Nettikiusaamista?

AuttakaaMinua :]

Mulla ois pieni probleema.
Facebookissa kyseisellä ihmisellä on musta kuvia joihin olen aikoinaan antanut luvan julkaisuun. Mutta nytten kun en ole kyseisen henkilön kanssa missää tekemisissä ja haluaisin kuvat pois. Ongelma on että henkilö on poistanut minut kavereistaan ja estänyt minut kokonaa pääsyn hänen sivuilleen. Ennen tuota olen henkilöä pyytänyt 2kertaa poistamaan kuvat mutta ei. Nyt pyysin yhtä kaveriani sanomaan hälle että poistaisi mutta henkilö ei poista. Mä en edes tiedä miksi hän säilyttää kuviani siellä vaikka emme ole missää väleissä? Ylikonstaapeli Fobba sanoi ettei tuossa täyty mikään rikos,mutta tässä on nytten kyseessä minun mielenterveys minkä takia olen masentunut kyseisen henkilön takia(ja hän tietää tästä mun mielenterveydestä) mutta silti hän ei poista mun kuviani vaikka mä kärsin ja olen nätisti pyytänyt. Tuntuu että tuo on jo kiusaamista josta minä kärsin henkisesti.
Ylikonstaapeli sanoi että laittaisin Facebookin ylläpidolle viestiä mutta mihin laitat kun siellä ei ole mitää osoitetta mihin voisi laittaa(tai sitten olen tyhmä jos en löydä sitä mistään) Ja niitä lomakkeita ylläpidolle voisin laittaa mutta siellä yhdessä lomakkeessa pyydetään tarkat URL-osoitteet, muuten hyvä mutta kun en saa kyseistä osoitetta koska en pääse henkilön profiliin ja muita en kehtaa tekemään sitä koska niitä tuskin kiinnostaa "sotkeutua" tähän.

Mitä mä oikeesti teen tämän asian kanssa? Mun mielenterveys kärsii. Menee hermot.

13

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä on...

      eks ookkii? hyvin jännä. ongelma ratkaistu! seuraava!

    • Nörssi

      Et varmaan pysty millään estämään kuvien pitoa kun olet siihen luvan antanut. Sun pitää päästä yli asiasta eli unohtaa koko juttu. Mistä muuten tiedät ettei kuvia ole poistettu jos et pääse hänen profiiliinsa?

      • AP.....

        Meillä on yhteisiä kavereita niin yheltä(ketä myös pyysin sanomaan että poistaisi kuvat) mutta toisia en halua "sotkee" tähän ja enkä viitti pyytää kaveriani uudestan sanomaan koska en halua että kyseinen henkilö suuttuu hänelle.. Ja siellä Ohje-Tukikeskus osioissa sanotaan että valokuvan lataajan täytyy huomioida toisten toiveita ja poistaa ei-toivotut kuvat. Mutta henkilö ei poista vaikka olen pyytänyt poistamaan, joten tämä on mun mielestä jo henkistä kiusaamista. Ja eikö ne oli tavallaan ilman lupaa siellä?
        En tiedä ylläpidon osoitetta niin en voi sinne laittaa viestiä. Ja kuten sanoin,mun mielenterveyteni ei kestä tommosta kiusaamista.
        Ylikonstaapeli Fobballa on jonkinmoiset valtuudet ylläpitoon niin miksi hän ei poista niitä vaikka hän tietää tästä!? "En voi tehdä poliisina mitään asialle". Ainaki kesällä hänellä oli valtuudet mut en sitten tiiä onko enää. Ja kyseinen henkilö ei tee niillä kuvilla yhtään mitää ku kerran vihataan toisiamme. Ja koska en luota kyseiseen henkilöön milläänlailla enää niin en tiiä oikeesti mitä se niillä kuvilla tekee.


      • nettiviisas
        AP..... kirjoitti:

