Hunajasiedätysuutisoinnista (kerimesi ym.) innostuneena keräsin itse koivun ja heinien siitepölyä viime keväänä ja kesänä ja sekoitin sitä suomalaiseen hunajaan.
Oon ottanut itse tekemääni siitepölyhunajaa päivittäin elokuusta lähtien. Aluksi tein siitä koemielessä tarkotuksella hyvin vahvaa kokeillakseni miten reagoin: herneen kokoisen palan jälkeen piti ottaa pari allergialääkettä (gestine) jotta tuntuma suussa ja nielussa helpottaisi. Sitten laimensin sitä riittävästi ja otan pienen nokareen päivittäin ja annan sulaa suussa. Myöhemmin olen uudestaan hieman vahventanut tavaraa, ilmeisesti sietokyky on kasvanut.
Ainakin omenan ja hasselpähkinän ristiallergiat tuntuvat olevan nyt huomattavasti lievempiä. Mielenkiinnolla (!) odottelen koivun siitepölyaikaa, josko tästä kuurista olisi apua... On apua tai ei, tarkoitus on jatkaa kokeiluita ja kerätä siitepölyä seuraavaa satsia varten.
Keräsin koivun avautuvia tai avautuneita norkkoja/kukkia (vai mitä ne ovat) suodatinpaperiin useita pussillisia, ja kuivatin kirjahyllyn päällä. Suodatinpaperien pohjalle jäi keltainen seos siitepölystä ja norkkopalasista, jonka sekoitin aluksi pieneen määrään hunajaa (jota siis kokeilin ja kokeilusta viisastuneena laimensin). Siitepölyä jää suodatinpaperin pohjalle vain hyvin pieni määrä. Timoteista ja niittynurmikasta keräsin siitepölyä vastaavasti, tosin siitepölyä jäi suodatinpussiin vieläkin vähemmän. Kopauttamalla koivun tai heinäkasvien kukintoja näkee keltaisesta siitepölypilvestä, että onko oikea aika kerätä. Koivun siitepölyn kerääminen on helpointa "riipparauduksista".
Huomasin itse, että siitepölyn keräämisessä ja käsittelyssä olisi kai kannattanut hyödyntää ei-allergisia tuttavia tai vaimoa... Onneksi oli vahva lääkitys.
Onko kukaan yrittänyt vastaavaa konstia (siitepölyn itsesiedätys) ja mitkä ovat olleet tulokset?
Itsesiedätys siitepölyllä
1
611
Vastaukset
- siedättäjä
Siedättäjän kevät/kesä, kun yksi talvi takana itse tehdyllä siitepölyhunajalla:
Koivun siitepölykausi oli mulla nyt huomattavasti helpompi, tosin koivu ei kai kukkinut viime keväänä yhtä voimallisesti kuin yleensä, joten en pysty kuin mututuntumalla sanoa, että kyllä minulla auttoi. Yhdellä kestine-tabletilla / päivä selvisin kevään, kun viime vuonna otin kahta ja vielä lisäksi nasonex-sumutetta heinäkuulle loppuun astii. Nyt heinäaikaan välillä pitää ottaa yksi kestine-tabletti tarpeen mukaan.
Ristiallergiat ovat helpottuneet edelleen, eli voin ilman kurkun/suun kirvelyä ja nenän ja silmien vuotamista syödä huoletta omenoita, luumuja, päärynää, porkkanaa ym. Hasselpähkinät aiheuttavat vielä vähän oireita, mutta nekin huomattavasti vähemmän kuin aiemmin.
Keräsin taas koivun ja timotein siitepölyä, ja tarkoitus on taas sekottaa niitä suomalaiseen hunajaan ja syödä suoraan purkista hieman joka päivä.
Aikomus olisi jatkaa kuuria aikakin vuoden verran ja todennäköisesti kauemminkin. Jos muistan ja jaksan, laitan väliaikatietoa hoidon tehosta vuoden päästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492879Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja352671- 572551
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971955- 981872
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241826Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501361Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091227- 281211