Mikä vene merelle/4 henk.perheelle?

Popeyethesailorman

Vaatimuksia:
2- aikuista ja 2- lasta pitää mahtua nukkumaan.
Merikelpoinen, vene tulee perämerelle.
Saa olla varustelemistakin, esim wc:n voin ostaa porta-pottanakin jälkikäteen, mikäli vene muuten ok.

Hintaluokka n~10 000e (Alle 15 000e), eli halpa purtilo haussa. Rahalla saa, ei ole rahaa tuon enempää ja vesille kesällä mieli...nykyinen ht-vene menee myyntiin.

Olisin kiitollinen ns.oikeista vastauksistanne!

Tuohon noin "kymppitonnin" haarukkaan mahtuu ainakin finnsport/yamarin 650ac/700ac, belmar 755, bayliner 2155. Onko nämä "mistään kotoisin"?

34

10433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flipperisti

      Terve.

      Ehdotan Flipper 620c venettä. Kokemusta on yhden kesän ja noin 120 tunnin ajo määrästä. Vene on tiloiltaan neljä henkiselle perheelle hyvä siitä löytyy keitin , paikka porta potalle, monet asentaneet jääkaapinkin jolle löytyy myös tilaa kun hieman nikertää ja nakertaa. säilytys tiloja on suht hyvin.
      neljä nukkuu hyvin meillä lapset keulassa ja aikuiset takana kuomun alla. Kuomun alla seisoma korkeus noin 185cm. Nostettavan pöydän aaressä neljä mahtuu hyvin ruokailemaan. Väljän oloiset sisätilat siinä kyllä on. Eikä tarvitse kiipeillä niinkuin esim. Finnsport 650 veneessä. Keula luukusta liikku hyvin isompikin kaveri. Kolmen päivän retkillä tuo palvelee oikein hyvin. Vakaa ajettava pysyy hyvin liussa ja pitää suuntansa. Vaatii kylläkin trimmi levyt. Polttoainetta kuluu 22 kn nopeudella noin 0.6ltr koneena 90hv nelari. Kuusi henkeä nousee vielä pintaan ja pysyy pinnassa. Kestää ajaa jonkin moisessa aallokossakin kovaakin nopeutta trimmeillä vaan asento kohdilleen ja menoksi. Kaiken kaikkiaan kiva vene.

    • gullivern
      • heh63

        Tasan kerran olen käynyt AC 650:ssä sisällä ja meinasi ruveta ahdistamaan. Kyllä oli pieniin ulkomittoihin pantu paljon tavaraa ja niinpä ei siellä muistaakseni mahtunutkaan ihmiset enää liikkumaan kuin jotenkin erikoisella tavalla.

        Tämä tapahtui silloin kun veneitä vielä tehtiin eli varmaan yli 20 vuotta sitten


    • kysywägö

      Miten toimii merellä seiskari-s23?

    • nuurdikki

      Tarvitset rannikko olosuhteisiin sopivan veneen. Alle 7m vene on perämerelle liian pieni, jos matkaat vähänkin kotirantaa kauemmaksi joudut täällä tekemään useamman tunnin avomeriosuuksia. Pienet plaanavat matkaveneet on lähinnä saariston suojiin tarkoitettu. Tässä esillä olleista seiskari on ehkä sopivin, belmar 755, sea-ray tai beikku numeroa isompana mitä esitit.

      Oletkos harkinnut seuraavia
      - Nimbus 26 AC - voisi löytyä vielä budjettiisi menevä
      - Finmar Family
      - Fjord weekender tai vast.
      - Nordic
      - Nidelv 24
      - Haiveli
      - Marino 725 tai 23, tms

      Katsele vähän rannassa mitä siellä on, etsi vähän tukevampi ja kookkaampi vene vaikka iäkkäämpikin kunhan moottori on hyvässä kunnossa.

    • gullivern

      ja meillä ihmisillä on niin erilaisia asioita/tarpeita mitkä ratkaisee veneen valinnan.
      mutta aloittelevalle veneilijälle ehkä perämoottorivene olisi huolettomin.
      Vältä näitä:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Sisäperämoottori

      • ooodd

        Onhan se peräprutku huolettomampi, mutta eikös se veneen tyyppi ratkaise. Ei niitä juuri saa yli 7 metrin liukuviin veneisiin. Ja uppoumarunkoisiin vielä harvemmin...


      • nuurdikki
        ooodd kirjoitti:

        Onhan se peräprutku huolettomampi, mutta eikös se veneen tyyppi ratkaise. Ei niitä juuri saa yli 7 metrin liukuviin veneisiin. Ja uppoumarunkoisiin vielä harvemmin...

        No se täytyy myöntää että avovene ja peräprutku on ehdottomastikkin huolettomin yhdistelmä, varsinkin jos omistaa trailerin ja autossa on vetokoukku. Olen vain kuullut perämerellä monelta pulpettiveneen omistajalta että veneen käyttökerrat jää kesää kohden vähiin kun ei viitsi lähteä vesille kuin vain lähes tyyneen keliin. Meno on plaanaavalla pikkuleneellä aikamoista ryskettä ja märkää matalan meren nostamassa terävässä allokossa. Kylmiä päiviä ajatellen on avotilan kaikesta tuulensuojasta hyötyä. Ominaisuuksien puolesta joku Rönkvist tai vastaava voisi olla hyväkin ja niitä perämerellä näkeekin. Aloittelijalla voi kyllä mennä sisu kaulaan jos vene on liian hepponen, ja kun kuitenkin joutuu liikkumaan ilman saarien tarjoamaa suojaa. Olen kyllä sittenkin vähän tukevamman venee kannalla vaikka vaiva ja rahanmeno kasvaakin neliössä veneen pituuden suhteen.


    • tutkailisin noita jenkkejä. Nettiveneessä menisi hintahaarukkaan yksi Sun Runnerkin. (ankannokka ei noissa ole "kaunis").
      Jenkeissä saat tuohon hintahaarukkaan merelle paremmin sopivan, sisustetun (varustellun) ja paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustetun.
      Itsellä ollut Beikku 2455 ja 2755 4 kotimaista (5.85 - 9m)
      2 2 jengille taka/mid cabin on must. 755:n jättäisin pois.

      • gullivern

        Testissä:
        Nordic 68, Marino 7000, Sea-Star 7000 Cruiser, Finnsport 650 AC

        Käy lukeen testi tuolta:
        http://venenetti.fi/arkisto/

        Laita hakukenttään: Neljä kotimaista hyttivenettä


      • Silja-line oy
        gullivern kirjoitti:

        Testissä:
        Nordic 68, Marino 7000, Sea-Star 7000 Cruiser, Finnsport 650 AC

        Käy lukeen testi tuolta:
        http://venenetti.fi/arkisto/

        Laita hakukenttään: Neljä kotimaista hyttivenettä

        maksaa nuo jutut


    • Flipperisti

      ...mikä vene tulee. Flipperiä vielä tuohon hinta haarukkaan puolustelen. 620:kymppistä on vielä suht helppo käsitellä rantautuessa luonnon satamiin että laituriin tms. niin ja trailerointikin onnistuu ihan yksin vaikka vähän tuulisikin. Flipper on myös järeetä tekoa joka ei nitku eikä natku mikäli on saranoiden ruuvit kireellä. Veto auto saisi mielellään olla neliveto tai muuten vaan joku vähän tuhdimpi vehje. Itellä 850 volvo nostaa kyllä rampilta mutta kumia tahtoo käryttää jos hieman hiekka kikkaretta tai märkää, maantie osuus kyllä hoituu mallikkaasti. Kakstahtimoottorillakaan kulutus ei varmaan päätä huimaa. Ei ainakaan 535 flipper kuluttanut 70 hv 2t yamahalla paljoa verrattuna kavereiden vastaavan kokoisiin paatteihin. Kannatta käydä jossain katsomassa ihan livenä millainen vene on kyseessä niin siitä selviää paljon. Lopuksi vielä onhan flipper tyylikäs vene, niin ja kotimainen.

      Kuitenkin se vene minkä valitset on varmasti hyvä valinta joka tuottaa paljon iloa. Iloista vene kevättä sekä kesää. ilmoittele minkä päädyit ostamaan.

      • Popeyethesailorman

        Tuossa Flipperissä taitaa olla vain pieni tuo nukkumatila...Nykyisessä Ht-veneessämme on käymässä keulapunkka ahtaaksi ja samalla myös wc, sekä keittotaso olisi hyvä olla tai olla paikka näille


      • Popeyethesailorman kirjoitti:

        Tuossa Flipperissä taitaa olla vain pieni tuo nukkumatila...Nykyisessä Ht-veneessämme on käymässä keulapunkka ahtaaksi ja samalla myös wc, sekä keittotaso olisi hyvä olla tai olla paikka näille

        Niin Fjord 21 Weekender lyö kaikki samankokoiset laudalta. Tarjontaa näyttää olevan vähänlaisesti tällä hetkellä, mutta tämä vaikuttaa ilmoituksen perusteella hyvältä:

        http://www.nettivene.com/moottorivene/fjord/402778

        Plussana varsin tuore makeavesijäähdytteinen moottori (ja ruiskumoottorin pitäisi olla hieman kasuutinmoottoria taloudellisempi). Pari tonnia joutuisit tinkaamaan mikäli budjettisi on ehdoton, onnistuminen siinä riippuu sitten myyjän myyntihalusta.. :)


      • gullivern
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Niin Fjord 21 Weekender lyö kaikki samankokoiset laudalta. Tarjontaa näyttää olevan vähänlaisesti tällä hetkellä, mutta tämä vaikuttaa ilmoituksen perusteella hyvältä:

        http://www.nettivene.com/moottorivene/fjord/402778

        Plussana varsin tuore makeavesijäähdytteinen moottori (ja ruiskumoottorin pitäisi olla hieman kasuutinmoottoria taloudellisempi). Pari tonnia joutuisit tinkaamaan mikäli budjettisi on ehdoton, onnistuminen siinä riippuu sitten myyjän myyntihalusta.. :)

        1973...mieti...


      • gullivern kirjoitti:

        1973...mieti...

        jos katsot tarjontaa, niin tällä palstalla esitetyistä vaihtoehdoista tulisi kyseeseen 1970-luvun loppupuolen tai -80 luvun alkupuolen Flipper 620. Tai sitten 1980-luvun Finnsport 650. Tällä hetkellä myynnissä olevissa on yli 20 vuotta vanhat perämoottorit, pisteet Fjordille. Finnsportin laatu ei ole koskaan liiemmin kehuja saanut, ja se on kivikova aallokossa, pisteet Fjordille. Flipper on laadukkaampi, joskaan ei yhtä vankasti rakennettu kun Fjord, ja kova aallokossa, pisteet Fjordille.