        Meillä on yhteisiä kavereita niin yheltä(ketä myös pyysin sanomaan että poistaisi kuvat) mutta toisia en halua "sotkee" tähän ja enkä viitti pyytää kaveriani uudestan sanomaan koska en halua että kyseinen henkilö suuttuu hänelle.. Ja siellä Ohje-Tukikeskus osioissa sanotaan että valokuvan lataajan täytyy huomioida toisten toiveita ja poistaa ei-toivotut kuvat. Mutta henkilö ei poista vaikka olen pyytänyt poistamaan, joten tämä on mun mielestä jo henkistä kiusaamista. Ja eikö ne oli tavallaan ilman lupaa siellä?
        En tiedä ylläpidon osoitetta niin en voi sinne laittaa viestiä. Ja kuten sanoin,mun mielenterveyteni ei kestä tommosta kiusaamista.
        Ylikonstaapeli Fobballa on jonkinmoiset valtuudet ylläpitoon niin miksi hän ei poista niitä vaikka hän tietää tästä!? "En voi tehdä poliisina mitään asialle". Ainaki kesällä hänellä oli valtuudet mut en sitten tiiä onko enää. Ja kyseinen henkilö ei tee niillä kuvilla yhtään mitää ku kerran vihataan toisiamme. Ja koska en luota kyseiseen henkilöön milläänlailla enää niin en tiiä oikeesti mitä se niillä kuvilla tekee.

        Moikka,

        Pitää tosiaan paikkansa ettei toista käyttäjää voi pakottamaan poistamaan kuvia joita tämä on sinne lisännyt. Toiset käyttäjät eivät myöskään pysty kuin poikkeustapauksissa vaikuttamaan kuviin joita Facebookkiin muut ovat laittaneet. Näissä tapauksissa kuvien täytyy todistetusti rikkoa käyttöehtoja, eli sisältää käyttöehtosopimuksessa kiellettyä materiaalia.

        Poliisilla ei ole tietääkseni kuvailemasi kaltaisia ylläpitotunnuksia Facebookkiin joilla voisi poistaa kuvia toisilta käyttäjiltä.


      • Elli Kuuva
        nettiviisas kirjoitti:

        Moikka,

        Pitää tosiaan paikkansa ettei toista käyttäjää voi pakottamaan poistamaan kuvia joita tämä on sinne lisännyt. Toiset käyttäjät eivät myöskään pysty kuin poikkeustapauksissa vaikuttamaan kuviin joita Facebookkiin muut ovat laittaneet. Näissä tapauksissa kuvien täytyy todistetusti rikkoa käyttöehtoja, eli sisältää käyttöehtosopimuksessa kiellettyä materiaalia.

        Poliisilla ei ole tietääkseni kuvailemasi kaltaisia ylläpitotunnuksia Facebookkiin joilla voisi poistaa kuvia toisilta käyttäjiltä.

        Tietosuojalaki menee ainakin multa yli hilseen kapulakielen vuoksi, suosittaisin yhteydenottoa tietosuojavaltuutetun toimistoon asian selvittämiseksi. Käsittääkseni kuitenkin tietosuojaan kuuluu määräämisoikeus sellaisista kuvista joissa itse on ja tätä määräämisoikeutta ei voi luovuttaa pois. Oletan tämän koskevan myös kuvia, joiden julkaisuun on antanut aiemmin luvan, mutta myöhemmin haluaa luvan perua.

        http://www.tietosuoja.fi/

        Jos itselle tuntuu vaikealta löytää oikeaa kanavaa kuvien poistoon, niin ehkä tuota kautta apua voisi löytyä. Toivotaan näin ainakin.


    • silkameini

      Mullakin lasten nettikiusaamisesta kokemusta. Lähinnä juuri facebookissa. Viestin pystyi näköjään lähettämään, vaikkei ole kaverikaan!!
      Ja toiset voivat lisätä omiinsa tai toisten kuviin jonkun nimen kiusallisiinkin kohtiin.
      Ja inhottavie kommentteja täysin viattomista peruskuvista!!

      Helpointa itselle olisi todellakin unohtaa kaikki ja jatkaa omaa elämää itseään kiusaamatta ja
      tehdä asioita, jotka ovat itselle hyväksi.

      Me yhdessä pojan kanssa poistimme kaikki vähänkin ärsyttävät kaverit ja tarkistimme suojaus ym
      asetukset. Vain valitut kaverit pääsevät sivuille.
      Ja AINA kannattaa ilmiantaa inhottavat ja loukkaavat huomautukset ym!!

      Tsemppiä sulle! Et ole ainoa!

      • nettiviisas

        Hienoa, silkameini, että olet käsitellyt nettikiusaamistapausta poikasi kanssa ja ryhtynyt toimiin sen estämiseksi. FB:ssä pystyy estämään muiden kuin kaverilistalla olevien lähettämän viestit valitsemalla yksityisyysasetukset-sivulta kohdasta Yhteydenpito Facebookissa -> Näytä asetukset ja valitsemalla sieltä viestien lähetysmahdollisuuden vain kavereille.

        Jos sinut tai lapsesi on merkitty jonkun toisen laittamaan kuvaan, on siitä ainakin ennen tullut viesti merkitylle henkilölle ja mahdollisuus poistaa merkintä eli tag. Toivottavasti tätä ominaisuutta ei ole poistettu viime aikoina.

        On tosi hyvä, että olette tutkineet myös yksityisyysasetukset yhdessä ja säätäneet ne lapsellesi parhaiten sopivaksi. Loukkaavista kuvista ja viesteistä kannattaa ilman muuta ilmoittaa ylläpidolle. Lisäksi erityisesti Facebookin tapauksessa (kun kiusaajien henkilöllisyys on useimmiten selvillä), kiusaamista kannattaa myös selvitellä asianomaisten kanssa vaikkapa koulun välityksellä (jos kiusaajat ovat siis samasta koulusta).

        Lisää hyviä vinkkejä nettikiusaamistapausten ehkäisyyn ja selvittelyyn löytyy esim. osoitteesta: http://www.tietoturvakoulu.fi/vanhemmille/turvaaitsesiverkossa/nettikiusaaminen.html

        Toivittavasti kiusaaminen loppuu pian!


      • AP..
        nettiviisas kirjoitti:

        Hienoa, silkameini, että olet käsitellyt nettikiusaamistapausta poikasi kanssa ja ryhtynyt toimiin sen estämiseksi. FB:ssä pystyy estämään muiden kuin kaverilistalla olevien lähettämän viestit valitsemalla yksityisyysasetukset-sivulta kohdasta Yhteydenpito Facebookissa -> Näytä asetukset ja valitsemalla sieltä viestien lähetysmahdollisuuden vain kavereille.

        Jos sinut tai lapsesi on merkitty jonkun toisen laittamaan kuvaan, on siitä ainakin ennen tullut viesti merkitylle henkilölle ja mahdollisuus poistaa merkintä eli tag. Toivottavasti tätä ominaisuutta ei ole poistettu viime aikoina.

        On tosi hyvä, että olette tutkineet myös yksityisyysasetukset yhdessä ja säätäneet ne lapsellesi parhaiten sopivaksi. Loukkaavista kuvista ja viesteistä kannattaa ilman muuta ilmoittaa ylläpidolle. Lisäksi erityisesti Facebookin tapauksessa (kun kiusaajien henkilöllisyys on useimmiten selvillä), kiusaamista kannattaa myös selvitellä asianomaisten kanssa vaikkapa koulun välityksellä (jos kiusaajat ovat siis samasta koulusta).

        Lisää hyviä vinkkejä nettikiusaamistapausten ehkäisyyn ja selvittelyyn löytyy esim. osoitteesta: http://www.tietoturvakoulu.fi/vanhemmille/turvaaitsesiverkossa/nettikiusaaminen.html

        Toivittavasti kiusaaminen loppuu pian!

        Itsekin poistin kyseisen henkilön kuvista merkinnät mutta kuvat silti jäi, ja se häiritsee minua. Laitoin henkilölle yhtenä iltana teksiviestin missä kyssyin että olisko hän niin kiltti että poistaisi mun kuvani sivuiltaan koska hän ei tee nillä kuvilla mitää. Saas nähä toimiiko tommonen asiallinen/ystävällinen pyyntö! Ja koska facebookissa lukee(ainaki jossai kohtaa löysin) että kuvien lataajan täytyy huomioida ja kunnoittaa toisen toiveita ja poistaa ei-toivotut kuvat.
        Ja missä menee se raja että tätä voidaan luokitella kunnianloukkaukseksi? Kyseinen henkilö tuntuu halveksuvan/epäkunnioittavan minun yksityisyyttäni koska ei suostu poistamaan pyynnöistä huolimatta minusta otettuja kuvia. Itse en voi vaikuttaa mitenkään siihen koska en todellakaan pääse kyseisen henkilön sivuille. Tämä tahallinen kiusan teko aiheuttaa kärsimystä,koska olen ennestään kyseisen henkilön takia masentunut ja sitte hän vielä oikein tahallaan kiusaa minua tälläi.


      • 0967å
        AP.. kirjoitti:

        Itsekin poistin kyseisen henkilön kuvista merkinnät mutta kuvat silti jäi, ja se häiritsee minua. Laitoin henkilölle yhtenä iltana teksiviestin missä kyssyin että olisko hän niin kiltti että poistaisi mun kuvani sivuiltaan koska hän ei tee nillä kuvilla mitää. Saas nähä toimiiko tommonen asiallinen/ystävällinen pyyntö! Ja koska facebookissa lukee(ainaki jossai kohtaa löysin) että kuvien lataajan täytyy huomioida ja kunnoittaa toisen toiveita ja poistaa ei-toivotut kuvat.
        Ja missä menee se raja että tätä voidaan luokitella kunnianloukkaukseksi? Kyseinen henkilö tuntuu halveksuvan/epäkunnioittavan minun yksityisyyttäni koska ei suostu poistamaan pyynnöistä huolimatta minusta otettuja kuvia. Itse en voi vaikuttaa mitenkään siihen koska en todellakaan pääse kyseisen henkilön sivuille. Tämä tahallinen kiusan teko aiheuttaa kärsimystä,koska olen ennestään kyseisen henkilön takia masentunut ja sitte hän vielä oikein tahallaan kiusaa minua tälläi.

        -niminen rikos. Eli sama kuin Matti Vanhasen jutussa. Tee näin: annat ex-kaverillesi ultimaatumin: joko kuvasi lähtee nyt, tai uhkaat tehdä rikosilmoituksen ja siinä vaadit oikeudenkäynnissä häneltä korvauksia henkisestä kärsimyksistä, esim 3 000 euroa. Sanot että jos 5 päivän sisällä kuvasi ei ole kadonnut teet tämän, ja sano myös että aiot ilmoittaa hänen nimensä facebookin ylläpidolle häiriköinnistäsi tai luvattoman kuvamateriaalin laittomasta levityksestä. Ja uhkaa häntä että hän voi saada bannin facebookkiin sääntöjen rikkomisesta. Ehkä nämä pelkät "uhkauksetkin" riittäisi.


      • nettiviisas
        nettiviisas kirjoitti:

        Hienoa, silkameini, että olet käsitellyt nettikiusaamistapausta poikasi kanssa ja ryhtynyt toimiin sen estämiseksi. FB:ssä pystyy estämään muiden kuin kaverilistalla olevien lähettämän viestit valitsemalla yksityisyysasetukset-sivulta kohdasta Yhteydenpito Facebookissa -> Näytä asetukset ja valitsemalla sieltä viestien lähetysmahdollisuuden vain kavereille.

        Jos sinut tai lapsesi on merkitty jonkun toisen laittamaan kuvaan, on siitä ainakin ennen tullut viesti merkitylle henkilölle ja mahdollisuus poistaa merkintä eli tag. Toivottavasti tätä ominaisuutta ei ole poistettu viime aikoina.

        On tosi hyvä, että olette tutkineet myös yksityisyysasetukset yhdessä ja säätäneet ne lapsellesi parhaiten sopivaksi. Loukkaavista kuvista ja viesteistä kannattaa ilman muuta ilmoittaa ylläpidolle. Lisäksi erityisesti Facebookin tapauksessa (kun kiusaajien henkilöllisyys on useimmiten selvillä), kiusaamista kannattaa myös selvitellä asianomaisten kanssa vaikkapa koulun välityksellä (jos kiusaajat ovat siis samasta koulusta).

        Lisää hyviä vinkkejä nettikiusaamistapausten ehkäisyyn ja selvittelyyn löytyy esim. osoitteesta: http://www.tietoturvakoulu.fi/vanhemmille/turvaaitsesiverkossa/nettikiusaaminen.html

        Toivittavasti kiusaaminen loppuu pian!

        Olen myös samaa mieltä siitä, että on hieno asia, että olet Silkameini ryhtynyt toimiin nettikiusaamisen estämiseksi ja toiminut poikasi tukena tilanteessa.

        Nettikiusaaminen on julkista ja inhottavaa, sillä kiusaamisviestit ja kuvat saattavat pompata yhä uudelleen esille. Se on myös usein yhteydessä kouluyhteisöön: kiusaamista tapahtuu netissä ja kännyköillä koulupäivän aikana ja sen jälkeen. Esimerkiksi MLL:n kiusaamiskyselyssä: ”Miksi kertoisin, kun se ei auta” (2009) kysyttiin netissä kiusaamista kokeneilta nuorilta, tiesivätkö he, kuka heitä oli netissä kiusannut. Vastaajista 57 % sanoi kiusaajan olevan samasta koulusta kuin hän itse, 18 % kertoi, ettei tiedä, kuka häntä oli netissä kiusannut, ja 24 % tiesi, että kiusaaja ei käynyt samaa koulua kuin hän itse:

        http://mll-fi-bin.directo.fi/@Bin/c6ad661cc17404b15432be3a1536a25d/1297945033/application/pdf/8577382/MLL%20Kiusaamiskyselyraportti%20web.pdf

        Tilanteesta tekee vielä ikävämmän se, että kiusattu voi jäädä valitettavan yksin tilanteeseen ja kokee, ettei ole tullut kuulluksi. Tilanne on voinut jatkua jo pitkään ja siihen puuttuminen ei ole helpottanut tilannetta. Mikäli lasta tai nuorta kiusataan koulussa, on lähimmän aikuisen tuki korvaamatonta tilanteessa (esim. vanhemmat, sukulaiset, opettaja, kouluterveydenhoitaja, kuraattori). MLL:n Kiusaamiskyselyyn (2009) viitaten myös kiusatun oma kaveri voi olla paras puolustaja ja yläkoulussa tukioppilasta on todettu olevan tukea tilanteessa.

        Tietoturvakoulun vinkkien lisäksi: myös MLL:n Nuortennetistä löytyviä vinkkejä siihen, miten nettikiusaamista voi estää käytännössä. Kun kiusaamisesta ja kiusaajasta on olemassa tietoa, hänet voidaan saada helpommin kiinni.

        http://www.mll.fi/nuortennetti/mina_ja_media/nettikiusaaminen/jos_sinua_kiusataan_netissa/

        Laura Määttä, Mannerheimin Lastensuojeluliitto
        Mannerheimin Lastensuojeluliitto on mukana Tietoturvapäivä -kampanjassa, joka edistää turvallista ja fiksua netin käyttöä.


    • Latepresents.webs.co
      • Jos ei onnaa,

        niin tuskin noita kuvia niin monta kertaa katsotaan, ja harvaa edes kiinnostaa. Et säkään varmaan roikkuisi jonkun kuvagalleriassa, kun kyllähän kuvia maailmaan mahtuu.


      • nettiviisas

        Hei,

        Kuten aiemmin on todettu, poliisi (edes Fobba) ei pysty itse poistamaan Facebook-sivustoja tai sinne laitettuja kuvia.

        Some-palveluiden yleinen käytäntö on, että palvelun ylläpitäjä toteuttaa "ilmiantojärjestelmän", jonka kautta palvelun käyttäjät voivat raportoida havaitsemiaan väärinkäytöksiä. Raportin perusteella palveluntarjoaja voi harkintansa mukaan poistaa esimerkiksi loukkaavan sisällön tai tekijänoikeutta loukkaavat kuvat. Myös Facebookissa on vastaava toiminto.

        Lisätietoja Facebookin tavasta toimia löytyy näistä linkeistä:

        Turvallisuus: joku hyökkää minua vastaan tai kiusaa minua sivustossa
        http://www.facebook.com/help/?page=1020#!/help/?page=1020&hloc=fi_FI

        Turvallisuus: Miten ilmiannan väärinkäytökset?
        http://www.facebook.com/help/?page=798#!/help/?page=798&hloc=fi_FI

        Ote: "Facebook poistaa kuvat ja videot, jotka rikkovat oikeus- ja vastuulausekettamme jollain tavalla. Voit ilmoittaa loukkaavasta kuvasta tai videosta Ilmianna-linkin kautta. Linkki on tarkoitettu loukkaavan materiaalin ilmoittamiseen ja se sijaitsee useimpien sisältöjen lähellä Facebookissa. Jos olet merkittynä kuvaan tai videoon, josta et pidä, voit poistaa merkinnän klikkaamalla poista merkintä -linkkiä nimesi vieressä. Nimesi poistetaan, ja kuva tai video ei näy enää profiilisi yhteydessä."

        Turvallisuus: herkkäluonteiset asiat
        http://www.facebook.com/help/?page=1022#!/help/?page=1022&hloc=fi_FI

        "Kaikki Facebookin ilmiannot ovat luottamuksellisia. Ilmiantamasi käyttäjä ei saa tietää, että olet ilmiantanut hänet. Kun ilmianto on lähetetty, Facebook tutkii asian ja päättää, saako sisältö jäädä sivustoon oikeus- ja vastuulausekkeen perusteella."

        Erka
        --
        Erka Koivunen, CERT-FI-yksikön päällikkö, Viestintävirasto
        Viestintävirasto koordinoi Tietoturvapäivä-kampanjaa, joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3434
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2002
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1921
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1405
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe