Hunajasiedätysuutisoinnista (kerimesi ym.) innostuneena keräsin itse koivun ja heinien siitepölyä viime keväänä ja kesänä ja sekoitin sitä suomalaiseen hunajaan.
Oon ottanut itse tekemääni siitepölyhunajaa päivittäin elokuusta lähtien. Aluksi tein siitä koemielessä tarkotuksella hyvin vahvaa kokeillakseni miten reagoin: herneen kokoisen palan jälkeen piti ottaa pari allergialääkettä (gestine) jotta tuntuma suussa ja nielussa helpottaisi. Sitten laimensin sitä riittävästi ja otan pienen nokareen päivittäin ja annan sulaa suussa. Myöhemmin olen uudestaan hieman vahventanut tavaraa, ilmeisesti sietokyky on kasvanut.
Ainakin omenan ja hasselpähkinän ristiallergiat tuntuvat olevan nyt huomattavasti lievempiä. Mielenkiinnolla (!) odottelen koivun siitepölyaikaa, josko tästä kuurista olisi apua... On apua tai ei, tarkoitus on jatkaa kokeiluita ja kerätä siitepölyä seuraavaa satsia varten.
Keräsin koivun avautuvia tai avautuneita norkkoja/kukkia (vai mitä ne ovat) suodatinpaperiin useita pussillisia, ja kuivatin kirjahyllyn päällä. Suodatinpaperien pohjalle jäi keltainen seos siitepölystä ja norkkopalasista, jonka sekoitin aluksi pieneen määrään hunajaa (jota siis kokeilin ja kokeilusta viisastuneena laimensin). Siitepölyä jää suodatinpaperin pohjalle vain hyvin pieni määrä. Timoteista ja niittynurmikasta keräsin siitepölyä vastaavasti, tosin siitepölyä jäi suodatinpussiin vieläkin vähemmän. Kopauttamalla koivun tai heinäkasvien kukintoja näkee keltaisesta siitepölypilvestä, että onko oikea aika kerätä. Koivun siitepölyn kerääminen on helpointa "riipparauduksista".
Huomasin itse, että siitepölyn keräämisessä ja käsittelyssä olisi kai kannattanut hyödyntää ei-allergisia tuttavia tai vaimoa... Onneksi oli vahva lääkitys.
Onko kukaan yrittänyt vastaavaa konstia (siitepölyn itsesiedätys) ja mitkä ovat olleet tulokset?
Itsesiedätys siitepölyllä
1
608
Vastaukset
- siedättäjä
Siedättäjän kevät/kesä, kun yksi talvi takana itse tehdyllä siitepölyhunajalla:
Koivun siitepölykausi oli mulla nyt huomattavasti helpompi, tosin koivu ei kai kukkinut viime keväänä yhtä voimallisesti kuin yleensä, joten en pysty kuin mututuntumalla sanoa, että kyllä minulla auttoi. Yhdellä kestine-tabletilla / päivä selvisin kevään, kun viime vuonna otin kahta ja vielä lisäksi nasonex-sumutetta heinäkuulle loppuun astii. Nyt heinäaikaan välillä pitää ottaa yksi kestine-tabletti tarpeen mukaan.
Ristiallergiat ovat helpottuneet edelleen, eli voin ilman kurkun/suun kirvelyä ja nenän ja silmien vuotamista syödä huoletta omenoita, luumuja, päärynää, porkkanaa ym. Hasselpähkinät aiheuttavat vielä vähän oireita, mutta nekin huomattavasti vähemmän kuin aiemmin.
Keräsin taas koivun ja timotein siitepölyä, ja tarkoitus on taas sekottaa niitä suomalaiseen hunajaan ja syödä suoraan purkista hieman joka päivä.
Aikomus olisi jatkaa kuuria aikakin vuoden verran ja todennäköisesti kauemminkin. Jos muistan ja jaksan, laitan väliaikatietoa hoidon tehosta vuoden päästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984