Valtatie 63 Jyväskylä - Kuopio

Ajan melko usein ko väliä ja joka kerta ihmetyttää kuka vastaa kyseisen tien hoidosta. Välillä Vaajakoski-Vehmasmäki (Kuopion moottoritien eteläpää) ei ole yli 100 kilometrin matkalla yhtään ohituskaistaa ja valtaosalla on 80 km:n nopeusrajoitus kesät talvet. Tien suunnittelussa ei ole käytetty viivoitinta lainkaan ja näiden tekijöiden summana tiellä ajaminen on erittäin hidasta koska ohitusmahdollisuuksia ei juuri ole. Lisäksi tielle on siroiteltu runsaasti peltipoliiseja etenkin 80 km:n osalle. Kun vertaa tätä osuutta Tampere-Jyväskylä väliin niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Tampereen ja Jkylän välillä on erittäin runsasti ohituskaistoja joilla on talvellakin 100 km:n nopeusrajoitus joten tieosuus on turvallinen ja nopea. Voiko ero johtua jonkun vastaavan tiemestarin asenteesta tai muksi näin suuri ero. Ennen tämä Tampere-Jkylä väli oli ohittamisen kannalta aivan toivoton mutta nyt tilanne on saatu viime vuosien aikana korjattua. Onko sieltä pantu joku stara eläkkeele tai miten näitä teitä korjaillaan. Ei kai määrärahoissa voi olla niin isoja eroja etteikö Jkylän ja Kuopion välille saataisi edes muutamaa ohituskaistaa kun rahaa on riittänyt peltipoliiseihin ja 80 km:n merkintöihin tien pintaan?

10

2391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Savolaistollo

      Korjataan tuota numerointia sen verran, että valtatien numero on 9. Lisäksi se on eurooppatienä E63.

      Liikenneinvestointien tasosta päättää eduskunta. Se on pitänyt jo pitkään tärkeämpänä muita asioita. Rahoitus on niukkaa ja suurempia toimenpiteitä voidaan tehdä vain vilkkaimmin liikennöidyillä teillä. Tampereen ja Jyväskylän välillä liikennemäärä on selvästi suurempi kuin Vaajakoskelta Kuopioon. Lisäksi niin Jyväskylän kuin Kuopion seudulla on useampikin vilkkaampi tieosuus, joilta myös ohituskaistat puuttuvat. Siellä ne odottavat rahaa samassa jonossa ja varmasti ysitien edellä.

      Suonenjoen - Vehmasmäen välille tehtiin viime vuonna metrin levennys hyvin kevyin menetelmin, mutta eihän sillä sanottavaa merkitystä sujuvuudelle ole. Sellainen uudelleenpäällystyksen tukitoimi lähinnä.

      • Pitkä ja mutkainen

        Kyllä tämä on täysin Savolaisten ja Keski-Suomalaisten poliitikkojen saamattomuutta. Kun edes Kallansiltoja ei saatu kymmeniin vuosiin rakenteille vaikka pystyyn jääneet sillat olivat suuri turvallisuusriski palo-ja pelastustoimelle. Nyt niitä rakennetaan, käyttöön ne vasta saadaan kolmen-neljän vuoden päästä.

        Näitä Pohjois-Savon kansanedustajia ei kotimaakunnan hankkeet kiinnosta. Sain mm. Jyrki Kataisen lausunnoista sellaisen kuvan etten sorru "siltarumpupolitikointiin". Nythän Jyrki on jo "stadin kundi" sieltä parhaasta päästä. Samaa haluttomuutta taitaa olla myös pitkäaikaisen kansanedustajan Markku Rossin politikoinnissa. Kari Rajamäki taas on ilmeisesti noita "viitostiefaneja", jolle Varkauden asiat ovat kaikki kaikessa.
        Ihmetyttää miksi sitten maakunnista valitaan poliitikkoja eduskuntaan, jos omien äänestäjien etuja ei haluta ajaa eikä aluetta kehittää.
        Vääntö tierahoista on tosi kovaa, pitäähän pääkaupunkiseudun saada aina osansa ja rahaa on niukalti.

        Kyllä maakuntien yhteisjärjestöjen tulisi patistaa eduskuntaa tekemään jotakin asia hoitamiseksi. Realiteetteja esiin, kuorma-autoja ojaan talvisin lähes joka viikko, pahoja muita kolareja runsaasti.
        Miksi asialle ei tehdä mitään, tietähän käyttää runsaasti juuri raskas liikenne. kun peltipoliiseja ei ole niin tiuhassa kuin viitostiellä pääkaupunkisuuntaan ajettaessa ja Lusin pohjoispuolen tietyöt eivät ole kiusana.

        Siinä ei metrin levennykset auta, vaan ohittamiskaistoja jokunen kymmenen Kuopion ja Jyväskylän välille.

        Kun itsekin ajan tietä aika useasti, tiellä saa körötellä rekkojen perässä joskus koko Pellesmäki-Vaajakoski välin, kun esimerkiksi on huono tuuri kuten viimeksi syksyllä, ei ohittamaan pääse, kun vastaan lappaa liikennettä niillä pienillä suoranpätkillä missä ohittaa voisi. Jyväskylässä voi jo henkäistä Tampereelle mennessä, siellä pääsee ohi ohituskaistoilla jo melko mukavasti.


      • kymenlaaksosta.
        Pitkä ja mutkainen kirjoitti:

        Kyllä tämä on täysin Savolaisten ja Keski-Suomalaisten poliitikkojen saamattomuutta. Kun edes Kallansiltoja ei saatu kymmeniin vuosiin rakenteille vaikka pystyyn jääneet sillat olivat suuri turvallisuusriski palo-ja pelastustoimelle. Nyt niitä rakennetaan, käyttöön ne vasta saadaan kolmen-neljän vuoden päästä.

        Näitä Pohjois-Savon kansanedustajia ei kotimaakunnan hankkeet kiinnosta. Sain mm. Jyrki Kataisen lausunnoista sellaisen kuvan etten sorru "siltarumpupolitikointiin". Nythän Jyrki on jo "stadin kundi" sieltä parhaasta päästä. Samaa haluttomuutta taitaa olla myös pitkäaikaisen kansanedustajan Markku Rossin politikoinnissa. Kari Rajamäki taas on ilmeisesti noita "viitostiefaneja", jolle Varkauden asiat ovat kaikki kaikessa.
        Ihmetyttää miksi sitten maakunnista valitaan poliitikkoja eduskuntaan, jos omien äänestäjien etuja ei haluta ajaa eikä aluetta kehittää.
        Vääntö tierahoista on tosi kovaa, pitäähän pääkaupunkiseudun saada aina osansa ja rahaa on niukalti.

        Kyllä maakuntien yhteisjärjestöjen tulisi patistaa eduskuntaa tekemään jotakin asia hoitamiseksi. Realiteetteja esiin, kuorma-autoja ojaan talvisin lähes joka viikko, pahoja muita kolareja runsaasti.
        Miksi asialle ei tehdä mitään, tietähän käyttää runsaasti juuri raskas liikenne. kun peltipoliiseja ei ole niin tiuhassa kuin viitostiellä pääkaupunkisuuntaan ajettaessa ja Lusin pohjoispuolen tietyöt eivät ole kiusana.

        Siinä ei metrin levennykset auta, vaan ohittamiskaistoja jokunen kymmenen Kuopion ja Jyväskylän välille.

        Kun itsekin ajan tietä aika useasti, tiellä saa körötellä rekkojen perässä joskus koko Pellesmäki-Vaajakoski välin, kun esimerkiksi on huono tuuri kuten viimeksi syksyllä, ei ohittamaan pääse, kun vastaan lappaa liikennettä niillä pienillä suoranpätkillä missä ohittaa voisi. Jyväskylässä voi jo henkäistä Tampereelle mennessä, siellä pääsee ohi ohituskaistoilla jo melko mukavasti.

        Meillä on edustajia joilla on munaa lobata (mm. Häkämies). Vasta tehtiin Imtran ohitustie (kuutostie) muutamia vuosia sitten ja nyt perään laitettiin kuntoon Lappeenranta-Imatra väli kokonaan.
        Vaalimaa on suuri liikennealue ja siellä kaistoja ja avaruutta riittää.
        Kohta laitetaan taas kuokat maahan ja aletaan tekemään 7-tien väliä Loviisa -Kotka sekä miltei samaan aikaan Haminan ohitustietä. Näiden jälkeen on vielä määrä parannella Hamina Virojoki välinen 7-tien osuus. Siinäpä on väylähankkeita kerrakseen. Savonlinnan ohitustiekin on hyvässä vaiheessa.


    • JaNnE99

      Kyllä niitä ohituskaistoja pitäis olla vasta vuonna 2030

      • tunnelin tekoon

        Kun rahatalous on tiukalla, niin juuri investoinneista tingitään eli kaikki hankkeet viivästyvät. Tosin EU:n kanssa on sopimus, että VT 7 hoidetaan kuntoon 2015 mennessä, joten se vaan on hoidettava, vaikka sitten elvyttävänä työnä.


    • Janne99

      Välille pitäis kyllä tulla uusia ramppeja, sekä ohituskaistoja. Erityisesti väli Suonenjoki-Hankasalmi on kapea, mutkainen ja mäkinen. Ohitusmahdollisuudet ovat huonoja.

    • Vähän lisää lainaa

      Kyllä pitäs saada välille kuopio-heinola valtatie 5 muokkaus moottoritieksi. Kun onhan siinä varkaus ja mikkeli välissäkin ja liikennettä riittää

    • Taantumaa kohti

      Entäs tie karttulaan, parit vaaratilanteet nähnyt livenä kun monttuja on vähän väliä. Katsokaahan jarrutusjälkiä ja rekkojen lukkiutuneita jarruja monttujen lähistöllä.... Eihän tuolla voi kohta ajaa! Yksi monttu on sentään laitettu umpeen, mutta nämä muut on koko kaistan levyiset ja autoilijat lyö lukkojarrua tai väistää ne vastaantulevan kaistan läpi!

      On kyllä tiet rapistuneet vauhdilla, mutta eikös destia korvaa autojen vahingot. Ihmishenkien suhteen taitaa olla hankalampaa...

      • TVH vs. Dementia

        Tiet rapistuvat edelleen aikamoista vauhtia, sillä valtion budjetti ei salli rahoitusta teiden kunnostamiselle. Nyt palataan -60-luvun irtosorateihin myös valtateillä ja moottoriteillä. Valtiolle Kreikan, Espanjan, Portugalin, Irlannin ja Italian tukeminen on tärkeämpää kuin kotimaan tiestö.

        Ennen oli TVH ja Posti ja kaikki toimi. Nyt on Dementia ja Risella eikä mikään toimi, oli sitten tiestö tai teleliikenne kyseessä.


    • Iivari

      Niin kauaan kuin mauripekkariset ovat kansanedustajina, parannusta ei ole Keski-Suomen teihin tulossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1336
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      914
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      77
      819
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      784
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      773
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      766
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      754
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe