Itsesiedätys siitepölyllä

siedättäjä

Hunajasiedätysuutisoinnista (kerimesi ym.) innostuneena keräsin itse koivun ja heinien siitepölyä viime keväänä ja kesänä ja sekoitin sitä suomalaiseen hunajaan.

Oon ottanut itse tekemääni siitepölyhunajaa päivittäin elokuusta lähtien. Aluksi tein siitä koemielessä tarkotuksella hyvin vahvaa kokeillakseni miten reagoin: herneen kokoisen palan jälkeen piti ottaa pari allergialääkettä (gestine) jotta tuntuma suussa ja nielussa helpottaisi. Sitten laimensin sitä riittävästi ja otan pienen nokareen päivittäin ja annan sulaa suussa. Myöhemmin olen uudestaan hieman vahventanut tavaraa, ilmeisesti sietokyky on kasvanut.

Ainakin omenan ja hasselpähkinän ristiallergiat tuntuvat olevan nyt huomattavasti lievempiä. Mielenkiinnolla (!) odottelen koivun siitepölyaikaa, josko tästä kuurista olisi apua... On apua tai ei, tarkoitus on jatkaa kokeiluita ja kerätä siitepölyä seuraavaa satsia varten.

Keräsin koivun avautuvia tai avautuneita norkkoja/kukkia (vai mitä ne ovat) suodatinpaperiin useita pussillisia, ja kuivatin kirjahyllyn päällä. Suodatinpaperien pohjalle jäi keltainen seos siitepölystä ja norkkopalasista, jonka sekoitin aluksi pieneen määrään hunajaa (jota siis kokeilin ja kokeilusta viisastuneena laimensin). Siitepölyä jää suodatinpaperin pohjalle vain hyvin pieni määrä. Timoteista ja niittynurmikasta keräsin siitepölyä vastaavasti, tosin siitepölyä jäi suodatinpussiin vieläkin vähemmän. Kopauttamalla koivun tai heinäkasvien kukintoja näkee keltaisesta siitepölypilvestä, että onko oikea aika kerätä. Koivun siitepölyn kerääminen on helpointa "riipparauduksista".

Huomasin itse, että siitepölyn keräämisessä ja käsittelyssä olisi kai kannattanut hyödyntää ei-allergisia tuttavia tai vaimoa... Onneksi oli vahva lääkitys.

Onko kukaan yrittänyt vastaavaa konstia (siitepölyn itsesiedätys) ja mitkä ovat olleet tulokset?

1

710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siedättäjä

Siedättäjän kevät/kesä, kun yksi talvi takana itse tehdyllä siitepölyhunajalla:

Koivun siitepölykausi oli mulla nyt huomattavasti helpompi, tosin koivu ei kai kukkinut viime keväänä yhtä voimallisesti kuin yleensä, joten en pysty kuin mututuntumalla sanoa, että kyllä minulla auttoi. Yhdellä kestine-tabletilla / päivä selvisin kevään, kun viime vuonna otin kahta ja vielä lisäksi nasonex-sumutetta heinäkuulle loppuun astii. Nyt heinäaikaan välillä pitää ottaa yksi kestine-tabletti tarpeen mukaan.

Ristiallergiat ovat helpottuneet edelleen, eli voin ilman kurkun/suun kirvelyä ja nenän ja silmien vuotamista syödä huoletta omenoita, luumuja, päärynää, porkkanaa ym. Hasselpähkinät aiheuttavat vielä vähän oireita, mutta nekin huomattavasti vähemmän kuin aiemmin.

Keräsin taas koivun ja timotein siitepölyä, ja tarkoitus on taas sekottaa niitä suomalaiseen hunajaan ja syödä suoraan purkista hieman joka päivä.

Aikomus olisi jatkaa kuuria aikakin vuoden verran ja todennäköisesti kauemminkin. Jos muistan ja jaksan, laitan väliaikatietoa hoidon tehosta vuoden päästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      67
      2493
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2157
    3. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2147
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      97
      2107
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      9
      2052
    6. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1885
    7. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      587
      1846
    8. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      1843
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      18
      1660
    10. Kemet lomautukset

Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      41
      1433
    Aihe