Hei,
Valmistun kohta nuoreksi sähkötekniikan DI:ksi, jolla on kertynyt työkokemusta yksityiseltä puolelta ja julkiselta puolelta yhteensä noin vuosi. Näistä suurin osa on projektityökokemusta. (eli sinällään CV näyttää ihan hyvältä?) Kun valmistun menen yksityiselle töihin, paikkaa en vielä tiedä. Koulunumerot on keskinkertasia, mutta niillähän ei ole enää väliä kun työkokemusta on vähän kertynyt jo.
Kysymys kuuluu: Millaista palkkaa tällaisella taustalla olisi järkevää pyytää ja mahdollista saada?
Lisätietona: En asu pääkaupunkiseudulla.
Tiedän kyllä palkan olevan tehtäväkohtainen, mutta jonkinlaista haarukkaa olisi kiva saada. Tämä siksi, että olen tyytynyt turhan pieneen palkkaan ennen, koska olen ollut onnellinen ihan saamastani työpaikasta.
Nyt voi vähän alkaa jo vaatimaanki. Olisiko realistisita valmistumisen jälkeen pyytää palkkaa 3000-3500e?
Enkä kaipaa nyt mitään katkeria kommentteja, "oo onnellinen jos saat ees töitä", "jopa on kilahtanu kaverilla hattuun ei oo vielä "valinnut" paikkaa yksityiseltä puolelta" vaan ihan realistisia arvioita.
Kiitos.
Aloituspalkka sähkötekniikan DI:lle
6
7322
Vastaukset
- palkkasuositukset
No eipä sitä vielä ihan tuolla työkokemuksella tuota 3000e/kk palkkaa pyydellä, tai ainakaan saada. Itse tyytyisin pyytämään sitä 2600-3000 palkkaa, riippuen vähän siitä haetun työtehtävän tasosta ja yrityksen koosta ja sijainnista riippuen. Kannattaa katsoa noita palkka suosituksia vastavalmistuneille vaikkapa sieltä oman liiton nettisivuilta.
Tuo 3000-3500 palkka irtoaa kyllä melko nopeasti, jo parin-kolmen vuoden työkokemuksella, joten mene ensin töihin vähän alhaisemmalla palkalla ja vuoden jälkeen ala kyselemään palkankorotusta ja jos sitä ei tule, niin sitten vaihdat työpaikkaa (jos löytyy palkkaista hommaa muualta).- DI_ma_oon
..suositukset näyttää 3430e. Oon kyllä selaillut jonkinverta noita, mutta harvassa noista kyselyissä on riittävävästi vastaajia. Onhan tuo suositus varmaan pikkusen yläkanttiin, mutta en usko kovin pahasti olevan. Etelässä kuiteski nostavat palkkoja aika paljon suositukset.
Lähinnä tietysti ajattelen että palkkasuositus kannattaa laittaa ~500e yläkanttiin siitä mihin on tyytyväinen. Eli jos pyytää 3400 kuussa niin oon tyytyväinen ~3000e palkkaan. Ei se työntantaja kuitenkaan anna sitä palkkaa mitä pyydät, tai jos antaa niin olet arvioinut hintasi alakanttiin. - 543255243543
DI_ma_oon kirjoitti:
..suositukset näyttää 3430e. Oon kyllä selaillut jonkinverta noita, mutta harvassa noista kyselyissä on riittävävästi vastaajia. Onhan tuo suositus varmaan pikkusen yläkanttiin, mutta en usko kovin pahasti olevan. Etelässä kuiteski nostavat palkkoja aika paljon suositukset.
Lähinnä tietysti ajattelen että palkkasuositus kannattaa laittaa ~500e yläkanttiin siitä mihin on tyytyväinen. Eli jos pyytää 3400 kuussa niin oon tyytyväinen ~3000e palkkaan. Ei se työntantaja kuitenkaan anna sitä palkkaa mitä pyydät, tai jos antaa niin olet arvioinut hintasi alakanttiin.Pyydät tietysti palkkasuosituksen mukaista palkkaa tai korkeampaa. Jos pyydät pienempää, työnantaja ajattelee että luulet (tiedät) olevasi huonompi kuin muut vastavalmistuneet.
- vittuuntunut kouluun
Kertokaahan mistä firmoista sähkötekniikan (sähkövoima) DI-opiskelija voisi hakea töitä ja SAADA niitä? Viimeinen vuosi kohta lähdössä ennen DI-työtä ja alan työkokemusta ei kovistakaan yrityksistä huolimatta ole kertynyt. Kuinka paljon tuota työkokemusta sitten katsotaan valmistumisen jälkeen? Pitää varmaan mennä suorittamaan sähköasentajan tutkinto niin saisi varmasti työkokemusta ainakin harjoittelun kautta.
- 465364654
Suosittelen sähköalan yrityksiä. Esimerkiksi ABB, Fingrid, Fortum, VTI tai Nokia Siemens Networks.
Jos et tiedä muiden yrityksessä työskentelevien henkilöiden palkkoja, niin kannattaa iskeä pöytään tuo TEK:n palkkasuositustaulukko. Kyseinen taulukko on kuitenkin laadittu sitä varten, että sitä voi työhaastattelussa näyttää. Taulukko on melkoisen yläkanttiin verrattuna todelliseen aloituspalkan keskiarvoon, mutta aina kannattaa yrittää ja kyseisen taulukon näyttäminen antaa vähemmän ahneen kuvan. Palkkavaatimus ei ole omasta päästäsi vaan ammattiliiton suositus. Todellisuudessahan aloituspalkka on keskimäärin ~2500 €/kk (määräaikaiset työsuhteet) ja ~2800 €/kk (jatkuvat työsuhteet) kaikkien diplomi-insinöörien kohdalla. Näitä lukuja katsellessa yli 3000 €/kk aloituspalkkaan voi olla erittäin tyytyväinen. Itsekin olen näitä asioita jo pohtinut vaikka olen vasta kandityötä ensi vuonna tekemässä kemiantekniikan alalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64215Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1152546Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681078Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2081011- 39952
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38911- 47884
- 36846
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke120836Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35802