..
        bar.sinistra kirjoitti:

        rumimmat kalat on kaikkein maukkainpia. Jostain keinosiemennytystä kirjolohesta ei kunnon lientä saa edes itkemällä.
        Simppukin on ruma ku meikäläisen peilikuva mut se maku, se maku!
        Siellä itäisellä puolella kun syödään noita muikkuja ni meil on vastaava tuo vaspuuki...
        http://www.youtube.com/watch?v=QIpGB0BB5BE&feature=related

        Luullut paljonkin tietäväni....mutta esim. vaspuuki oli taas uusi tuttavuus....
        Noista simpuista katsoin videon....sotkee aika paljon verkkoa....ilmeisesti


      • bar.sinistra kirjoitti:

        rumimmat kalat on kaikkein maukkainpia. Jostain keinosiemennytystä kirjolohesta ei kunnon lientä saa edes itkemällä.
        Simppukin on ruma ku meikäläisen peilikuva mut se maku, se maku!
        Siellä itäisellä puolella kun syödään noita muikkuja ni meil on vastaava tuo vaspuuki...
        http://www.youtube.com/watch?v=QIpGB0BB5BE&feature=related

        kun se aikansa luonnonvedessä on ollut ja syönyt luonnonravintoa. Ihan sieltä lämpöisestä kasvatusaltaasta, rehulla pullistettuna sopii savustukseen minulle ihan hyvin, ei oikein muuhuan. Graavikalana ei mene.


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        on muistaakseni perua Venäjältä. Eli siellä ne pitkään veistettiin kirveellä, siksi mm. kirkotkin ovat siellä säilyneet. Ja tuosta paljon puhutusta mm. tervalla ja pellavaöljyllä olen vakaasti eri mieltä. Pelkkä tervaus voisi olla hyvä. Paras on tuo vetyperoksiidikäsittely.

        Noista sun puun myyntimääristä voin päätellä mitä se voisi olla. Hyvä on kauppiastaitosi. Mutta onnittelut siitä. Sun ei tarvii ihan heti kääntyä patikointireissulta takaisin.

        Jos olet vielä linjoilla niin sattuuko muuten saaria kuulumaan metsäalueisiisi?

        tuolla "museossa" piilukirveitä iso kasa ja muistini sopukoista ongin sellaisen tiedon, ettei puun solukko tuhoudu veistämällä, mutta on mulla omatekemä Haapahirsihuvila ollut pystyssä jo vuodesta -78 ja ei se kuin kovenee rungoltaan.
        Miun maat sijaitsee Kekisuomen ja Lapin välillä, "muutama" rantatontti on, mutta ei omaa saarta, jos ei lasketa Hevossaarta :))


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        kun se aikansa luonnonvedessä on ollut ja syönyt luonnonravintoa. Ihan sieltä lämpöisestä kasvatusaltaasta, rehulla pullistettuna sopii savustukseen minulle ihan hyvin, ei oikein muuhuan. Graavikalana ei mene.

        en oikeistaan syö kuin Siikaa! Tosin, jos pöydässä on tajolla "Lohta" kirjoa tai ihan aidon muodossa olevaa, niin peitettäköön leivänpäällinen voi kalalla :)))


      • PerErik kirjoitti:

        tuolla "museossa" piilukirveitä iso kasa ja muistini sopukoista ongin sellaisen tiedon, ettei puun solukko tuhoudu veistämällä, mutta on mulla omatekemä Haapahirsihuvila ollut pystyssä jo vuodesta -78 ja ei se kuin kovenee rungoltaan.
        Miun maat sijaitsee Kekisuomen ja Lapin välillä, "muutama" rantatontti on, mutta ei omaa saarta, jos ei lasketa Hevossaarta :))

        netin äärellä.

        Joo se puun solukko menee tukkoon veistämällä kun sahaamalla se jää auki ja kosteus pääsee sinne. Varmaan puustakin paljon kiinni. Toiset puut kasvavat nopeammin kuin toiset. Eihän sademetsissä kasvavissa puissa ole ole edes vuosirenkaita kun puu kasvaa läpi vuoden. Ovatpa myös melkoisen heikkoja puita vaikkapa huonekalun valmistamiseen. Tuosta "kumipuusta" on kyllä ihan omakohtaiset huonot kokemukset.

        Hevossaaresta wilkaisin Wikipediasta, ehkä ei ole sama tai sitten on....


      • PerErik kirjoitti:

        en oikeistaan syö kuin Siikaa! Tosin, jos pöydässä on tajolla "Lohta" kirjoa tai ihan aidon muodossa olevaa, niin peitettäköön leivänpäällinen voi kalalla :)))

        ovat parhaita Suomen sisävesien kaloja. Kyl maar se taimen on vallan hyvää vaan liian harvakseltaan saa. Maistuu lahna savustettuna tai uunikalana vallan maimiosti kuin säyne tai säynävä, millä nimellä missäpäin kutsutaankin.


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        netin äärellä.

        Joo se puun solukko menee tukkoon veistämällä kun sahaamalla se jää auki ja kosteus pääsee sinne. Varmaan puustakin paljon kiinni. Toiset puut kasvavat nopeammin kuin toiset. Eihän sademetsissä kasvavissa puissa ole ole edes vuosirenkaita kun puu kasvaa läpi vuoden. Ovatpa myös melkoisen heikkoja puita vaikkapa huonekalun valmistamiseen. Tuosta "kumipuusta" on kyllä ihan omakohtaiset huonot kokemukset.

        Hevossaaresta wilkaisin Wikipediasta, ehkä ei ole sama tai sitten on....

        tarkoittanut Kalajoen edustalla olevaa saarta, vaan erästä toista saarta, jossa pidettiin ennen ori heposia!!!!

        ps. olen aika tietoinen puunlujuudesta, ihan mun viimeisen ammattini vuoksi! Bambu ei sovi kerrostalo rakennuksiin ;)))


      • PerErik
        HighNoon kirjoitti:

        ovat parhaita Suomen sisävesien kaloja. Kyl maar se taimen on vallan hyvää vaan liian harvakseltaan saa. Maistuu lahna savustettuna tai uunikalana vallan maimiosti kuin säyne tai säynävä, millä nimellä missäpäin kutsutaankin.

        tykkään kepinnokassa paistetusta Harrista tai Tammukasta tai käy ne aamusella suolattunakin tumman leivän päällä. Rieskan päällehän käy pelkkä huulikin, kun leipä on itsestään hyvää :))


      • ingaliina
        HighNoon kirjoitti:

        ja vielä kahta puolta paistettu ahven parasta on, no kuha liippaa likeltä. Eipä meilläkään päin ole juuri suojaa ollut mutta jäälle ei oikein ole enää asiaa. Ainakaan sellaiseen mielekkääseen puuhasteluun.

        mielenkiintoiset keskustelut täällä;) Minäkin olisin voinut jotain tietää Mateenpyynnistä.
        Olen saanut ja syönyt Madetta ;)
        Harmi kun väsy tuli illalla:(


    • demoniiih

      Jos et saakkaan janotusta aikaiseksi, niin kuivahdat kokoon koko miäs...;o)...

      • PerErik

        oon aika hyvä saamaan, jopa tuon janon aikaiseksi :)) Tosin ei se mikään itsetarkoitus ole tai no ihmisellä on jokin jano aina? Ken tietää vastauksen kertokoon?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3393
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      212
      2817
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      143
      2505
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2029
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2025
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1676
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1672
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1578
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1286
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1231
    Aihe