Valtatie 63 Jyväskylä - Kuopio

Ajan melko usein ko väliä ja joka kerta ihmetyttää kuka vastaa kyseisen tien hoidosta. Välillä Vaajakoski-Vehmasmäki (Kuopion moottoritien eteläpää) ei ole yli 100 kilometrin matkalla yhtään ohituskaistaa ja valtaosalla on 80 km:n nopeusrajoitus kesät talvet. Tien suunnittelussa ei ole käytetty viivoitinta lainkaan ja näiden tekijöiden summana tiellä ajaminen on erittäin hidasta koska ohitusmahdollisuuksia ei juuri ole. Lisäksi tielle on siroiteltu runsaasti peltipoliiseja etenkin 80 km:n osalle. Kun vertaa tätä osuutta Tampere-Jyväskylä väliin niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Tampereen ja Jkylän välillä on erittäin runsasti ohituskaistoja joilla on talvellakin 100 km:n nopeusrajoitus joten tieosuus on turvallinen ja nopea. Voiko ero johtua jonkun vastaavan tiemestarin asenteesta tai muksi näin suuri ero. Ennen tämä Tampere-Jkylä väli oli ohittamisen kannalta aivan toivoton mutta nyt tilanne on saatu viime vuosien aikana korjattua. Onko sieltä pantu joku stara eläkkeele tai miten näitä teitä korjaillaan. Ei kai määrärahoissa voi olla niin isoja eroja etteikö Jkylän ja Kuopion välille saataisi edes muutamaa ohituskaistaa kun rahaa on riittänyt peltipoliiseihin ja 80 km:n merkintöihin tien pintaan?

10

2888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Savolaistollo

      Korjataan tuota numerointia sen verran, että valtatien numero on 9. Lisäksi se on eurooppatienä E63.

      Liikenneinvestointien tasosta päättää eduskunta. Se on pitänyt jo pitkään tärkeämpänä muita asioita. Rahoitus on niukkaa ja suurempia toimenpiteitä voidaan tehdä vain vilkkaimmin liikennöidyillä teillä. Tampereen ja Jyväskylän välillä liikennemäärä on selvästi suurempi kuin Vaajakoskelta Kuopioon. Lisäksi niin Jyväskylän kuin Kuopion seudulla on useampikin vilkkaampi tieosuus, joilta myös ohituskaistat puuttuvat. Siellä ne odottavat rahaa samassa jonossa ja varmasti ysitien edellä.

      Suonenjoen - Vehmasmäen välille tehtiin viime vuonna metrin levennys hyvin kevyin menetelmin, mutta eihän sillä sanottavaa merkitystä sujuvuudelle ole. Sellainen uudelleenpäällystyksen tukitoimi lähinnä.

      • Pitkä ja mutkainen

        Kyllä tämä on täysin Savolaisten ja Keski-Suomalaisten poliitikkojen saamattomuutta. Kun edes Kallansiltoja ei saatu kymmeniin vuosiin rakenteille vaikka pystyyn jääneet sillat olivat suuri turvallisuusriski palo-ja pelastustoimelle. Nyt niitä rakennetaan, käyttöön ne vasta saadaan kolmen-neljän vuoden päästä.

        Näitä Pohjois-Savon kansanedustajia ei kotimaakunnan hankkeet kiinnosta. Sain mm. Jyrki Kataisen lausunnoista sellaisen kuvan etten sorru "siltarumpupolitikointiin". Nythän Jyrki on jo "stadin kundi" sieltä parhaasta päästä. Samaa haluttomuutta taitaa olla myös pitkäaikaisen kansanedustajan Markku Rossin politikoinnissa. Kari Rajamäki taas on ilmeisesti noita "viitostiefaneja", jolle Varkauden asiat ovat kaikki kaikessa.
        Ihmetyttää miksi sitten maakunnista valitaan poliitikkoja eduskuntaan, jos omien äänestäjien etuja ei haluta ajaa eikä aluetta kehittää.
        Vääntö tierahoista on tosi kovaa, pitäähän pääkaupunkiseudun saada aina osansa ja rahaa on niukalti.

        Kyllä maakuntien yhteisjärjestöjen tulisi patistaa eduskuntaa tekemään jotakin asia hoitamiseksi. Realiteetteja esiin, kuorma-autoja ojaan talvisin lähes joka viikko, pahoja muita kolareja runsaasti.
        Miksi asialle ei tehdä mitään, tietähän käyttää runsaasti juuri raskas liikenne. kun peltipoliiseja ei ole niin tiuhassa kuin viitostiellä pääkaupunkisuuntaan ajettaessa ja Lusin pohjoispuolen tietyöt eivät ole kiusana.

        Siinä ei metrin levennykset auta, vaan ohittamiskaistoja jokunen kymmenen Kuopion ja Jyväskylän välille.

        Kun itsekin ajan tietä aika useasti, tiellä saa körötellä rekkojen perässä joskus koko Pellesmäki-Vaajakoski välin, kun esimerkiksi on huono tuuri kuten viimeksi syksyllä, ei ohittamaan pääse, kun vastaan lappaa liikennettä niillä pienillä suoranpätkillä missä ohittaa voisi. Jyväskylässä voi jo henkäistä Tampereelle mennessä, siellä pääsee ohi ohituskaistoilla jo melko mukavasti.


      • kymenlaaksosta.
        Pitkä ja mutkainen kirjoitti:

        Kyllä tämä on täysin Savolaisten ja Keski-Suomalaisten poliitikkojen saamattomuutta. Kun edes Kallansiltoja ei saatu kymmeniin vuosiin rakenteille vaikka pystyyn jääneet sillat olivat suuri turvallisuusriski palo-ja pelastustoimelle. Nyt niitä rakennetaan, käyttöön ne vasta saadaan kolmen-neljän vuoden päästä.

        Näitä Pohjois-Savon kansanedustajia ei kotimaakunnan hankkeet kiinnosta. Sain mm. Jyrki Kataisen lausunnoista sellaisen kuvan etten sorru "siltarumpupolitikointiin". Nythän Jyrki on jo "stadin kundi" sieltä parhaasta päästä. Samaa haluttomuutta taitaa olla myös pitkäaikaisen kansanedustajan Markku Rossin politikoinnissa. Kari Rajamäki taas on ilmeisesti noita "viitostiefaneja", jolle Varkauden asiat ovat kaikki kaikessa.
        Ihmetyttää miksi sitten maakunnista valitaan poliitikkoja eduskuntaan, jos omien äänestäjien etuja ei haluta ajaa eikä aluetta kehittää.
        Vääntö tierahoista on tosi kovaa, pitäähän pääkaupunkiseudun saada aina osansa ja rahaa on niukalti.

        Kyllä maakuntien yhteisjärjestöjen tulisi patistaa eduskuntaa tekemään jotakin asia hoitamiseksi. Realiteetteja esiin, kuorma-autoja ojaan talvisin lähes joka viikko, pahoja muita kolareja runsaasti.
        Miksi asialle ei tehdä mitään, tietähän käyttää runsaasti juuri raskas liikenne. kun peltipoliiseja ei ole niin tiuhassa kuin viitostiellä pääkaupunkisuuntaan ajettaessa ja Lusin pohjoispuolen tietyöt eivät ole kiusana.

        Siinä ei metrin levennykset auta, vaan ohittamiskaistoja jokunen kymmenen Kuopion ja Jyväskylän välille.

        Kun itsekin ajan tietä aika useasti, tiellä saa körötellä rekkojen perässä joskus koko Pellesmäki-Vaajakoski välin, kun esimerkiksi on huono tuuri kuten viimeksi syksyllä, ei ohittamaan pääse, kun vastaan lappaa liikennettä niillä pienillä suoranpätkillä missä ohittaa voisi. Jyväskylässä voi jo henkäistä Tampereelle mennessä, siellä pääsee ohi ohituskaistoilla jo melko mukavasti.

        Meillä on edustajia joilla on munaa lobata (mm. Häkämies). Vasta tehtiin Imtran ohitustie (kuutostie) muutamia vuosia sitten ja nyt perään laitettiin kuntoon Lappeenranta-Imatra väli kokonaan.
        Vaalimaa on suuri liikennealue ja siellä kaistoja ja avaruutta riittää.
        Kohta laitetaan taas kuokat maahan ja aletaan tekemään 7-tien väliä Loviisa -Kotka sekä miltei samaan aikaan Haminan ohitustietä. Näiden jälkeen on vielä määrä parannella Hamina Virojoki välinen 7-tien osuus. Siinäpä on väylähankkeita kerrakseen. Savonlinnan ohitustiekin on hyvässä vaiheessa.


    • JaNnE99

      Kyllä niitä ohituskaistoja pitäis olla vasta vuonna 2030

      • tunnelin tekoon

        Kun rahatalous on tiukalla, niin juuri investoinneista tingitään eli kaikki hankkeet viivästyvät. Tosin EU:n kanssa on sopimus, että VT 7 hoidetaan kuntoon 2015 mennessä, joten se vaan on hoidettava, vaikka sitten elvyttävänä työnä.


    • Janne99

      Välille pitäis kyllä tulla uusia ramppeja, sekä ohituskaistoja. Erityisesti väli Suonenjoki-Hankasalmi on kapea, mutkainen ja mäkinen. Ohitusmahdollisuudet ovat huonoja.

    • Vähän lisää lainaa

      Kyllä pitäs saada välille kuopio-heinola valtatie 5 muokkaus moottoritieksi. Kun onhan siinä varkaus ja mikkeli välissäkin ja liikennettä riittää

    • Taantumaa kohti

      Entäs tie karttulaan, parit vaaratilanteet nähnyt livenä kun monttuja on vähän väliä. Katsokaahan jarrutusjälkiä ja rekkojen lukkiutuneita jarruja monttujen lähistöllä.... Eihän tuolla voi kohta ajaa! Yksi monttu on sentään laitettu umpeen, mutta nämä muut on koko kaistan levyiset ja autoilijat lyö lukkojarrua tai väistää ne vastaantulevan kaistan läpi!

      On kyllä tiet rapistuneet vauhdilla, mutta eikös destia korvaa autojen vahingot. Ihmishenkien suhteen taitaa olla hankalampaa...

      • TVH vs. Dementia

        Tiet rapistuvat edelleen aikamoista vauhtia, sillä valtion budjetti ei salli rahoitusta teiden kunnostamiselle. Nyt palataan -60-luvun irtosorateihin myös valtateillä ja moottoriteillä. Valtiolle Kreikan, Espanjan, Portugalin, Irlannin ja Italian tukeminen on tärkeämpää kuin kotimaan tiestö.

        Ennen oli TVH ja Posti ja kaikki toimi. Nyt on Dementia ja Risella eikä mikään toimi, oli sitten tiestö tai teleliikenne kyseessä.


    • Iivari

      Niin kauaan kuin mauripekkariset ovat kansanedustajina, parannusta ei ole Keski-Suomen teihin tulossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      122
      7048
    2. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3827
    3. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      186
      2657
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      292
      2552
    5. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      11
      2217
    6. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      199
      2153
    7. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

      Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      1867
    8. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

      Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      137
      1450
    9. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

      Minä en tiedä.
      Ikävä
      72
      1376
    10. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

      ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      27
      1335
    Aihe