        Kun katsotaan tiloja, niin Finnsportin peräkajuutan punkat eivät riitä aikuiselle, Fjordin keskihytin punkat ovat täysimittaiset, lisäksi Fjordissa on suuri avotila joka muuntuu tarvittaessa vaikka irtokalusteilla, pisteet Fjordille. Flipperissä osa neljän hengen perheestä joutuu nukkumaan pressun alla, mikä ei ole kovinkaan hauskaa kylmemmillä keleillä, pisteet Fjordille.

        Kannattaisi muistaa, että rungot eivät ajamalla kulu lopppuun noissa vanhoissa Fjordeissa, sen sijaan monissa on todella vanha tekniikka. Tuossa aiemmin linkittämässäni veneessä on varsin tuore moottori, joten sitä ongelmaa ei ole.


      • Popeyethesailorman
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        jos katsot tarjontaa, niin tällä palstalla esitetyistä vaihtoehdoista tulisi kyseeseen 1970-luvun loppupuolen tai -80 luvun alkupuolen Flipper 620. Tai sitten 1980-luvun Finnsport 650. Tällä hetkellä myynnissä olevissa on yli 20 vuotta vanhat perämoottorit, pisteet Fjordille. Finnsportin laatu ei ole koskaan liiemmin kehuja saanut, ja se on kivikova aallokossa, pisteet Fjordille. Flipper on laadukkaampi, joskaan ei yhtä vankasti rakennettu kun Fjord, ja kova aallokossa, pisteet Fjordille.

        Kun katsotaan tiloja, niin Finnsportin peräkajuutan punkat eivät riitä aikuiselle, Fjordin keskihytin punkat ovat täysimittaiset, lisäksi Fjordissa on suuri avotila joka muuntuu tarvittaessa vaikka irtokalusteilla, pisteet Fjordille. Flipperissä osa neljän hengen perheestä joutuu nukkumaan pressun alla, mikä ei ole kovinkaan hauskaa kylmemmillä keleillä, pisteet Fjordille.

        Kannattaisi muistaa, että rungot eivät ajamalla kulu lopppuun noissa vanhoissa Fjordeissa, sen sijaan monissa on todella vanha tekniikka. Tuossa aiemmin linkittämässäni veneessä on varsin tuore moottori, joten sitä ongelmaa ei ole.

        Onko kokemuksia Haiveli Pilot- mallista? Näyttää yksi pelastuskäytössäkin ollut vene olevan myynnissä n.8000e:lla ja tuohon rahaan voisimme hieman sisustaakin venettä uuteen kuosiin...


      • Popeyethesailorman
        Popeyethesailorman kirjoitti:

        Onko kokemuksia Haiveli Pilot- mallista? Näyttää yksi pelastuskäytössäkin ollut vene olevan myynnissä n.8000e:lla ja tuohon rahaan voisimme hieman sisustaakin venettä uuteen kuosiin...

        Entäpä Barlit 30?


      • gullivern
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        jos katsot tarjontaa, niin tällä palstalla esitetyistä vaihtoehdoista tulisi kyseeseen 1970-luvun loppupuolen tai -80 luvun alkupuolen Flipper 620. Tai sitten 1980-luvun Finnsport 650. Tällä hetkellä myynnissä olevissa on yli 20 vuotta vanhat perämoottorit, pisteet Fjordille. Finnsportin laatu ei ole koskaan liiemmin kehuja saanut, ja se on kivikova aallokossa, pisteet Fjordille. Flipper on laadukkaampi, joskaan ei yhtä vankasti rakennettu kun Fjord, ja kova aallokossa, pisteet Fjordille.

        Kun katsotaan tiloja, niin Finnsportin peräkajuutan punkat eivät riitä aikuiselle, Fjordin keskihytin punkat ovat täysimittaiset, lisäksi Fjordissa on suuri avotila joka muuntuu tarvittaessa vaikka irtokalusteilla, pisteet Fjordille. Flipperissä osa neljän hengen perheestä joutuu nukkumaan pressun alla, mikä ei ole kovinkaan hauskaa kylmemmillä keleillä, pisteet Fjordille.

        Kannattaisi muistaa, että rungot eivät ajamalla kulu lopppuun noissa vanhoissa Fjordeissa, sen sijaan monissa on todella vanha tekniikka. Tuossa aiemmin linkittämässäni veneessä on varsin tuore moottori, joten sitä ongelmaa ei ole.

        Kone on uusittu. Onko uusittu samalla se siellä veneen pehvassa oleva vetolaite ?
        Yhtä kalliita kumpikin...



        ps. Finnsport 650 AC on valmistettu myös -90 luvulla. Saat samaan hintaan kuin -73 Fjord 21 mallisen veneen.

        Takakajuutan punkan tiedot : 1,98 metriä ja 1,6 metriä.Takahytin päällä aurinkoterasssi.

        Sekä ulkolaitaperämoottori ! (Sopii vähemmän kokeneelle veneilijälle joka haluaa veneillä eikä olla kädet rasvassa)

        Nopeus myös puolta suurempi ja kulutus noin sama.

        Se on PLUSSAA jos mikä !

        http://www.nettivene.com/listAdvSearchFindAgent.php?page=&sortCol=year&ord=DESC&id=6597&tb=find_agent&posted_by=&new=&update=&PN[0]=list_agent&PL[0]=listFindAgent.php


        Muistakaa: Finnsport 650 AC on tuleva RETROVENE !


      • Tenhojuuri
        gullivern kirjoitti:

        Kone on uusittu. Onko uusittu samalla se siellä veneen pehvassa oleva vetolaite ?
        Yhtä kalliita kumpikin...



        ps. Finnsport 650 AC on valmistettu myös -90 luvulla. Saat samaan hintaan kuin -73 Fjord 21 mallisen veneen.

        Takakajuutan punkan tiedot : 1,98 metriä ja 1,6 metriä.Takahytin päällä aurinkoterasssi.

        Sekä ulkolaitaperämoottori ! (Sopii vähemmän kokeneelle veneilijälle joka haluaa veneillä eikä olla kädet rasvassa)

        Nopeus myös puolta suurempi ja kulutus noin sama.

        Se on PLUSSAA jos mikä !

        http://www.nettivene.com/listAdvSearchFindAgent.php?page=&sortCol=year&ord=DESC&id=6597&tb=find_agent&posted_by=&new=&update=&PN[0]=list_agent&PL[0]=listFindAgent.php


        Muistakaa: Finnsport 650 AC on tuleva RETROVENE !

        Koska valtaosa vanhoista Fjordeista on ollut Volvon koneella on erittäin todennäköistä että ko. veneeseen on uusittu koko paketti. Ja mikä sattui silmään, niin tuossa on makeavesi-, eli suljettu jäähdytys! Hiivatinmoinen plussa, josta saa vielä kaiken lisäksi otetua ajolämpöä huimat määrät ja vaikka lämminevesivaraajan! Sitäpaitsi makeavesijäähdytteinen sisä- tai sisäperämoottori on aina varmempi ja helpommin huollettava kuin ulkopäristin.

        Vaikka Finnsport olisi valmistettu eilen niin se ei tee siitä hyvää. Vanha laatuvene on aina parempi kuin uusi pärekori. Joo "aurinkoterassi"... Viikon vitsi. Vertaappa Fjordin avotilaan, sitä voi jo sanoa terassiksi.

        Finnsport ei todellakaan ole mikään tuleva retrovene, vaan vanha paska, oman aikansa fiasko, jota myytiin halvalla kaiken maailaman junteille. Sittemmin kait venäläiset ovat yrittäneet tuota hökötystä vielä elvyttää uuteen elämään. Fjordit sen sijaan ovat jo nyt retro- ja kulttiveneitä.

        Ruotsalainen Vi Båtägare tuli samaan johtopäätökseen ja täältä löytyi tuoreehko kotimainen arvio aiheesta: http://www.nettivene.com/viewArticle.php?id=14


      • gullivern
        Tenhojuuri kirjoitti:

        Koska valtaosa vanhoista Fjordeista on ollut Volvon koneella on erittäin todennäköistä että ko. veneeseen on uusittu koko paketti. Ja mikä sattui silmään, niin tuossa on makeavesi-, eli suljettu jäähdytys! Hiivatinmoinen plussa, josta saa vielä kaiken lisäksi otetua ajolämpöä huimat määrät ja vaikka lämminevesivaraajan! Sitäpaitsi makeavesijäähdytteinen sisä- tai sisäperämoottori on aina varmempi ja helpommin huollettava kuin ulkopäristin.

        Vaikka Finnsport olisi valmistettu eilen niin se ei tee siitä hyvää. Vanha laatuvene on aina parempi kuin uusi pärekori. Joo "aurinkoterassi"... Viikon vitsi. Vertaappa Fjordin avotilaan, sitä voi jo sanoa terassiksi.

        Finnsport ei todellakaan ole mikään tuleva retrovene, vaan vanha paska, oman aikansa fiasko, jota myytiin halvalla kaiken maailaman junteille. Sittemmin kait venäläiset ovat yrittäneet tuota hökötystä vielä elvyttää uuteen elämään. Fjordit sen sijaan ovat jo nyt retro- ja kulttiveneitä.

        Ruotsalainen Vi Båtägare tuli samaan johtopäätökseen ja täältä löytyi tuoreehko kotimainen arvio aiheesta: http://www.nettivene.com/viewArticle.php?id=14

        Toimittaja Karel Kakko on jutun tehnyt ja joillekkin se on kuin "Herran sanaa".
        Täältä voi lukea kommenteja kyseisestä kirjoituksesta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6444352#comment-39611766

        Mutta 38 vuotta on varmaan jo liikaa vaikka olisi kuinka Fjord.
        Paitsi jos tykkää näprätä kun pitäis veneillä.


      • gullivern kirjoitti:

        Toimittaja Karel Kakko on jutun tehnyt ja joillekkin se on kuin "Herran sanaa".
        Täältä voi lukea kommenteja kyseisestä kirjoituksesta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6444352#comment-39611766

        Mutta 38 vuotta on varmaan jo liikaa vaikka olisi kuinka Fjord.
        Paitsi jos tykkää näprätä kun pitäis veneillä.

        "Mutta 38 vuotta on varmaan jo liikaa vaikka olisi kuinka Fjord.
        Paitsi jos tykkää näprätä kun pitäis veneillä."

        Minkä kanssa pitää näpräillä jos tekniikka on kunnossa?

        Oletko muuten huomannut yhden asian, Finnsporttien hinnat ovat viimeisimpinä vuosina laskeneet kymmeniä prosentteja, kun Fjordien hinnat ovat hieman nousseet, kertooko se jotain asiasta?

        Ja satun tuntemaan Karelin varsin hyvin, ja ainakin hän on rehellinen kirjoituksissaan, ja on varmaan suututtanut muitakin kuin Finnsport 650:sten omistajia kirjoituksillaan. Toisaalta Kipparin linja on muutenkin selkeä, veneen tulee olla vahvasti rakennettu, ja sillä tulee olla hyvät ajo-ominaisuudet (toisaalta, onko siinä mitää väärää?).

        P.S. Kirjoitit aiemmin, että Finnsport kulkee puolet Fjordia kovempaa. Tuo esimerkin Fjordi kulkee 32-35 solmua (mikäli on ehjä), joten millaisella moottorilla olet Finnsport 650 veneellä päässyt 52 solmun huippunopeuteen (ja oletko oikeasti nauttinut nopeuden hurmasta)?


      • gullivern
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Mutta 38 vuotta on varmaan jo liikaa vaikka olisi kuinka Fjord.
        Paitsi jos tykkää näprätä kun pitäis veneillä."

        Minkä kanssa pitää näpräillä jos tekniikka on kunnossa?

        Oletko muuten huomannut yhden asian, Finnsporttien hinnat ovat viimeisimpinä vuosina laskeneet kymmeniä prosentteja, kun Fjordien hinnat ovat hieman nousseet, kertooko se jotain asiasta?

        Ja satun tuntemaan Karelin varsin hyvin, ja ainakin hän on rehellinen kirjoituksissaan, ja on varmaan suututtanut muitakin kuin Finnsport 650:sten omistajia kirjoituksillaan. Toisaalta Kipparin linja on muutenkin selkeä, veneen tulee olla vahvasti rakennettu, ja sillä tulee olla hyvät ajo-ominaisuudet (toisaalta, onko siinä mitää väärää?).

        P.S. Kirjoitit aiemmin, että Finnsport kulkee puolet Fjordia kovempaa. Tuo esimerkin Fjordi kulkee 32-35 solmua (mikäli on ehjä), joten millaisella moottorilla olet Finnsport 650 veneellä päässyt 52 solmun huippunopeuteen (ja oletko oikeasti nauttinut nopeuden hurmasta)?

        Sanoit että Kipparin linja on muutenkin selkeä, veneen tulee olla vahvasti rakennettu, ja sillä tulee olla hyvät ajo-ominaisuudet (toisaalta, onko siinä mitää väärää?).

        Karel Kakko ei tykännyt Finnsport 650:stä kuten kaikki tiedämme mutta saman lehden toinen toimittaja kertoo omassa testissään Neljä kotimaista hyttivenettä :

        ------------------------------------------------------

        Ajettavuus

        Aloitetaampa Finnsportista. Tehtaan veneet ovat yleensä olleet ihan mainioita ajettavia. Tasapainoisia, pehmeitä ja mukavia.
        Eikä poikkeusta tee myöskään 650 AC...jne.

        Loppuarvostelu:

        Finnsportissa on ilahduttavinta tilankäyttö. Pienellä rahalla saa monipuolisen, hyvin ajo-ominaisuuksin
        varustetun veneen, johon moottorin voi valita halujensa mukaan...jne

        Takahytin tilajärjestyelyt saivat myös kiitosta.

        Moitteita tuli vanerisista kaapin ovista joissa kädensijoina oli poratut reiät joiden reunoja ei oltu pyöristetty.


        Lähde: Kippari 1/1989
        Neljä kotimaista hyttivenettä
        Toimittaja Vesa Leppä

        -------------------------------------------------------------------------

        Eli se siitä Kipparin selkeästä linjasta. Vesa Leppä vastaan Karel Kakko.

        Täällä kommentteja ystäväsi Karel Kakon tekemästä testistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6444352#comment-39611766

        -----------------------------------------------------------------------
        Välittäjä_LKV:n väite:
        Oletko muuten huomannut yhden asian, Finnsporttien hinnat ovat viimeisimpinä vuosina laskeneet kymmeniä prosentteja, kun Fjordien hinnat ovat hieman nousseet, kertooko se jotain asiasta?

        Vastaus: En ole. Mihin perustat väitteesi?
        Asia on nimittäin aivan päinvastoin! Finnsport 650 AC:n arvo on noussut kymmeniä prosentteja!

        Käyppä vertaamassa: http://www.nettivene.com/ ja kun olet kirjautunut niin pääset tutkimaan Venehintatilastoa.
        Siellä kyllä selviää että Finnsport 650 on todella hyvä sijoitus myös rahallisesti.


        ps. Eiköhän tämän palstan tarkoituksena ollut alunperin vinkata Popeyethesailormanille soveltuvista veneistä ja mielestäni Finnsport 650 AC on juuri sellainen.


      • Popeyethesailorman
        gullivern kirjoitti:

        Sanoit että Kipparin linja on muutenkin selkeä, veneen tulee olla vahvasti rakennettu, ja sillä tulee olla hyvät ajo-ominaisuudet (toisaalta, onko siinä mitää väärää?).

        Karel Kakko ei tykännyt Finnsport 650:stä kuten kaikki tiedämme mutta saman lehden toinen toimittaja kertoo omassa testissään Neljä kotimaista hyttivenettä :

        ------------------------------------------------------

        Ajettavuus

        Aloitetaampa Finnsportista. Tehtaan veneet ovat yleensä olleet ihan mainioita ajettavia. Tasapainoisia, pehmeitä ja mukavia.
        Eikä poikkeusta tee myöskään 650 AC...jne.

        Loppuarvostelu:

        Finnsportissa on ilahduttavinta tilankäyttö. Pienellä rahalla saa monipuolisen, hyvin ajo-ominaisuuksin
        varustetun veneen, johon moottorin voi valita halujensa mukaan...jne

        Takahytin tilajärjestyelyt saivat myös kiitosta.

        Moitteita tuli vanerisista kaapin ovista joissa kädensijoina oli poratut reiät joiden reunoja ei oltu pyöristetty.


        Lähde: Kippari 1/1989
        Neljä kotimaista hyttivenettä
        Toimittaja Vesa Leppä

        -------------------------------------------------------------------------

        Eli se siitä Kipparin selkeästä linjasta. Vesa Leppä vastaan Karel Kakko.

        Täällä kommentteja ystäväsi Karel Kakon tekemästä testistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6444352#comment-39611766

        -----------------------------------------------------------------------
        Välittäjä_LKV:n väite:
        Oletko muuten huomannut yhden asian, Finnsporttien hinnat ovat viimeisimpinä vuosina laskeneet kymmeniä prosentteja, kun Fjordien hinnat ovat hieman nousseet, kertooko se jotain asiasta?

        Vastaus: En ole. Mihin perustat väitteesi?
        Asia on nimittäin aivan päinvastoin! Finnsport 650 AC:n arvo on noussut kymmeniä prosentteja!

        Käyppä vertaamassa: http://www.nettivene.com/ ja kun olet kirjautunut niin pääset tutkimaan Venehintatilastoa.
        Siellä kyllä selviää että Finnsport 650 on todella hyvä sijoitus myös rahallisesti.


        ps. Eiköhän tämän palstan tarkoituksena ollut alunperin vinkata Popeyethesailormanille soveltuvista veneistä ja mielestäni Finnsport 650 AC on juuri sellainen.

        Olen kanssa kuullut lähipiiristäni kehuja finnsport/yamarin 650ac:sta, että uskaltaa ajaa kovemmassakin merenkäynnissä. Olin aiemmin kahden vaiheilla jo ostaa 650ac:n. Mutta kertokaa toki muitakin ehdotuksia!


      • gullivern kirjoitti:

        Sanoit että Kipparin linja on muutenkin selkeä, veneen tulee olla vahvasti rakennettu, ja sillä tulee olla hyvät ajo-ominaisuudet (toisaalta, onko siinä mitää väärää?).

        Karel Kakko ei tykännyt Finnsport 650:stä kuten kaikki tiedämme mutta saman lehden toinen toimittaja kertoo omassa testissään Neljä kotimaista hyttivenettä :

        ------------------------------------------------------

        Ajettavuus

        Aloitetaampa Finnsportista. Tehtaan veneet ovat yleensä olleet ihan mainioita ajettavia. Tasapainoisia, pehmeitä ja mukavia.
        Eikä poikkeusta tee myöskään 650 AC...jne.

        Loppuarvostelu:

        Finnsportissa on ilahduttavinta tilankäyttö. Pienellä rahalla saa monipuolisen, hyvin ajo-ominaisuuksin
        varustetun veneen, johon moottorin voi valita halujensa mukaan...jne

        Takahytin tilajärjestyelyt saivat myös kiitosta.

        Moitteita tuli vanerisista kaapin ovista joissa kädensijoina oli poratut reiät joiden reunoja ei oltu pyöristetty.


        Lähde: Kippari 1/1989
        Neljä kotimaista hyttivenettä
        Toimittaja Vesa Leppä

        -------------------------------------------------------------------------

        Eli se siitä Kipparin selkeästä linjasta. Vesa Leppä vastaan Karel Kakko.

        Täällä kommentteja ystäväsi Karel Kakon tekemästä testistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6444352#comment-39611766

        -----------------------------------------------------------------------
        Välittäjä_LKV:n väite:
        Oletko muuten huomannut yhden asian, Finnsporttien hinnat ovat viimeisimpinä vuosina laskeneet kymmeniä prosentteja, kun Fjordien hinnat ovat hieman nousseet, kertooko se jotain asiasta?

        Vastaus: En ole. Mihin perustat väitteesi?
        Asia on nimittäin aivan päinvastoin! Finnsport 650 AC:n arvo on noussut kymmeniä prosentteja!

        Käyppä vertaamassa: http://www.nettivene.com/ ja kun olet kirjautunut niin pääset tutkimaan Venehintatilastoa.
        Siellä kyllä selviää että Finnsport 650 on todella hyvä sijoitus myös rahallisesti.


        ps. Eiköhän tämän palstan tarkoituksena ollut alunperin vinkata Popeyethesailormanille soveltuvista veneistä ja mielestäni Finnsport 650 AC on juuri sellainen.

        Olen seurannut nettiveneen hintapyyntöjä kohtuullisen ahkerasti viimeiset viisi vuotta. 3-4 vuotta sitten Finnsporttien hintapyynnöt lähtivät kymppitonnista (ja silloin kyseessä oli huonokuntoinen yksilö), yleisin haarukka oli 14-17.000 euron välillä. Nykyisin hintapyynnöt lähtevät seitsemästä tonnista, ja yleisin haarukka on 10-13.000 euron välillä, joten minun matematiikalla hinnat ovat laskeneet.

        Samana ajanjaksona Fjord 21 Weekenderien hintapyynnöt ovat nousseet 8.000 eurosta yli kymppitonniin (halvimmat), joten jonkinlaista hinnannousua olisi Elon laskuopin mukaan havaittavissa.

        Tuosta vertailusta sen verran, että vuonna 1989 on 15 vuotta vanha Fjord maksanut huomattavan paljon enemmän uuteen Finnsporttiin verrattuna, joten eivät ole silloin olleet vertailukelpoisia, ts. uuden Finnsportin ostajalla tuskin olisi ollut varaa käytettyyn Fjordiin.

        Ja kyllähän Finnsportilla veneilee, ja aivan varmasti nauttii veneilystä, sitä enemmän mitä vähemmän kokemusta oikeasti laadukkaista veneistä on... :)


      • lopeta jo...
        gullivern kirjoitti:

        Sanoit että Kipparin linja on muutenkin selkeä, veneen tulee olla vahvasti rakennettu, ja sillä tulee olla hyvät ajo-ominaisuudet (toisaalta, onko siinä mitää väärää?).

        Karel Kakko ei tykännyt Finnsport 650:stä kuten kaikki tiedämme mutta saman lehden toinen toimittaja kertoo omassa testissään Neljä kotimaista hyttivenettä :

        ------------------------------------------------------

        Ajettavuus

        Aloitetaampa Finnsportista. Tehtaan veneet ovat yleensä olleet ihan mainioita ajettavia. Tasapainoisia, pehmeitä ja mukavia.
        Eikä poikkeusta tee myöskään 650 AC...jne.

        Loppuarvostelu:

        Finnsportissa on ilahduttavinta tilankäyttö. Pienellä rahalla saa monipuolisen, hyvin ajo-ominaisuuksin
        varustetun veneen, johon moottorin voi valita halujensa mukaan...jne

        Takahytin tilajärjestyelyt saivat myös kiitosta.

        Moitteita tuli vanerisista kaapin ovista joissa kädensijoina oli poratut reiät joiden reunoja ei oltu pyöristetty.


        Lähde: Kippari 1/1989
        Neljä kotimaista hyttivenettä
        Toimittaja Vesa Leppä

        -------------------------------------------------------------------------

        Eli se siitä Kipparin selkeästä linjasta. Vesa Leppä vastaan Karel Kakko.

        Täällä kommentteja ystäväsi Karel Kakon tekemästä testistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6444352#comment-39611766

        -----------------------------------------------------------------------
        Välittäjä_LKV:n väite:
        Oletko muuten huomannut yhden asian, Finnsporttien hinnat ovat viimeisimpinä vuosina laskeneet kymmeniä prosentteja, kun Fjordien hinnat ovat hieman nousseet, kertooko se jotain asiasta?

        Vastaus: En ole. Mihin perustat väitteesi?
        Asia on nimittäin aivan päinvastoin! Finnsport 650 AC:n arvo on noussut kymmeniä prosentteja!

        Käyppä vertaamassa: http://www.nettivene.com/ ja kun olet kirjautunut niin pääset tutkimaan Venehintatilastoa.
        Siellä kyllä selviää että Finnsport 650 on todella hyvä sijoitus myös rahallisesti.


        ps. Eiköhän tämän palstan tarkoituksena ollut alunperin vinkata Popeyethesailormanille soveltuvista veneistä ja mielestäni Finnsport 650 AC on juuri sellainen.

        Hei oiksos jotain tekemistä sillä, että testi, jossa Vesa Leppä kehui Finnsportia on yli 20 vuotta vanha!?!? Onkohan yleinen taso veneissä ollut muutenkin hieman toinen silloin? Etenkin huomioden veneiden hinnat? Mitä silloin maksoi joku rotisko Finnsport kontra Fjord? Ja mihin Leppä sitä Finnsportia vertasi?? Ei ainakaan Fjordiin! Ja sinä pidät sellaista testiä ja vertailua ajankohtaisenta tietona. Ihan btw. siinä tuoreessa käytettyjen katsauksessa joka koski Finnsportia, niin sivuttiin myös Fjordia yhtenä vaihtoehtona.

        Taidat itse olla Finnsportin myyjä, joka sekä kyselee että vastaa itselleen siitä "sopivasta" perheveneestä. Sori nyt vaan, mutta Fjord on ainakin minun ja veikkaanpa että monen muunkin mielestä parempi hankinta. Mutta jatka vaan rauhassa Finnsport propagandaa suu vaahdossa, ei se siitä sen paremmaksi muutu.


      • gullivern kirjoitti:

        Sanoit että Kipparin linja on muutenkin selkeä, veneen tulee olla vahvasti rakennettu, ja sillä tulee olla hyvät ajo-ominaisuudet (toisaalta, onko siinä mitää väärää?).

        Karel Kakko ei tykännyt Finnsport 650:stä kuten kaikki tiedämme mutta saman lehden toinen toimittaja kertoo omassa testissään Neljä kotimaista hyttivenettä :

        ------------------------------------------------------

        Ajettavuus

        Aloitetaampa Finnsportista. Tehtaan veneet ovat yleensä olleet ihan mainioita ajettavia. Tasapainoisia, pehmeitä ja mukavia.
        Eikä poikkeusta tee myöskään 650 AC...jne.

        Loppuarvostelu:

        Finnsportissa on ilahduttavinta tilankäyttö. Pienellä rahalla saa monipuolisen, hyvin ajo-ominaisuuksin
        varustetun veneen, johon moottorin voi valita halujensa mukaan...jne

        Takahytin tilajärjestyelyt saivat myös kiitosta.

        Moitteita tuli vanerisista kaapin ovista joissa kädensijoina oli poratut reiät joiden reunoja ei oltu pyöristetty.


        Lähde: Kippari 1/1989
        Neljä kotimaista hyttivenettä
        Toimittaja Vesa Leppä

        -------------------------------------------------------------------------

        Eli se siitä Kipparin selkeästä linjasta. Vesa Leppä vastaan Karel Kakko.

        Täällä kommentteja ystäväsi Karel Kakon tekemästä testistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6444352#comment-39611766

        -----------------------------------------------------------------------
        Välittäjä_LKV:n väite:
        Oletko muuten huomannut yhden asian, Finnsporttien hinnat ovat viimeisimpinä vuosina laskeneet kymmeniä prosentteja, kun Fjordien hinnat ovat hieman nousseet, kertooko se jotain asiasta?

        Vastaus: En ole. Mihin perustat väitteesi?
        Asia on nimittäin aivan päinvastoin! Finnsport 650 AC:n arvo on noussut kymmeniä prosentteja!

        Käyppä vertaamassa: http://www.nettivene.com/ ja kun olet kirjautunut niin pääset tutkimaan Venehintatilastoa.
        Siellä kyllä selviää että Finnsport 650 on todella hyvä sijoitus myös rahallisesti.


        ps. Eiköhän tämän palstan tarkoituksena ollut alunperin vinkata Popeyethesailormanille soveltuvista veneistä ja mielestäni Finnsport 650 AC on juuri sellainen.

        Finnsportin ominaisuuksista yli 52 solmun nopeuksilla, ja koska tuskin tiedät mitä se tarkoittaa, niin miten sun Finnsportti käyttäytyy 100 km/h nopeudella??


      • Alpha1
        Popeyethesailorman kirjoitti:

        Entäpä Barlit 30?

        Aikoinaan paljon myyty vene. Kaikelle kansalle tarkoitettu. On mun mielestäni kohtalaisen merikelpoinen laite (mielipide perustuu kuulopuheisiin). Runko on ehkä pituuteen nähden vähän kapea. Tosiaan kokemukseni Barlittiin perustuu vain satamaolosuhteisiin kutsuttuna vieraana kyseisessä veneessä, mutta otaksuisin, että saatta olla hyväkin valinta. Uppoumarunkoinen laite ja tiedän, että ko. veneellä on tehty pitkiäkin meriretkiä neljän hengen miehistöllä. Jopa avomeriolosuhteissa. Muistaakseni moottorikoppa on jossain siinä keskikajuutan paikkeilla ja seisomakorkeutta ei löydy kait oikein kuin kantäkeiltä. Mutta jos nuo seikat ei haittaa, niin suosittelisin tutustumaan.


      • äyspää
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Finnsportin ominaisuuksista yli 52 solmun nopeuksilla, ja koska tuskin tiedät mitä se tarkoittaa, niin miten sun Finnsportti käyttäytyy 100 km/h nopeudella??

        Molemmat, sekä Finnsport että etenkin Fjord ovat sopivia heille, jotka haluavat kuunnella sateen ropinaa teltan katolta. Suomen sääolosuhteissa matkaveneessä tulee olla ovella suljettava hytti, jossa voi paitsi ajaa myös matkustaa.


      • nuurdikki
        gullivern kirjoitti:

        1973...mieti...

        Onkos vuoden -73 lasikuitu huonoa vuosikertaa vai mikä siinä mietityttää.
        Fjord weekenderin ja Finsportin vertailu ontuu sillä molemmat ovat veneitä omassa luokassaan. Rakenteellisesti toinen on vankimpia tämän tyyppisiä lasikuituveneitä mitä on tehty, toinen oli kokoluokassaan edullisimpia. Toiseen luodut tilaratkaisut antaa mallia vielä tämän päivän uusillekkin veneille, toisen tilaratkaisut ovat häipymässä unholaan.


    • Kysywäääää

      kokemuksia bella 700:sta, miten ja missä noissa tuo wc oikein on?

      • Tosin se on hidas, ja rungon muoto saa se keikkumaan alloilla kuin korkki (kokeile piruttas, lainaa naapuriltasi viinipullon korkki, täytä tiskiallas vedellä ja pyöritä sitä vettä isolla kauhalla, sen jälkeen tiputat sen korkin siihen. Avot, jos haluaisit olla sen korkin kyydissä, niin ostat Bellan). Lisäksi se on ahdas, punkatkin ovat alimittaisia, mutta ainakaan selkärankaan ei tule pysyviä vammoja allokossa ajaessa kuten Finnsportissa (merisairaudesta selviää oksentamalla).


      • Skipper25
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tosin se on hidas, ja rungon muoto saa se keikkumaan alloilla kuin korkki (kokeile piruttas, lainaa naapuriltasi viinipullon korkki, täytä tiskiallas vedellä ja pyöritä sitä vettä isolla kauhalla, sen jälkeen tiputat sen korkin siihen. Avot, jos haluaisit olla sen korkin kyydissä, niin ostat Bellan). Lisäksi se on ahdas, punkatkin ovat alimittaisia, mutta ainakaan selkärankaan ei tule pysyviä vammoja allokossa ajaessa kuten Finnsportissa (merisairaudesta selviää oksentamalla).

        Tohon hintaluokkaan taitaa mahtua myös Kulkuri. Vähän on ehkä kapea pituuteen nähden mutta noihin saa aika isojakin motteja jo kiinni.


      • Popeyethesailorman
        Skipper25 kirjoitti:

        Tohon hintaluokkaan taitaa mahtua myös Kulkuri. Vähän on ehkä kapea pituuteen nähden mutta noihin saa aika isojakin motteja jo kiinni.

        Bella 660? tai 685?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

      Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe